Vista: 32- eller 64-bitarsversionen?

Permalänk
Medlem

Vad fan är MSDN:AA?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som om de lagt upp den nu... aja, fick ju en fin skiva iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Vad fan är MSDN:AA?

Något där duktiga studenter tankar Microsoftprogram gratis och lagligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/MSDNAA
Jag tror inte gymnasieskolorna får så mycket (de forskar ju inte direkt...) men de flesta universitet har nog det, om man läser teknisk/IT utbildning.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Så man kan alltså få tag på 64bit grejen där? Funkar det så att en polare skulle kunna tanka o sen skicka eller är det låst på nå sätt?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Det är ju inte ok enligt licensavtalet man accepterar när man laddar hem produkten. Dessutom får ju inte din kopmpis använda det eftersom han endast får en licensnyckel...

Permalänk
Medlem

Aja har ju redan skickat efter skiten så kanske är lika bra o vänta då... men fan vill ju formatera o lägga in Vista nuuuu

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Jag laddade hem vista 32bits eng via MSDN:AA. Det fungerade utmärkt att uppgradera till 64bits via http://www.microsoft.com/windowsvista/1033/ordermedia/default... . En trevlig överaskning var ett jag fick den svenska versionen =). Det tog väl två-tre veckor om jag inte minns fel. De bäst spänderade 115 kronorna på länge

Har också beställt en sån version nu.... hoppas den kommer nu bara....
En fråga till dig.. fick du en ny produkt nyckel eller kunde du använda samma ??

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Har också beställt en sån version nu.... hoppas den kommer nu bara....
En fråga till dig.. fick du en ny produkt nyckel eller kunde du använda samma ??

Nej det var samma key, bara ny skiva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Nej det var samma key, bara ny skiva

Ok, men den gnällde inte sen när du istallera om 64bits versionen.... ??
Jag har redan laggt in 32bitarn men ska installera 64bits versionen sen när jag får den, men är rädd att den ska börja gnälla när jag ska activera nyckeln !!

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Nej, det hade jag inga problem med. Sålänge det är på samma dator så ska det väl inte göra någon skillnad. Det borde ju vara som en vanlig omformatering.

Permalänk
Medlem

Om jag lägger in 32bitverran nu då är jag tvungen att formatera och lägga in helt ren 64bit sen va? Isf är det ju ingen direkt idé utan bättre att vänta på 64an.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Ja det måste du. Då installationen inte är så jobbig och leveranstiden kan vara ca tre veckor så skulle jag iaf installera 32bits först.

Permalänk
Medlem

Nja, drygt o hålla på o installera program o grejer 2 gånger istället för en

Har ju ett fullt fungerande XP atm så det får väl hänga med några veckor sen, fick mail om att dom skickat 64a igår iaf.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Om man inte orkar läsa en massa. Ska man ta 32 bit eller 64 bitars?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Om man inte orkar läsa en massa. Ska man ta 32 bit eller 64 bitars?

Du lär få minst två olika svar.
Jag anser att om man skall uppgradera, skall man göra det rejält och ta 64 bitars versionen.
Allternativet är att behålla XP ett tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Nej det var samma key, bara ny skiva

Jag är också väldigt intresserad av att göra detta, jag ville göra rätt för mig och epostade till dem och den som svarade där kunde inte svara på om det var ok. Ringde deras 020 support. Fick prata med en som inte verkade veta något om datorer som gick och frågade en annan och som sa att det inte var ok (för den sakens skull visste de knappt vad msdnaa var heller för den sakens skull). Men å andra sidan så pratade hon om att systemet skulle ha satt stopp för det, att det inte skulle gå att beställa om man inte har en licens som ger en den möjligheten. Vilket gör mig lite konfunderad.

Min fråga, mötte ni som har beställt skivan på något problem i beställningsprocessen eller har ni sett någon som helst indikation på att det egentligen inte skulle vara ok?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

En licens du fått via MSDN:AA är precis som en retaillicens, även efter avslutade studier. Därför får du uppgradera till x64 utan problem. Man får ju mata in licensnyckeln vid beställning så om man inte kan få en skiva med den licensen skulle man inte kunna beställa en heller...

Permalänk
Avstängd

har ni 4gb ram kör på vista 64 allt flyter kanon!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

En snabb fråga, om man petar i 4gb ram, å kör me vista ultimate, hittar vista alla 4gb å använder dom? eller måste man dona nåt för att den ska hitta å använda?
läste nånstans att den hittar 4gb men inte använder sig utav dom.

eller är ja helt galet borta?!
skulle dock inte förvåna mig *skrattar*

hoppas ni har översende me denna idiotiska fråga

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det du behöver för att allokera 4gb ram är Vista x64. Då krävs ju även ett 64-bitars system

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
En snabb fråga, om man petar i 4gb ram, å kör me vista ultimate, hittar vista alla 4gb å använder dom? eller måste man dona nåt för att den ska hitta å använda?
läste nånstans att den hittar 4gb men inte använder sig utav dom.

eller är ja helt galet borta?!
skulle dock inte förvåna mig *skrattar*

hoppas ni har översende me denna idiotiska fråga

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6922...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Har också beställt en sån version nu.... hoppas den kommer nu bara....
En fråga till dig.. fick du en ny produkt nyckel eller kunde du använda samma ??

Fick den för en vecka sen... fungerar utmärkt...
kan lägga till att beräkningsprogram fungerar märkbart snabbare än vad det gjorde på 32bitars vista... tex matlab och comsol, som jag testat än så länge...

För övrigt har jag inte haft några som helst problem eller hinder med det, är mycket nöjd !

För er som funderar på att skaffa vista så kör på 64bitars versionen.. ser ingen anledning för inskaffande av 32 istället för 64.. endast fördelar med det... och spel fungerar som det ska utan några helst problem.. de ända spelen som kanske inte funkar skulle vara Wolfenstein 3D från -92 :D...

Edit:
Haha... Wolfenstein 3D funkade på vista 64bits (dock efter lite trixande)...:D testa nyss... haha (var tvungen att testa det efter mitt inlägg)

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Fick den för en vecka sen... fungerar utmärkt...
kan lägga till att beräkningsprogram fungerar märkbart snabbare än vad det gjorde på 32bitars vista... tex matlab och comsol, som jag testat än så länge...

För övrigt har jag inte haft några som helst problem eller hinder med det, är mycket nöjd !

För er som funderar på att skaffa vista så kör på 64bitars versionen.. ser ingen anledning för inskaffande av 32 istället för 64.. endast fördelar med det... och spel fungerar som det ska utan några helst problem.. de ända spelen som kanske inte funkar skulle vara Wolfenstein 3D från -92 :D...

Edit:
Haha... Wolfenstein 3D funkade på vista 64bits (dock efter lite trixande)...:D testa nyss... haha (var tvungen att testa det efter mitt inlägg)

Av nyfikenhet, hur då?
Dosbox som emulerar?
Eftersom Windows x64 inte stödjer 16-bitars program (notera att det är OS:et, inte arkitekturen som är förhindrande).

Dosbox är ju lite fusk

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Beställde min x64 skiva för ett par veckor sedan och så i går så lade de ut vista x64 på min msdnaa. Lite bortkastade pengar, men visst en tryckt skiva är ju alltid en tryckt skiva.

Hittills är jag nöjd med x64, lite synd bara att inte zonealarm fungerar i x64 nu när de äntligen har kommit till 32 bitars, hmm.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Beställde min x64 skiva för ett par veckor sedan och så i går så lade de ut vista x64 på min msdnaa. Lite bortkastade pengar, men visst en tryckt skiva är ju alltid en tryckt skiva.

Hittills är jag nöjd med x64, lite synd bara att inte zonealarm fungerar i x64 nu när de äntligen har kommit till 32 bitars, hmm.

Vilken msdnaa har/tillhör du ??

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makaveli_the_don
Vilken msdnaa har/tillhör du ??

den ena av chalmers två msdnaa portaler

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
den ena av chalmers två msdnaa portaler

Är också chalmerist... men har bara en msdnaa och där finns inte vista 64bits... Skulle du kunna skicka den andra länken.. ?? (aldrig hört talas om den)...

edit: Hitta den...
lite synd att man brände en hundring där men har istället en fin vista skiva från microsoft..

Visa signatur

| intel i5 | 4GB | Radeon 4890 1GB | 1.5TB | Win7 Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Är lite nyfiken på att testa vista men jag är osäker på om min dator klarar av det.

Min dator består av följande delar.

ASUS M2N4-SLI NF4 SLI SKT-AM2 ATX
AMD ATHLON 64 3800+ SOCKET AM2
ASUS EXTREME RADEON X1600PRO 512MB DVI PCI-E

DIMM DDR2 2GB PC2-5300 667MHZ KIT

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Givetvis 64bit!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Givetvis 64bit!

Det är inte så jäkla självklart!

Finns hårdvara som skrivare m.m som inte fungerar med 64bit.