Sverige utpekat som en pirathemvist

Permalänk
Melding Plague

Sverige utpekat som en pirathemvist

Enligt en rapport som upphovsrättsorganisationen International Intellectual Property Alliance (iipa) har publicerat är Sverige en hemvist för pirater och har ett mycket utbredd piratkopiering av digital media.

Läs nyheten: Sverige utpekat som en pirathemvist

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

va bra!

någonting vi är bra på, nice d:

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

Rolig bild det där. Piratkopierar gör man ju mest för att slippa jonglera med en massa fippliga CD-skivor in och ut

Permalänk
Medlem

Jahopp. Skiter i vad dom gör, kommer nog alltid ladda ner lika mycket oavsett ifall det blir större koll på nerladdning. Proxys finns och används, så oavsett spelar det ingen roll för mig.

Permalänk

yey.. dock den bilden är gammal och go har legat på flera humor sajter väldigt länge

dock sverige är ju ett land som använder mycket datorer och många ungdommar vet hur man laddar ner saker.. detta ska igentligen skiv och filmbolagen se som på ett bra sätt.. det betyder att folk vill ha deras saker men inte för deras grova över priser

dock synd om de artister som verkligen behöver pengarna men oftast så laddar folk ner för att höra om det är något bra och sen om det är de så köper de skivan eller filmen .. sen har det inte varit uppe i förundersökningar att folk som laddar ner olagligt är även de som köper mest laglig mucis o film?

sen jag orkar verkligen inte ha ett par tusen cd skivor räcker med en hårddisk istället och de låtar man vill ha i mp3'n eller bilen de fixar man ju isf lätt.. och det är lite att börja i fel ände.. stoppa försäljningen av cd och dvd skivor isf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vi är bäst, ta det personligt norrmän!
Äntligen kan man vara stolt över att vara svensk.

Permalänk
Medlem

i brist på bättre uttryck:
Bwahahaha!

Underbart, precis underbart.
"statistik" är aldrig att lita på i normala fall, vad "statistik" där inte insamlandet förklaras ska kallas har jag ingen aning om... ungefärlig chansning kanske? Ännu värre blir det ju när man tänker på att om någon faktiskt kunde kontrollera hur mycket och vad som laddades hem så skulle nog bra mycket fler få besök av pappa polisen. Eller var det tänkt att alla som laddar hem saker skulle rapportera detta anonymt till iipa så att de kan föra sin statistik? Och att fler datorer = mer användare = mer kopiering känns ju inte heller som nått man tänkt på. Sverige är ett väldigt dator-tätt land, både till den rena mängden datorer totalt och i fråga om dator/invånare. Så att det är fler som laddar hem saker här är ju inte förvånande på något sätt.

Känns ju uppenbarligen som att iipa suttit och supit med polarna i mpaa och riaa för mycket...
Men igen, otroligt underhållande måste jag säga, har inte garvat så mycket på många långa dagar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hahaha! så bra kan säga att jag är med och bidrar med så mycket positiv statestik som jag kan :D. Den satans industrin skjuter sig själv mer och mer i foten. En sak som stör mig rätt hårt är detta med att nya filmer inte kommer hit förens 6 månader efter usa, så är det med spel också...

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk

haha vi har världens största LAN o nu e vi bäst på pirattkopiering oxå

edit: skulle nog vilja säga att vi är datornördarnas land nu!

Permalänk
Medlem

Åh, första gången man kan vara stolt över landet man bor i!

Permalänk

Vore skönt om vi kunde åka på det nu så att inte en jävel köper några CD-skivor lagligt, eller får tag på dem via internet.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

där jag bor sitter självaste Polischefen och laddar ner saker och flera andra poliser piratar dom med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

*Stolt*

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

det finns inte en enda person i sverige som inte har brutit emot någon lag eller förordning i detta avlånga land..

sen som någon sa 6 månader efter för film och spel är lång tid.. det ska vara samma vecka ska de hinna i kapp produktionen bygg flerfabriker eller börjja tillverka skivorna en bra tid innan släppet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
i brist på bättre uttryck:
Bwahahaha!

Underbart, precis underbart.
"statistik" är aldrig att lita på i normala fall, vad "statistik" där inte insamlandet förklaras ska kallas har jag ingen aning om... ungefärlig chansning kanske? Ännu värre blir det ju när man tänker på att om någon faktiskt kunde kontrollera hur mycket och vad som laddades hem så skulle nog bra mycket fler få besök av pappa polisen. Eller var det tänkt att alla som laddar hem saker skulle rapportera detta anonymt till iipa så att de kan föra sin statistik? Och att fler datorer = mer användare = mer kopiering känns ju inte heller som nått man tänkt på. Sverige är ett väldigt dator-tätt land, både till den rena mängden datorer totalt och i fråga om dator/invånare. Så att det är fler som laddar hem saker här är ju inte förvånande på något sätt.

Känns ju uppenbarligen som att iipa suttit och supit med polarna i mpaa och riaa för mycket...
Men igen, otroligt underhållande måste jag säga, har inte garvat så mycket på många långa dagar.

Mjaa, dessa intresseorganisationer är ju inte särskilt kända för att komma med vettiga uttalanden över huvudtaget.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, man blir nastan taroegd, sitter pa en kinesisk laptop sa jag kan inte riktigt uttrycka min kanslor

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

I sverige är filosofin "allt är OK-bara du inte åker fast" ganska väl etablerad bland befolkningen. I alla fall när det gäller småfiffel och självklart gäller det då piratkopiering.

Samtidigt kan ibland också människor i sverige ha en överdriven respekt för auktoriteter och böja sig lätt för överheten. Men det krävs i så fall att den överheten har "muskler" och att den har koll så människor tror de kan åka dit.

Man kan kanske säga att det är en medalj som har en baksida.

Därför är det inte förvånande att sverige ligger högt i statistiken här.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
Mjaa, dessa intresseorganisationer är ju inte särskilt kända för att komma med vettiga uttalanden över huvudtaget.

Sant, vilket också bidrar till min förtjusning över underhållningen de förser mig med

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

att ladda hem pritatkopierat material med hjälp av internet är minst lika självklart för mig som att borsta tänderna.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att piratkopieringen är bra och att folk tankar ner saker ( även om jag gör det själv ) men priserna och själva sättet som låtar/film etc distribueras är hur dåligt som helst. En student har absolut inga pengar kvar för tex ett pc/konsoll spel som kostar 500+kr.

Tycker det är bra att vi ligger först, och att andra länder ska följa efter tills britney spears får nöja sig med en 2miljons bil och inte tiotals.

Permalänk
Medlem

Första gången man kan känna sig stolt över att vara svensk.

Permalänk
Medlem

Mys.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Yarrrrrr

Ingen överaskning att det finns många pirater i sverige, mest, eller nära på, flest datorer (per person) och kanske bäst tillgång till snabba uppkopplingar i hela världen skapar många pirater. Om dom nu bara kunda sänka momsen på hårddiskar...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Grattis Sverige! Det har ni förtjänat

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Även underhållande om man ser på texten på affischen, typ spansk eller portugisisk text

Men som tessa sa, som student har man sannerligen inte råd att köpa spel för 500 kr stycket, speciellt när man tänker på att det mesta av spelen de försöker sälja till oss är skitspel som inte ens borde klarat sig ur första brainstorming sessionen.

De enda spel jag någonsin köpt är Battlefield (alla utom vietnam och 2142), Diablo 2&exp, Wc3&exp, WoW&exp, även i princip alla spel Valve har släppt.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk

Övernice ju!

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Yay! Sverige ftw Äntligen bäst i något

Permalänk

Undrar hur många filmer som egentligen har laddats ner? måste ju vara minst dubbelt så mkt..
Störande dock att amerika måste lägga sig i allt, men sverige är som sagt bäst ju

Permalänk

Så sant som några säger att vi svenskar gärna se det så länge ingen kan visa att vi gjort fel så har vi gjort rätt

sen så tänker många" det händer inte mig utan bara andra"
sen så hur många miljoner av svenskarna har laddat ner saker från nätet?
asså så många personer kan bara inte ha fel i en sådan fråga. jag ser det självklart att vi ska få hämta vad vi vill från internet det är vårat "andra" liv för oss som misslyckats i livet oh vill gömma sig bakom några ip's och lite sånt..

om man inte få ta vad man vill ha kan vi lika gärna skrota den här "moderflugan" med internet och allting

500-600kr för ett spel elelr film är på tokför dyrt 300kr för en cd med för den delen

* skatt
* skivbolaget ska ha sin vinst
* artisten några kronor
* låtskrivaren
* försäljaren
osv osv

det är bara några få kronor som till slut hamnar i några hundra kronor.. jag vet inte alls hur omvärden ser på våran krona men då vi inte har samma valuta så luras vi att betala mer för dess egentligavärde!

Sen bara för att förhindra piratkopiering så börjar man i fel ände medatt sätta dit starkars sofi på 13 år med att ha laddat hem några låtar...

isf ska man ju skära ner på hastigheten tillvarjehushåll 2 mbit duger gott.
be hårddisktillverkarna tillverka mindre och dyrare diskar
utesluta kontrollerkort osv..
det finns många åtgärder innan piratkopieringen kommer ta slut

och den kommer föralltid finnas kvar liksom så att konne 19år ligger och buskör med sin 240 ute på grusvägarna iskogen..

Lagar och förordningar kommer folk alltid att bryta emot och det finns inget stopp...

Poletiktieker kommer inse innom en avlägsenframtid att piratkoppiering kommer bli likalagligt som att få köra 30moppe vid 15 år ålder

Edit: det enda spel jag med stolthet jag tycker förtjänade sina kronor var faktist Diablo1, Diabalo 2 och expansion ..
jag har inte köpt många spel under minna år jag vill minnas att det inte varit mer än att man kan räkna de på händerna iaf.. och flesta av de var faktist under 98 tiden .

jag vill även minnas att min första dator på 66mhz så en som hjälpte oss gav oss en jiddrans massa spel på diskett och därifrån ahr det börjat...
Jag har liksom alla andra på forumet laddat ner film o music men jag har även gått på några av filmerna på bio senare och köpt orginal dvd'n för att detkänns roligare att ha den rediga varan även om man förlorar flera hundra kronor än att "låna " det av kompisen

Jag kan medstolthet säga att UT99 special edition var något av de bättre jag har piratkopierat och det var innan tiden då allting var olagligt så lagligt måste man ju ändå säga att det är

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Nog för att jag är lite petig med småsaker men det heter ett hemvist, inte en hemvist.

Ett hemvist. Två hemvisten.