Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Robot

P180 med advancerade luftkanaler

C2D maskin med individuellt kylda komponenter med flera luftkanaler. Än så länge finns bara slangar för CPUn och fläktarna i denna är konfigurerade i "push pull" för att få högt statiskt tryck även vid låga rpm. Jag kommer snygga till fronten på chassiet varifrån den främre slangen tar sin luft och täta där främre slangen angränsar mot 5 1/4" utrymmet. Jag har alltså ingen fläkt i fronten på övre delen av fronten eller i bakre änden. De båda cpu fläktarna funkar också som insugs- och utblåsfläktar då de jobbar i en "egen atmosfär oberoende resten av chassit"

DEN ÄR LÅNGT IFRÅN KLAR. Mkt kvar att göra.

Besök albumet: P180 med advancerade luftkanaler av Pudeln

Permalänk
Medlem

Ser ingenting.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

"Observera
Det här albumet saknar bilder."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skilljer det något i grader än innan?

Permalänk
Medlem

Har inte fått igång TAT osv på Vista ännu så jag har ingen fakta. Jag har gjort en liknande konstruktion i lian li chassi och Tower 112 med dubbla 92mm fläktar och och då visade det runt 5 grader lägre med två fläktar mot en ensam. På varvtal under 700rpm kunde det vara upp mot 10grader lägre i pushpull testat vid samma tidpkt. Då det blir svårare för en ensam fläkt att behålla det statiska trycket vid låga rpm.

Tack för 10 poäng:aren!

Du som gav den en 1:a undrar jag hur du tänker? Lägg gärna en kommentar om du vågar.

Permalänk

Ska bli intressant att följa.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Blivigt någon förbättring i grader då? Snyggt jobbat annars

Visa signatur

Antec p183 | i5 750 @ 3.9 GHz | Asus P7P55D | ATI HD5850 775/1125 | Corsair DDR3 PC12800/1600MHz 2x2GB | OCZ 600W | SpinPoint F3 1TB | Intel X25 40GBx2 RAID0 | DELL 2209WA x3

Permalänk
Medlem

Mycke smart! Du kommer garanterat att få en knäpp-tyst burk
(Glöm inte att uppdatera med bilder under byggets gång)

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Det här var intressant. Har funderat på något liknande själv i mitt bygge, så det här kommer följas!
OffT: Kan man se hur folk har röstat eller har jag missuppfattat allt? Med tanke på att du visste att någon röstat 1 och någon 10.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Ja det här var inte dumt, ska bli kul att följa...
Hur går det med projekt "P180-front" då? har inte hört nåt sen du köpte den

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Det här var intressant. Har funderat på något liknande själv i mitt bygge, så det här kommer följas!
OffT: Kan man se hur folk har röstat eller har jag missuppfattat allt? Med tanke på att du visste att någon röstat 1 och någon 10.

Det var inte så svårt att räkna ut då det efter en röst stog 10P och efter två stog det 5,5P. (10+1)/2= 5,5.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Toxic
Ja det här var inte dumt, ska bli kul att följa...
Hur går det med projekt "P180-front" då? har inte hört nåt sen du köpte den

Åh det är du ju. Jag var så stressad när du vart här, borde bjudit dig och din polare på käk. Hoppas du haft det bra iaf. Tack så mkt för leveransen.

Jag ska ha plocka ut en utav filterluckorna från din gamla front och "fila till den lite" så att den blir snygg i 5 1/4 utrymmet. Tanken är att fronten skall ha tre stycken luckor för filter framtill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jag ska ha plocka ut en utav filterluckorna från din gamla front och "fila till den lite" så att den blir snygg i 5 1/4 utrymmet. Tanken är att fronten skall ha tre stycken luckor för filter framtill.

Hehe, lugnt Det låter som en god idé, dammfilter är guld värt.
Ser fram emot uppdateringar
/Mikael

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

Jättefint! Skall bli kul att se vad du gör härnäst!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Tack allihopa.

Permalänk
Medlem

Okej, var ju lite fler som hade röstat när jag skrev, så det var ärför jag undrade. Själv väntar jag med att rösta tills du har kommit lite längre.
Lycka till!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Ser mycket intressant ut. Har varit inne på samma tankar en del men det har stannat på "-tar för mycket plats". Nu är jag dock snart klar med min big tower, så jag följer med förväntan utvecklingen här!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Heja Pudeln!

Vad är dina erfarenheter efter en vecka med dina luftkanaler? Var har du handlat HR-01 slangarna?

Jag ska själv till att inreda ett P180 chassie med mina gamla prylar. Har dock köpt nytt nätaggregat, "BeQuiet! Dark Power Pro 530W", samt ny processorkylare (modell?), mitt gamla nätagg har alltid låtit för mycket och min processorkylare har börjat tjuta som ett spädbarn med kolik (lagerhaveri). Har nyligen köpt en lätt begagnad dator av "Hasenfrasen" som är skapligt tyst och den kommer att få agera måttstock vad gäller buller (den är riktigt tyst!). Vad gäller prestanda så kommer Hasen-burken att spöa min gamla burk många uppgraderingar framöver!

/Jerkers

Permalänk
Medlem

Hur kunde du ha alla de där fläktarna fungerande i din dator? Har ditt moderkort så många fläktanslutningar?

Visa signatur

Intel Celeron D 2.66 GHz || MSI PM8PM || A-Data 512MB 533MHz || Maxtor 82GB 7200RPM || Maxtor 120GB 7200RPM || ATi Radeon x1650PRO || Creative SoundBlaster Live! || Logitech Hercules XPS 2.140 || Logitech MX518 || Saitek Eclipse II

^^ Under konstruktion!

Permalänk
Medlem

mycket vackert bygge bra jobbat, funderar själv på något liknande men datorn är fortfarande relativt ny så jag väntar nog ett tag innan jag börjar hacka o skruva o greja i den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebeh
Hur kunde du ha alla de där fläktarna fungerande i din dator? Har ditt moderkort så många fläktanslutningar?

De är för tillfället drivna av moderkortet och direkt via nätdelen. Ska driva de flesta fläktarna med Mcube Tban när allt är klart. Orkar inte ställa in den förrens allt är klart.

Nu går Cpu fläktarna på 5,5V utan problem klockat.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Ska göra något liknande. Men hur fungerar kylningen av moderkortets komponenter, typ nordbrygga?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
mycket vackert bygge bra jobbat, funderar själv på något liknande men datorn är fortfarande relativt ny så jag väntar nog ett tag innan jag börjar hacka o skruva o greja i den

Vänta?!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerkers

Vad är dina erfarenheter efter en vecka med dina luftkanaler? Var har du handlat HR-01 slangarna?

Ja, det undrar jag med!

Permalänk
Medlem

inte så snyggt,men om du ska ha en sluten låda,så kan det funka ganska bra

Permalänk
Medlem

mycket väl gort bygge snyyg lösning med luft strömar (air flow)
du kanse borde göra en lösning för din kabbel dragning för utom det är allt ass snyygt jag ska inte klaga på kabel dragning min dator hema ser förjävlig ut men jag har inte heller gort nåt med den. bättre kabel dragning kan även hjälpa luft strömen uttligare
ps snygg lösning med jord!