Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Är det bara jag som skrattar gott när jag läser Gbit på både WAN och LAN och samtidigt läser 266Mbit?
Av 1000 så pallar den med att skyffla ca 266, skrattretande.

Jag skrattar lite åt ditt inlägg faktiskt
Thruputen är en känd flaskhals i hemmarouters och varför begränsa routern ännu mer genom att sätta 100Mbit uttag?
Att den kanske bara klarar 266Mbit i teorin är en annan femma. Men jag ser inte någon anledning att inte sätta 1000Mbit uttag.

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebnor
Default-inställningen för antalet anslutningar i utorrent om man spec. 100Mbit uppkoppling är 1000st. Är denna siffra direkt jämförbar med de 120st simultana anslutningar som DI-655 klarar? Eller sker den någon form av multiplexanvändning av portarna?

Linksys Rv082 verkar ju bra, men den är ganska stor och klumpig, samt saknar WLAN.

Visst är det så. Tänk dock på att windows xp har max 10 nya connections i status waiting. Du måste patcha tcp/ip stacken för att få mer.

Permalänk

tjabba... satt även ja o drägglade över D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router....
kollade på Cnet Reviews....
http://reviews.cnet.com/routers/d-link-dir-655/4505-3319_7-32...
o där fick de ut 112Mbps.. men visseligen då trådlöst..

Visa signatur

AMD Athlon X2 64 3800+ <> Asus EN8500GT <> Asus M2V <> 2048MB RAM

Permalänk
Medlem

112Mbps är förbannat bra!

Permalänk
Medlem

förlåt jag att låna ditt inlägg men jag måste ställa denna fråga:

Jag är kund hos Bredbandsbolaget, och har/hade stora problem med vista och deras ADSL.(tog bort vista för ett tid sedan.)

Det är många som säger att jag ska skaffa mig en router.

Kan någon berätta för mig varför jag ska skaffa mig en router???
Vad hjälper mig en router, jag har ju bara en dator??

tacksam om någon kan skriva några rader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
förlåt jag att låna ditt inlägg men jag måste ställa denna fråga:

Jag är kund hos Bredbandsbolaget, och har/hade stora problem med vista och deras ADSL.(tog bort vista för ett tid sedan.)

Det är många som säger att jag ska skaffa mig en router.

Kan någon berätta för mig varför jag ska skaffa mig en router???
Vad hjälper mig en router, jag har ju bara en dator??

tacksam om någon kan skriva några rader.

Beskriv problemet närmare. Om du hade problem med att få en IP-adress finns antagligen lösningen på ditt problem på följande sida: http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/928233

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Jag skrattar lite åt ditt inlägg faktiskt
Thruputen är en känd flaskhals i hemmarouters och varför begränsa routern ännu mer genom att sätta 100Mbit uttag?
Att den kanske bara klarar 266Mbit i teorin är en annan femma. Men jag ser inte någon anledning att inte sätta 1000Mbit uttag.

Jag skrattar lite åt ditt inlägg och alla andra som på något sätt tycker mitt inlägg är "negativt".

Jag skrev det inte på något sätt för att klanka ner på hur routern fungerar, 266Mbit igenomströmning ÄR skitbra, helt klart.

Men JAG med MIN humor anser att det är lite roligt då det finns 1Gbits portar att det fortfarande bara går att sopa igenom 266Mbit, dom kunde lika gärna tagit en 100Mbits länk på WAN och 1Gbit på LAN, men med full troughput

Sen att man inte skulle begränsa mer igenom att sätta dit 100Mbits portar, på vilket sätt skulle det begränsa?
Visst är det bra med 1Gbit portar på LANsidan men på WAN? Det ser jag ingen nytta till då det är en minoritet idag som har mer än 100Mbit och som faktiskt då nyttjar en hemmarouter, har man fetare lina än 100Mbit så har man nog även fetare utrustning än något som är masstillverkat för en tia ifrån Asien.

Men men, nu ska vi inte börja kasta pajer på varandra, mitt deltagande i denna tråd är över. (Om jag inte blir fetflameád igen då såklart.)

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skrattar lite åt ditt inlägg och alla andra som på något sätt tycker mitt inlägg är "negativt".

Jag skrev det inte på något sätt för att klanka ner på hur routern fungerar, 266Mbit igenomströmning ÄR skitbra, helt klart.

Men JAG med MIN humor anser att det är lite roligt då det finns 1Gbits portar att det fortfarande bara går att sopa igenom 266Mbit, dom kunde lika gärna tagit en 100Mbits länk på WAN och 1Gbit på LAN, men med full troughput

Sen att man inte skulle begränsa mer igenom att sätta dit 100Mbits portar, på vilket sätt skulle det begränsa?
Visst är det bra med 1Gbit portar på LANsidan men på WAN? Det ser jag ingen nytta till då det är en minoritet idag som har mer än 100Mbit och som faktiskt då nyttjar en hemmarouter, har man fetare lina än 100Mbit så har man nog även fetare utrustning än något som är masstillverkat för en tia ifrån Asien.

Men men, nu ska vi inte börja kasta pajer på varandra, mitt deltagande i denna tråd är över. (Om jag inte blir fetflameád igen då såklart.)

Om du hade skapat en router med mer än 200 i throuput hade du satt dit 100 uttag isåfall? Det är ingen/om någon kostnad extra att sätta 1000 uttag.

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Om du hade skapat en router med mer än 200 i throuput hade du satt dit 100 uttag isåfall? Det är ingen/om någon kostnad extra att sätta 1000 uttag.

Jag hade inte skapat en router med sådan throughput, OAVSETT kostnad på 100/1000.

Och om jag MOT all förmodan skulle gjort det så skulle jag satt 100Mbit hastighet på WAN och GARANTERAT 100Mbit Throughput istället för att jiddra med hastigheter som 266Mbit.

Hellre se ut som en seriös tillverkare än som något plastföretag som fläskar ut ett par produkter med "imponerande" siffror och sen går under eller slutar som tillverkare åt andra.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hade inte skapat en router med sådan throughput, OAVSETT kostnad på 100/1000.

Och om jag MOT all förmodan skulle gjort det så skulle jag satt 100Mbit hastighet på WAN och GARANTERAT 100Mbit Throughput istället för att jiddra med hastigheter som 266Mbit.

Hellre se ut som en seriös tillverkare än som något plastföretag som fläskar ut ett par produkter med "imponerande" siffror och sen går under eller slutar som tillverkare åt andra.

Vill du maxa din router på en 100/100 lina så krävs det 200Mbit thorughput och då räcker inte dina 100Mbit throughput som du skulle byggt in i din router.

Vad baserar du dina uppgifter på att D-Link skulle vara på väg att gå under på?

Visa mig någon annan tillverkare av "hemmaroutrar" som specificerar sin throughput till exakt 100Mbit. Man specificerar ju routern till den faktiska hastigheten som den klarar av.

Linksys (dotterbolag till cisco, plastföretag?) har väldigt olika specifikationer och har bl.a en router som är specificerad till 800Mbit throughput och har gigabit på WAN-porten. Är det också dumt?

Permalänk
Medlem

Tråden blir pajkastning om DC/torrent och 100mbit/1000mbit utag?

Snälla ta er i kragen.

Är det en bra router? vilka hastigheter kommer man möjligen upp i?
Litar inte på cnet till 100%.

Klarar den 112mbit trådlöst så är det ju guld.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Tja ! Har nu haft denna dir-655 i 3veckor och kan meddela att jag är mycket nöjd, kör enbart med wlan till laptopen, och har inte droppat en gång sedan dess, till skillnad mot min gamla dlink , 624 lr nåt, den klippte hela tiden då man belastade trådlösa anslutningen.
Har inte möjlighet att kolla throuput på den då ja bara har comhem UPP till 24mbit =), sna snart kolla vad LAN:et går för , återkommer med dom resultaten

//snabbis

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tillbaka till topic nu...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Äntligen skulle jag vilja säga, en bra router som inte krashar för lite belastning samt en USB port, så man slipper ha printern kopplad till en dator.!
Men frågan är hur bra D link är nu förtiden, förr var det ju ett b märke, har lite erfarenhet av dessa, usch.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
Äntligen skulle jag vilja säga, en bra router som inte krashar för lite belastning samt en USB port, så man slipper ha printern kopplad till en dator.!
Men frågan är hur bra D link är nu förtiden, förr var det ju ett b märke, har lite erfarenhet av dessa, usch.

Eller varför inte ha en priner med RJ-45?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund

Routern kan inte användas som skrivarserver genom USB-porten. USB-porten finns där för överföring av WLAN-inställningar till ett USB-minne för att snabbt kunna konfigurera klientdatorerna (Windows).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Eller varför inte ha en priner med RJ-45?

Onödig kommentar! Anledningarna till att alla inte har skrivare med RJ45-port är många, ex: Ibland är prisskillnaden mellan USB-versionen och nätverksversionen av en viss skrivarmodell för hög för att motivera köp av nätverksversionen. Kan även bero på att man inte haft någon möjlighet att påverka valet av skrivare vid köp av en paketlösning (läs: personalköp).

Permalänk
Medlem

Skaffade en DIR-655 igår och fick igång den relativt enkelt via den manuella setupen.

Testade TPTEST via B2 och fick ner ca 80Mbps vilket är samma hastighet som jag har utan router...d.v.s. helt ok

Tyvärr verkar vsmon.exe (del av Zonealarm) knäcka datorn när jag börjar tanka via DC++ och då får jag endast ca 40Mbps....suck.

Visserligen har man brandväggen i 655an men det skulle vara fint att ha ZA för utgående.

Tips mottages gärna

Permalänk
Medlem

Kan nån som har den här routern och snabb uppkoppling stresstesta den lite med någon välseedad/leechad torrent?
Jag har 100/100 och vill inte begränsa mej då jag främst använder torrent när jag p2p:ar.

Jag är främst intresserad av sladd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Kan nån som har den här routern och snabb uppkoppling stresstesta den lite med någon välseedad/leechad torrent?
Jag har 100/100 och vill inte begränsa mej då jag främst använder torrent när jag p2p:ar.

Inte för att verka negativ, men att tanka välseedade torrents med 100 Mbit, med alla anslutningar som detta innebär, kommer att ge en enorm belastning. Kan säga redan nu att den inte kommer att klara detta. Du får bygga en egen router med kraftfull processor samt bra nätverkskort om du inte vill begränsa dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Inte för att verka negativ, men att tanka välseedade torrents med 100 Mbit, med alla anslutningar som detta innebär, kommer att ge en enorm belastning. Kan säga redan nu att den inte kommer att klara detta. Du får bygga en egen router med kraftfull processor samt bra nätverkskort om du inte vill begränsa dig.

Det va synd, nån burk i garderoben som drar ström och väsnas är jag inte intresserad av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är främst intresserad av sladd.

Jag har en DIR-655 och jag tankar ned i 11MB/s utan problem. Jag har dock bara 100/10 via Telia Fiber Lan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Jag har en DIR-655 och jag tankar ned i 11MB/s utan problem. Jag har dock bara 100/10 via Telia Fiber Lan

Vad tankar du för något då? Eller rättare sagt vad använder du för att tanka?
Att den klarar en ftp-överföring på 11 MB/s är ju inte så jätteanmärkningsvärt utan det jag är intresserad av är hur den beter sej när man seedar/leechar över bittorrent med ca 100-150 peers igång.

Permalänk
Medlem

Jag testade min DIR-655 med TPTest. Datorn ansluten via Kabel till routern.
Får nedladdningshastighet på 83 Mbit/s på min Bredbandsbolaget 100 Mbit/s lina.
Testade utan router också, och kommer upp i samma hastighet.

/Geraner

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad tankar du för något då? Eller rättare sagt vad använder du för att tanka?
Att den klarar en ftp-överföring på 11 MB/s är ju inte så jätteanmärkningsvärt utan det jag är intresserad av är hur den beter sej när man seedar/leechar över bittorrent med ca 100-150 peers igång.

Tankar torrents med uTorrent

Permalänk
Medlem

Några fler som testat torrents och fått bra resultat?

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

"Jag testade min DIR-655 med TPTest. Datorn ansluten via Kabel till routern.
Får nedladdningshastighet på 83 Mbit/s på min Bredbandsbolaget 100 Mbit/s lina.
Testade utan router också, och kommer upp i samma hastighet"

Frågan man kan ställa sig är huruvida TP-test inte klarar av att visa faktisk bandbredd för en 100Mbits lina eller om ISP-ernas 100Mbits-linor är snålställda/överbokade? Jag har sedan ett par år tillbaka en ASUS 500sl-router kopplad till en 100Mbits lina(fiber stadsnät till BB2).
I bästa fall får jag 94 ner och 83 upp.
En DIR-655 med en throughput på 266 borde ledigt kunna maxxa en 100-lina eller åtminstone ligga på typ 98/99 Mbit/s.