Saknar du den gammla goda tiden?

Permalänk
Medlem

Saknar du den gammla goda tiden?

Jag talar, vic20, C64, Amiga, Nes... Och framförallt "Edit config.sys" "Edit autoexec.bat"

Jag får grym längtan tillbaka till alla goa spel som fanns, last ninja, IK karate, giana sisters (jaja, jag satt mest med c64).
Och det var tillfredsställande när man äntiligen fick de där 20k mer ram ledigt så att man fick igång det där speciella spelet i dos.

Norton comander, jisses vad bra program.

Saknar du de tiderna? Det gör jag

Permalänk
Medlem

Till viss del, kanske. Egentligen har inte så hemskt mycket förändrats, dock. Jag kör ju t.ex. fortfarande med den andliga efterföljaren till Norton Commander (dvs Total Commander) uteslutande. Utforskaren, vad är det för något?

Och jag letar ju runt tillräckligt mycket i unixterminaler för att slippa dospromptabstinens.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Ja, kan man nog säga. Inte för att jag var en hårding på Amiga-tiden och så där, började väl framförallt på NES-tiden och tuktade framåt i bra fart. De första spelen till PC saknar jag oerhört. Lucasarts collections, The dig, Sam & Max och Indiana Jones etc! Inte heller får man glömma Zelda-spelen till NES och SNES.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

tillviss del faktist

diggade skrapt farsans första dator på 66mhz
spelade flitigt doom 2, sim city 2000, på den .. ljudet var något jag minns som det bästa man kunde bli redigt skrämde i ett halvmörktrum ibland med lite doom music i bakgrunden

dock så den nya tiden gillar jag men ändå inte det bara ploppar ut med nya saker och man kan bara drömma om att.. dock så kan man få tag i den mesta mjukvaran om man skulle vilja men jag undrar verkligen vad jag gjorde innan jag hade mitt första internet? diggar förövrigt 3.1 något så grymt så jag nästan överväger att instalera en burk med det på

gillade även konsoll bättre .. n64 var den sista rediga konsollen som släpptes

perfekt dark och goldeneye och rush 1 o 2 var favoriterna
nes o snes har jag faktist inte så mycket spelminnen av men det jag har var faktist rätt skapligt.. jag tycker känslan var något bättre i äldre spel i nya så talar man bara om grafiken osv.. det är ju spelupplägget och känslan som är det viktigaste

sitter änidag och spelar alla de äldre Doom spelen .. har inte hittat några spel och jag är inte spelsugen lika mycket nu som jag avr innan men om jag måste nämna något så blir det heldiga Unreal Tournament 99

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Utveckling är bra på alla sätt och vis enligt mig. Visst, doom 2 var kul då men att spela det nu vore som att välja eka över yacht eller heliumballonger över MIG...

De enda spel som i dagsläget fortfarande håller skulle vara Monkey Island-spelen och övrigt i denna genre. First person shooters har bara förbättrats och något riktigt strategi-spel kom inte före Warcraft II/C&C/Starcraft IMO.

Visa signatur

Programmerande får mig att tänka friskt och klart! Mitt nya liv blir underbart!

Permalänk
Medlem

Kode: Din avatar ger mig nostalgi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Kode: Din avatar ger mig nostalgi

Haha. Jag har blivit förbjuden att byta.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Javisst, klart man längtar tillbaka till "the good old days" emellanåt. Tillbaka till tiden när datorer var roliga och inte automatiskt betydde tjorv och strul!

*host*windows*host*

Tillbaka till tiden när man satt i mörkret, lirade pixeläventyr, svepte cola på löpande band, lyssnade på dödsmetall och dummade sig i UNIX-terminaler - allt sånt jag gjorde omkring 1992-1994

Hmm, vänta nu... femton år senare och jag gör fortfarande alla de sakerna... hmmm

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Javisst, klart man längtar tillbaka till "the good old days" emellanåt. Tillbaka till tiden när datorer var roliga och inte automatiskt betydde tjorv och strul!

*host*windows*host*

Ja det var bättre när man själv behövde kunna IRQ och Minnesadresser för sitt soundblaster... Eller?

Själv saknar jag bara wow-upplevelserna, som fortfarande finns men som kommer lite mera sällan och glest nuförtiden. Första gången man såg Doom t.ex...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Första gången man spelade doom höll man ju på att skita ner sig satan vad bra spel, speciellt om man spelade hos en kompis som hade ett ljudkort så att man fick riktigt ljud och inte "pip pip" från pc speakern.
(sen midiljudet från awe32 ljudkorten, "nästan lika bra som verklig musik". man satt och gapade över det realistiska ljudet i doom2)

Jag tror att man lärde sig mer förr, i och med alla irq och minnesadresser, lite mer grävande för att få saker att funka. Dagens ungdom installerar windows och wips funkar det, inte som med win95 "plug and pray".

Och höll man på med datorer var man en NÖRD, det var kul att vara nörd, nu har alla en dator. Svårare att vara nörd idag.

Permalänk
Medlem

Jodå visst längtar man tillbaka ibland, men det känns ändå skönt att saker och ting utvecklar sig.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

jag ser den gamla goda tiden som innan PC...

men så växte jag upp med ZX81, Spectrum och C64 också...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Den gamla goda tiden kan komma tillbaka när som helst. Det är bara att installera MS-DOS i en virtuell burk eller köra en NES-emulator (eller liknande).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
Själv saknar jag bara wow-upplevelserna, som fortfarande finns men som kommer lite mera sällan och glest nuförtiden. Första gången man såg Doom t.ex...

Jag håller med. Den sista wow!-upplevelsen kom 1998 med Half-Life.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

jag och polaren spelar Open transport Tycoon Deluxe med varan över lan på heljerna. I bland både fredag å lördg kanske en söndag i mellanåt med och ofta blir demt mellan 2-3 på dan till 1-2 på natten. Upp till det blir det så klart pizza eller kebab å en vända te macken när dom första 4 liter cola är slut å å godisuget börjar ta i.

Spelade nog Transprot Tycoon sedan 1996-1997, mins inte ricktigt men fick våran pentium 166Mhz och en poalre hade innan dess köp en P133 och började sedan lira tycoon som jag sedna dess har spelat till å från men har nog inte gått 1 år utan att jag spelat ett antal gånger sedan dess. Nu med Open TTD så hardet fått redigt nytt liv som ger en mix av det bästa från för så som spelkänsla och enkelhet och det bästa från i dag som extra CPU kraften som behövs med 1000st eller fler flygplan i luften och enorma banoro ch stationer och ja FET upplösning på 2st LCD skärmar Eller TV:n som ajg brukar köra på via HTPC:n.

Permalänk

vic-grejjerna och alla andra bandstationsrelaterade grejjer struntade jag i totalt, fast min tonårstid låg i fas med då de grejjerna kom.

men jag saknar nästa steg... att få wolf3d att få extended memory... doom spelens "pling" då man plockade upp en ehealthpotion.... sen fick ...eller köpte man ljudkort... autoexec.bat... config.sys.... edit... mina gamla kompisar.

allt fick plats på en 100 megs HDD ...brorsan köpte en 486:a med 500 megs hdd, ljudkort, cd rom... och nått mysko spel som hette "Humans and orcs" krigsföring... jag satt på min 386:a, 30 mhz, kostade på mig 2 meg ram-minne, 2000 spänn....

klart man saknar den tiden

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Hedersmedlem

Klart som fasen jag gör det. Förr var saker och ting en utmaning och oftast fan så mycket roligare. Nu kan vem som helst skaffa dator och köra sönder den totalt genom att mosa den full med spyware, adware och annan skit så man blir helt mörkrädd när man försöker fixa det. Förr i tiden var felsökningen bra mycket lättare, folk vågade inte pilla på hårdvaran själva (och om de vågade det visste de hur de skulle fixa det). En startvägrande win3.11-installation är på långa vägar inte en lika stor katastrof som ett rasat register i valfri ny windows-installation som verkligen ställer till det.

Spelen var dessutom bättre förr, jag vet inte hur många timmar jag spenderat på alla gamla maxis-spel (sim city, sim farm, sim tower osv) och Transport Tycoon i olika former (för nuvarande starkt beroende av OTTD). FPS har aldrig varit riktigt min grej men nog sjutton har jag lirat igenom Doom2 co-op med en kompis via seriekabel

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Visst saknar även jag "den gamla goda tiden"! Allt var så mycket enklare då, man kunde förstå ett system till fullo då, man kände till vartenda vrå i operativsystemet och kunde adressera minne och hårdvara direkt och absolut.

Jag saknar de gamla goda datorerna som Commodore PET, men mest av allt DOS och DOS-programmering. Idag är det mesta med datorerna obegripligt och oåtkomligt. Mest förnedrande är att man inte har rätt till sin egna hårdvara. De mest simpla sakerna är mycket försvårat som t.ex. att tala med COM-porten eller läsa och skriva absoluta disksektorer. Ja, moderna operativsystem låter ju inte ens en att radera vilka filer man vill!

Hacking var enklare, programmen var tydliga och lät sig oftast enkelt debuggas och disassembleras.

Norton Commander är givetvis ett program man saknar mycket. Är nog den bästa applikationen i alla kategorier någonsin.

Det tråkigaste är nog att när nya tekniker kommer så är all ens kompetens förlegad. Jag hinner nätt och jämt lära mig nya system innan de är föråldrade.

I DOS hade man benkoll på hur systemet startade även "innan" CONFIG.SYS och benkoll på vilka program som kördes.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Abstraktionsnivåerna blir ständigt högre och högre, man gör saker med prekonfigurerade moduler istället för att byga upp dem från scratch, och modulerna består av moduler som består av moduler som består av moduler osv osv Ingen kan begripa allting.

Fördelen är att man kan göra så mycket mer komplexa saker på mycket kortare tid på detta sätt, fast man har inte den minsta aning om vad man gör, det enda man vet är att man åstadkommer ett önskat slutresultat på ett till största delen totalt okänt vis.

Det är som när man gick från assembler till programmeringsspråk ungefär, fast i en mycket mycket större skala. Och det är nödvändigt att göra så. Vi skulle aldrig kunna skapa dagens komplexa system utan att göra på det viset, det finns inte tillräckligt med mantimmar i världen för att göra allt på det gamla sättet.

"Det var så mycket enklare förr" stämmer verkligen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det var inte bättre förr. Före internet och bbs tiden, helt omöjligt att hitta drivrutiner. En krashad dator tog en vecka att fixa. Grafiken och skärmarna var så dåliga att ögonen blödde efter ett parti tertis.

Det enda jag saknar är känslan i mitt gamla IBM tangentbord med riktiga microswitchar och startljudet från min servostyrda 10mb dubbelhöjds 53/4 hdd.

däremot kan jag hålla med om att man hade mycket mer kontroll på den tiden, när man kunde höra vad datorn gjorde på hur den pep på olika ställen och frekvenser.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

Jag saknar den unberbara känslan när man var putte och kämpade sig igenom larry(1ett), småfnissandet över alla underbara skämt i monkey island spelen.
När farsan fick familjens första PC (laptop t.om, hade den i bilen när han jobbade som på "televerket") och man knappt visste vad man skulle ta sig till,
när man uppgradera från 28 till 56 modem, (menar, från 8 till 24 idag känns ju knappt, visst snabbare, men who cares? jag hade klarat mig på 5/5 )
"WOW" känslan första gången man såg quake,
Leta sprickor i väggarna i duke3d samt hur oerhört impad jag blev över att dom använde riktiga skådespelare i C&C

Vad jag INTE saknar, är mit Tulip tangentbord från tidigt 90-tal, som fortfarande hänger med, har aldrig hittat nåt bättre, har varigt med om mindre eldsvådor, colaburkar och en och anna pucko, men fungerar fortfarnade bättre än mit G15

Utgecklingen går för snabbt nu, man (jag ) bränner för mycket pengar på nya pryls, hade hellre sätt att det stannade vid Moneky island och command and conquer, det som itne kommit och man inte vet finns, saknar man igge.

Aja, det e sent, jag ska sofva, have fun förlöjlandes över mitt inlägg ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Jag saknar den unberbara känslan när man var putte och kämpade sig igenom larry(1ett), småfnissandet över alla underbara skämt i monkey island spelen.
När farsan fick familjens första PC (laptop t.om, hade den i bilen när han jobbade som på "televerket") och man knappt visste vad man skulle ta sig till,
när man uppgradera från 28 till 56 modem, (menar, från 8 till 24 idag känns ju knappt, visst snabbare, men who cares? jag hade klarat mig på 5/5 )
"WOW" känslan första gången man såg quake,
Leta sprickor i väggarna i duke3d samt hur oerhört impad jag blev över att dom använde riktiga skådespelare i C&C

Det är precis som jag känner.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så gammal och känner inte igen mig så mycket. Jag var alldeles för liten för att förstå DOS när det gällde.

Men de här Wow-känslorna tror jag inte har att göra med att tekniken är annorlunda nu utan att ni är annorlunda nu. Mina wow-känslor var när man gick från 56k till 24mbit/s och från 20gb till 160gb, GeForce 2 till Geforce FX5200.
Men nu hinner jag inte skriva mer, ska käka.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Vic-20 var första steget in i datorvärlden.

En 386SX-16, 4 meg ram, 130MB HDD och 0.5MB grafikkort var första PCn.

Windows 3.1 först och sedan 3.11 så att jag och bror kunde koppla ihop våra datorer med nollmodemskabel och köra spel tillsammans.

Hur många gånger man harvat runt i config.sys och autoexec.bat för att tweaka systemet vet jag inte, men det var många.

Spel körde man nästan hur många som helst utav.

Så den gamla goda tiden...jodå, den saknar man.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Avstängd

Ett litet tillägg, absolut inte för JAG gjorde det... ( ) men när CD brännarna kom, brorsan betalde 6-700kr för att få sin första skiva brännd...

När man fick in huuur mycket spel somhelst på en skiva. Självklart säkerhets kopieringar då, vad annars

Permalänk
Medlem

finns nog inget som slår gamla goda c64 tiden. riktigt klassisk tid, lekte även lite med mindre kända spectravideo.
sen har man väll haft mesta efter det som är klassiskt, amiga 500, första pc'n på 75mhz med turbo knapp så det blev 100mhz.

allt går så snabbt nuförtiden så man hänger inte med, idag kan man köpa någon ny grej o nästa dag så är något nytt ute som man inte förstår sig på riktigt. förr var det enklare och mindre komplext och gick lite saktare i utveckligen. nu spottar fabriker ut nya grejjer hela tiden, känns som när man just lärt sig klocka sin sprojtans nya cpu så är den redan last gammal? sen så sköts allting genom mjukvara nu förtiden, inga jumprar, ingenting...

köpte dock ett mobo till min gamla AMD xp barton 3000+ som jag snabbt klockade lite genom o dra upp FSB 4 mhz(fick en 100mhz mer iallafall). på det mobot fanns vissa jumprar för fsb i lite annat skoj, nostalgi känslorna var ett faktum!

sen så spottas det ut nya spel oxå hela tiden varav 95% saknar det mesta som gör ett spel bra alla bara krämar på med uber grafik och ibland lyckas det sälja, förr i tiden fanns det inte så mkt grafik stilar att välja mellan så då var det spelet med bäst känsla och skönast atmosfär som vann. visst kommer det ut en del guldklimpar idag oxå men dock är mkt färre än dom var förr!

sen kanske jag saknar tiden för att man var yngre och allt känns lite lättare då när man inte har vuxen ansvaret på sig, dessutom hade man så många härliga lov som man kunde spela/modda/mecka på :)!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag saknar också den gamla tiden väldigt mycket, det var så mycket roligare då man satt och pillade med allt. Det skulle man kunna göra idag också för det finns ju andra os än Microsofts, men så har jag varken tid eller ork.
Jag skyller utrotandet av äkta nördar på internet, hade inte internet funnits så hade man allt suttit där ensam i mökret och pillat som förr. Nu ägnar man en massa tid att söka meningslös information och tjöta på forum. Det är knappt att jag bryr mig vad som finns i chassiet längre, så länge som internet fungerar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

Varför ska man längta tillbaks!? Det är väl bara att gå ner källan och rota fram sina gamla leksaker, och sen finns det ju emulatorer för dom som inte har sina grejor kvar eller för dom som inte upplevde denna epok...

Permalänk
Medlem

Det var inte bättre förr. Man hade roligare när man var yngre dock.

Permalänk
Medlem

Klart det var bättre förr, Kolla bara här http://www.youtube.com/results?search_query=BBC+Micro+Live&se...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Norton Commander är givetvis ett program man saknar mycket. Är nog den bästa applikationen i alla kategorier någonsin.

OS X i all ära, men Findern är helt värdelös.
Går inte en dag utan att jag saknar Norton Commander

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups