Bekräftade specifikationer på Radeon HD 2900 XT

Permalänk
Melding Plague

Bekräftade specifikationer på Radeon HD 2900 XT

Tillverkaren HIS uppdaterade nyligen sin webbplats med information kring Atis kommande grafikkort Radeon HD X2900 XT som bygger på den Direct X 10-kompatibla grafikprocessorn R600. Informationen togs snabbt ner av HIS men sprids nu på nätet.

Läs nyheten: Bekräftade specifikationer på Radeon HD X2900 XT

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längtar efter och se några riktiga tester med fungerande drivrutiner

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

myysigt!!! vill ligga och gosa med det här, nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Längtar efter och se några riktiga tester med fungerande drivrutiner

Fungerade drivrutiner? Yeeeah right!

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Och så kräver det ett nätagg på minst 750 W om man ska lita på IDG och då är det ändå inte XTX

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Avstängd

"Det inbyggda grafikkortet stödjer 5.1-ljud men så värst mycket mer har avslöjats kring själva ljudkortsdelen."

asså jag hajar ingenting nu. är det et ljudkort eller ett grafikkort?
eller ett inbyggt grafikkort med inbyggt ljudkort?
eller ehh ?
e jag bara trög?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
"Det inbyggda grafikkortet stödjer 5.1-ljud men så värst mycket mer har avslöjats kring själva ljudkortsdelen."

asså jag hajar ingenting nu. är det et ljudkort eller ett grafikkort?
eller ett inbyggt grafikkort med inbyggt ljudkort?
eller ehh ?
e jag bara trög?

Nej 2900 är ett ljudkort med inbyggd grafikkort det e ju solklart.....

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Jag gillar alla kommentarer om att det inte är det snabbaste, utan "2:a-kortet". Man hör och läser det överallt. Alla poängterar att 2900XTX skall vara top-of-the-line, medans 2900XT är är en utmanare till 8800GTS.
Faktum är dock att detta ÄR ATis top-kort fram tills att de skakar fram XTX. Jag har hört rykten från relativt tillförlitliga källor att 2900XTX inte skall komma förrens till hösten. Om det stämmer, så kan man stoppa allt snack om att detta inte är ATis flaggskepp någonstans där solen inte skiner.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Konstigt att dom skickar med en såndär crossfire "dongle" kabel. Hoppades att dom skulle göra sig av med dem.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara 1 gig minne på dessa kort?

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk

Det är Atis flaggskepp. Förövrigt så är nheten en vecka gammal.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag gillar alla kommentarer om att det inte är det snabbaste, utan "2:a-kortet". Man hör och läser det överallt. Alla poängterar att 2900XTX skall vara top-of-the-line, medans 2900XT är är en utmanare till 8800GTS.
Faktum är dock att detta ÄR ATis top-kort fram tills att de skakar fram XTX. Jag har hört rykten från relativt tillförlitliga källor att 2900XTX inte skall komma förrens till hösten. Om det stämmer, så kan man stoppa allt snack om att detta inte är ATis flaggskepp någonstans där solen inte skiner.....

Håller med, det kortet man har SLÄPPT som är snabbast är Top-pf-the-line, sen att man ska släppa ett snabbare senare, det hör ju inte hit. då kan man ju säga att 8800Ultra inte är Nvidias top-kort, utan typ 9800Ultra eller kansk 10950 Ultra super som kommer 2010 ungefär.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

XTX = 1gb
XT = 512MB

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk

E inte ljudet för att man ska kunna skicka ljud via tex hdmi porten osså?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Är det inte DVI-portar som syns på bilden? Hur får man dit ljudet via en DVI-HDMI-adapter?

Och man kan väl inte precis säga att det är ett ljudkort... Det enda den gör är väl att den skickar det redan avkodade ljudet digitalt och okomprimerat via HDMI-porten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
E inte ljudet för att man ska kunna skicka ljud via tex hdmi porten osså?

Jo.....vilket gör det till ett bättre alternativ i en stygg mediaburk jämfört med nVidia som inte ens har HDMI ut på sina kort..

Edit: Står HDTV (YPrPb component output) men på bilderna ser jag bara den vanliga VIVO-kontakten. Ser INGET som liknar HDMI...

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Håller med, det kortet man har SLÄPPT som är snabbast är Top-pf-the-line, sen att man ska släppa ett snabbare senare, det hör ju inte hit. då kan man ju säga att 8800Ultra inte är Nvidias top-kort, utan typ 9800Ultra eller kansk 10950 Ultra super som kommer 2010 ungefär.

Exakt vad är det ni är upprörda över?

Ja, HD 2900XT kommer förmodligen vara ATIs snabbaste kort ett bra tag framöver. Nej, det verkar inte kunna rubba 8800 Ultra från snabbaste-kort-tronen - i alla fall inte i DX9.

Vill ni att man ska göra tester med 2900XT mot Ultra så att alla ATI-fanboys får se sitt favvokort förlora stort á la "min farsa är starkare än din farsa", eller vad är det?

Sådana tester har ju inte så stort värde för vanliga konsumenter. De flesta brukar ju försöka handla efter devisen mest 'pang per peng', och prissättningen säger ju otvetydigt i vilken klass kortet slåss - mot GTS, inte GTX...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Exakt vad är det ni är upprörda över?

Ja, HD 2900XT kommer förmodligen vara ATIs snabbaste kort ett bra tag framöver. Nej, det verkar inte kunna rubba 8800 Ultra från snabbaste-kort-tronen - i alla fall inte i DX9.

Vill ni att man ska göra tester med 2900XT mot Ultra så att alla ATI-fanboys får se sitt favvokort förlora stort á la "min farsa är starkare än din farsa", eller vad är det?

Sådana tester har ju inte så stort värde för vanliga konsumenter. De flesta brukar ju försöka handla efter devisen mest 'pang per peng', och prissättningen säger ju otvetydigt i vilken klass kortet slåss - mot GTS, inte GTX...

Min avsikt var väl snarast att kommentera faktumet att man målar upp 2900XT som 2:a-kortet, när så inte är fallet, än så länge i alla fall. Flaggskeppet är det snabbaste man har, oavsett hur mycket det kostar.
Däremot kan kan man säkert sluta sig till att det antagligen kommer att skjuta in sig på att vara en konkurrent till först och främst GTS genom den ytterst förmånliga prissättning som ATi verkar sikta på. Pang för pengarna blir nog 2900XT jäkligt bra på. Med tanke på att man antagligen kommer att kunna köpa två 2900XT för enbart en spottstyver mer än ett 8800Ultra, så blir det grym prestanda, även för den riktigt kräsne.

Visa signatur

Permalänk

Prislappen kommer aldrig hamna på samma nivå som GTS 640mb. Och om den skulle så skulle X2900XT vara fortfarande i underlägge pågrund av sin höga strömkonsumption.

Jag ser ingen köpa detta kort första månaden förutom fanATIcs och människor som vill uppgradera och sitter redan på 700W+ nätagg.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Kortet skall ha ”Game physics processing capability” men vad det handlar om i praktiken nämns inte. Troligen handlar det om den inbyggda fysikmotorn Havok 4.

Havok är en mjukvarulösning för att köra fysiksimulering på grafikkort, inte en inbyggd lösning. Havok är dessutom kompatibel med även Nvidias garfikkort.

Citat:

Det har tidigare ryktats att Radeon HD X2900-serien skall ha ”inbyggd” Crossfire och således inte kräva någon kabel mellan korten. Därför är det rätt lustigt att det följer med en sådan kabel med kortet.

Finns ingenstans en bild av nån extern kabel för Crossfire, däremot syns det klart och tydligt på grafikkortet samma interna Crossfire-kontakter som tex X1950Pro använder... vore det då inte naturligt att anta att den "cable" som ingår vore just en intern Crossfire-brygga?

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Är det inte DVI-portar som syns på bilden? Hur får man dit ljudet via en DVI-HDMI-adapter?

Inga problem, finns massa pinnar som inte används när man kör single-link DVI. De används nu för att föra över ljudet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boken
myysigt!!! vill ligga och gosa med det här, nu!

Elaka rykten ( http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie... ) gör gällande att baksidan på kortet blir 80-100 grader, så det är kanske bäst att köpa lite brännsårs-salva i så fall.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Min avsikt var väl snarast att kommentera faktumet att man målar upp 2900XT som 2:a-kortet, när så inte är fallet, än så länge i alla fall. Flaggskeppet är det snabbaste man har, oavsett hur mycket det kostar.
Däremot kan kan man säkert sluta sig till att det antagligen kommer att skjuta in sig på att vara en konkurrent till först och främst GTS genom den ytterst förmånliga prissättning som ATi verkar sikta på. Pang för pengarna blir nog 2900XT jäkligt bra på. Med tanke på att man antagligen kommer att kunna köpa två 2900XT för enbart en spottstyver mer än ett 8800Ultra, så blir det grym prestanda, även för den riktigt kräsne.

Lite kul, det var säkert 5-6 veckor jag ställde hypotesen (här på forumet)att dom kanske inte skulle ge sig på 88 gtx, utan sattsa på det segment där det finns god vinst att göra prestanda/pris/utvecklingskostnad/produtionskostnad.

Se bara vad bra 1950 till AGP har sålt, för att beskriva vad "pengar" man kan göra i mellansegmentet.
Betänk att (ovetenskapliga uppgifter!!!) att en stor del av värdens datoranvändare sitter på plattformar som är mer än 2-år gamla (och var inte "top of the line" när de köptes. många av dessa användare köper nog ett av dagens "medelkort" då det kommer att Boosta deras 2-år gamla medelburk. kör en benchmarktest, med din dator, om du ligger i det övre 50%en så betänk att det är kanske bara 20-25 % av alla datoranvändare som överhuvudtaget känner till begreppet benchmark, och dessa sitter på "bra" burkar.

Sen hoppas jag som konsument att ATI satsar på att "slå" 8800, men det kommer inte att ge några stora pengar... men förhoppningsvis en gynsam utveckling för oss konsumenter

Glöm inte att ni/vi här på sweclockers tillhör en liten, mycket kunnig, absolut spjutspets när det gäller "ajourhållande av tekniken".

Jag kan inte gå rakt in på SIBA och köpa en dator med 8800gtx!!! Och uppenbarligen är det där som många handlar sin dator (annars hade dom lagt ner dataförsäljningen)

Jag gör inget anspråk på SANNINGEN - utan bara funderade lite...

Mvh
Lasse G

Visa signatur

Triumph1
p4 3,2/X1950AGP/2GB ddr 400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumph1
Lite kul, det var säkert 5-6 veckor jag ställde hypotesen (här på forumet)att dom kanske inte skulle ge sig på 88 gtx, utan sattsa på det segment där det finns god vinst att göra prestanda/pris/utvecklingskostnad/produtionskostnad.

Se bara vad bra 1950 till AGP har sålt, för att beskriva vad "pengar" man kan göra i mellansegmentet.
Betänk att (ovetenskapliga uppgifter!!!) att en stor del av värdens datoranvändare sitter på plattformar som är mer än 2-år gamla (och var inte "top of the line" när de köptes. många av dessa användare köper nog ett av dagens "medelkort" då det kommer att Boosta deras 2-år gamla medelburk. kör en benchmarktest, med din dator, om du ligger i det övre 50%en så betänk att det är kanske bara 20-25 % av alla datoranvändare som överhuvudtaget känner till begreppet benchmark, och dessa sitter på "bra" burkar.

Sen hoppas jag som konsument att ATI satsar på att "slå" 8800, men det kommer inte att ge några stora pengar... men förhoppningsvis en gynsam utveckling för oss konsumenter

Glöm inte att ni/vi här på sweclockers tillhör en liten, mycket kunnig, absolut spjutspets när det gäller "ajourhållande av tekniken".

Jag kan inte gå rakt in på SIBA och köpa en dator med 8800gtx!!! Och uppenbarligen är det där som många handlar sin dator (annars hade dom lagt ner dataförsäljningen)

Jag gör inget anspråk på SANNINGEN - utan bara funderade lite...

Mvh
Lasse G

Som du säger, så är inte high-end direkt någon inkomstbringande marknad. Budgetmarknaden är kanske 90% av den totala försäljningen. Däremot räknar man nog med att high-end, typ 2900XT, skall ge god reklam som gynnar försäljningen i de lägre segmenten. Utöver det, så anammas ju tekniken från high-end ganska snart i de lägre segmenten, och sänker därför utvecklingskostnaderna.
Personligen tror jag att ATi hade planerat att sopa mattan med Nvidia, men att man insåg att det skulle bli svårt. R600 är kanske en bättre krets på pappret, men strömförbrukning och värmeutvecklingen har blivit svår att övervinna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
HD2900XT vs 8800GTX i Crysis Demo

http://www.bilgiustam.com/?p=125

Fejk?

Nån som kan översätta??:D

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är fortfarande inte släppt och inget officiellt test finns än. Inga final drivers heller.

R3xx tror jag man boostade 40-50% bättre prestanda från första till bästa driver, tänk på det då G80 funnits ett tag nu.

Det är ingefär samma sak som att säga att HD2900 skulle vara snabbare som den är här i detta test:

Vänta och se, R600 lär ju sopa mattan med G80 när allt är klart.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you

[/B]

fake imo

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Det följer med en DVI till HDMI adapter till kortet som redan nämnts, det är så man får ut ljudet ur kortet.

Det är ingen crossfire dongelkabel kortet använder då man ser kontakterna för crossfirebryggan på sidan av kortet.

Det blir ett köp för mig, värmeproblemen det ryktas om har redan lika många rykten som säger precis motsatt. Inget jag oroar mig för, men jag tror inte kortet blir kallare än tex. ett X1900XT men det är helt okej. Och ryktet om 750W nätagg för att driva kortet är givetvis överdrivet.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
fake imo

Precis, så kan jag säga om allt annat också. Du förstog visst inte.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]