Kan inte formatera Maxtor DiamondMax 9 SATA

Permalänk

Kan inte formatera Maxtor DiamondMax 9 SATA

God grönsakssoppa på dig med.

Jag har en Maxtor DiamondMax 9 Plus 120GB SATA-hårddisk (Ca. ett år gammal). Den har börjat strula lite mer än vanligt sen jag försökte installera Kubuntu 7.04 på den. När jag kom till partitioneringsmenyn och valde att andvända hela disken och klickade OK, så trögade allt ihop. Efter ca 10 minuter så startade datorn om. Sen dess så säger min partitionerare (Acronis OS Selector 5.0, inte den i Linux-install) att filsystemet är "FS: None, Partition: 083h (Linux native)" Så här ser det ut:

Om jag väljer att ta bort partitionen, så trögar det i ca 2 minuter, och sen så blir det:

Jag kan inte göra något med någon av partitionerna på Maxtorn... Om kjag högerklickar så är alla alternativ gråa och oklickbara...

Kan någon hjälpa mig?

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Så skall det inte se ut!

Har en känsla att HD'n inte är kry. Förmodligen har du kommit in i skadade områden som inte använts tidigare.

Kör Maxtors testprogram med yt-test.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Vila i frid

När allt sunkar och känns allmänt, skapa en DOS-diskett och kör SPINRITE 6.0 och låt den fixa/reallokera ECC-bråkande sektorer. Finns att köpa online eller att hittas på diverse sajter. Fixa brorsonens 250Gb sata-disk igår när allt såg mörkt ut då varken XP, Partition Magic eller GetDataBack kunde fixa den.