ATI HD2900XT med 1GB DDR4

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara OEM-versionen av HD2900XT, som alltså skulle vara den enda 1GB-versionen av XT-kortet. Det är ju uppenbart att Extreme-PC fått nån specialdeal på korten eller helt enkelt själv valt att sälja dessa OEM-kort lösa samt klockat upp det.

Prisspekulationer är rätt onödiga då vi inte kommer få se detta kort släppas i Sverige (annat in i några få färdigbyggda datorpaket då).

Angående prestandan så är det ju också uppenbart att 1GB mot 512Mb inte ger nåt extra annat än i extrema upplösningar, varför jag tror att tanken med kortet är att köra i Crossfire och sättas in i nåt lyx-gamerpaket för typ 40 000:- inkluderat en 30"-skärm@2560 x 1600 för att säljas till några få snorungar (som inte kan eller orkar bygga eget) med rika föräldrar.

Summa summarum, vi vet fortfarande inget om XTX-kortet än.

Sthlmskille82 brukar trolla på det här sättet, det är inte så mycket att bry sig om. De flesta på Sweclockers vet att HD 2900XT spöar ett 8800GTS 640mb rätt tydligt.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias

Men jag som trodde att spekulera och gissa var det enda som försegick på det här forumet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Men jag som trodde att spekulera och gissa var det enda som försegick på det här forumet?

Hoppas det där inte var menat som en pik, för jag håller helt med dig. Självklart ska vi försöka spekulera om framtiden.

Men vad drar du för slutsatser själv? En 1GB-version av XT-kortet kanske är intressant för några, men jag kan inte se hur det här infot säger nåt om XTX-versionen som jag personligen fortfarande inte tappat hoppet om (och som är enda anledningen till att jag inte köpt ett 2900XT än).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Inaktiv

ja rundan är över, hoppas ati inte sölar så mycket nästa gång. 7 månader försenat för sämre prestanda duger inte

Permalänk
Medlem

2900XT med 1024mb känns rätt ointressant med tanke på den förväntade prislappen. Däremot kan de 2900XT 512mb GDDR4 som det ryktas om bli intressanta. Betydligt mindre prispåslag. Skulle inte förvåna mig om dessa kort också är fabriklockade till säg 825MHz på kärnan. Till alla som säger att 2900XT floppa - kortet verkar iaf sälja hyggligt för att vara en "flopp".

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Hoppas det där inte var menat som en pik, för jag håller helt med dig. Självklart ska vi försöka spekulera om framtiden.

Men vad drar du för slutsatser själv? En 1GB-version av XT-kortet kanske är intressant för några, men jag kan inte se hur det här infot säger nåt om XTX-versionen som jag personligen fortfarande inte tappat hoppet om (och som är enda anledningen till att jag inte köpt ett 2900XT än).

Det var menat med ironi. Kanske inte framgick riktigt. Alltså ingen pik riktat gentemot dig.

Eftersom jag är ganska less på allt meningslöst dravel som brukar bli i dessa trådar angående ATi och Nvidia.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Du tänkte inte inkludera någonting som stödjer ditt påstående?

Givetvis så har han inget belägg för det (som man märker).

För övrigt, vilket trevligt kort du sitter med. Synd att det inte går att utnyttja fullt än bara

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta är ju bara OEM-versionen av HD2900XT, som alltså skulle vara den enda 1GB-versionen av XT-kortet. Det är ju uppenbart att Extreme-PC fått nån specialdeal på korten eller helt enkelt själv valt att sälja dessa OEM-kort lösa samt klockat upp det.

Prisspekulationer är rätt onödiga då vi inte kommer få se detta kort släppas i Sverige (annat in i några få färdigbyggda datorpaket då).

Angående prestandan så är det ju också uppenbart att 1GB mot 512Mb inte ger nåt extra annat än i extrema upplösningar, varför jag tror att tanken med kortet är att köra i Crossfire och sättas in i nåt lyx-gamerpaket för typ 40 000:- inkluderat en 30"-skärm@2560 x 1600 för att säljas till några få snorungar (som inte kan eller orkar bygga eget) med rika föräldrar.

Sthlmskille82 brukar trolla på det här sättet, det är inte så mycket att bry sig om. De flesta på Sweclockers vet att HD 2900XT spöar ett 8800GTS 640mb rätt tydligt.

Även andra har börjat sälja korten nu. Såg en kul grej hos theinquirer, om man köpte kortet så fick man 1 kort till för bara 111$ dollar mer. Dvs man får 1 extra kort för bara 1000 kr mer. En paket deal alltså, men då tror jag nog de hoppas nog på att man köper ett nytt nätagg från dem med hehe.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
Ehm, varför jämförde dem en prerendered NFS film med hur grafiken kommer att se ut? Verkade lite löjligt då dem tog en prerendered bild och visade en riktig bild , självklart kan prerenders se otorligt realistiska ut. Kolla bara på lavan i star wars episod 3 och vattnett i Pirates of the Carribian.
Dock är det jävligt intressant om detta presterar bättre än gtx eller likvärt en ultra i spel.

Håller med dig, det är lite mysko, verkar som de vilel visa att det blir väldigt bra renderingar med kortet, men som du säger, borde de ha jämfört i såna fall också med ett nVidia kort kanske.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Även andra har börjat sälja korten nu. Såg en kul grej hos theinquirer, om man köpte kortet så fick man 1 kort till för bara 111$ dollar mer. Dvs man får 1 extra kort för bara 1000 kr mer. En paket deal alltså, men då tror jag nog de hoppas nog på att man köper ett nytt nätagg från dem med hehe.

Å fan. Det vore guld med en rabatt på crossfire. Nytt nätagg skulle jag behöva jag i vilket fall som helst. Framgick det i Inq hur mycket korten kostar jämfört med 512mb versionen?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Såg en kul grej hos theinquirer, om man köpte kortet så fick man 1 kort till för bara 111$ dollar mer. Dvs man får 1 extra kort för bara 1000 kr mer. En paket deal alltså, men då tror jag nog de hoppas nog på att man köper ett nytt nätagg från dem med hehe.

Eller så går du ihop med en polare och beställer 1 paket och tar ett kort var. Då blir det riktigt billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
3dMark06?

Programmet som huvudsakligen testar hur bra processorn är och inte har ett jota att göra med hur bra en maskin fungerar i spel?

3dmark är huvudsakligen för att testa gpun .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
3dmark är huvudsakligen för att testa gpun .

Men som trots det lägger alldeles för stor vikt på processorn.
Ain't it funny?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Men som trots det lägger alldeles för stor vikt på processorn.
Ain't it funny?

Ja, det är väl tur det. Så inte folk med ett 8800GTX på en pentium MMX (om det skulle gå) tro att hans totala spelprestanda är lika bra som en med Core 2 duo och 8800gtx.

Vad är det för mening med benchmark program annars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Ja, det är väl tur det. Så inte folk med ett 8800GTX på en pentium MMX (om det skulle gå) tro att hans totala spelprestanda är lika bra som en med Core 2 duo och 8800gtx.

Vad är det för mening med benchmark program annars?

Men förstår du inte själv problemet med att räkna 3dMark-poäng när olika personer använder olika processorer?
Tycker du personligen att det är rimligt att säga att 2900XT är bättre än 8800GTX när man testat dem på radikalt olika system?
Om jag testar ett 2900XT med en Q6600 och ett 8800GTX med en Pentium MMX så är det ju klart som sjutton att 2900XT får högre poäng!

För att man ens ska kunna börja tala om 3dMark-poäng så måste systemen i övrigt vara identiska och det enda som skiljer är grafikkortet, vilket inte är fallet med alla mängder tester som finns.
Och även om det är så så har det fortfarande precis ingenting att göra med hur bra ett grafikkort presterar i spel.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Å fan. Det vore guld med en rabatt på crossfire. Nytt nätagg skulle jag behöva jag i vilket fall som helst. Framgick det i Inq hur mycket korten kostar jämfört med 512mb versionen?

http://theinquirer.net/default.aspx?article=40161

http://www.maingear.com/amd_splash2.shtml

Edit: Fan jag fattade fel, detta gäller bara om man köper ett helt system. Sorry =/

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Korten finns att köpa i svenska butiker nu

De finns att köpa på datorbutikens hemsida, (det finns dock bara från powercolor) länk till datorbutiken:
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Det finns dock inte info om korten på datorbutikens hemsida så jag letade på powercolors hemsida och hittade där fakta om kortet, länk:
http://www.powercolor.com/Global/products_features.asp?Produc...

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Men förstår du inte själv problemet med att räkna 3dMark-poäng när olika personer använder olika processorer?
Tycker du personligen att det är rimligt att säga att 2900XT är bättre än 8800GTX när man testat dem på radikalt olika system?
Om jag testar ett 2900XT med en Q6600 och ett 8800GTX med en Pentium MMX så är det ju klart som sjutton att 2900XT får högre poäng!

För att man ens ska kunna börja tala om 3dMark-poäng så måste systemen i övrigt vara identiska och det enda som skiljer är grafikkortet, vilket inte är fallet med alla mängder tester som finns.
Och även om det är så så har det fortfarande precis ingenting att göra med hur bra ett grafikkort presterar i spel.

Det är tur att 3Dmark är så eftersom den testar din dators totala spel prestanda.

Vad gäller tester mellan grafikkorten så är det ju klart att systemen bör vara identiska annars bör man inte bry sig om testet.

Permalänk
Citat:

Det är tur att 3Dmark är så eftersom den testar din dators totala spel prestanda.

Vad gäller tester mellan grafikkorten så är det ju klart att systemen bör vara identiska annars bör man inte bry sig om testet.

Du har lite rätt men mest fel i det Lcars menade på.

Du kan ha nedan:

Antec P18
OCZ 600w
Gigabyte P35
Q6600
2048Mb
HD2900XT
Xp Prof

Kör 3dmark 01/03/05/06 och sedan testar med samma system fast med ett 8800GTX. Vi leker med tanken att HD2900XT får 1000 poäng mer i varje test jämfört med 8800GTX. Vad får dig här att tro att HD2900XT är ett bättre presterande kort än vad 8800GTX är i 20 olika spel? Inget.

8800GTX presterar bättre i nästan alla spel i nästan alla upplösningar oavsett inställningar ingame. Hur kommer det sig?

3Dmark är skit att jämföra om du är ute efter att spela. Ja man får en indikation om hur ditt system presterar på ett ungefär men mest en indikation om hur systemet presterar i 3dmark. Jag tror knappast att om du får 14000 poäng i 3DMark 06 att du då ligger i prestanda med Geforce MX440 right?

3Dmark är för sig och spel är för sig och därför kan man aldrig och man _ska_ aldrig jämföra dom ihop. Det är därför 3DMark är 3DMark och inte ett spel. Om meningen med 3Dmark var att jämföra prestanda för att få en bra indikation i spel så har Futuremark misslyckats.

Men för att återgå till topic så är HD2900XT 1GB rent ut sagt ett skit kort för 4500 kr som vi ser idag. Kortet presterar mindre bra och om det har med drivrutiner att göra eller om det är flaskhalsen i arkitekturen att göra vet jag ej. HD2900XT är ett bra kort för sina pengar och presterar som 1GB versionen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Du kan ha nedan:

Antec P18
OCZ 600w
Gigabyte P35
Q6600
2048Mb
HD2900XT
Xp Prof

Kör 3dmark 01/03/05/06 och sedan testar med samma system fast med ett 8800GTX. Vi leker med tanken att HD2900XT får 1000 poäng mer i varje test jämfört med 8800GTX. Vad får dig här att tro att HD2900XT är ett bättre presterande kort än vad 8800GTX är i 20 olika spel? Inget.

8800GTX presterar bättre i nästan alla spel i nästan alla upplösningar oavsett inställningar ingame. Hur kommer det sig?

3Dmark är skit att jämföra om du är ute efter att spela. Ja man får en indikation om hur ditt system presterar på ett ungefär men mest en indikation om hur systemet presterar i 3dmark. Jag tror knappast att om du får 14000 poäng i 3DMark 06 att du då ligger i prestanda med Geforce MX440 right?

3Dmark är för sig och spel är för sig och därför kan man aldrig och man _ska_ aldrig jämföra dom ihop. Det är därför 3DMark är 3DMark och inte ett spel. Om meningen med 3Dmark var att jämföra prestanda för att få en bra indikation i spel så har Futuremark misslyckats.

Vad jag menar är att processorn och grafikkortet går hand i hand när det gäller en dators spelprestanda.

Vad gäller att 2900xt är bättre än 8800ggtx i 3dmark men sämre annars är en annan femma och i ditt fall har det ju inget med CPUn att göra, och speciellt i ditt fall så skulle 2900XT vara bättre än ett 8800gtx iaf enligt Lcars argument. Inga tester på nätet baserar resultaten av grafikkorten enbart på 3Dmark...vad jag vet iaf.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa detta kort idag, men efter som jag fick se på dustin att kortet med 1GB behövde mer än 650W för att kunna drivas? Kan detta stämma? Eller kan jag köpa CORSAIR HX 620W eller något annat på 620W?

Och det borde ju gå bättre med 1GB än 512Mb, efter som minnerna är snabbare i 1GB. Vilket står på Powercolors hemsida!

Skulle vara fint om man kunde få veta snarast.

Tack för svar

Visa signatur

@ DanielDS

Permalänk
Citat:

Vad jag menar är att processorn och grafikkortet går hand i hand när det gäller en dators spelprestanda.

Vad gäller att 2900xt är bättre än 8800ggtx i 3dmark men sämre annars är en annan femma och i ditt fall har det ju inget med CPUn att göra. Inga tester på nätet baserar resultaten av grafikkorten enbart på 3Dmark...vad jag vet iaf.

Det är helt rätt.

Skulle jag utnyttja HD2900XT i mitt system som du ser i sign som skulle HD2900XT närma sig 8800GTX prestandamässigt mer tackvare att min processor flaskhalsar ganska ordentligt. Hade jag haft en E6850 klockad till 4Ghz så hade det inte spelat någon roll utan då hade 8800GTX regerat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielDS
Jag tänkte köpa detta kort idag, men efter som jag fick se på dustin att kortet med 1GB behövde mer än 650W för att kunna drivas? Kan detta stämma? Eller kan jag köpa CORSAIR HX 620W?

Och det borde ju gå bättre med 1GB än 512Mb, efter som minnerna är snabbare i 1GB. Vilket står på Powercolors hemsida!

Skulle vara fint om man kunde få veta snarast.

Tack för svar

Det är lungt, kortet behöver inte 650W det kan jag låva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är lungt, kortet behöver inte 650W det kan jag låva.

OKi vad bra.. Tycke nämligen att dustin borde ju ha rätt i den saken.. Men tyckte de va lite konstigt efter som man behövde inte 650W på 512an vilket borde vara ungefär samma sak :S

Visa signatur

@ DanielDS

Permalänk
Medlem
Citat:

OKi vad bra.. Tycke nämligen att dustin borde ju ha rätt i den saken.. Men tyckte de va lite konstigt efter som man behövde inte 650W på 512an vilket borde vara ungefär samma sak :S

Ja, det borde vara ungefär samma sak. Minne dra inte mkt.

Permalänk
Citat:

Jag hoppas du inte betalar 4500 kr för HD2900XT 1GB???? Köp hellre 512 versionen därför att oavsett upplösningar så skiljer det i princip inget mellan korten, väldigt marginalt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på lite bevis på att HD2900XT 1GB skulle vara så jäkla bra. Är det någon som har koll på tester så man får se svart på vitt hur det ligger till idag. Nu alltså med Max grafik på HÖG upplösning. Fudzilla aka SE & HÖR för datornördar räknar jag knappt

Jag tror fortfarande att ett 8800GTS 320MB är i alla fall lika bra som ett HD2900XT 1GB i majoriteten spel i höga upplösningar. Men vad vet jag, drivrutinerna skulle ju göra underverk med HD2900XT enligt många. Kanske det har blivit så...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hoppas du inte betalar 4500 kr för HD2900XT 1GB???? Köp hellre 512 versionen därför att oavsett upplösningar så skiljer det i princip inget mellan korten, väldigt marginalt.

Vad syftar du på.. vilka specifikationer har du kollat i? Jag har ingen aning.. men 400Mhz mer i minne borde väll ändå vara en hel del bättre?

Jag har ingen aning...

Men 620W borde funka eller?

Visa signatur

@ DanielDS

Permalänk
Citat:

Vad syftar du på.. vilka specifikationer har du kollat i? Jag har ingen aning.. men 400Mhz mer i minne borde väll ändå vara en hel del bättre?

Jag har ingen aning...

Men 620W borde funka eller?

Nja alltså sök på google så får du fram ett x antal olika tester på HD2900XT 1GB. Kortet presterar inget bra när man tittar pris/prestanda. Du får idag ett 8800GTX för 4500 kr som presterar bättre i dom flesta spelen.

Men vill du ha ett ATi så hade jag köpt HD2900XT 512 för 3200 kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Du kan ha nedan:

Antec P18
OCZ 600w
Gigabyte P35
Q6600
2048Mb
HD2900XT
Xp Prof

Men för att återgå till topic så är HD2900XT 1GB rent ut sagt ett skit kort för 4500 kr som vi ser idag. Kortet presterar mindre bra och om det har med drivrutiner att göra eller om det är flaskhalsen i arkitekturen att göra vet jag ej. HD2900XT är ett bra kort för sina pengar och presterar som 1GB versionen.

men så har nV andra sätt att få bättre prestanda: de flesta spel optimeras efter nV-kort. ser ju "the way its meant to be played" på nästan varje spel nu för tiden.