Vad tycks om detta packet? (maxpris: 7500kr)

Permalänk
Medlem

Vad tycks om detta packet? (maxpris: 7500kr)

Hej!

Efter att bevakat forumet en viss tid o följt de råd ni gett har jag luskat fram detta paket som till mesta dels ska användas för vanligt nöjessurf, musik, film (mycket HD!), och musik. (Ska köra med mitt nuvarande Audigy2 kort, så inget ljudkort behövs). Vad jag läst så ere inte så svårt o överclocka till 3Ghz så det hade jag tänkt ge mig på..

Datorn måste vara tyst, jag e ljudkänslig som få så det är mycke viktigt!

Finns det någonting ni hade byt ut? (pris tak på 7500kr som sagt inkl frakt).

Från datorbutiken.se,

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
ANP182BL 1 295:- 1 295:-

Hiper HPU-4M580 Type-M Black 580W ATX
HIPPSU-580BL 749:- 749:-

Kingston KVR667D2N5/1G 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-5400 667MHz
1GDDR2K667X2 738:- 738:-

Gainward BLISS GeForce 8600GT Silent FX 256MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
GWP86GT 1 160:- 1 160:-

Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz 2MB FSB800 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 IE4300R 1 100:- 1 100:-

Arctic Cooling Freezer 7 PRO Heat Pipe Socket 775
ACFZ775P 239:- 239:-

Gigabyte GA-965P-DS3 iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
GIG965P-DS3 1 049:- 1 049:-

Samsung SH-W163A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA
SAMSH-W163ABL 349:- 349:-

Samsung HD321KJ 320GB 7200rpm 16MB SATA2
SAMHD321KJ 690:- 690:-

Totalpris 7 369:-

Permalänk

är maxpriset absolut 7500?

annars skulle jag rekomendera dels snabbare minnen (800mhz istället) och en annan kylare (eftersom du antagligen ska klocka processorn) jag skulle säga en Scythe Infinity (fungerar riktigt bra på min processor)

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader

annars skulle jag rekomendera dels snabbare minnen (800mhz istället) och en annan kylare (eftersom du antagligen ska klocka processorn) jag skulle säga en Scythe Infinity (fungerar riktigt bra på min processor)

hmm det beror hur mycket han ska klocka. Kombinationen bra processorkylning och lågt ljud är svår att få ihop. Jag rekommenderar INTE Tuniq Tower rent ljudmässigt. Är besviken på dess ljudnivå även i det lägsta varvtalet(JA, jag är också ljudkänslig). Scythe är förmodligen tystare

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Om han ska ha en dator i den prisklassen, vad ska har han då för nytta av överdrivet dyrt och snabbt RAM-minne?

Permalänk

överdrivet dyrt?

om han ska ha en monsterprocessor så är det förbannat onödigt att köpa dåligt ram.

han kan köpa 2gb 800mhz för runt 1300 och då får han kvalitets- och överklockningsgrejer?

här är ett förslag

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324460 -1279 kr

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

GeneralCrusader,

Det ser ut som väldigt bra minnen, men det är även en prisskillnad på 400kr.. Kommer jag inte kunna klocka upp till 3Ghz med Kingston minnena? (eller andra minnen som ligger på runt 800kr)

Ang. kylaren.. enligt Komplett har Scythe Infinity en ljudnivå på 23.5dB, är det så lågt man komma? (utan risk att processorn blir oklockbar).. Idag kör jag med en Zalman (på en athlon 3200+) som jag är väldigt nöjd med, tycker knappt den hörs alls, men då har jag även skruvat ner fläkten en hel del..

Jag sitter med en athlon 3200+ som sagt, geforce 6600GT och 1GB minne på XP, rent presantionsmässigt tycker jag datorn rullar på rätt fint men den klarar inte av HD filmer så då kände jag att det var dags o uppgradera.. (kör med en Seagate disk som är extremt tyst, men de tar ca 50sek o rara upp en 700MB rar-arkiv, de får även gärna lite snabbare i framtiden, ska man satsa på Samsung diskar då? är de lika tysta som Seagate?)

Så jag har inte de största kraven i världen men man vill ju att datorn åtminstonde ska hålla 3år till.. Windows Vista samt att HD filmer i 1080p ska funka utan problem och lagg.. sen ska den va så tyst det bara går (kan höja pristaket till 8000kr inkl frakt, men det är absolut max! )

Permalänk
Medlem

Så den ska hålla i 3 år till. Klart det är ju inte fel att börja med ett budget-grafikkort nu och stoppa i ett bättre i framtiden, men 8600GT får ju redan svårt att lira Crysis mfl kommande spel.

Spelar du?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

överdrivet dyrt?

om han ska ha en monsterprocessor så är det förbannat onödigt att köpa dåligt ram.

han kan köpa 2gb 800mhz för runt 1300 och då får han kvalitets- och överklockningsgrejer?

här är ett förslag

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324460 -1279 kr

Monsterprocessor?
Sen när är E4300 en monsterprocessor?
QX6700, DET är en monsterprocessor, E4300 är en mindre kattunge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Så den ska hålla i 3 år till. Klart det är ju inte fel att börja med ett budget-grafikkort nu och stoppa i ett bättre i framtiden, men 8600GT får ju redan svårt att lira Crysis mfl kommande spel.

Spelar du?

Nej jag spelar väääldigt sällan, så den behöver inte klara av de senaste/framtida spel utan främst HD-tittande

Permalänk

Är 800 mhz minnen så värst mycket snabbare än 667 mhz minnen?

Hur stor är skilldnaden? Tänkte köpa denna:

http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=21_44&produc...

Kommer det att ge mycket sämre resultat i spel? + Vågar inte bygga själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naknoemoch
Är 800 mhz minnen så värst mycket snabbare än 667 mhz minnen?

Hur stor är skilldnaden? Tänkte köpa denna:

http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=21_44&produc...

Kommer det att ge mycket sämre resultat i spel? + Vågar inte bygga själv.

Minnena i sig gör ingen märkbar skillnad, det är bara när man ska klocka upp CPU:n som man har nytta av snabbare minnen. Alltså, ska man inte klocka funkar det perfekt med 667mhz minnen.

Förresten är datapaketet du länkade till kanon. En klart prisvärd gamingburk.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Till tysta datorer eller i princip alla datorer här på forumet rekommenderas Corsairs nätaggregat som tydligen ska vara riktigt tyst och av mycket hög kvalite. Kanske kan vara värt att titta på...
Hittade en recension:
http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html
Sen kan du ju söka lite på forumet så ser du hur prisat de är iofs är det lite dyrare än Hiper agget, men det verkar vara värt det. Just my two cents. Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Monsterprocessor?
Sen när är E4300 en monsterprocessor?
QX6700, DET är en monsterprocessor, E4300 är en mindre kattunge.

okej, syftningsfel på monsterprocessor. det jag menade är att en e4300 är über om du vill klocka, och köper han då minnen som går långsammare så begränsar det datorn, eller hur?

som Pellias säger så spelar det ingen större roll om man kör oklockat, men köper man en e4300 så ska man klocka.

, sen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeuz
GeneralCrusader,

Det ser ut som väldigt bra minnen, men det är även en prisskillnad på 400kr.. Kommer jag inte kunna klocka upp till 3Ghz med Kingston minnena? (eller andra minnen som ligger på runt 800kr)

Ang. kylaren.. enligt Komplett har Scythe Infinity en ljudnivå på 23.5dB, är det så lågt man komma? (utan risk att processorn blir oklockbar).. Idag kör jag med en Zalman (på en athlon 3200+) som jag är väldigt nöjd med, tycker knappt den hörs alls, men då har jag även skruvat ner fläkten en hel del..

Jag sitter med en athlon 3200+ som sagt, geforce 6600GT och 1GB minne på XP, rent presantionsmässigt tycker jag datorn rullar på rätt fint men den klarar inte av HD filmer så då kände jag att det var dags o uppgradera.. (kör med en Seagate disk som är extremt tyst, men de tar ca 50sek o rara upp en 700MB rar-arkiv, de får även gärna lite snabbare i framtiden, ska man satsa på Samsung diskar då? är de lika tysta som Seagate?)

Så jag har inte de största kraven i världen men man vill ju att datorn åtminstonde ska hålla 3år till.. Windows Vista samt att HD filmer i 1080p ska funka utan problem och lagg.. sen ska den va så tyst det bara går (kan höja pristaket till 8000kr inkl frakt, men det är absolut max! )

jag skulle säga att det är bättre att sätta det säkra före det osäkra. med snabbare minnen och en bättre kylare så ökar bara dina möjligheter, och jag måste säga att det är värt det. med tanke på att minnen i nuläget är så sjukt billiga ändå så ska du se att det lönar sig!

citera för fler svar

Visa signatur

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

GeneralCrusader,

Du kan klocka till 3GHz med 667MHz minnen. 3GHz på en E4300 blir 333 i FSB. 333x9 = 3000MHz = 3GHz. FSB 333 x 2 = 667MHz DDR. Dock verkar det dumt att "begränsa" överklockningen med långsammare minnen. Du kan få PC6400 ( 800Mhz ) minnen för inte så mycket mer. T.ex de här:

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWX...

De klarar en FSB på 400 utan att behöva överklockas.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

DeeLuu,

"The HX620W and HX520W deliver clean, ultra-stable power under a wide range of demanding conditions. They also happen to be about the quietest fan-cooled PSUs we've tested to date, matching the best of the Seasonic S12s."

1000kr för nättagg e inte direkt vad ja tänkt mig men efter att läst recensionen känns det riktigt värt.. stort tack för tipset!

GeneralCrusader,

Du har nog helt rätt, det får bli färre kebabtallrikar och bättre minnen! Annars kommmer jag sitta o ångra mig ifall ja inte skulle lyckas klocka upp cpun..

JonkeNN^,

Tack för tipset men jag föredrar Nvidia före ATI. Tror inte den (ati) serien har full HD-stöd heller.. sen vare ju det där med en tyst dator

Terniz,

Håller med..får bli 800Mhz minnen..

Jävlar va jag e överbudget.. får spara ett litet tag till men ska man ha datorn en minst 3år så ska man väl oxå va 100% nöjd.

Stort tack till alla som kommer med tips!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jävlar va jag e överbudget.. får spara ett litet tag till men ska man ha datorn en minst 3år så ska man väl oxå va 100% nöjd.

Japp, det är nog bäst det. Snålar man brukar det rycka i uppgraderingstarmen alldeles för fort!

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur fäst du är vid det chassit du valt. Men ett alternativ om du är över budget är att dra in på chassit och kanske välja ett Antec Solo eller Nzxt Hush som kostar mellan 750-850 kr. Dessa ska tydligen vara väldigt bra för att bygga tysta datorer. För övrigt Sweclockers gjorde en recension på Nzxt:an har om dan, du kan ju kolla. Om du spar in på chassit så går nog ett Corsair agg in i budgeten;)

Sen så kan de vara bra att använda produktkorgen på www.prisjakt.nu om du vill hitta de absolut bästa priserna och kanske spara några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Precis! ..

Den enda komponenten jag fortfarande e osäker på e CPU-kylarn, störigt att tillverkare inte vill ange ljudnivån..

Vilken e den absolut tystaste kylarn som samtidigt kommer kunna hålla ner temperaturen (@3Ghz) på en rimlig nivå?

DeeLuu: Jo de sant.. spara några hundra där iaf, lutar nog åt ett Nzxt Hush men de blir nog o klippa bort ljus-kabel, ska va svart när man ser film!

Ps: Får Scythe Infinity kylarn plats i NZXT Hush utan problem på Gigabyte moderkortet?

Permalänk
Citat:

DeeLuu,

"The HX620W and HX520W deliver clean, ultra-stable power under a wide range of demanding conditions. They also happen to be about the quietest fan-cooled PSUs we've tested to date, matching the best of the Seasonic S12s."

1000kr för nättagg e inte direkt vad ja tänkt mig men efter att läst recensionen känns det riktigt värt.. stort tack för tipset!

GeneralCrusader,

Du har nog helt rätt, det får bli färre kebabtallrikar och bättre minnen! Annars kommmer jag sitta o ångra mig ifall ja inte skulle lyckas klocka upp cpun..

Terniz,

Håller med..får bli 800Mhz minnen..

Stort tack till alla som kommer med tips!

ja, du har rätt på alla punkter. vissa grejer ska helt enkelt vara liite längre än en kebabtallrik.

Citat:

Precis! ..

Den enda komponenten jag fortfarande e osäker på e CPU-kylarn, störigt att tillverkare inte vill ange ljudnivån..

Vilken e den absolut tystaste kylarn som samtidigt kommer kunna hålla ner temperaturen (@3Ghz) på en rimlig nivå?

DeeLuu: Jo de sant.. spara några hundra där iaf, lutar nog åt ett Nzxt Hush men de blir nog o klippa bort ljus-kabel, ska va svart när man ser film!

Ps: Får Scythe Infinity kylarn plats i NZXT Hush utan problem på Gigabyte moderkortet?

Infinityn är ju fiffig på det sättet att man kan sätta dit precis vilken 120mm fläkt man vill utan problem, och i mitt tycke så är dessutom den medföljande fläkten tyst.

När det kommer till plats så är infinityn rätt så massiv, men den får plats utmärkt i såväl p180 som p182.

sen finns det flera CPU-kylartester här på swec, och jag har för mig att infinityn var den som var bäst (eller så önsketänker jag) i sin prisklass

Visa signatur

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

ja, du har rätt på alla punkter. vissa grejer ska helt enkelt vara liite längre än en kebabtallrik.

Infinityn är ju fiffig på det sättet att man kan sätta dit precis vilken 120mm fläkt man vill utan problem, och i mitt tycke så är dessutom den medföljande fläkten tyst.

När det kommer till plats så är infinityn rätt så massiv, men den får plats utmärkt i såväl p180 som p182.

sen finns det flera CPU-kylartester här på swec, och jag har för mig att infinityn var den som var bäst (eller så önsketänker jag) i sin prisklass

Jo jag googla fram 2006 recensionen på swec, infinity va en favorit men jag undra hur bra den sitter i ett NZXT Hush chassi..

Permalänk
Citat:

Jo jag googla fram 2006 recensionen på swec, infinity va en favorit men jag undra hur bra den sitter i ett NZXT Hush chassi..

det jag undrar då är om det är helt spikat att du ska ha just ett hush. isf är det bara att kolla innermåtten på den

Visa signatur

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

det jag undrar då är om det är helt spikat att du ska ha just ett hush. isf är det bara att kolla innermåtten på den

Hehe njaaa.. det här e så svårt..

Jag har börjat kika på Antec Sonata III chassit, där medföljet nättagget så jag får ner priset med ca 500kr, dessutom föredrar jag ett sådant chassi förre "gaming chassi"..

Jag _antar_ att nättagget i den är i klass med Corsairs ljudnivå mässigt men prisskillnaden är som sagt stor..

Permalänk

sonata-chassin brukar hålla rätt hög klass, så det är nog bara att köra på :). däremot vet jag inte om nätagget är så bra, eftersom det följer med. hade sjävl ett antec-performance-nätagg förut, men det fungerade. däremot var det långt ifrån tyst.

skicka url till det du tänkte köpa

Citat:

...Jag har börjat kika på Antec Sonata III...

Visa signatur

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

skicka url till det du tänkte köpa

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1215192

Här är en recension:
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1109

Låter rätt bra(prisvärd) när man läser där.. Tycker den e grymt snygg oxå

Permalänk
Citat:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1215192

Här är en recension:
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1109

Låter rätt bra(prisvärd) när man läser där.. Tycker den e grymt snygg oxå

Pros:

+ Sleek look
+ Plenty of front panel connectors: 2 USB, a headphone, a microphone, and an eSATA
+ Easy Installation
+ A 120 mm TriCool fan with adjustable setting included
+ Fan filters
+ Noise-dampening rails
+ Well-constructed with no sharp edges
+ A decent 500W, 80% efficiency PSU
+ Quiet
Cons:

- Price
- PSU may not be strong enough for high end system
- Fan controller is inside the case
- No firewire on the front panel connector
- Fan makes rattling noise if not positioned right
- Front connectors are not covered
- No cable management

ja, Bjorn3d verkar iaf gilla chassit och nätagget skulle vara bra men kanske inte för ett "high end system". det kan ju vara en nackdel, men 500w SKA räcka till de delar du valt och till en enventuell uppgradering av grafikkort.

det finns ju fler fördelar än nackdelar enligt recensionen, och det är ingenting som stör mig riktigt bland nackdelarna så det blir nog ett bra köp.

återkom till tråden när du har plockat ihop grejerna

Visa signatur

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Absolut;)

Dessa delar har jag bestämt mig för:

Chassi:

- Antec Sonata III (Pixmania.se, 1312kr)

Processor:

- Intel Core 2 Duo E4300 (PCCity.se, 995kr)

Processor-kylare:

- Scythe Infinity (inWarehouse, 428kr)

DVD-Rom:

- Samsung SH-S183L (inWarehouse.se, 346 kr)

Minne:

- Corsair XMS2-6400 (Komplett.se)

Grafikkort:

- Gainward BLISS GeForce 8600GT Silent FX (Komplett.se)

Moderkort:

- Gigabyte GA-965P-DS3 (Komplett.se)

Hårddisk:

- Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM (Komplett.se)

Totalt Komplett.se: 4036 kr.

Totalt: 7117 kr

Permalänk

Detta graffekort är också bra med tanke på priset: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331534

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av che_niels
Detta graffekort är också bra med tanke på priset: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331534

Måste va ett grafikkort som är knäpptyst (passivtkyld) och klarar spela upp "full-hd" material:)

EDIT:

Så, nu är allt beställt!
Vart en Samsung disk istället för Seagate.. en Samsung vs Seagate tråd på sweclockers avgjorde mitt val Nu hoppas jag bara att grejjorna kommer fram före helgen:)