Permalänk

Ta tag i skolarbete.

Hejsan, om ca. 1 månad börjar då skolan igen. (Deprimerande att tänka på.)
Det är såhär att jag skall börja på andra året i gymnasiet, och jag har alltid haft problem med att tag i läxorna. Gjorde inte många läxor under första året, och man börjar ju smånigom släpa efter, speciellt i matte.

Nu funderar jag hur ni gör då ni skall göra läxor, speciellt folk som är slöa (som jag) och brukar skita i att göra läxorna. Jag borde börja läsa på läxor vi får, och göra uppgifter vi får, men varje gång jag får någonting som har med skola att göra framför mig så vill jag bara somna. Speciellt då jag skall läsa till prov.

Hur skall man kunna ta sig i kragen och börjar studera ordentligt. Skulle verkligen vilja höjja i många ämnen. Speciellt matte då jag skulle vilja söka in på arkitekts utbildning om några år.

Ge mycket tips och trix!

Mvh virtual1337

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka okunnig, än att förbli det.

Permalänk
Medlem

Plugga direkt efter skolan, när du väl insett hur skönt det är att sedan kunna slappna av med gott samvete till kvällen inser du att det är värt mödan
Sen så tycker jag personligen att man inte ska lägga allt för mycket krut i läxor då det ofta inte behövs, var vaken på lektionerna!
Dock är det att rekomendera att göra t.ex. matteläxor regelbundet och noga då det underlättar sjukt mycket.
Efter ett tag blir det helt enkelt en rutin att göra läxor samt plugg.
Sen att det inte alltid är kul att läsa till prov tycker vi nog alla! Men ibland måste man helt enkelt bita ihop och försöka tänka lite mera långsiktigt.
När jag pluggade till saker jag hatar (typ historia och religion) försökte jag alltid göra pluggandet "trevligt" typ sätta sig i soffan med gott kaffe och läsa lite... ibland kan det bli intressant och nästan trevligt bara miljön är skön

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Hedersmedlem

Att vara vaken och aktiv på lektionerna gör en helt enorm skillnad, som sagt.
När det gäller att plugga till prov (exkl. matte) så lär man sig oftast bättre om man skriver om informationen. Dvs, dra upp Word eller liknande och skriv ner allt viktigt (i punktform eller mera text-aktigt).
Jag brukar också göra så att när jag skrivit klart allting, och läst igenom ett par gånger, så börjar jag ta bort de rader jag känner mig säker på, tills det inte är någonting kvar - då ska man kunna det mesta, annars har man gjort fel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Något som jag hatar, är matte

Ska börja första året på teknik på gymnasiet.
Valde först el, men eftersom det hade varit så mycket bråk och sånt så valde jag istället om till teknik.

Där är det Matte A, B och C, blir det problem tror ni?
På el var det A och B.

Hade förövrigt 215 poäng.
Kanske ganska medelmåttigt, men hoppas det duger..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jaomi om du hatar matte så för Guds skull, se till att hänga med på lektionerna från BÖRJAN så att du inte hamnar efter! I övrigt så är matte C den enda av de kurser som jag upplevde som lite jobbig.
I speciellt matte blir det lätt jobbigt om man inte hänger med eller ligger efter.

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Medlem

Skulle nog vilja påstå precis tvärtom mog vad några sagt i tråden, att lära dig genom att "sätta det i ryggraden" är långt ifrån det sättet du vill läsa in information till ett prov. Både onödigt, svårt att hålla kvar och tar åtta gånger så lång tid som om du skulle använda en effektiv minnesteknik.

( Räkna med att detta gäller om typiska "pluggämnen" såsom glosor, årtal, formler osv. Inte saker där du måste lära dig tänka på ett visst vis såsom matte, utan rena faktadelar. )

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare om att häng med på lektionerna och fråga om du inte förstår. Läxor är ofta bara en repidition/liten påbyggnad på lektionerna. Sen för att göra lärandet lite roligare och lättare kan man ju använda en annan minnesmetod(brukar kräva lite träning innan man förstår hur man ska göra) än repiditionsmetoden som de flesta använder. En trea gjorde ett projektarbete om det förra året och min klass va med som försökspersoner och trots att vi bara fick en genomgång + ett försök av varje minnesmetod(2 alternativa) visade det sig att de alternativa minnesmetoderna var bäst med marginal. Den ena metoden kallades för loci-metoden (stavning?) men den andra kommmer jag inte ihåg.

Edit: Skogix var visst lite före;)

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Något som jag hatar, är matte

Ska börja första året på teknik på gymnasiet.
Valde först el, men eftersom det hade varit så mycket bråk och sånt så valde jag istället om till teknik.

Där är det Matte A, B och C, blir det problem tror ni?
På el var det A och B.

Hade förövrigt 215 poäng.
Kanske ganska medelmåttigt, men hoppas det duger..

Hur kan er teknik vara enbart matte A, B och C? För oss är det A, B, C, D och sedan väljer de flesta i min klass även matte E och diskret, dock är inte diskret något speciellt bara lite skumma saker. Men som sagt är det A, B, C och D obligatoriskt och det är högt rekommenderat att läsa E också när man går teknik eller natur.
Problem tror jag inte det blir, men läraren gör en enorm skillnad :).
Har ni en bra lärare som förklarar så att alla förstår kommer du känna att det är mycket roligare, måste faktist säga att det är en otroligt skön känsla att bara räkna genom mattetal som om dem är hur "enkla" som helst. Sen när man väl fastnar så fastnar man en bra bit, men va inte orolig för det krävs bara att man nöter in det tillräckligt mycket med matte så förstår man automatiskt hur det går till.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Hur kan er teknik vara enbart matte A, B och C? För oss är det A, B, C, D och sedan väljer de flesta i min klass även matte E och diskret, dock är inte diskret något speciellt bara lite skumma saker. Men som sagt är det A, B, C och D obligatoriskt och det är högt rekommenderat att läsa E också när man går teknik eller natur.
Problem tror jag inte det blir, men läraren gör en enorm skillnad :).
Har ni en bra lärare som förklarar så att alla förstår kommer du känna att det är mycket roligare, måste faktist säga att det är en otroligt skön känsla att bara räkna genom mattetal som om dem är hur "enkla" som helst. Sen när man väl fastnar så fastnar man en bra bit, men va inte orolig för det krävs bara att man nöter in det tillräckligt mycket med matte så förstår man automatiskt hur det går till.

Är inte helt säker, men kan vara så att det är D med också...
Ska hänga med som ni säger, kan man det så blir det ju mycket roligare!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Citerar en kommentar från denna artikeln:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.114256?articleRenderMode=lis...

Citat:
Det är förlegat att tro att läxläsning gör något positivt. Ett mycket bättre alternativ är att uppmuntra till att själv utforska och lära sig på fritiden, då det ger en mycket bättre engagemang och vilja att lära sig. Traditionell läxläsning gör inte det, och riskerar enbart att de som inte är engagerade i skolan blir ännu mindre engagerade.

Datorer är ett väldigt bra redskap för att effektivisera skolarbetet och öka möjligheterna att själv ta tillvara på den kunskap man själv vill lära sig mer om.

För att vi ska få en aktiv och välfungerande skola som verkar för att barn ska vilja ta till sig ny kunskap föreslår jag:
- Minskad läxläsning.
- Ökad uppmuntring till egna studier.
- Kostnadsfri lånedator till alla som går på gymnasiet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Citerar en kommentar från denna artikeln:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.114256?articleRenderMode=lis...

Citat:
Det är förlegat att tro att läxläsning gör något positivt. Ett mycket bättre alternativ är att uppmuntra till att själv utforska och lära sig på fritiden, då det ger en mycket bättre engagemang och vilja att lära sig. Traditionell läxläsning gör inte det, och riskerar enbart att de som inte är engagerade i skolan blir ännu mindre engagerade.

Datorer är ett väldigt bra redskap för att effektivisera skolarbetet och öka möjligheterna att själv ta tillvara på den kunskap man själv vill lära sig mer om.

För att vi ska få en aktiv och välfungerande skola som verkar för att barn ska vilja ta till sig ny kunskap föreslår jag:
- Minskad läxläsning.
- Ökad uppmuntring till egna studier.
- Kostnadsfri lånedator till alla som går på gymnasiet.

Självklart är ett intresse för någonting, som man forskar om på fritiden mycket givande för ens vilja att lära sig.

Själv är jag mycket intresserad av det som hände i Tjernobyl, själva staden och allt i närheten. Jag skulle också väldigt gärna vilja åka dit, men det kommer nog att dröja några år (tillstånd blablabla)

Efter Tjernobyl så kommer nog rymden!
Oerhört intressant, finns det något mer spännande?

Om, man skulle läsa en sida på wikipedia varje dag, så tror jag att man skulle bli riktigt allmänbildad.

Går man in på http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida och läser den utvalda artikeln

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Som sagt innan;

Ta tag i skiten direkt när du kommer hem, man är för det första mer aktiv och får mycket mer gjort än om du börjar vid 21.00.

Var aktiv på lektioner, är man det så minskas antalet läxor dramatiskt, plugga till proven blir desto lättare.

Du har ju gnistan som behövs, viljan att prestera bättre, se till att hitta ett sätt så du kan sätta det i verket

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk

Jag har typ aldrig pluggat i hela mitt liv, men betyg är fortfarande rätt höga konstigt nog. Fick 285 när jag gick ut grundskolan, och fick mestadels MVG nu efter första året.

Saken är väl den att snart är detta inte hållbart... så ja, jag är väl i samma sits som dig. Att lyssna på lektionerna minimerar pluggandet...

Permalänk
Medlem

Jag kunde omöjligt göra läxor när jag kom hem kl.16. Det var soffan och TV som gällde, kanske en liten powernap. Sen efter middagen vid 18-19 tiden kunde jag börja på det, med varierande resultat. Jag försökte se till att vara aktiv på lektionerna istället, och jag blev rätt nöjd med mina betyg.

Vet många rent ut tävla i betyg. Men jag menar, jag _är_ inte bra på religion, varför ska jag då kämpa för att få MVG i det?
Löjligt bara. De ämmnen jag hade intresse för hade jag däremot MVG och VG i.

Matematik har jag alltid varit enormt dålig på. Lite av ointresse, men även för att det är högst individuellt hur man är på matte. För mig spricker logiken vid tunga ekvationer och mystiska metoder. De som är riktigt bra på matematik lider oftast av aschbergers, eller något annat. A och B får räcka för mig.

Permalänk
Medlem

Sätt dig längst fram i salen, närmst tavlan, ha ingen runt dig.

Då hänger du med på lektionerna.

Permalänk
Medlem

Det svåra är att komma igång. Det händer lätt att man sitter där framför datorn eller TV:n och tänker att "nu ska jag snart sätta igång"... Och så händer det aldrig, och sen är dagen slut och det är dags att gå och lägga sig.

Fixa i ordning skrivbordet och lägg upp ett skrivblock, penna, sudd och kursboken där. Sen sätter du en klocka på typ tio minuter, och lovar dig själv att sitta och räkna tills klockan ringer. Förhoppningsvis är du då så inne i det att du hellre fortsätter räkna än att göra något annat.

För övrigt: om du somnar medan du håller på, så gör det inget. Sov en timme, och försök igen sen!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Att hänga med på lektioner och skummläsa lite dagen innan prov och dyl fungerade utmärkt för mig i grundskolan, ganska bra i gymnasiet, men när jag började plugga på universitet förra året, så räckte det inte riktigt.

Det i sig innebar att det blev väldigt tufft i början fastän det var ett ämne jag hade väldigt lät för som jag pluggade. Blev tvungen att försöka hitta en studieteknik som hade varit frånvarande under de senaste åren

Såklart är det stora skillnader mellan uni. och gym., men utan någon som helst vettig studieteknik och "pluggmoral" så kände jag att det blev jobbigt att lägga om sina vanor helt.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Appropå just matte håller jag med om att läraren betyder väldigt mycket. I grundskolan hade jag en kass mattelärare, vi lärde oss inte mycket och jag fick G i matte - jag tänkte att jag helt enkelt inte var skapt för matte.

Nu i gymnasiet däremot, fick vi en riktigt bra lärare, som ofta tänker på samma sätt som mig. Resultatet blev MVG i Matte A, Matte B och Fysik A. Ska läsa Matte C till hösten och kommer dessvärre inte ha kvar samma lärare, hoppas verkligen jag får en lika bra.

Permalänk

Jag hade en asbra i Matte A = MVG.
Sen en mindre bra i Matte B = G.

Hade förövrigt MVG i grundskolan, jag är bra på matte fast det är så satans tråkigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Appropå just matte håller jag med om att läraren betyder väldigt mycket. I grundskolan hade jag en kass mattelärare, vi lärde oss inte mycket och jag fick G i matte - jag tänkte att jag helt enkelt inte var skapt för matte.

Nu i gymnasiet däremot, fick vi en riktigt bra lärare, som ofta tänker på samma sätt som mig. Resultatet blev MVG i Matte A, Matte B och Fysik A. Ska läsa Matte C till hösten och kommer dessvärre inte ha kvar samma lärare, hoppas verkligen jag får en lika bra.

Beror på. Jag var inte på många mattelektioner i gymnasiet, lärare är överflödiga i naturvetenskapliga ämnen, bra att ha till frågor men allt står ju i böckerna. Fick för övrigt MVG i Matte A, B, C, D, E samt Diskret.

Allt handlar om hur du pluggar samt hur lätt du har för ämnena. Ett hett tips är att börja i tid om du blir stressad lätt. Stress förstör koncentrationen nått otroligt, jag har turen att jag aldrig blir stressad så jag kan börja plugga kvällen innan utan att bli uppstressad

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Beror på. Jag var inte på många mattelektioner i gymnasiet, lärare är överflödiga i naturvetenskapliga ämnen, bra att ha till frågor men allt står ju i böckerna. Fick för övrigt MVG i Matte A, B, C, D, E samt Diskret.

Allt handlar om hur du pluggar samt hur lätt du har för ämnena. Ett hett tips är att börja i tid om du blir stressad lätt. Stress förstör koncentrationen nått otroligt, jag har turen att jag aldrig blir stressad så jag kan börja plugga kvällen innan utan att bli uppstressad

Jag tycker matteböckerna har ganska usla förklaringar. Man förstår ofta förklaringarna om man redan kan det som de förklarar, men är man helt ny på ämnet är det ofta svårt. Då är det bra med en lärare som kan förklara bra, kanske på ett annat sätt än som står i boken. Så har det varit för mig iaf, och gissningsvis några stycken till då mattelärare trots allt existerar.

Permalänk

Jo, matteböckerna är ibland kassa på att förklara.

Varierar från bok till bok dock...

Permalänk

Det är väldigt individuellt och man får pröva sig fram vad som passar en, jag själv har det motsatta mot vissa personer här. Jag måste bl.a. ha lite stress, att ha ett prov om 6 veckor utan någon kontroll innan, resulterar direkt i att jag inte räknar några tal om det nu är matte.
Men att sätta lite press som att jag måste lösa vissa uppgifter inom vissa dagar, tvingar mig att strunta i tvn och datorn och istället plugga.
Plugga det gör jag från runt kl 6 tills jag blir färdig om det så är nästan morgon. (beror på hur viktigt det är) Gå och sätta sig vid tvn ifall det är något bra är det dummaste man kan göra, kolla istället upp om det går någon bra film/serie och se på den och strunta i resten.
Internet kan man också bli sittande i, undvika forum är en bra ide speciellt om det blir en ”livad debatt”.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Fixa i ordning skrivbordet och lägg upp ett skrivblock, penna, sudd och kursboken där. Sen sätter du en klocka på typ tio minuter, och lovar dig själv att sitta och räkna tills klockan ringer. Förhoppningsvis är du då så inne i det att du hellre fortsätter räkna än att göra något annat.

För övrigt: om du somnar medan du håller på, så gör det inget. Sov en timme, och försök igen sen!

Exakt detta gör jag också och tycker det fungerar jättebra, jag har dock ingen klocka som ringer samt jag gör minst 1h i taget. När jag blir trött så gå jag och lägger mig, ingen ide att plugga då man är trött.

Informationssökning på internet är, enligt mig, överskattat. Det beror dock lite på vad man söker efter, men det är inte ovanligt att man blir sittande där någon timma utan att ha hittat vad man letade efter. Men vill man fördjupa sig inom något som inte står i läroböckerna så är det väldigt bra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det är väldigt individuellt och man får pröva sig fram vad som passar en, jag själv har det motsatta mot vissa personer här. Jag måste bl.a. ha lite stress, att ha ett prov om 6 veckor utan någon kontroll innan, resulterar direkt i att jag inte räknar några tal om det nu är matte.
Men att sätta lite press som att jag måste lösa vissa uppgifter inom vissa dagar, tvingar mig att strunta i tvn och datorn och istället plugga.
Plugga det gör jag från runt kl 6 tills jag blir färdig om det så är nästan morgon. (beror på hur viktigt det är) Gå och sätta sig vid tvn ifall det är något bra är det dummaste man kan göra, kolla istället upp om det går någon bra film/serie och se på den och strunta i resten.
Internet kan man också bli sittande i, undvika forum är en bra ide speciellt om det blir en ”livad debatt”.

Äsch, det bästa arbetet görs 2 dar innan prov Jag brukar max börja en vecka innan jag har ett prov, man skall precis hinna igenom allt en gång innan provet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det svåra är som sagt att komma igång. Jag brukar köra den tekniken att jag brukar plugga tillsammans med några klasskompisar. Nu går jag visserligen på en högskola, så skolan är ju öppen dygnet runt. Med andra ord så sitter vi alltid i skolan och pluggar. Försök att få ihop några personer och sätt er på statsbibloteket eller liknande för att plugga. Men bli inte för många, då sitter ni bara och pratar! (iofs kanske inte på bibloteket)

Permalänk
Medlem

Om du inte har så mycket pengar är snål och håller hårt i dina pengar kan du ju alltid försöka att ingå en deal med en polare som också behöver motivation att plugga så att ni kan egga på varandra. Att om du/ni inte får ett visst uppsatt betyg eller presterar sämre än den andra så måste ni betala exempelvis 500kr till den andre personen, det är en grym motivator och även om den är lite dålig rent etiskt så kan det hjälpa många personer.

Permalänk

Lolle: Då skall man skaffa sig många polare som inte är så bra så blir man rik Nä, men att ha en extra belöningen är inte fel.

En annan sak jag kom på är att kopiera andras lösningsförslag på svårare tal som man inte klarar av, det kör vi mycket med på f.d. min skola. Men man ska dock akta sig för att ge ut kopior, då de vill föröka sig..
-En tjej på min f.d. skola som var hyffsat bra på matte, lät en gång en annan person kopiera hela hennes kollegeblock med lösningar på alla uppgifter i den "svåra" matteboken. Den personen i sin tur lät andra kopiera hans och så hållde det på. Nu idag flera år efter hon har gått ur skolan, så har de flesta som börjar kursen en kopia av hennes lösningsförslag. hehe

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det finns mycket forskning på området. En hel del har sammanfattats här.

http://studentlitteratur.se/o.o.i.s/7733

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Något som jag hatar, är matte

Ska börja första året på teknik på gymnasiet.
Valde först el, men eftersom det hade varit så mycket bråk och sånt så valde jag istället om till teknik.

Där är det Matte A, B och C, blir det problem tror ni?
På el var det A och B.

Hade förövrigt 215 poäng.
Kanske ganska medelmåttigt, men hoppas det duger..

Teknik, rätt mycket matte där så se till att hänga med ordentligt på lektionerna, speciellt i början. Jag själv var dum nog att släpa efter för mycket (var hemma/"sjuk" osv), och sedan hamna i en grupp som är lite sega i matte

Tänk på det.. var inte korkad att testa det själv.

Permalänk
Avstängd

med tanka på dina planer att bli arkitekt måste du någ verkligen rycka upp dig med din beskrivning.

Aritekt var en av de mest sökta utbildningarna, både i år och de 3 föregående.
Alltså, mvg i alla ämnen eller 2.0 på högskoleprovet..

Men lycka till, tänkt på att du lär dig som bäst mellan 0800-1000. Alltså sena kvällar/nätter är a big nono så att säga

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran