Nya delar till min dator, kommer det att funka?

Permalänk
Medlem

Nya delar till min dator, kommer det att funka?

Tjenare.

Börjar med att visa vilken dator jag har:

CPU typ: Intel Celeron 4A, 2819 MHz (7 x 403)

Moderkortsnamn: Abit IS7-E2 (5 PCI, 1 AGP, 2 DIMM, Audio, LAN)

Moderkortschipset: Intel Springdale i865PE

Systemminne: 768 MB (DDR SDRAM)

Grafikkort: RADEON 9200 SERIES (128 MB)

3D accelerator: ATI Radeon 9200 SE (RV280)

Bildskärm: LG 702B (1247118747)

Ljudkort: Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller

Hårddisk: ExcelStor Technology J360 (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)

Hårddisk 2: Maxtor 6Y040L0

Optisk enhet: HL-DT-ST CD-ROM GCR-8523B (52x CD-ROM)

Nätverkskort: Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

Och jag spelar mest CS, ibland lite andra mer krävande spel... Och bara i CS så laggar det rätt så mycket fast det beror på om man är i eldstrid eller om många är inne på servern...

Jag vet att jag har sämst processor, intel celeron är inte direkt till för att spela med egentligen, och mitt grafikkort är inte så bra.

Så jag skulle behöva ny processor+grafikkort. Men vet någon om det kommer att funka att byta detta eller kommer jag att behöva köpa någonting mer för att det skall funka perfekt? Eller kommer det att funka, alltså är resten av datorn bra nog att klara av dom nya delarna? Och borde jag köpa 256mb ram till så jag får 1gb ram?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Nya delar till min dator, kommer det att funka?

Om du ska ha en burk som är någorlunda up-to-date så får du dessvärre byta så gott som allting: moderkort, processor, minnen, grafikkort och möjligtvis nätaggregatet också.. Om vi utgår ifrån att du tänkt köra Intel så behöver du följande:

Moderkort med med ett relativt nytt chipset (965/P35/G33 m.fl.) med stöd för DDR2/3 minnesstandard samt minst en PCI-Express 16x-port för grafikkortet.

En passande processor, förslagsvis någon ur Intels Core2Duo-sortiment, finns i de flesta hastigheter och priser, annars så är Intels budgetkretsar i Pentium-sortimentet mycket billiga och tacksamma att överklocka.

DDR2/3-Minne på minst 667mhz (gärna högre), minst 1gb men även här får det gärna vara mer.

Ett grafikkort med PCIe 16x kontakt, finns massor av olika modeller att välja mellan så här får du nog välja själv, nVidias 8000-serie är herre på grafikkortstäppan än så länge.

Nätagget vet jag inte men jag chansar på att ditt nuvarande ligger kring 350W eller lägre, i sådana fall så är chansen stor att du behöver ett kraftfullare agg, Corsair, Seasonic, FSP och Tagan är några bra märken, undvik Hiper.

Hårddiskarna lär du nog få byta dom också, 60gb är inte mycket nuförtiden, 500gb S-ATA II finns att få för under tusenlappen.

Slutligen en ny DVD-brännare/läsare, och har du läst ända hit så kan du lika gärna investera i ett nytt och fräscht chassi för dina nya komponenter, din gamle burk kan ju tjänstgöra som exempelvis server om inte annat..

Detta kanske blev betydligt dyrare än vad du hade väntat dig men så är det dessvärre när man sitter på en gammal burk, det är ett stort steg att ta, men gillar du känslan av att sitta vid en ny och fräsch dator så är det bara att slanta upp, svårare än så är det väl inte.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb