Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte påstå att jag sett sååå många musikdokumentärer men denna är utan tvekan en utav dom bästa enligt mig.

Bee Gees: How can you mend a broken heart

Grymt intressant dokumentär om hela deras musikkarriär hela vägen till att det bara är 1 bror kvar i livet (Barry Gibb)

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Avatar 1 Extended - Såå snygg film. Alla miljöer är ju helt fantastiska och även ok storyn är typ samma som i dansar med vargar så tar den ändå tag i en och man sitter och hoppas att det ska gå bra och att de onda människorna ska få spö. 8/10

Avatar the way of water - I princip samma sak igen fast med vatten istället för skog. Lika snyggt denna gången. Och människorna är lika onda givetvis. Även om det känns lite som en repris så är det ändå bra nog för att man ska gilla det lika mycket som den första filmen. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Avatar: The Way of Water
7/10

Man förstår varför folk säger att det enda som är utbytt är att djungeln nu är vatten Jag är böjd att hålla med.
Visuellt mycket snygg och riktigt bra röstskådespelarinsatser. Längden på filmen drar ned betyget en aning, det känns som den kunde ha klippts ned med en 20-30 minuter utan att egentligen tappa något.

Få riktigt "idiotiska missar/agerande" (tänker på slutscenen) och gör det en film skall göra; att underhålla.

Med tanke på hur bra den gick på box office lär Cameron inte ha några problem att få "funding" till 4 & 5:an av Disney, såvida nu inte 3:an faktiskt floppar rejält. Det ryktas ju om att han redan skall ha fått grönt ljus, men med Disney vet man aldrig

Tänker främst på slutscenen när det brinner PÅ vattnet och de "måste" simma tillbaka. Vi har just spenderat två timmar på att se hur de lär sig hålla andan och röra sig mestadels under vattnet, hade det inte varit ganska lätt att bara simma under det? Helt plötsligt tycks de ha glömt bort det och kan knappt hålla andan alls. Eller vara medvetslös under vattnet lika länge, eller längre, som de kan hålla andan, och så fort de "dras upp till ytan" kan de andas igen. Det var ett irritationsmoment.

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Pulp fiction - Äldre Tarantino film. Riktigt bra men jag önskar att de klippt den i kronologisk ordning. Det ska tydligen finna s en sån fan-mix dock. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

City Of God från 2002, välgjord film med en del komik men mycket tragik. Ångrar inte att jag såg den, men inget jag skulle se om.

Permalänk

Gökboet
Solklar 4/5
Tyckte slutet drog ner mitt betyg på filmen. Helt märklig film. Otroligt bra gjord. Klassiker som alla borde se.

Permalänk
Medlem

Creed III
6/10

På inga sätt dålig... men samtidigt på inga sätt riktigt bra heller. Det blir mer av en "meh" känsla som aldrig lyckas engagera. Boxningen har fått ta ett steg tillbaka, är känslan, och tyvärr har inte karaktären Creed mer att verkligen utforska, förstår varför Stallone valde att inte vara med i filmen, även om han fortfarande står med som Producent.

De hade nog hoppats på att de delar som är en "homage " till tidiga franchisen skulle räcka för att "carry it home". Dock måste man säga att den är strax runt 2 timmar lång men känns endast som 1.5 timmar, då det har man fått till positivt. Men just "rivaliteten" som driver de flesta (alla) filmer i franchisen lyser med sin frånvaro, den känns mer "stressad" och att den forcerats in.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Princess Bride (1987)

Gammal romcom, lite i stil med ”Men in Tights” men inte fullt lika humoristisk och bryter inte fjärde väggen lika mycket.

Inget jag riktigt kan rekommendera. Ganska kass produktion/klippning, vilket gör att den känns ganska amartörmässigt gjord.

4/10 för humorn.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

The Princess Bride (1987)
...
4/10 för humorn.

IMDB doesn't agree
Jag är nog mer på IMDB:s sida även om filmen nog i vissa kretsar är lite överhypad:
jag hade nog gett en (inte speciellt stark) sjua för humorn, självdistansen, finurligheterna och "hjärtat" i brist på bättre ord.
Produktionen är nog delvis medvetet lite ostig just för att det ska vara en hittepå-fantasy historia - och delvis för att hålla nere budgeten förstås

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Uppföljaren till city Of God

City Of Men
https://m.imdb.com/title/tt0870090/

City Of God finns också som serie

Jag tycker filmerna är rätt bra men serien är lite seg

Edit
Lite fler tips från Brasilien
Carandiru
https://m.imdb.com/title/tt0293007/

Tropa de elite
https://m.imdb.com/title/tt0861739/

Tropa de elite 2
https://m.imdb.com/title/tt1555149/

Offtopic
Kom att tänka på dessa
The raid
https://m.imdb.com/title/tt1899353/

The raid 2
https://m.imdb.com/title/tt2265171/

Permalänk
Avstängd

The girl with all the gifts
Gillar man The Last of Us så borde man nog se denna. Tumme upp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Miss Marple : The Sittaford Mystery

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hereditary - Skräckfilm med en hel del wtf moments. En familj är utsatt för en demonisk ritual som blir värre och värre. När jag såg denna nu så la jag märke till i slutet att jag sett den innan. Men den var rätt bra ändå, och ryslig. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

The Princess Bride (1987)

Gammal romcom, lite i stil med ”Men in Tights” men inte fullt lika humoristisk och bryter inte fjärde väggen lika mycket.

Inget jag riktigt kan rekommendera. Ganska kass produktion/klippning, vilket gör att den känns ganska amartörmässigt gjord.

4/10 för humorn.

Så du ger den lite högre poäng för humorn, samtidigt som du sågar resten som också är en del av humorn? Märklig sågning för en helt fenomenal film kan man tycka

Gillar man The Princess Bride eller ogillade The Princess Bride för att den kändes amatörmässig kan jag ju för övrigt rekommendera Stardust, typ samma grej men modernare o snyggare produktion. Är nog dags för mig att se om det iaf, länge sen nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

IMDB doesn't agree
Jag är nog mer på IMDB:s sida även om filmen nog i vissa kretsar är lite överhypad:
jag hade nog gett en (inte speciellt stark) sjua för humorn, självdistansen, finurligheterna och "hjärtat" i brist på bättre ord.
Produktionen är nog delvis medvetet lite ostig just för att det ska vara en hittepå-fantasy historia - och delvis för att hålla nere budgeten förstås

Well I don’t care about IMDb, I’m speaking for myself.

Förstår att att den är medvetet fjompig, det är inte vad jag refererade till (tror jag inte i alla fall). Jag pratar om de mer tekniska bitarna: hur länge efter att någon pratat klart som man klipper scenen och går in i nästa; hur ljudmixen på musiken är i förhållande till resten av ljuden… osv. På de fronterna tyckte jag den var märkbart dålig.

Att filmen är ”B” i övrigt förstår jag är ett medvetet val, åtminstone delvis.

Skrivet av Gurrrra:

Så du ger den lite högre poäng för humorn, samtidigt som du sågar resten som också är en del av humorn? Märklig sågning för en helt fenomenal film kan man tycka

Gillar man The Princess Bride eller ogillade The Princess Bride för att den kändes amatörmässig kan jag ju för övrigt rekommendera Stardust, typ samma grej men modernare o snyggare produktion. Är nog dags för mig att se om det iaf, länge sen nu!

Vet inte om jag kanske var otydlig. Jag uppskattade en del av filmens humor, men ogillade andra delar av filmen. Om de där andra delarna också ska anses utgöra humor så är det väl så då. Tycker inte det är speciellt märkligt 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Moderator
Moderator

Tetris | Dramatiserad biografi om Tetris intåg i spelvärlden och den minst sagt kaotiska kampen om distributionsrättigheterna. Det här är en film som är tydligt avsedd att tilltala en bred publik istället för en liten skala inbitna nördar; det är lättsamt, tekniska detaljer hålls till ett minimum och påhittade actionsekvenser blandas med äkta charmiga interaktioner. Detta blir bitvis lite problematiskt, då filmen dels vill ha ena foten i den faktiska historieskildringen, dels vill vara kul och fartfylld även för de som aldrig hittat ett Game Boy-format paket under julgranen.

Det håller ihop och blir vettig underhållning, med tillräckligt många nördglimtar för att det ändå skall kännas som ett seriöst projekt.

7/10 "I"-block när man som bäst behöver dem

Living | Moderniserad nyinspelning av Akira Kurosawas Ikiru från 1952. En snustorr grå kontorsråtta som spenderat sitt liv med att upprätthålla det byråkratiska maskineriets närmast omärkliga tuggande påminns om att det kanske ändå finns saker bortom pappershögarna värda att engagera sig i. Bitvis drypande samhällssatir (som nu är 70 år gammal men lika aktuell idag) och en stor dos bitterhet över livet, men också livsbejakande och inspirerande i takt med att filmen visar att även gamla hundar kan åstadkomma förändring. Jämfört med originalet är Living kulturellt lite lättare att sätta sig in i, placerad i 50-talets England istället för Japan. Bill Nighys skådespeleri är också ruskigt bra.

8/10 tillfällen till självreflektion

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Letters from Iwo Jima (2006)

Film av Clint Eastwood och Spielberg som skildrar invasionen av den japanska än Iwo Jima under andra världskriget, sett ur japanernas perspektiv. Ska ses som en spelfilm snarare än dokumentär.

Tyckte den var bra. Spielberg-vibbarna lyste tydligt igenom, där mer handlade om karaktärernas känslospel och relationer snarare än militärstrategi. Inte mig emot, noterar bara att Spielberg har en typisk approach som går att identifiera i hans filmer.

Uppfriskande att se saker ur någon annans perspektiv än amerikanernas. Nu blir det till att grotta ned sig i de historiska detaljerna kring Iwo Jima ^^

7/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Letters from Iwo Jima (2006)

Film av Clint Eastwood och Spielberg som skildrar invasionen av den japanska än Iwo Jima under andra världskriget, sett ur japanernas perspektiv. Ska ses som en spelfilm snarare än dokumentär.

Tyckte den var bra. Spielberg-vibbarna lyste tydligt igenom, där mer handlade om karaktärernas känslospel och relationer snarare än militärstrategi. Inte mig emot, noterar bara att Spielberg har en typisk approach som går att identifiera i hans filmer.

Uppfriskande att se saker ur någon annans perspektiv än amerikanernas. Nu blir det till att grotta ned sig i de historiska detaljerna kring Iwo Jima ^^

7/10

Ska du se Flags of Our Fathers med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Ska du se Flags of Our Fathers med?

Vet inte. Är den sevärd?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Vet inte. Är den sevärd?

Ja, så som jag minns den

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vet inte. Är den sevärd?

Den tillhör ju filmen Letters from iwo jima

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Ska du se Flags of Our Fathers med?

Skrivet av Gorian:

Vet inte. Är den sevärd?

Båda är bra, och av samma team av regissör/producenter.

Slaget om Iwo Jima skildrat från olika sidor:
I "Letters from Iwo Jima" från den japanska, medan
"Flags of Our Fathers" är från den amerikanska sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Båda är bra, och av samma team av regissör/producenter.

Slaget om Iwo Jima skildrat från olika sidor:
I "Letters from Iwo Jima" från den japanska, medan
"Flags of Our Fathers" är från den amerikanska sidan.

Får väl lov att göra det vid något tillfälle då.

Visa signatur

---

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Bunker (2022)
WW1, britter och amerikaner intar en tysk bunker där något mystiskt hänt.
Nu gillar jag normalt temat men tyvärr en rätt dålig film. Skulle ha kollat på The Outpost igen istället, inte världens bästa film men gillade den långt bättre än denna

5/10

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Vet inte. Är den sevärd?

Du måste se båda. Flags handlar om hur jänkarna slogs mot japanerna. De är lite motsata filmer om samma slag. Letters är lite bättre. Två bra filmer.
Gillar du krigsfilm så se Netflix filmen. Slaget vid Schelde

Permalänk
Medlem

UFO Sweden

Meh. Jag hade högre förväntningar. Den var ganska fånig. Som vanligt väldigt fint foto och specialeffekter av Crazy Pictures, och kul med lite 90-tals-nostalgi. Men manus och skådespeleri är under standard.

5/10

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Super Mario!

7/10

Bra och sevärd film men inget som gör att jag vill se om den igen. Typisk miniorerna film.

Mario var inte "stark" som jag vill att han skulle vara. Lite mesig.

Dold text
Permalänk
Medlem

Hard candy - Justin Bieber plågar Ed Warren från the conjuring men inga spöken hoppar ut. De ville nog väl med denna film men dialogen är lite stel och en del grejer är lite otroliga. Den handlar om en tjej som hämnas på en pedofil. Ok men inte mer. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Nioreh83:

UFO Sweden

Meh. Jag hade högre förväntningar. Den var ganska fånig. Som vanligt väldigt fint foto och specialeffekter av Crazy Pictures, och kul med lite 90-tals-nostalgi. Men manus och skådespeleri är under standard.

5/10

Tråkigt! Gillar Crazy Pictures som fan, och har fortfarande höga förhoppningar på URO. Men det känns som att deras grejer funkar bäst i kortfilm.

Permalänk
Medlem

Shazam! Fury Of The Gods
7/10

Bättre än ettan och ljusår bättre än spektaklet The Rock var med i.
Lättsam med väldigt "städad" humor, så den passar även för "ungar" från runt 8-9 och uppåt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal