Permalänk
Medlem

geforce 8800 GTS

hejsan jag har en fråga om mitt grafikkort.

Jag beställde nya dator komponenter av komplett.se de var

Moderkort
Processor
Grafikkort
Minne
nätagg

Processorn jag beställde va en AMD Athlon 64 X2 DualCore 6000+ @ 3.0 GHz
och grafikkortet jag beställde va ett GeForce 8800 GTS och de står även så i Dxdiag men när jag hade kört 3DMark 06 så stog detta på deras hemsida

Processor AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual-Core 2999 MHz
Physical / Logical CPUs 1 / 2 vad menar dom med det?

och

Graphics Card NVIDIA GeForce 8600 GS och vad i hela helvete menar dom med detta? :S
Graphics Driver NVIDIA GeForce 8800 GTS

Står de fel i min dator i Dxdiag eller är de deras hemsida?

kan även tilllägg att jag fick 9396P i 06an

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk

Mitt tips är att du tittar i EVEREST. Och baserat på din totala poäng så tvivlar jag på att det är ett 8600GS, förmodligen bara det att 3DMark06 flippade ur lite.

Permalänk
Medlem

Okej finns de äns 8600 GS?

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozon1337
Okej finns de äns 8600 GS?

Nej.

Permalänk
Medlem

Jag har AMD x2 6000+ samt ett Geforce 8800 GTS (320 mb).. 3 gig DDR2 om det gör någon skillnad..

Mitt problem är att när 3dmark 06 börjar testa processorn så får jag 1 fps och knappt det ? Det står även CPU model unknown på kontrollpanelen/system

Jag fick 8355 poäng allt som allt, och 2180 poäng på CPU testet.

Är inte detta lite väl lågt för min hårdvara? Jag kan inte ens starta Colin Mcrae:Dirt över typ 1280x800

Hjälp mig snälla !

Permalänk

jo det stämmer det är 3d mark som problemet ligger i det kan inte äns känna av när jag drar på SLI med mina kort det står ändå false i rutan bara poängen på slutet som ändras

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

1 fps i cpu test är helt normalt. Om inte min processor också är korkad jag har en 3600+ som just nu går i 2,7GHz och har mellan 0-1 fps i cpu testerna.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk

0-1 fps är helt acceptabelt. För att komma nära 5 fps så behöver man väll typ en NASA superdator..

Permalänk

Fick också upp att mitt grafikkort var ett 8600 GS, och när jag klickade på köp-länken så visade dom ett 6800 GS till AGP.
3DMark säger även att min processor är klockad till 3600MHz, fastän den bara är klockad till 3200MHz.
Vad 3DMark säger om ens komponenter kan man ta med en nypa salt helt enkelt

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro V2 / AMD Ryzen 9 5900X / Kingston 3200MHz 4x16GB / Gigabyte GeForce RTX 3060 Gaming Rev2 OC / Fractal Design Edison M 750W / Kingston M.2 960GB / Cooler Master Hyper 212 Black Edition / Corsair 4000D Airflow / Win 10

Permalänk
Medlem

Okej, då har jag helt missförstått saken .. Skönt måste jag säga .

Dock kvarstår det att det står "AMD CPU Model unknown 3.0ghz" på systeminfo .. Har fått höra av kompisar att detta är för att mitt BIOS inte är uppdaterat eller något liknande..

Frågan lyder alltså ; Skulle min dator prestera bättre om jag uppdaterar BIOS (så att processorn "känns av" ) ?

Har man sprungit och köpt en dator för ~13k så vill man ju kunna maxa vissa spel

Ps. Fick nu endast 8100 poäng i 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurifix
Okej, då har jag helt missförstått saken .. Skönt måste jag säga .

Dock kvarstår det att det står "AMD CPU Model unknown 3.0ghz" på systeminfo .. Har fått höra av kompisar att detta är för att mitt BIOS inte är uppdaterat eller något liknande..

Frågan lyder alltså ; Skulle min dator prestera bättre om jag uppdaterar BIOS (så att processorn "känns av" ) ?

Har man sprungit och köpt en dator för ~13k så vill man ju kunna maxa vissa spel

Ps. Fick nu endast 8100 poäng i 3Dmark06

8100 är inte endast med sakerna du har, det är helt normalt. Klocka graffet ska du se att det händer saker.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

"Inte endast med sakerna du har" ?
Nu får du lugna dig Jag har AMD's bästa processor vad jag vet (iaf som gick att beställa på komplett) och 3gig RAM samt geforce 8800GTS är väl inte fy skam ?
Klirrade hursomhelst i kassan vill jag lova ..

Är det att gå för mycket Offtopic om jag vill ha lite guidning angående hur jag klockar graffekortet i denna tråd?
Sökte en 15 min förut men det verkar som att man inte längre bara kan typ starta powerstrip och dra upp två staplar, utan hålla på och skapa Disketter och .rom filer osv.

EDIT: Trådskaparen har ju förresten samma grejor som mig? Han fick nära 10k och jag får knappt 8k ?:(

Permalänk
Medlem
Citat:

"Inte endast med sakerna du har" ?
Nu får du lugna dig Jag har AMD's bästa processor vad jag vet (iaf som gick att beställa på komplett) och 3gig RAM samt geforce 8800GTS är väl inte fy skam ?
Klirrade hursomhelst i kassan vill jag lova ..

Är det att gå för mycket Offtopic om jag vill ha lite guidning angående hur jag klockar graffekortet i denna tråd?
Sökte en 15 min förut men det verkar som att man inte längre bara kan typ starta powerstrip och dra upp två staplar, utan hålla på och skapa Disketter och .rom filer osv.

EDIT: Trådskaparen har ju förresten samma grejor som mig? Han fick nära 10k och jag får knappt 8k ?:(

Det där med 3dMark06 poäng vet jag hur det är, som max har jag fått 9850pts medan folk med identisk hårdvara med stockhastigheter får nästan 10500-11000pts... känns lite tråkigt.

Angående överklockning har väl nVidia sin variant av ATiTool, annars funkar ATiTool till nVIdia kort också, testa 0.27 BETA isåfall kanske - den har stöd för R600 och antagligen G80 också om jag inte är helt fel ute.

6000+ är AMDs just nu snabbaste processor, snart kommer 6400+ som blir sista X2 processorn. Senare kommer ju Phenom såklart och sätter nytt standard inom samtliga katagorier.

Permalänk
Medlem

Exakt, då vill jag inte höra några klagomål på "mina grejor" om jag har en high end dator

Hursomhaver ; Är "windows programs-klockning" att rekommendera eller är det BIOS som gäller ?

Läste i en annan tråd att antingen så klockar man i BIOS eller inte alls, men det var nog processorer dom pratade om då.. Är grafikkort en annan femma ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt, då vill jag inte höra några klagomål på "mina grejor" om jag har en high end dator

Hursomhaver ; Är "windows programs-klockning" att rekommendera eller är det BIOS som gäller ?

Läste i en annan tråd att antingen så klockar man i BIOS eller inte alls, men det var nog processorer dom pratade om då.. Är grafikkort en annan femma ?

Med risk för att flamea men du har ju ingen superdator. Amds processorer får storstryk. Varför köpte du inte en Intel?

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

Dunno, mina polare sa till mig att AMD was the shit..

Men att klocka graffekortet med ett program är alltså inte smart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Dunno, mina polare sa till mig att AMD was the shit..

Men att klocka graffekortet med ett program är alltså inte smart?

Jo fan, det funkar utmärkt. Ladda ner Rivatuner och testa vad kortet går för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej vad menade du "med risk för att flamea"? Jag trodde du menade bränna mitt graffekort hehe

Och om jag nu tankar rivatuner, Ska jag bara höja frekvenserna med 50mhz i taget? och sen typ vänta 5 min på desktop sen fortsätta? Hur vet jag när den är "tillräckligt" klockad?

Permalänk
Medlem

Du vet att du nått gränsen när du börjar se fel i bilden artefakter och sånt. Du ser vilken hastighet jag kör i sign, har du bra kyld låda och ett klockvänligt exemplar bör du nå ungefär det, men börja med att dra upp 50mhz i början och sen höjer du stegvis 10mhz tills du blir nöjd, kortet går stabilt och inte blir för varmt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur vet jag värmen på kortet (och vilken temperatur som är för varm) och hur vet jag att det går stabilt?

EDIT: Det värsta som kan hända är väl att datorn startas om vid för hög klockning? Jag kan inte förstöra något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur vet jag värmen på kortet (och vilken temperatur som är för varm) och hur vet jag att det går stabilt?

Så länge inte datorn hänger sig, du får blåskärm osv så får kortet anses gå stabilt. Temperaturen kan du övervaka i Rivatuner under Hardware Monitoring.

Det värsta som kan hända är väl att kretsarna på kortet skulle brännas på nått sätt, inte speciellt troligt då du inte når så höga temperaturer. Alltså i och med att du klockar i Rivatuner så kommer Windows gå igång så det ska inte va ngn fara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 68 grader nu, står det.. Har bara msn, uTorrent och detta uppe :/

Hursomhelst vilken stapel ska jag börja att dra? Jag tittar på "Harware monitoring" nu och ser fyra olika diagramsrutor med rullgardiner på vänster sida som man kan röra på

Permalänk
Inaktiv

värt att klocka och riskera att sabba något för att få mer poäng i 3dmark? hur funkar dina spel? dom flyter på o ser riktigt snygga ut va? borde dom göra, vi har samma prylar förutom prollen då, men du lär inte ha några problem att spela med den datorn

jag har mer minne i burken o på graffekortet men spelar mindre roll om du som jag kör i 1280*1024, spela på istället

Permalänk
Medlem

Jag förstod det som att ingenting KAN gå sönder? Och till exempel Colin Mcrae;Dirt går inte ens att starta i 1280x1024, fick lagg i Rainbow six: Vegas ibland osv.

Mer minne i burken? Jag sitter på windows XP, som inte kan hantera mer än 3 gig internminne..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ligger på 68 grader nu, står det.. Har bara msn, uTorrent och detta uppe :/

Hursomhelst vilken stapel ska jag börja att dra? Jag tittar på "Harware monitoring" nu och ser fyra olika diagramsrutor med rullgardiner på vänster sida som man kan röra på

Du det va ganska hög temp, kör du fläkten på auto?

För att klocka gå in på driver setting -> system settings. Välj "performance 3d" i fliken och dra staplarna till kortet säger "poff" och det bolmar rök ur datorn eller gå flytta dom försiktigt till önskad mhz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha okej kanske bäst att låta detta ligga på is ett tag, gillar inte när mina komponenter ryker och sprakar..

Fläkten tror jag stod på auto när jag tryckte på "Low level system "- någonting, och för att själv styra % på fläkten så var jag tvungen att reboota och checka så att default (bla.bla) var som det skulle

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha okej kanske bäst att låta detta ligga på is ett tag, gillar inte när mina komponenter ryker och sprakar..

Fläkten tror jag stod på auto när jag tryckte på "Low level system "- någonting, och för att själv styra % på fläkten så var jag tvungen att reboota och checka så att default (bla.bla) var som det skulle

Jag skojade till det lite. Det finns ingen risken att det kommer hända. Självklart ska man vara rädd om sina nya grejer men det är ingen fara om du går lugnt och metodiskt fram. Läs runt lite här på forumet om du känner dig osäker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej..

du anar inte hur glad jag är för hjälpen, men är lite halvkrasslig så jag ska nog knyta mig n' let you off the hook..

Bless

Permalänk
Medlem

jag kommer upp i 2fps på cpu testet i 06an!!

Visa signatur