Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

Det här med garantin måste försöka redas ut... om någon ringer dit och hör sig för om garantin så kan ni väl skriva det här?
Aja det får man ta tag imorgon med, nu äre natti natti arbetsdag imorrn.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

hej
jag funderar på 1400:an men jag vill ha olyckfallsförsäkringen. Blir den där på plats servicen överflödig om jag har olycksfallsförsäkringen?,det är inte viktigt att dem kommer och hämtar den för mig, det viktiga är att alla formar av reparationer är täckta så jag slipper betala. Så gäller olycksfallsförsäkringen bara vid "olyckor" eller även vid tex hårdvarufel

sen gforce 8400gs hur mkt sämre är det jämfört med 8600 gt?, skall använda datorn till cad så det är viktigt att det flyter på ok. vill även kunna spela en del på den, behöver inte maxa spelen men vill att det ska gå att spela iaf

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

8400gs är sämre än 8600gt, skiljer nog mycket!
Du måste kombinerar garanti på plats med olycksfallsförsäkring.
så har du 2 års garanti kan du max ha 2 års olycksfallsförsäkring.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för mycket bra och intressant tråd!

Är precis som många andra i laptopköpartagen och blev sugen på Vostron.

Fråga 1: jag har tänkt att köra med stationär TFT-skärm när jag är på hemmaplan och undrar bara om man måste tänka på att beställa någon speciell kontakt/port/ingång el. dyl. för att det ska funka att koppla laptopen hyfsat smidigt? Eller följer det med någon standard in/utgång? Är inte intresserad av en dockstation då jag har taskigt med plats.

Fråga 2: Jag gejmar mycket lite men undrar om 8600M GT-kortet funkar till Battlefield2? (borde göra det tycker jag...)

Tack!

Permalänk
Medlem

Någon nämnde att en sådan här bärbar med core 2 duo och ett par GB ram, ihop med ett 8600GT kort ska klara medium/high inställningar i BF2 och ändå klara 30-50 fps, då de går nog fint ska du se

Permalänk
Medlem

Det där med garantin är är det så att

Citerat från chatten.
"Om datorn går sönder så skickar vi ut en tekniker. Ringer du innan 15.00 så kommer han/hon nästa arbetsdag (mellan 0800-1700)"

Det sa en snubbe på live chatten

Permalänk
Medlem

det gäller väl inte helger och kvällar..? alltså är man upptagen dagtid (jobb, skola?) kanske det kan vara lite jobbigt att inte kunna få support på sin lediga tid, dvs helger och kvällar..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

jo, håller med dig, men vid 15.00-17.00 kommer jag att ha tid tror jag så det är nog inga problem, dessutom tror jag att jag aldrig kommer att behöva support

Permalänk
Medlem

Blir det problem som går att fixa hemma kan man väl fixa det själv. Går det inte att fixa på plats måste väl ändå Dell ta in datorn så vad gör då på platsgarantin för nytta?

Keng: "Du måste kombinerar garanti på plats med olycksfallsförsäkring.", så sa supporten till mig också, men står väl inget om det på hemsidan? Det går ju att lägga till bara olycksfallsförsäkringen på hemsidan iaf.
Vad händer då om man tar tre års olycksfallsförsäkring och skippar på plats-garantin, får man inte ut något då?

Själv kör jag nu på reklamationsrätt och allrisk, litar inte på Dells garantier.

Permalänk
Inaktiv

På platsen innebär att de lagar på platsen. Byter delar osv.

På platsen innebär väl även att de kommer till din Skolan/jobb om det skulle va så att man inte kan göra det hemma? (tyckte jag läst nån som sa att de fick sin fixad i skolan iaf)

ang försäkring och på-platsen så vet jag inte riktigt. Men innan kunde man bara köpa så många år av det ena som du hade av det andra. Men kan du köpa annorlunda så klart det fungerar :). Har du betalt så har du

Permalänk
Medlem

Danne_Jaha, jag har inga problem att lägga till bara olycksskadeförsäkring i ett paket, utan att ta på plats-garantin. Men nej, jag har inte provat att betala för det, skippade helt försäkringar när jag beställde i tisdags.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smuts
Blir det problem som går att fixa hemma kan man väl fixa det själv. Går det inte att fixa på plats måste väl ändå Dell ta in datorn så vad gör då på platsgarantin för nytta?

Keng: "Du måste kombinerar garanti på plats med olycksfallsförsäkring.", så sa supporten till mig också, men står väl inget om det på hemsidan? Det går ju att lägga till bara olycksfallsförsäkringen på hemsidan iaf.
Vad händer då om man tar tre års olycksfallsförsäkring och skippar på plats-garantin, får man inte ut något då?

Själv kör jag nu på reklamationsrätt och allrisk, litar inte på Dells garantier.

vänta lite nu. hur ska du själv kunna fixa en hårddisk, grafikkort, skärm, osv, osv, ? det är framförallt hårdvara som en tekniker kommer hem till dig. (en bugg i Windows är en helt annan sak).

skillnaden mellan din hemförsäkring och t ex Dells At home garanti är väldigt stor. (du får det lagat HEMMA inom 24 timmar, (tar över en månad innan man får pengar från sitt F.Bolag), slipper självrisk på 1200kr, och allt papperstrul). så Dells garantier är verkligen något bra.

kan klargöra detta med garantierna.
# At home/Xps (Inspiron/Xps) har du support alla dagar i veckan (även kvällar). en tekniker kommer alltså hem till dig på dessa tider.
# Business care/Premium (Vostro) är enbart mån-fre, dagtid.

edit. blev en Ruby Red 1520 + 3år At home garanti för mig. nu bara vänta.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
vänta lite nu. hur ska du själv kunna fixa en hårddisk, grafikkort, skärm, osv, osv, ? det är framförallt hårdvara som en tekniker kommer hem till dig. (en bugg i Windows är en helt annan sak).

skillnaden mellan din hemförsäkring och t ex Dells At home garanti är väldigt stor. (du får det lagat HEMMA inom 24 timmar, (tar över en månad innan man får pengar från sitt F.Bolag), slipper självrisk på 1200kr, och allt papperstrul). så Dells garantier är verkligen något bra.

kan klargöra detta med garantierna.
# At home/Xps (Inspiron/Xps) har du support alla dagar i veckan (även kvällar). en tekniker kommer alltså hem till dig på dessa tider.
# Business care/Premium (Vostro) är enbart mån-fre, dagtid.

edit. blev en Ruby Red 1520 + 3år At home garanti för mig. nu bara vänta.

Men om man har BusinessCare kommer dom hem alla vardagar dagtid och fixar datorn inom 24h, eller har jag missuppfattat det?

Och grattis till köpet svärige :).

Keng: Har du lagt order på Vostro nu?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Ska bygga upp nu igen och ta ett snack med farsan så fort han kommer förbi

Mycket prisvärd dator!!!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Dell bygger på helgen?
Annars är det ju inte lönt att logga in och kolla statusen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
vänta lite nu. hur ska du själv kunna fixa en hårddisk, grafikkort, skärm, osv, osv, ? det är framförallt hårdvara som en tekniker kommer hem till dig. (en bugg i Windows är en helt annan sak).

skillnaden mellan din hemförsäkring och t ex Dells At home garanti är väldigt stor. (du får det lagat HEMMA inom 24 timmar, (tar över en månad innan man får pengar från sitt F.Bolag), slipper självrisk på 1200kr, och allt papperstrul). så Dells garantier är verkligen något bra.

kan klargöra detta med garantierna.
# At home/Xps (Inspiron/Xps) har du support alla dagar i veckan (även kvällar). en tekniker kommer alltså hem till dig på dessa tider.
# Business care/Premium (Vostro) är enbart mån-fre, dagtid.

edit. blev en Ruby Red 1520 + 3år At home garanti för mig. nu bara vänta.

Näe, det kan jag inte göra. Vid dessa fall får jag såklart skicka in datorn. Har trots allt kvar min stationära, så klarar mig utan ett par veckor om det skulle vara så.
Jag jämförde inte hemförsäkringen (allrisken) och Dells hemma-service, däremot Dells olycksfallsförsäkring och allrisken, där jag anser att allriskförsäkringen är bättre än Dells på många sätt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whad
Någon som vet om Dell bygger på helgen?
Annars är det ju inte lönt att logga in och kolla statusen.

du kan se statusen när du vill. dom byggs 7 dagar i veckan på Irland. (Irland/Köpenhamn/Schenker Värnamo/Schenker lokalt)

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
du kan se statusen när du vill. dom byggs 7 dagar i veckan på Irland. (Irland/Köpenhamn/Schenker Värnamo/Schenker lokalt)

Verkar så, har "leveransen förbereds" nu som status, så systemet borde ju vara fördigbyggt? Dom sa ju prel.leveransdatum 17/9.. verkar ju bli tidigare :), så förhoppningsvis snart recension till Er swecare :D.

svärige: Vad skriver man för att få bilder som du gjorde i sida 2?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Kan man köpa vostron via avbetalning? Hittade bara IT-Hyra från GE Moneybank. Och det är jag inte intresserad av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Kan man köpa vostron via avbetalning? Hittade bara IT-Hyra från GE Moneybank. Och det är jag inte intresserad av.

Vet faktiskt inte, jag angav bara farsans bankkonto nr. (funkar ej med Visa Ung som jag har, då det har ett maxbetalnings belopp). Alltså VISA.

Ring och hör med dom är nog enklast..

Nu står det att mitt system är skickat från fabriken iaf. Så kanske slutet av nästa vecka eller nästkommande vecka ;).

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Verkar så, har "leveransen förbereds" nu som status, så systemet borde ju vara fördigbyggt? Dom sa ju prel.leveransdatum 17/9.. verkar ju bli tidigare :), så förhoppningsvis snart recension till Er swecare :D.

svärige: Vad skriver man för att få bilder som du gjorde i sida 2?

lägg en bild du vill använda på t ex skrivbordet

gå hit och "ladda upp" bilden.
http://imageshack.us/
(browsa fram bilden på skrivbordet och tryck "Host it". kopiera sen länken (längs ner).

klicka sen på IMG (här på Swe.C) och klistra in länken där. nu poppar bilden upp i svaret. (inte alls krånligt)

(angående det jag skrev i bilden på sid 2. gjorde jag det i "Paint").

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
lägg en bild du vill använda på t ex skrivbordet

gå hit och "ladda upp" bilden.
http://imageshack.us/
(browsa fram bilden på skrivbordet och tryck "Host it". kopiera sen länken (längs ner).

klicka sen på IMG (här på Swe.C) och klistra in länken där. nu poppar bilden upp i svaret. (inte alls krånligt)

(angående det jag skrev i bilden på sid 2. gjorde jag det i "Paint").

Tack för infon.. förbereder mej för recension..
Tänkte testa 3DMark05 samt 06, samt Superpi m1.. men vars hittar jag Superpi?
Vill ni att jag testar fler program, så säg bara till!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

kör 06an i 1024x768 en gång iaf, så kan du vara med i laptop test tråden^^

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Avstängd

kör 3dmark06 i default såklart. (då får man ett resultat som kan jämföras mot "alla" datorer (förutom de med >1280 x 800 skärmar).

hur kan man ändra upplösningen i Basic edition, (den som man hämtar på Futumark ? ). den går ju automatiskt i default. (har aldrig kunnat ändra den nämligen)

Reoshi, du fick ca 3900 i 3dmark06 i 1024 x 768 va ? (då stämmer det rätt bra att 8600M gt kortet får ca 3300-3400 i default. precis som Inspiron/Vostro får)

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

ah nej, tänkte om han hade professional edition lr så, kan vi jämföra..

annars kör jag bara ett i 1280x1024 på externa skärmen.. om han har möjlighet till den upplösningen.. annars får jag justera mig ytterligare..

och japp det var i 1024x768.. ska köra fler tester i olika upplösningar så fort jag käkat lite.

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
kör 3dmark06 i default såklart. (då får man ett resultat som kan jämföras mot "alla" datorer (förutom de med >1280 x 800 skärmar).

hur kan man ändra upplösningen i Basic edition, (den som man hämtar på Futumark ? ). den går ju automatiskt i default. (har aldrig kunnat ändra den nämligen)

Reoshi, du fick ca 3900 i 3dmark06 i 1024 x 768 va ? (då stämmer det rätt bra att 8600M gt kortet får ca 3300-3400 i default. precis som Inspiron/Vostro får)

Tror inte det går på dom man hämtar från deras sida (dvs. gratis), så hämtade 05 därifrån, sen så "fixa" jag 06an på annat håll, så jag kan testa olika upplösningar. Om ni förstod det så måste man ha PRO-versionen för att kunna ändra upplösningar (tro jag iaf.).

Kan köra upplösningar på laptop-skärmen (XGA+ native 1440*900), kan också köra på en extern CRT 19"

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Avstängd

här har du den "bästa"/enklaste versionen (3dmark05 v1.2). (resultatet poppar upp i datorn, istället för att du måste vänta på internet-svaret).
http://files.aoaforums.com/I2032-3DMark05_v120_installer.exe....
använder den här versionen själv.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
här har du den "bästa"/enklaste versionen (3dmark05 v1.2). (resultatet poppar upp i datorn, istället för att du måste vänta på internet-svaret).
http://files.aoaforums.com/I2032-3DMark05_v120_installer.exe....
använder den här versionen själv.

Nej har 1.3, ska jag ladda hem den istället?
Testade 3DMark06 på Acern (5024) fick 726 starka poäng med 1280*1024

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Så snackat med farsan, ska snacka med hans chef och kanske beställa på ett företagsnamn, då slipper jag momsen och priset blir 9555sek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Så snackat med farsan, ska snacka med hans chef och kanske beställa på ett företagsnamn, då slipper jag momsen och priset blir 9555sek

:O, vad har du för config då? Det är en Vostro 1500 vi snackar om va? Tänkte min går ju på 10,5k inkl.moms, och din 10k utan moms? Har du 4GB RAM eller?!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)