Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

Ne

Detta har jag,

Modul Beskrivning Visa information
Base Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista® Business - svenska
Minne 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Tangentbord Inbyggt tangentbord - svenska/finska (QWERTY)
Grafikkort 256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT
Hårddisk 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Modem 56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter
Optisk enhet Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet
Trådlös anslutning Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Gedis Bundle Reference V1500 Gold N0815003
Microsoft-programvara Microsoft® Works 8.5 - svenska
Standardsupport Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag
Supporttjänster Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag
Säkerhetsprogram Ej antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
Strömförsörjning 90 W nätadapter:
Bluetooth Dell trådlös 350 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet
Orderinformation Vostro Notebook Order - Sweden
Primärt batteri Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
Rabatter Money Off 700 ex VAT
Media för system Resurs-CD - innehåller diagnostik och drivrutiner
Färgval Kolsvart med matt yta webbkamera med 2,0 megapixlar
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
Dells internetorder Dells internetorder.
LCD-skärm 15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™

Lite rörigt men du fattar nog, en T7500 processor, jag kanske ska lägga till den bästa skärmen ^^ Blir det nån skillnad då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
Broder Truck.. självklart kan du välja 7200rpm Hårddisk till Vostro.

(det står bara inte med på Weben. du kan ta 7200rpm till alla modeller).

ring bara Dell. (en 120gb 5400rpm ligger på ungefär samma pris som en 100gb 7200rpm)

Visst kan man ändra från 5400 rpm till 7200 rpm, inga problem. Men att prisklassen är den samma mellan 120 gb 5400rpm och 100 gb 7200 rpm stämmer inte.

Både jag och en kompis som båda har beställt en Vostro fick hutlösa priserbjudande när vi ville ändra till 7200 rpm varianten. Det är vid sådana "specialbestälningar" Dell kan dra in lite extra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Ne

Detta har jag,

Modul Beskrivning Visa information
Base Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)

LCD-skärm 15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™

Lite rörigt men du fattar nog, en T7500 processor, jag kanske ska lägga till den bästa skärmen ^^ Blir det nån skillnad då?

nej, behåll den skärmen. perfekt till den specen. (bättre att ha knivskarp bild i spel, en lite tätare bild i vanligt Windows-läge).

T7500, jisses. den kommer gå snabbt den. (tog själv en 2.0ghz 4mb L2-cache, tycker den räcker och blir över)

ser fint ut. nu bara vänta för dig med.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

mm, men måste ta ett snack med farsans chef på måndag bara
Hoppas han är på bra humör bara :P, typ tagit en öl så han är glad

Permalänk
Medlem

Argh. Min order var på produktion för en halvtimme sedan, nu är den tillbaks på förproduktion. Jag som började få upp hoppet mot att kanske ha en ny dator denna vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smuts
Argh. Min order var på produktion för en halvtimme sedan, nu är den tillbaks på förproduktion. Jag som började få upp hoppet mot att kanske ha en ny dator denna vecka.

Min står att den är hos frakföretaget nu (antagligen på Irland dåe), så jag hyser väl inga större förhoppningar att ha den i slutet av veckan, då den ska väl flygas hit? Sen ska leverenasföretaget här hämta och lämna, sen strular väl alltid posten till det? Aja slutet av nästa vecka eller början av näst kommande... Men hoppas det klart man gör..

Svärige: Men du väntar på en Inspiron 1520 va? Tog du en 5400rpm eller 7200rpm?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Tror ni en dator startar upp snabbare med en 7200rpm jämfört med 5400rpm?

Kollade en recension på m1330, där va inte kvaliteten på datorn jippi.

Värsta bucklan på datorn, hdd facket stack ut lite osv :S
Hoppas vostro 1500 håller bättre kvalitet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Tror ni en dator startar upp snabbare med en 7200rpm jämfört med 5400rpm?

Kollade en recension på m1330, där va inte kvaliteten på datorn jippi.

Värsta bucklan på datorn, hdd facket stack ut lite osv :S
Hoppas vostro 1500 håller bättre kvalitet.

Tror du alla levereras med bucklor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Tror du alla levereras med bucklor?

Nah, men blev lite rädd där, Asså kvaliteten.
Man hör ju lite olika om dell, jag har en stationär från dell, där fasst det lite glapp i ta chassit, jag fick lite bluescreens då och då.
Allt löste sig när jag bytte ut ett av mina ramminnen, som jag fick av dell. Super support till dörren

Borde inte kollat på prisjakt, för nu såg jag en jätte fin dator :/
Lite dyrare fast sämre

Permalänk

Hur tror ni WoW fungerar på den här datorn?
Jag har iof ett ATI Radeon XPRESS 200M nu. Så det borde bli ett större lyft för mig om jag köper den här datorn?

Permalänk
Inaktiv

Asså WoW är inget krävande spel. (med andra ord... perfekt och ännu mer)

Permalänk
Medlem

hej!

Jag sitter och funderar på att beställa, men måste somsagt ringa in order eftersom jag vill ha en 7200rpm:s disk,
någon som vet vad en sån kostar i lite olika stolekar i förhållande till 160GB 5400RPM?

sedan undrar jag det där med skärmen, hört att endel säger att

LCD-skärm 15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™

skall vara bättre än

15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA-skärm (1 680x1050) TFT-skärm med TrueLife™

och det förstår jag inte riktigt hur det går ihop, inte så insatt när det gäller Bärbara datorer då jag bara haft stationära tidigare, men att den både har wszga och en högre upplösning borde väll vara anledning nog att välja den?
eller är jag helt ute och cyklar?

vore tacksam om någon skulle kunna förklara.

//plope

Permalänk
Inaktiv

Problemet kan väl vara med högre Nativ upplösning på skärmen att du inte klarar av att köra detta i mer krävande spel. Detta betyder att du måste sänka upplösning och på så sätt blir bilden inte lika bra som om du kör native på en skärm med längre upplösning. Dock är det skönare/bättre med hög upplösning vid bildredigering... programmering... osv osv.

Vad 7200rpm kostar extra beror nog på din säljare rätt mycket. Kanske får det gratis... kanske billigt... kanske dyrt.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt danne!

men är det verkligen så stor skillnad på om man spelar med nativ eller inte?
som sagt, inte så insatt när det gäller bärbara
men vore bra om jag skulle kunna få veta hur många % sämre bild det blir om man tex spelar i 1280x800 fast skärmen stödjer 1680x1050

sedan undrar jag vad det innebär med wsxga jämfört med xga+

det enda jag hittat om det när jag sökt är att wsxga är en förbättrat xga+ som stödjer widescreen, och stödjer högre upplösning, men som sagt, hittade ingen bra sida att läsa om det så det kan ju vara fel tolkat av mig.
men båda har ju widescreen???

-------------------------------Edit---------------------------

okej, ber om ursäkt för att jag är dålig på att använda sök

hittade en bra förklaring åt mig själv:
som haseq skrev

"Om skärmen visar en bild i sin naturliga upplösning så ligger varje pixel i bilden exakt på samma pixel på bildskärmen. Det ger den bästa skärpan. Om du istället visar en högre eller lägre upplösning än naturlig så måste bilden anpassas till skärmen. Om bilden är lägre upplöst så måste pixlarna dras ut för att fylla hela skärmen och det resulterar i suddigare bild."

men är det inte väldigt krävande av en laptop att spela med 1440x900? har aldrig spelat med så hög upplösning på min stationära ens utan 800x640 eller 1024x768 brukar jag använda, fast då sitter jag på en crt skärm också

-------------------------------Edit---------------------------

//plope

Permalänk
Medlem

jag tycker 1280x800 passar bra, därför jag nöjde mig med den upplösningen. dock tror jag inte det blir några problem med 1440x900, inte med att bra grafikkort iaf.. men om du inte ska pyssla med bildredigering osv.. mer spela och så skulle jag nog rekommendera 1280x800 - 1440x900, å andra sidan tycker jag det kan se bättre ut med låg upplösning på högupplöst skärm, mjukt o fint. ^^

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Tack så mycket reoshi!
blir nog den på 1440x900 då, även fast det vore skönare med ett fint skrivbord i 1680x1050
sparar ju ca 600kr så de får väll gå till en olycksförsäkring eller liknande,

1680x1050 kanske tillochmed är för hög upplösning? min 19" stödjer som sagt det som max, och då blir allting gaaanska litet

Tackar alla er som hjälpt mig, på måndag blir det ev beställning om jag får en snäll säljare (7200rpm)

Ha de gött!

//plope

Kom på en sak, är det värt att lägga ut 1250 spänn extra för att få en 2,2ghz 7500 istället för 2ghz 7300 ?

Permalänk
Medlem

Hej

Är ungefär på det klara med vilken config jag ska ha nu men... Var och hur skriver man i så att man får sin studentrabatt?

Tack!

Permalänk
Medlem

I varukorgen, du hittar nog det.

Permalänk
Medlem

När kan jag räkna med att datorn kommer om den är skickad idag?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Tack så mkt danne!

men är det verkligen så stor skillnad på om man spelar med nativ eller inte?

//plope

stor & stor. du ser skillnaden. (att spela i Native resolution innebär att datorn slipper konvertera ner grafiken i en längre upplösning hela tiden, vilket gör bilden skarpare. (dessutom sparar du lite mer "kraft" om du kör i Native upplösning. (själva konverteringen är ju ett "jobb" som datorn gör hela tiden).

folk stirrar sig oftast blinda på skärmar med rejäl hög upplösning, och tänker, oboy, vilken kanon skarp bild jag kommer att få när jag spelar, (vilket såklart inte stämmer. om du nu inte har ett grafikkort som verkligen klarar av "jobbet"). det var därför jag skrev att ett 8600M gt är perfekt med en wxga+ skärm, (krävs mycket mer "power" att driva t ex en wuxga skärm).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Ja alltså, det är lurigt det där med upplösningen. Själv vill jag ha mycket plats i windows och har 1680x1050 på jobbet som jag trivs med. Programmerar och vill ha överblick. Men jag spelar också. Jag är rädd för att 1680x1050 blir i mesta laget för det grafikkortet om man vill spela. Men jag vet det inte. Är det minnet som blir flaskhalsen (Vostron har ju "bara" 256)? Eller är det grafokkortet som helhet?

Är det nån som vet något av erfarenhet? Precis som nämns, drar man ned upplösningen till icke-native blir det ju inte alls lika snyggt i spel kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

jag tackar och bockar svärige!

blir en
2ghz
1440x***
förhoppningsvis en 7200rpms disk

sen undrar jag, bluetooth som man kan lägga till, är det en intern eller extern?

inte så sugen på att skaffa fler externa usb grejer då jag kommer att behöva använda mig av ett 5.1 usb ljudkort ibland när jag tänkt använda mitt 5.1 öjud som har 3 st vanliga elektriska kontakter..

och vad är det för skillnat på dom två olika trådlösa nätverks korten man kan välja mellan

//Plope

Permalänk
Medlem

tror bluetooth ligger på inbyggt chip där inne, men inte säker.

Permalänk
Medlem

@plope

Tycker dem utformar sig väldigt luddigt angående det dyrare nätverkskortet, men vad jag vet har bara intel ett draft-N kort till laptops iaf.. det är mycket snabbt (upp till 300mbit), vilket dock kan vara svårt att utnyttja, men det ska ju även ha bättre räckvidd och så.. vene om du skulle märka skillnad, man har man köpt det "sämre" (dvs de översta) så ångrar man sig säkert i efterhand iaf >.<

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whad
När kan jag räkna med att datorn kommer om den är skickad idag?

Jag beställde min 12'e augusti.

Den är just nu i Värnamo, kommer nog imorn.

Men det beror på vilken spec du har valt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte en T7500 verkar motiverad att köpa idag för dom pengarna, men det är jag.

Jag beställde Onsdag 17/8, och igår så hade den skickats från produktion.. så det verkar gå mkt snabbare än de 4 veckor Dell säger att det ska ta.. så cheers!

Ifall ni ska specialbeställa via Telefon, tänkt på att säljarna inte gärna då bjuder på frakten som blir gratis online, inte heller onlinerabatt får ni, och studenrabatt är dom inte heller så sugna att lägga till.. så därför skulle mellanskillnaden mellan mitt system online och telefon bli 700kr nått, så fastän att det kanske kostar 120kr att byta själva HDDn som dom kanske bjuder på så blir det ändå dyrare i slutändan, så detta ät ngt man själv måste överväga om det verkligen är värt det.. sen kan ju systemet ta ännu längre tid att bygga och man ska specialbeställa grejor och så, men inte nödvändigtsvis.

Enzo: Högre upplösning tror jag vill käka minne, så därför är 512MB som i Zepto burkarna bra.. om man tex. vill koppla datorn till en 22" wide eller så. Sen är 8660M GT 256MB GDDR3 ännu bättre vad det gäller spelprestanda, men vad jag förstått så är 512MB bra för höga upplösningar..
Är jag ute och cyklar får ni väl räta mej ;)..
Och ja drar man ner från icke-native så ser det rent ut sagt förjävligt ut, såg en Samsung 206BW 22", som dom körde skärm splitter på från en dator till flera skärmar i butiken i en upplösning på 1024*768, visserligen kanske väldigt mkt mindre än vad den är gjord för, men det såg illa ut. Är ju inte lika stora steg i en laptop skärm, men klart ngt att ha i åtanke.

Lycka till med era ordrar :).
VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Hej,

Lurar oxo pa en av dessa Vostro's, men jag undrar om det aer ngn som testat den med "Propellerheads Reason"?
Knapphaendigt med info om ljud-mojligheterna!

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Avstängd

en sak angående resultat i 3dmark06.

(för det första spelar det inte så stor roll vilken busstyp 8600M gt kortet har. det är ingen "jätte skillnad" mellan GDDR3 & DDR2. för det andra är jag faktiskt osäker om det verkligen finns 2 st 8600M gt kort med olik busstyp. (tror det bara finns 8600M gt 512mb & 8600M gt 256mb).

# Dell 1520 fick 3390 i 3dmark06 i RÄTT upplösning, (Default, 1280 x 1024).
# Zepto med 8600M gt 512mb fick 3900 MEN i 1024 x 768, alltså i Fel upplösning. (i Default hade alltså kortet presterat runt en 3300-3400).

denna här Zepto 3dmark recensionen som många har refererat till, körs även den i FEL upplösning, här får den 3860 i 3dmark06 i 1024 x 768, vilket är helt fel. för att kunna jämföra ett 3dmark06 ska testet köras i 1280 x 1024 (Default).
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=122876

ALLTSÅ presterar Zeptos 8600M gt 512mb och Dells Vostro/Inspiron 8600M gt 256mb ungefär likadant i 3dmark06.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Jag tycker inte en T7500 verkar motiverad att köpa idag för dom pengarna, men det är jag.

Jag beställde Onsdag 17/8, och igår så hade den skickats från produktion.. så det verkar gå mkt snabbare än de 4 veckor Dell säger att det ska ta.. så cheers!

Ifall ni ska specialbeställa via Telefon, tänkt på att säljarna inte gärna då bjuder på frakten som blir gratis online, inte heller onlinerabatt får ni, och studenrabatt är dom inte heller så sugna att lägga till.. så därför skulle mellanskillnaden mellan mitt system online och telefon bli 700kr nått, så fastän att det kanske kostar 120kr att byta själva HDDn som dom kanske bjuder på så blir det ändå dyrare i slutändan, så detta ät ngt man själv måste överväga om det verkligen är värt det.. sen kan ju systemet ta ännu längre tid att bygga och man ska specialbeställa grejor och så, men inte nödvändigtsvis.

Enzo: Högre upplösning tror jag vill käka minne, så därför är 512MB som i Zepto burkarna bra.. om man tex. vill koppla datorn till en 22" wide eller så. Sen är 8660M GT 256MB GDDR3 ännu bättre vad det gäller spelprestanda, men vad jag förstått så är 512MB bra för höga upplösningar..
Är jag ute och cyklar får ni väl räta mej ;)..
Och ja drar man ner från icke-native så ser det rent ut sagt förjävligt ut, såg en Samsung 206BW 22", som dom körde skärm splitter på från en dator till flera skärmar i butiken i en upplösning på 1024*768, visserligen kanske väldigt mkt mindre än vad den är gjord för, men det såg illa ut. Är ju inte lika stora steg i en laptop skärm, men klart ngt att ha i åtanke.

Lycka till med era ordrar :).
VH/Kicken

Ser ju bara riktigt jäkligt ut typ i skrivbordsmiljö att inte köra skärmens rätta upplösning... Visst ser det sämre ut i spel också, men tycker inte alls det är lika påtagligt där. Detta enligt mig då förståss.
Likaså är det ju i frågan ang. minnesmängd. I skrivbordsmiljö och filmtittande lär det inte spela någon större roll om man har 256 eller 512MB med upplösning på 1680x1050. En 32 bitars buffer för denna upplösning är på ca 7MB och då räcker 256 MB till ganska många fulla buffertar. I 3D-miljöer blir det så klart en annan femma.

Permalänk
Medlem

hej. nu har jag pratat med dell i typ 40 min

men dom säger sig inte ha några 7200rpm diskar till denna modell

så det blir väll en 5400rpm