Permalänk

Anodizing / Eloxidera metaller

Ok, går i tankarna på att skaffa mig två svart eloxiderade halssmycken. Vad jag har lyckats läsa till mig så kan man bara uföra den processen på aluminum, niobium, tantalum, titanium, tungsten, zirconium. Detta kommer då inte att funka på mina vanliga halsmycken i silver utan jag får då se till att skaffa dem i titan eller aluminum. Sen någon som vet ett riktpris på typ ett bad på ca 1liter. Vet att man betalar per "bad" och inte per sak som man eloxiderar. Sen att det är en skruv eller 1000st gör ingen skillnad.

Så någon som har gjort detta, känner någon som gjort det eller någon som eloxiderar metaller?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Intressant, undersökte samma sak för ett antal år sedan, fast då med saker till MC. Kom fram till att det var mycket billigare att köpa färdiga prylar...

BTW jag tror det heter eloxera på svenska...

Permalänk
Medlem

Jobbade ett kort tag på ett företag som eloxerade saker (allt möjligt i alu).
Kan ju chansa på att ringa nått företag som håller på med eloxering när dig och hör om dom kan "smyga" med ett litet smycket nån gång dom skall köra svart mot nån form av ersättning.
Om dom ändå skall köra 10000 skruv så kanske det inte är speciellt svårt att få med ett litet fjuttigt smycke.

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden med en ny förfrågan på om det är någon här på forumet som kan eloxera antingen hemma eller på jobbet.

Stämmer det också att endast vissa metaller går att eloxera?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Bumpar den här tråden med en ny förfrågan på om det är någon här på forumet som kan eloxera antingen hemma eller på jobbet.

Stämmer det också att endast vissa metaller går att eloxera?

Om du läser första posten så står det vilka metaller som går att behandla.

men annars så vet jag inte någon som håller på med det.

Visa signatur

Dator : Ryzen 5950x ; 128GBRam; AMD RX6800

Permalänk
Medlem

Du klarar dig inte med ett bad. Du behöver flera med sköljning emellan baden. Baden är:
1. Betning (natriumhydroxidlösning)
2. Desmuth (salpetersyra ~50%)
3. Eloxering (svavelsyra 15 - 18%) . 1 -2,5 A/dm² ~16 V. Katod: rostfritt stål, anod: Aluminium, som skall eloxeras
4. Färgbad (organiskt eller oorganiskt färgämne av önskad färg)
5. Tätning (kokande dejoniserat vatten)

Eloxering kan även ske med kromsyra eller svavelsyra + oxalsyra. Normalt används ett avfettningsbad före betningen.

Visa signatur

Fagerja