Hjälp mig hitta rätt MC + försäkring

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta rätt MC + försäkring

Tja!
Jag har precis skaffat MC-kort, känns riktigt gött!
Nu är bara frågan vad man ska ha för MC? Hade tänkt mig en sporthoj eller liknande.

Någon som vet vart man kan hitta en båge som inte är allt för dyr i försäkring (jag är född 1985)?
Vilka försäkringsbolag är billigast?

Hittills har jag bara tittat lite på blocket.
Det är en klar fördel om bågen finns i Sörmland.

/Buffer

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Även om du bor i en mindre ort så bör du nog förbereda dig på att det kostar apa att försökra en sporthoj när man är 22 och sitter med nytaget kort. Även äldre (~10 år gamla) hojar. Vilket bolag som är billigast beror mycket på modell och hur bolagen beräknar försäkringsrisken, det lönar sig att ringa runt till ett gäng och be om offerter. Har du bara ett regnummer så kan de oftast ge dig besked direkt på telefon.

Men det finns såklart undantag. Hondas märkesförsäkring hos If gör att en Hornet 600 blir superbillig att försäkra (jämfört med andra hojar), jag betalade bara 5300 spänn/år för en helförsäkring på min gamla Hornet. Även Suzuki SV 650 sägs vara hyffsad försäkringsmässigt. Det finns sportigare hojar än dessa två, men vill man åka supersport så kostar det därefter.

Och grattis till kortet föresten!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

En Ducati Monster nyare än 2000 med upphöjda ljuddämpare. Givet val!

Billig i försäkring och kvalitén blev mycket bättre efter 2000.

Jag hade en sådan innan. Saknar den...

Om du tittar på en 600cc så välj en 620 Sie istället. Den är mycket piggare.

Mvh/Nicklas

Permalänk

Eller en supermotard dom är billiga och bra.

Permalänk
Vila i frid

jag köpte en gpz 600r "de tidiga ninjorna, är en 85a, men ganska snygg ändå.
Classic försäkring då, ca: 1900kr om året.

http://www.pici.se/118181/

Permalänk
Medlem

Fick lite tips av grannen, om Kawasaki GPZ900R.
Jag har dessutom hittat en GPZ900R -88 för 23 900kr. Nästa år kan jag regga den på mig och betala ~1800kr/år helförsäkrad.
Frågan är bara om en så pass gammal båge är värd 23 900? Den har rullat ca 7240 mil...

[-Pale-]
Hur länge har du haft din GPZ?
Vad är de vanligaste problemen med en sån båge?

Halogen
Tack

/Buffer

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis till kortet. Det beror ju mycke på hur mycke pengar du är beredd att lägga ner på det och vad du söker.

Sporthojar är generellt uberdyra att försäkra särskilt efter höjningen i juli, men tar du en äldre hoj med 10år på nacken kommer man undan lite lindrigare.

Försäkringsbolag är det tyvärr lite som ett lotteri, man får ringa runt. För min del var folksam billigast (enbart trafik), går man med i SMC får man dessutom 10% rabatt. Saluansvar hade bäst erbjudande för hel och halvförsäkring.
Är du under 25 så är inte ens märkesförsäkringar särskilt billiga, men garageförsäkring kan va billiga.

Om du nöjer dig med svagare hoj så är ju Kawasaki ER-6 billig i inköp o försäkring. Fast det är klart supersport är mycke roligare :D.

Kan starkt rekommendera forumet på sporthoj.se, dom är lite galna men roliga o så får man ofta svar på sina frågor :).

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun
Jag har dessutom hittat en GPZ900R -88 för 23 900kr. Nästa år kan jag regga den på mig och betala ~1800kr/år helförsäkrad.
Frågan är bara om en så pass gammal båge är värd 23 900? Den har rullat ca 7240 mil...

[-Pale-]
Hur länge har du haft din GPZ?
Vad är de vanligaste problemen med en sån båge?

Halogen
Tack

/Buffer

Vanligaste problemen är nog toppen. Kolla om den bluddrar mycket på tomgång när den är kall, och har stått länge.
Ventilerna går åt pipan o du får byta hela skiten = dyrty.

Jag har bara haft min strax över en vecka.
Så jag är inte allt för inlärd ännu.
Men en jävligt stadig hoj är det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren grabbar!
Jag har fått lite mer kött på bena nu iaf.

//Buffer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite offtopic:
Vart körde du upp, inte E-tuna väl?

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vegeta_ssj
Lite offtopic:

Om du menar mig så har jag inte körtupp ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Om du menar mig så har jag inte körtupp ännu.

Menade trådskaparen. När ska du köra upp då?

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun

För dyrt. Inte en spänn över 20 hade jag gett, och då endast om den var riktigt fräsh... Rimligt pris skulle jag säga är mellan 15 och 20k beroende på skick.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite offtopic:

Nej, jag körde upp i Katrineholm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite offtopic:

Vet inte om du tänker på samma. Men just MC-skolorna i e-tuna ska va några av de sämsta i landet. Många som klagat på sidor så som sporthoj.com å någon annan jag inte kommer ihåg just nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Vet inte om du tänker på samma. Men just MC-skolorna i e-tuna ska va några av de sämsta i landet. Många som klagat på sidor så som sporthoj.com å någon annan jag inte kommer ihåg just nu...

Nej tänkte mest att jag körde upp samma dag och det var lite folk som inte kom från stan som körde upp samtidigt.
Det stämmer nog att mc-skolorna inte har varit de bästa här. Jag gick på en som har funnits i ungefär 1år nu, tyckte lärarna var väldigt bra och duktiga på att lära ut. Har inga klagomål alls på dem.

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Menade trådskaparen. När ska du köra upp då?

Det får bli nästa sommar.

Permalänk
Medlem

OT:

Tar tillfället i akt att fråga hur det gäller på MC-körkort, är det samma/liknande teoriprov som för B-körkort?

mvh
Dalle

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typh00n
OT:

Tar tillfället i akt att fråga hur det gäller på MC-körkort, är det samma/liknande teoriprov som för B-körkort?

mvh
Dalle

Ja. Det är samma antal frågor, 65 st har jag för mig, varav kanske 1/3 handlar om motorcykeln och mc-körning, övriga frågor är ungefär samma som för B. Dvs, vill man helgardera sig är det bäst att plugga in datumzoner och sånt strunt även till mc-teoriprovet.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Är jag inte helt ute o vandrar om man kan skriva upp för A och B på samma gång?
Bara att dom slänger på lite extra för A ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Är jag inte helt ute o vandrar om man kan skriva upp för A och B på samma gång?
Bara att dom slänger på lite extra för A ?

Är 99% säker att man inte kan göra det.