Pressa in mer Ram i en Acer Extensa 5220

Permalänk
Medlem

Re: Re: Pressa in mer Ram i en Acer Extensa 5220

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warpen9
Hallå.

Nu har jag suttit och läst så ögonen blöder om Acer Extensa 5220 här i forumet och funderar starkt på att köpa en. Det blir mitt första laptop-inköp. Det är denna jag har i åtanke:

http://www.dustinhome.se/pd_5010169760.aspx

Dock så funderar jag på att slänga i en extra gig ram i den, bara därför att. Lika bra att fläska på redan på början. Jag ser att det är många som jag fixat denna operation själv och nu undrar jag: är det alltid så att man bryter garantin när man sätter in ram-minne? För den vill jag inte bryta. Om man lämnar in den till en affär eller dylikt, kan de göra det så att inte garantin bryts? Eller kan Dustin göra det innan de skickar den till mig? (Kanske lika bra att fråga dem om det... )

Sen undrar jag om ni har några åsikter angående grafiken: Intel GMA X3100, upp till 384 MB. Det säger mig ingenting. Det är absolut inte så att jag tänker använda datorn som speldator, är bara lite nyfiken på vilken prestanda jag kan tänkas få.

Tacksam för svar!

jag hade en extensa 5220 med lite sämre specs men samma grafikkort och det sög verkligen = fps drops i CS 1.6 :/ köp inte den om du ska spela. och garantin bryts inte om du sätter in nytt ram-minne

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar! Jag ska inte spela krävande spel, så det är lugnt. Bra att veta att garatin inte bryts, ska ändå maila Dustin och höra lite med dem också.

Permalänk

Har också en fråga gällandes bärbara och minnen, hoppas inte det blir för mycket OT då det gäller en HP.

Jag sitter i dagsläget med DV6515 som har 2gb minne. Kommer att uppgradera minnet till 4gb men undrar bara vad för hastighet minnet bör ha. Ska vara i synk med processorn om jag fatta rätt, eller?

677mhz eller 800mhz.

Funderade speciellt på 2st minnen av detta slag-> http://www.dustin.se/pd_5010105968.aspx

Skulle det möjligtvis funka?

//Lorryquai

Visa signatur

//Lorryquai

Permalänk
Medlem

Tycket inte det är så mycket OT alls för nu blev jag också nyfiken. Har aldrig hört talas om att processorn och minnena ska vara i synk. Är det så? Någon som kan får gärna svara så vi som inte kan slipper hålla igång tråden

Permalänk

Nu har jag varit hos datahandlaren. Köpte 2st kingston 2gb minnen och borde ha 4gb, men Vista Ultimate 64 säger att jag bara har 2, som jag hade innan.

Monterade han in ett minne fel eller visar siffrorna i burken fel?

2 av 4 gb funkar enligt datorn, men burken känns rappare.

Edit: Han monterade in fel grejer. Nu har jag 4gb och de e helt underbart!

//Lorryquai

Visa signatur

//Lorryquai

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warpen9
Tycket inte det är så mycket OT alls för nu blev jag också nyfiken. Har aldrig hört talas om att processorn och minnena ska vara i synk. Är det så? Någon som kan får gärna svara så vi som inte kan slipper hålla igång tråden

Jag undrar också. Min processor är en Turion 64 X2 TL-56, den kör på i 800 MHz. Varför har jag då 667 MHz-minnen i burken? Ska jag köpa 800-dito då jag uppgraderar från 2 till 4 GB?

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.