8800 GT 512 i lager 23 okt

Permalänk
Medlem

tror knappast de komme sjunga i pris de närmaste måndaerna kanske att de hamnar runt 1995:- eller liknande men inte en chans till 1500, kanske efter jul eller som någon tidigare sa om ATI hinner släppa ett kort med samma prestanda då blir det lite priskrig.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
tror knappast de komme sjunga i pris de närmaste måndaerna kanske att de hamnar runt 1995:- eller liknande men inte en chans till 1500, kanske efter jul eller som någon tidigare sa om ATI hinner släppa ett kort med samma prestanda då blir det lite priskrig.

Jo men nu får vi koppla på hjärnkontoret.

Du hittar kortet för 2148kr. Du menar alltså att om ett par månader, ca 42 arbetsdagar och 8 helger så kommer kortet inte prissänkas mer än 153kr?

God morgon monsieur.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Väntar också på grafikkortet! Får nog säljä mitt 2 veckor gamla 8800GTS

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Jag har en känsla av att 8800GT serien skall vara ett sätt för nVidia att sno åt sig lite fler markands andelar innan ATI hinner släppa sina nya kort, därav det låga priset. Att dumpa priserna på sina egna produkter för att få marknadsandelar är ju inte precis något nytt... (om jag inte minns fel så var det väl Nokia som dumpade priserna ner till under tillverkningskostnaden på sina mobiler det senaste för att nalla marknadsandelar) Därför kan det även hända att priset går ner till 1500:- som A.N'doja tror när ATI släpper sina nya kort, enbart för att sno åt sig mer av markanden och ge ATI (om möjligt) ännu svårare att sälja sina. Om det visar sig att 8800GT blir en succe så tror jag dessutom att de kommer lyckas väldigt bra.

Detta är bara rena spekulationer dock

NOTE: Är inte helt säker på mitt exempel ang Nokia. Hörde det lite snabbt på nyheterna häromdagen. Men som sagt är det inte ovanligt att dumpa priserna.

Visa signatur

Mr. Miffo the misguided retard.

Permalänk

1500 kommer nog ta ett tag, men under 2000 lär den nog hamna ganska fort.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
1500 kommer nog ta ett tag, men under 2000 lär den nog hamna ganska fort.

Jag skriver inte att jag har rätt men till största sannolikhet så har ni kortet kring 1500-1600 redan i November av ganska enkla anledningar om det blir som jag tror.

1.
AMD ligger så jädrans efter Nvidia att det är pinsamt. AMD folket får säga vad de vill men faktan säger så.

2.
Nvidia vill ju så klart inte stå kvar vid så kallade mållinjen och vänta på AMD utan tvärtom, köra över AMD helt och hållet.

3.
Det är möjligt att AMD kommer med ett superkort som totalt utpresterar allt vad G80 heter och tror ni fortfarande att 8800GT kostar 2000kr då? Det är trotsallt 3 veckor till lansering av R670.

4.
Återigen, skriver inte att jag har rätt och andra fel men analysera tidigare marknads situationer och prissättningar kring Nvidia så stämmer min teori väldigt bra.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Förstår din poäng. Men väljer själv mer att tro på rykten om att rv670 kommer inte bli någon större match för 8800gt. Rykten säger också att 8800gt redan har prissänkts på grund av konkurrans från ATI, skulle ha kostat kring 299$ vid lanseringen.

Att de skulle ta chansen att "köra över AMD" är jag också lite tveksam över. Om kortet redan nu kommer bli avsevärt bättre än ATI's i samma prisklass så tror jag inte en ännu lägre minskad pris kommer påverka försäljningsandelarna särskilt mycket. Då måste det ju väga intäkterna mot ev. nytta (läs: skada för konkurrenten) och där tror jag att kring 2000kr är sweet-spot de närmaste månaderna.
På samma sätt hade ju Intel kunnat prisdumpa sins c2d's för att köra över AMD, men de har de inte gjort trots att Intel har nog billigare tillverkningskostnader och en stor kassa att ta från. AMD ligger dock tvärtom t.o.m. lite bättre i pris om man inte räknar med överklockning. Men det kan ju vara rädd för att åka dit för prisdumpning också, så kanske inte går att jämföra rakt av.

Men som sagt allt beror på hur ATI's kommande kort kommer att prestera och vara prissat, även om jag tyvärr inte tror på några under där. Dock så har ju konstigare saker hänt förrut.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Förstår din poäng. Men väljer själv mer att tro på rykten om att rv670 kommer inte bli någon större match för 8800gt. Rykten säger också att 8800gt redan har prissänkts på grund av konkurrans från ATI, skulle ha kostat kring 299$ vid lanseringen.

Att de skulle ta chansen att "köra över AMD" är jag också lite tveksam över. Om kortet redan nu kommer bli avsevärt bättre än ATI's i samma prisklass så tror jag inte en ännu lägre minskad pris kommer påverka försäljningsandelarna särskilt mycket. Då måste det ju väga intäkterna mot ev. nytta (läs: skada för konkurrenten) och där tror jag att kring 2000kr är sweet-spot de närmaste månaderna.
På samma sätt hade ju Intel kunnat prisdumpa sins c2d's för att köra över AMD, men de har de inte gjort trots att Intel har nog billigare tillverkningskostnader och en stor kassa att ta från. AMD ligger dock tvärtom t.o.m. lite bättre i pris om man inte räknar med överklockning. Men det kan ju vara rädd för att åka dit för prisdumpning också, så kanske inte går att jämföra rakt av.

Men som sagt allt beror på hur ATI's kommande kort kommer att prestera och vara prissat, även om jag tyvärr inte tror på några under där. Dock så har ju konstigare saker hänt förrut.

Rykten från Fudo kan vara väldigt missvisande och falska. Sedan han slutade på The Inquier så har han i prinsip sprutat skit från sig. Allt detta är ju bara rykten.

Att 8800GT presterar bra är så sant som namnet. Däremot är jag lite tveksam till att AMDs kommande inte skulle köra över G80 med tanke på namnet. Varför döpa korten till HD3850 och 70? Det är en väldigt hög siffra som för mig betyder hög prestanda. Men vi kan vända på steken. Dagens high end från AMD heter 2900. Kanske är det så att 3900 är AMDs kommande monster?

Time will tell.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

8800GT för 1500 kr i november?
Äh, varför inte börja dela ut gratis GT:n?

Permalänk

Är ju som sagt ingen omöjlighet, men det kanske bara känns så med tanke på hur AMD/ATI har presterat på sistone. Känns som att rv670 prestanda beror på hur mycket den bygger på tekniken från 2900xt, om den är helt omdesignat kan det bli något bra utav det.

Förstår att det är bara rykten, men det känns som att det skulle kunna stämma. Observera "känns", så jag har faktiskt ingen aning

Men håller med, "Time will tell"

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hmmm ser inte det i laget någonstans!!!

Permalänk

Prissättning på 8800GT ser jag som ett väldigt aggresivt dra emot AMD. nVidia låter verkligen inte AMD få något spelrum.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrotnisse22
Hmmm ser inte det i laget någonstans!!!

Nix. Det är för att Nvidia skrev i ett pressmeddelande att alla som är så lata så de inte orkar läsa mer än rubriken i en tråd är ovärdiga och får vänta till 2014 på releasen av nästa grafikkort. Alla vi andra fick ett 8800GT med posten i morse!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

det är för det släpps 30, eller vad det är, om du läser tråden så ser du

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Minns inte datumen i huvet men RV670 kommer väl ungefär samtidigt som Phenom och min teori är att Phenom kommer pressa ner priset lite på Q6600 och RV670 kommer få ner priset lite på 8800GT sen kör vi Om Phenom är bättre o billigare än Q6600 så är det bara en julbonus

Då har alla stora tillverkare släppt sina 8800GT och vi får lite roundups på dem så att vi kan göra ett rationellt och välunderbyggt val. Jag trror på Leadtek som väl brukar ha lite egna kylare och temp mätare inbyggt i drivarna men inga gamla spel med

Det här blir bra det här grabbar!

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk

Kanske dags att byta ut g-kortet .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

hur fan ska inte nya 8800GTS640/320 inte prestera mot gamla 8800GTS/GTX?

om GT är så bra

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

dom lär ju släppa ett 8800gtx som är nytt oxå, tror ni inte? fast kanske om ett par månader?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Gtx nästa år

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
dom lär ju släppa ett 8800gtx som är nytt oxå, tror ni inte? fast kanske om ett par månader?

'

Nej? Nya arkitekturen kommer släppas i vinter/vår, typ.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jo men nu får vi koppla på hjärnkontoret.

Du hittar kortet för 2148kr. Du menar alltså att om ett par månader, ca 42 arbetsdagar och 8 helger så kommer kortet inte prissänkas mer än 153kr?

God morgon monsieur.

Hjärnkontor hit Hjärnkontor dit, det är fullt möjligt att de prissänker den med mer än 153kr me n inte chans till 1500 KR

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unisol
'

Nej? Nya arkitekturen kommer släppas i vinter/vår, typ.

Nej? Nya arkitekturen kommer släppas om mindre än en vecka.

Permalänk
Medlem

dom har ingen anledning att sänka det om det säljer bra, om inte AMD har ett monsterkort som är billigare förstås...

Permalänk

Precis, vore bara dumt att prissänka i onödan.

Permalänk
Avstängd

Verkar finns väldigt många självutnämnda siare som anser sig själva var orakel på att gissa - vi får se om ni får rätt.

Faktum är ju att detta kortet redan har bäst prestanda per spenderad krona så varför trycka ner det ännu längre?

Varför skulle världens största tillverkare inom prestandagrafikkort kapa ner sina egna vinster så länge konkurrensen är i princip obefintlig från AMD:s sida?

Om dock AMD släpper något som kan hota dem då är det en annan fråga. Men det kan ju inte hända förräns AMD har släppt sina kort, när dem släpper sina kort...

Hur som helst ser ut att bli ett jävligt fränt kort det här

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

hoppas det inte har några "barndoms" problem, speciellt inte sådana där man måste skicka tillbaka kortet och hålla på och trilsklas...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Hyffsat sugigt för de som nyss köpt GTS eller GTX kort.. Ska nytt GTX också komma? Innan årsskiftet då eller?

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej? Nya arkitekturen kommer släppas om mindre än en vecka.

du fattar väl att jag inte menar 8800 GT?.......................................

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Hur kan en (europeisk) v8 på 4.3 liter vara bättre än en (amerikansk) v10 på 6.2 liter?
Svaret: effektivitet. Samma logik för grafikkort...

PS. Bil jämförelsen handlar om Ferrari f430 mot Dodge Viper srt10

Ja, klart Ferrarin är bättre både till motor och nästan allt annat men den kostar ju ungefär det dubbla också. Man kan diskutera vem som vinner när det gäller prisvärdhet...
Sen vadå 6,2 liter, är inte SRT10-motorn grovt stor? 7, närapå 8 liter trodde jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Hjärnkontor hit Hjärnkontor dit, det är fullt möjligt att de prissänker den med mer än 153kr me n inte chans till 1500 KR

Hehe ja det var skämt och sido.

Jag vore inte så säker om jag vore du. Rätt som det är ser du 1549kr för ett AxLe 8800GT, eller varför inte Sparkle samt PNY?

Visa signatur

Min musik
@albinloan