Telia Internet funkar på 1 dator men inte på den andra?!

Permalänk

Telia Internet funkar på 1 dator men inte på den andra?!

Halloj,

En kompis köpte en bärbar dator och kopplade den till sitt teliamodem tillsammans med sin stationära dator. Både fungerade 3 timmar men sedan dess så fungerar det inte att surfa på den stationära. Har testat med nytt NIC, att bara ha den stationära ikopplad, samt bytt kablar, men inget fungerar...
Så fort man kopplar in den bärbara så fungerar den dock perfekt och det är inga problem att surfa. Har t.o.m testat att formatera om den stationära men problemet kvarstår!!!! Vad attans kan vara fel? Tycker inte det skall vara mac-adresskonflikt då jag testat med 2 nätverkskort.
Om någon kan komma med ideer eller vet vad som är fel är jag jättetacksam!

Tusen tack på förhand
/Tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Avstängd

Man får bara 1st ip av telia ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Man får bara 1st ip av telia ?

...vilket leder till att man får behov gytav en Router?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Men min kompis säger att det fungerade utan router med 2 datorer i cirka 3 timmar. Kan hon ha fattat fel? Och varför fungerar det när bara den bärbara är ikopplad men inte när bara den stationära är ikopplad?
Tack för svaren!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Tror hon fattat fel
Om inte hennes modem har inbyggd router så kommer hon inte komma ut på internet mer än från en dator.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

och att det inte fungerar med den stationära beror på att modemet är låst till den bärbaras mac adress. Stäng av modemet i ca 30 minuter o sedan koppla in den stationära så kommer det funka på den.

Tips: köp en router

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Men min kompis säger att det fungerade utan router med 2 datorer i cirka 3 timmar. Kan hon ha fattat fel? Och varför fungerar det när bara den bärbara är ikopplad men inte när bara den stationära är ikopplad?
Tack för svaren!

DHCP låser på mac-adressen. Tills lånetiden gått ut (är det inte 20 min med telia?) så kommer bara rätt MAC-adress få nytt IP. Eller kör en ipconfig /release på bärbara när den är inkopplad, koppla ur och in med stationära och ipconfig /renew.

Kan det vara så att hon inte märkte att internet inte fungerade på båda under de där första timmarna?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

En annan lösning är att klona MAC adressen så att bägge datorerna har samma.
Ful-lösning kanske, men den fungerar så länge allt hon vill är att kunna byta sladd mellan de två datorerna och ha en ute på nätet i taget.

Permalänk

det är ju bara krångligt.
Det telia vill men inte sagt är att man ska köpa till sig en router. så var det med det.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX