Recension av Fujitsu-Siemens esprimo u9200 12 Ultraporable

Permalänk
Medlem

Recension av Fujitsu-Siemens esprimo u9200 12 Ultraporable

Jaha så var det dags. Jag köpte datorn utan att ha läst speciellt mkt om den. Jag använder datorn i skolan, och till surfning, bildhantering samt lite spel.

Specs:
Core 2 Duo T7300 / 2GB / 120GB / 12.1" TFT / DVD±RW / Vista Business
Vikt: 1.8 kilo
Grafikstyrenhet: Intel GMA X3100
Batteri: 6 cells
Inbyggd kamera 1,3 mpix

Pris = 11 800 hos webhallen. Fanns billigare, men webhallen ligger precis där jag bor, och de hade den inne i butiken.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80808&traff=1

Efter att ha öppnat lådan, så var mina första intryck:
- snygg och enkel design
- känns robust och "affärsinriktad"
- tangentbordet såg väldigt litet ut
- lite mulligare än jag hoppats på
- laddaren känns onödigt stor

Vidare så fick jag igång datorn och satte igång vista business. Första gången tog det ca 30 min att få igång vista. Diverse saker skulle fyllas i och datorn var tvungen att starta om ett par gånger. Inga problem med drivrutiner osv. Allt installerade sig själv.

Fysik:

Datorn är liten och kompakt. Den faller under genren ultraportable. Den tillhör dock inte de minsta, som IBM x60s eller dell d430. Men är å andra sidan mindre och lättare än t.ex. acer 6292. Kvaliteten är hög och datorn känns välbyggd. Inga lösa delar, och inget knarrande eller knastrande. Jag skulle ge kvaliteten högsta betyg om det inte vore för tangentbordet. Det skramlar lite och är inte maximalt utnyttjat. Det finns helt enkelt utrymme för att göra det större. Problemet skall inte överdrivas. Jag kommer ifrån en dell inspiron 640m. Den datorn hade betydligt mkt sämre tangentbord. Men min nya u9200 håller inte samma klass på tangentbordet som IBM eller HP:s business datorer. Piltangenterna är även satta löjligt nära varandra och är svåra att träffa rätt.

Skärmen sitter stabilt och känns mkt bra, när man lyfter datorn i skärmen.
Det är som sagt en 12 tums skärm, men datorn skulle kunna ha en 13 tums skärm, eftersom hela ramen inte utnyttjas.
Skärmen är väldigt klar och kanske den bästa jag har sett som är matt. Den har inget ljusläckage och är mkt ljusstark. Den reflekterar ingenting eftersom den är matt. Upplösningen på 1280*800 wxga känns perfekt.

Touchpaden är okej. Den är ganska liten men adekvat. Den har scrollfunktion som fungerar bra. Musknapparna är en aning styva och sitter lite för långt ifrån touchpaden. Detta är dock en vanesak som man lär sig.
Fördelen är att man aldrig råkar komma åt touchpaden, vilket gör att markören flyttar sig. Detta kan vara ett problem när man jobbar in ex, word, på vissa datorer. T.ex. vissa Zepto modeller lider av detta problem.

Performance:

Jag har inte gjort någon benchmark, men jämfört med min 640m med c2d t7200 2 gig, så känns denna snabbare. Det kan såklart bero på att det är en T7300, samt nya santa rosa chipset.
Den har hittills klarat alla uppgifter jag har slängt på den. D.v.s. viruscheck, flera IE fönster, div torrents och bildredigering. Alla dessa samtidigt går helt smärtfritt.

När det kommer till spel är den inte mkt att hurra för. Den har ett inbyggt GMA X3100. Det kan inte jämföras med dedicerade grafikkort. Men äldre spel som CS, starcraft, diablo och quake 3 går alldeles utmärkt.

Batteri:

Batteriet är ett 6 cells och leverarar inte mkt kräm. Maximalt 3 kanske 3.5 timmars arbetstid. Med maximal ljusstyrka och alla anslutningar på så lever datorn ca. 2 timmar.

Heat and noise:

Datorn har hittills knappt blivit varm alls. Måste säga att detta är den svalaste bärbara datorn jag någonsin provat. Fläkten går ingång vid tung belastning och låter något högre än min förra dator. Det är dock väldigt sällan och den går endast några sekunder. Här levererar alltså datorn mkt bra.

Högtalare:

Först trodde jag att jag gjorde något fel. Kanske hade jag inte satt på volymen ordentligt. Det visade sig dock att datorn har extremt svaga inbyggda högtalare. Räcker knappt för att titta på en film, än mindre för att lyssna på musik. Betydligt mkt sämre än min förra dell 640m.

Sammanfattning:
Känner mig nöjd med datorn. Den är liten och lätt. Jag bär den varje dag till skolan och jag förvånas ofta över hur lätt väskan är.

Totalt 80% betyg

M.v.h. Johan

OBS fråga gärna så svarar jag!

EDIT: Här har ni en videolänk på datorn, som jag filmat med en dålig nallekamera - http://youtube.com/watch?v=dd7Y5rIx7FY

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Men jag vill se bilder!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Om nån fixar en länk så kan jag lägga upp både bilder och video!

Red: Jag har fixat youtube konto. Filmer kommer.

Permalänk
Medlem

http://allyoucanupload.webshots.com/ för bilder går nog bra.
Bra recension förresten!

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Här har ni en videosnutt av datorn - http://youtube.com/watch?v=dd7Y5rIx7FY

Permalänk
Medlem

är det bara jag eller är det en stillbild med ljud till?

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Mm. Nåt e skumt. Ska försöka fixa det.

Permalänk
Medlem

ok tyckte det blev lite konstigt när du sa "här på sidan" och att du lyfte upp datorn XD, lät bra dock, lungt och sansat,

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

nu ska det funka

Permalänk

mkt bra Recension, men fler videos/bilder tack

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka fixa fler imorrn. Behöver en bättre kamera. Min P1:a suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av breidan
Jag ska försöka fixa fler imorrn. Behöver en bättre kamera. Min P1:a suger.

den duger nog åt Youtube. men tänk på att ha bättre belysning, (ju sämre kamera desto mer ljus behövs) att dra upp belysningen så mycket att det känns direkt obehagligt är faktiskt nästan ett krav för att få bra bilder på sånt här. den slutade även lite märkligt, eller? ett tips till är att be en kompis eller nått hålla kameran, så blir det både stabilare och du får nävarna fria för bättre demonstartion.

annars, bra med videorecensioner. mer sånt av alla som har möjligheten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Lånar denna threaden en sec, Tycker ni jag ska videodokumentera när jag får min znote 6224w? Har dock bara en vanlig digitalkamera men det är nog rätt hyffsad kvalité på den.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Ja gärna. Jag älskar unboxing videos!

Permalänk
Medlem

lol seriously? :>

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz