Varning! Kontrollera fläkten på ditt 8800GT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
nyfiken som jag är så undrar ajg va du får i 3dmark med dubbla bfg slår du 18K

15563 poäng blev det.

Permalänk
Avstängd

okej va har du för system i övrigt låter lite ändå jag får på ettsingel kort nästan 13K med mittsystem i sign

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Hur tror ni det blir med sparkles calibre med dubbla 80mm fläktar?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sublett
Utan att du behövt ställa in något?
Äger ett XFX XT o har inte kikat än

Nej har inte ändrat nånting, har ett Alpha Dog Edition från shg.biz
Tog hem Rivatuner nu och kikade lite, fläkten verkar öka på stadigt jämnt med temperaturen.
Men ska nog försöka ställa ner den lite, vid idle ligger den på 47% vilket ger lite onödigt stark ljudnivå.

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
okej va har du för system i övrigt låter lite ändå jag får på ettsingel kort nästan 13K med mittsystem i sign

Jag skrev upp det i denna tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Samtidigt lyckades jag tydligen reta upp en sur liten pungslickare för att jag inte hade en länk i mitt inlägg.

När jag jämför med andra i den tråden tycker jag inte att jag har fått lite, snarare du som har fått mycket. Du körde väl med 3dmark06?

Permalänk
Avstängd

jo ja kör med 3dmark 06 överklockat bfg på e6600 klockad till 3,3 med minnes speed på 4-4-4-14 reultat med 725/2000/1788 12914

blev missnöjd o om man inte får mer en 15K i sli så ska ja inte ha sli heller min polare har ett n8800gtx 768 o får 17K o eftersom 8800gt 512 får bättre på ett kort, polaren fick 11000 oklockat på sitt 768 kort o ja fick 12007 på mitt oklockat

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka
Nej har inte ändrat nånting, har ett Alpha Dog Edition från shg.biz
Tog hem Rivatuner nu och kikade lite, fläkten verkar öka på stadigt jämnt med temperaturen.
Men ska nog försöka ställa ner den lite, vid idle ligger den på 47% vilket ger lite onödigt stark ljudnivå.

Hmm, vad kör du för drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Jag kör med 169.02

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fonzeka
Jag kör med 169.02

Hah, och slutligen.. vad är det för operativsystem? För min fläkt verkar inte vilja gå upp automatiskt

Hade varit lättare om jag tagit alla frågor på engång, doh

Permalänk
Medlem

Hehe, tänkte inte på att skriva det jag heller
Jag kör XP x64.

Är det nån som fått igång fläktstyrningen med ATItool förresten?
Gillar upplägget på det programmet mycket bättre, Rivatuner verkar så omständigt.

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem

Har ett XFX 8800GT (640M) och 169.04 och Vista x64 och där går inte fläkten upp automatiskt utan står kvar på 29%

Permalänk
Medlem

Har Vista x64, XFX 8800GT (640M), 169.02.

Kör jag loggning med Everest på GPU fläkten och temp så går GPU fläkten från 1647 - 2243 RPM.
Tempen går från 50 - 85C.

Om Everest mäter rätt så visar det ju tydligt att GPU-fläkten försöker öka varvtalen till temperaturen.. fast kanske inte tillräckligt, eller?

Henrik A: Skulle du kunna kika vad du får i Everest för värden? Om du har det installerat

Permalänk
Medlem

Har kollat med Everest och till att börja med så visar den ca 8 grader C mindre än Ntune och den visar GPU klockningen fel jämfört med Ntune men vist så säger Everest att fläkte ändrar hastighet men man kan inte höra att den gör det så jag antar att everest inte visar rätt data på 8800GT (senaste ver är ju från 18 okt)

Permalänk
Medlem

jag ställde mitt till 34% fläkthastighet. över 35% så hör jag fläkten, under 35% hör jag den inte alls.

Temperaturen går upp till 82 grader när jag kör cod4 med massa AA och 1680x1050 osv. Vet inte om det är för högt eller ej.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Jag använder asus smartdoctor och fläkten går ca på 40-50% när jag spelar cod4 på 1280X1024 och maxar allt, tempen ligger då på ca 68-72 grader!
men i idle kör jag fläkten på 30% så är den tyst, tempen ligger kring 57 grader då.

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Kör med ett nytt BFG 8800GT-kort i lådan nu. Det är verkligen enorm skillnad på hur varmt grafikkortet blir i olika spel.

BF2142 toppar på ca 75-80 grader med 50% fläkthastighet.
Crysis däremot toppar till sist på 98 grader med 60% fläkthastighet. Helst skulle väl fläkten snurra snabbare där men då börjar det låta för mycket tycker jag.

Permalänk

Bumpar lite!

Fick hem mitt Gainward 8800GT idag, troligtvis har jag den gamla kylaren och enligt rivatuner står den orginal på 25% :S

Bra guide som det länkades till i första inlägget! Nu körs den på 37% i idle (vilket jag inte hör), 60-80% i load.

Visa signatur

Intel Core2 Duo E6850 3,0ghz | Gigabyte P35 DS3 | Gainward 8800GT 512mb | 4 x 2048gb Kingmax PC 6400 | WD Raptor 150gb | Cooltek 600w

Permalänk

Jag äger ett BFG OC2 (675/1950) och min fläkt kör igång och väsnas något otroligt bara efter några minuters spelande i Crysis..
Konstigt att det inte fungerar på alla kort?
Snart blir det byte till en VF900-CU så jag får lite lugn och ro.

OBS. Jag har valt alternativet "Auto" under "low level fan control" i rivatuner. Kanske är det som löser problemet?

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Tyckte väl att det blev lite väl varmt med 80-90c då jag lirade pro street och cod4. Men blir att montera av VF900´an från gamla FX-kortet och montera på GT´t, så man får lite tyst och skönt när man spelar..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Ni som har gainward har ju ett expertool oxå som ni kan ändra fan control direkt i... samt även OC:a

rivatuner i all ära.. men annars så har ni alla funktioner i medföljande programmet

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd, har kört utan problem i en vecka fram tills igår när jag lirade Bioshock och fick artefakter. Kikade och såg då att fläkten snurrade i 29% oavsett om man surfade eller spelade...Fin miss.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Kör mitt på 60% hela tiden, ligger runt 65 grader då jag kör COD4 och runt 80 då jag kör Crysis.

Permalänk

jag verkar ha ett likande problem med mitt gts 320MB.

varvar inte upp när det blir varmt utan får grafikfel istället. har inte tänkt på detta förut. märktes nu i crysis. måste in i rivatuner å dra på fläkten innan man ska spela. smidigt! vad är det för fel?

Permalänk
Medlem

Har problem med Asus Smartdoktor kan inte se varken fläktens hastighet eller hur varmt det blir vad kan man göra??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robb750
Har problem med Asus Smartdoktor kan inte se varken fläktens hastighet eller hur varmt det blir vad kan man göra??

Ingen aning. Har inte installerat Asus Smartdoctor ännu. Skivan ligger fortfarande i lådan, hehe.

Ladda ner nTune. Där kan du se hastighet på fläkten och temperatur. Dock inte säker om du kan välja att fläkten ska starta på X% varje gång du startar datorn. Det gjorde jag med hjälp av RivaTuner. Kör min på 50% och har 54C i Idle och 62 i Load.

Permalänk
Medlem

Nästan lite gammal tråd, men för mig visar Everest och Asus smartdoctor exakt samma sak.

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk

Köpte en leadtek 8800gt, fläkten gick inte att styra, den snurrade i 100% hela tiden. Så jag införskaffade Vf900 och vips, bättre temps och jag kunde styra fläkten.