Peka domän till egen server smidigast?

Permalänk
Medlem

Peka domän till egen server smidigast?

Hej!

Jag har en egen linuxburk här hemma med några webbsidor som inget domän är kopplat till.

Nu har jag köpt några domäner som jag vill använda till mina olika webbsidor på servern.

Jag undrar hur jag ska koppla dessa olika domänerna till olika kataloger på min server på smidigast sätt?

Domänerna är köpta hos Binero.se

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du kör apache ska du ta dig en titt på Virtual Hosts. Det finns rätt mycket info i formumet redan så söker du på det så hittar du nog en del.

Annars har du ju apache manualen som referens: http://httpd.apache.org/docs/2.2/vhosts/name-based.html

Permalänk
Medlem

Okej, tack.

Domänerna pekar fortfarande mot Bineros DNS-servrar, måste jag fixa egen DNS-server, eller hur ligger det till?

Det ligger bara inne en vanlig installation av Ubuntu Server på min burk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej du behöver ingen dns-server.

Binero har väl nån DNS-tjänst antar jag som gör att domänerna kan pekas till din IP. Sen får du se till att din router leder dem till rätt burk (om den inte har egen ip), sen ska du mha virtual hosts läsa vilken domän som används och leda allt till rätt katalog.

Jag skrev en artikel om vhosts förut, så om du har problem med apaches beskrivning eller nåt så kan du testa min.
http://www.deserveit.se/artikel/serverteknik/27-virtual-host

Permalänk
Medlem

Tackar!

Då har jag pekat om, tar dock ca 24-48h innan allt är igång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur går det får du ordning på det?

Jag har ladrig lyckats få till det med vhosts, får läsa guiden nästa gång...

Permalänk
Medlem

Nä, jag vet inte vad som är fel. Enligt IIS/NIC.se har domänen pekats om till mitt IP. Men jag får "Servern kunde inte hittas" när jag försöker komma åt. Har lagt till vhosts i Apache2 (sites-enabled) och rebootat Apache2, men nope ingen skillnad.... Kanske vänta ännu längre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skriv vilken domän det handlar om kanske vi kan hjälpa dig felsöka

Permalänk
Medlem

Det gäller domänen: bluffmail.se

Får: dnssec: unsigned delegation

Har ingen aning om vad det innebär...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas inte du ändrade under DNS utan att du valde att peka om "*" "@" och "www" som ligger som standard, och valde A till ditt externa IP.

Det funkar nämligen utmärkt för mig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Hoppas inte du ändrade under DNS utan att du valde att peka om "*" "@" och "www" som ligger som standard, och valde A till ditt externa IP.

Det funkar nämligen utmärkt för mig.

Jag ändrade DNS, finns inte så många möjligheter med domänhantering hos Binero.

Jag provade först skriva in mitt IP som DNS, men den klagade på att det var en felaktig host. Då skrev jag in min DynDNS-adress istället (pentmo.mine.nu) då accepterade den men domänen fungerar fortfarande inte.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Enligt din whois står pentmo.mine.nu som enda namnserver. Om du inte kör en DNS-server på din så kommer det inte funka; kanske inte då heller eftersom man ska ha minst 2.

Ändra tillbaka till bineros DNSer och ställ in där, alt. skaffa nån annan DNS-tjänst (zoneedit, editdns).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag testade dock EditDNS och jag har lagt in min IP-adress som A-record och har kvar deras namnservrar. Har ändrat till deras namnservrar (ns(1-3).eu.editdns.net) hos nic/iis nyss får se hur lång tid det tar innan det drar igång.

http://www.whois.net/whois_new.cgi?d=bluffmail&tld=se

Som ni ser så ligger det på dom nya DNS-servrarna.

Såhär ser det ut hos EditDNS:

bluffmail.se. A 1 86400 195.198.145.133
bluffmail.se. NS 1 86400 ns1.eu.editdns.net.
bluffmail.se. NS 1 86400 ns2.eu.editdns.net.
www.bluffmail.se. A 1 86400 195.198.145.133

195.198.145.133 är IP-adressen till min server.
Lär väl ta några timmar innan det går igenom helt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
Jag testade dock EditDNS och jag har lagt in min IP-adress som A-record och har kvar deras namnservrar. Har ändrat till deras namnservrar (ns(1-3).eu.editdns.net) hos nic/iis nyss får se hur lång tid det tar innan det drar igång.

Som ni ser så ligger det på dom nya DNS-servrarna.

Såhär ser det ut hos EditDNS:

bluffmail.se. A 1 86400 195.198.145.133
bluffmail.se. NS 1 86400 ns1.eu.editdns.net.
bluffmail.se. NS 1 86400 ns2.eu.editdns.net.
www.bluffmail.se. A 1 86400 195.198.145.133

195.198.145.133 är IP-adressen till min server.
Lär väl ta några timmar innan det går igenom helt.

Alltså du gör allt så sjukt onödigt krånligt och dumt

Gå in igen där du ändrade DNS'erna och skriv tillbaka Bineros DNS'er, det är inte där du ska ändra, det ska du låta vara orört.

Sen ska du gå in och ändra under mina domäner, och sedan ändra det A-record där som ligger som standard till Bineros webbserver och ändra de tre "*", "@" och "www" till din ipadress under samtliga tre.

Så, gör om gör rätt

EDIT: Klicka på
Domänhantering>
Mina Domäner>
Klicka på domänen, Välj fliken Hantering>
Välj DNS-hantering>
Då får du upp en ny flik som heter DNS-poster>
Då får du upp de tre jag pratade om, redigera sedan bara till din IP-adress och lägg till en ny SUBDOMÄN.dindomän.se om du behöver det

Namnservrar ska stå: ns1.binero.se och ns2.binero.se

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså du gör allt så sjukt onödigt krånligt och dumt

Gå in igen där du ändrade DNS'erna och skriv tillbaka Bineros DNS'er, det är inte där du ska ändra, det ska du låta vara orört.

Sen ska du gå in och ändra under mina domäner, och sedan ändra det A-record där som ligger som standard till Bineros webbserver och ändra de tre "*", "@" och "www" till din ipadress under samtliga tre.

Så, gör om gör rätt

EDIT: Klicka på
Domänhantering>
Mina Domäner>
Klicka på domänen, Välj fliken Hantering>
Välj DNS-hantering>
Då får du upp en ny flik som heter DNS-poster>
Då får du upp de tre jag pratade om, redigera sedan bara till din IP-adress och lägg till en ny SUBDOMÄN.dindomän.se om du behöver det

Namnservrar ska stå: ns1.binero.se och ns2.binero.se

Nu är det gjort, fungerar dock inte, kanske behöver vänta ett tag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är det gjort, fungerar dock inte, kanske behöver vänta ett tag.

Du behöver säkert vänta eftersom du bytt DNS-servrar. Däremot gick A-recordsen in direkt för mig.

Det brukar dock inte ta längre tid än nån halvtimme-timme. Om det inte funkar senare så gör det klart att du verkligen öppnat portar i routern och portforwardat om du kör med det. Alternativt har rätt externa IP

Btw, menade inte att låta "hård" tidigare om det uppfattades så, jag såg bara framför mig hur du ställde till dig lite för dig själv

Bara fråga på om det är nått

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Du behöver säkert vänta eftersom du bytt DNS-servrar. Däremot gick A-recordsen in direkt för mig.

Det brukar dock inte ta längre tid än nån halvtimme-timme. Om det inte funkar senare så gör det klart att du verkligen öppnat portar i routern och portforwardat om du kör med det. Alternativt har rätt externa IP

Btw, menade inte att låta "hård" tidigare om det uppfattades så, jag såg bara framför mig hur du ställde till dig lite för dig själv

Bara fråga på om det är nått

Haha nä det är lugnt!

Nu har det gått mer än en timme och www.bluffmail.se fungerar fortfarande inte.

Som du ser så ligger det på Bineros namnservrar:

och jag har ändrat: @, WWW och * (A-records) till min server-ip: 195.198.145.133 hos Binero.

Går utmärkt att komma åt servern via: http://195.198.145.133 eller http://pentmo.mine.nu

Men bluffmail.se fungerar inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Haha nä det är lugnt!

Nu har det gått mer än en timme och www.bluffmail.se fungerar fortfarande inte.

Som du ser så ligger det på Bineros namnservrar:

och jag har ändrat: @, WWW och * (A-records) till min server-ip: 195.198.145.133 hos Binero.

Går utmärkt att komma åt servern via: http://195.198.145.133 eller http://pentmo.mine.nu

Men bluffmail.se fungerar inte

Hmm detta var spännande. Jag drog en resolveip på bluffmail.se och får upp "195.198.145.133", vilket borde stämma. Satan va skumt...

EDIT: Det funkar visst. Det är bara gamla DNS-cache som behöver rensas lokalt på din burk eller din ISP's DNS'er behöver uppdateras :). Jag provade o köra lynx via SSH på servern och slog upp bluffmail.se och kom in på din sida :).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, den funkar här också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Den fungerar fortfarande inte här även fast jag har rensat min DNS-cache (ipconfig /flushdns), kanske min ISPs DNSer som behöver uppdateras som fog skrev.

Men mina kompisar kommer in på den dock, men sämst att mina vhosts inte verkar fungera eftersom ni kommer till mainsidan (http://pentmo.mine.nu)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser det ut något i stil med det här då?

# Ensure that Apache listens on port 80 Listen 80 # Listen for virtual host requests on all IP addresses NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> DocumentRoot /www/example1 ServerName www.example1.com # Other directives here </VirtualHost> <VirtualHost *:80> DocumentRoot /www/example2 ServerName www.example2.org # Other directives here </VirtualHost>

EDIT: Kanske även ska lägga till detta beroende på hur du gjort (glöm inte starta om apache med):

<VirtualHost *:80> ServerName www.domain.tld ServerAlias domain.tld *.domain.tld DocumentRoot /www/domain </VirtualHost>

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Okay, tack!

Måste invänta serveradmin innan jag kan reboota Apache2.

Någon som har en aning om vart man kan hitta Bineros Allmäna villkor på deras sida? Har letat som en tok, men hittar inte det.

Kan Binero ta bort/låsa domänen) om dom känner för det även fast filerna ligger på en helt annan server (även SMTP-servern ligger någon annanstans) fast domänen till sidan ligger hos dom. Syftar på denna tjänsten: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=73495...

Sidan/Tjänsten hade jag tidigare upp hos Binero (webbhotell), men dom låste mitt konto eftersom det stred mot deras avtal: Marknadsföring via mailutskick (spam), men jag har kodat ihop en ganska så SPAM-fri version av tjänsten (även fast det ändå kan räknas som oönskade mail) och nu ligger endast domänen bluffmail.se hos dom, filerna/tjänsten ligger på min server här hemma.

Tack för all hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Okay, tack!

Måste invänta serveradmin innan jag kan reboota Apache2.

Någon som har en aning om vart man kan hitta Bineros Allmäna villkor på deras sida? Har letat som en tok, men hittar inte det.

Kan Binero ta bort/låsa domänen) om dom känner för det även fast filerna ligger på en helt annan server (även SMTP-servern ligger någon annanstans) fast domänen till sidan ligger hos dom. Syftar på denna tjänsten: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=73495...

Sidan/Tjänsten hade jag tidigare upp hos Binero (webbhotell), men dom låste mitt konto eftersom det stred mot deras avtal: Marknadsföring via mailutskick (spam), men jag har kodat ihop en ganska så SPAM-fri version av tjänsten (även fast det ändå kan räknas som oönskade mail) och nu ligger endast domänen bluffmail.se hos dom, filerna/tjänsten ligger på min server här hemma.

Tack för all hjälp!

Nej, de har inte ett smack att säga till om. Möjligtvis att de nekar dig till att använda deras DNS'er. Annars så äger Du domänen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som (fortfarande) inte kommer åt www.bluffmail.se? (även fast jag har rensat den lokala DNS-cachen)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att din ISP cachar också, prova att byta DNS-server till nån annan.
Kör t ex "dig @195.67.199.13 bluffmail.se" så borde du få rätt svar. (En av Telias DNSer)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag åt utan problem, men vhostsen vill sig inte alls, hamnar bara på mainsidan (Ja! jag har rebootat Apache2)

<VirtualHost *:80> ServerName www.bluffmail.se ServerAlias bluffmail.se *.bluffmail.se DocumentRoot /var/www/bluffmail.se </VirtualHost>

Har jag lagt till i: /etc/apache2/sites-enabled/000-default

apache2.conf verkar inkludera den för vhosts och grejer.

Jag kör Ubuntu Server som OS.

Problemet är att jag hamnar på mainsidan (pentmo.mine.nu) fast jag ska hamna på pentmo.mine.nu/bluffmail.se/

EDIT: Måste AllowOverride vara igång? o_O

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skapa en ny vhost för bluffmail:

Glöm inte att byta ut din-domän.xxx i alla rader till bluffmail.se

Gå till sites-available:

cd /etc/apache2/sites-available

Skapa en ny conf fil för sidan:

sudo vim din-domän.xxx.conf

Lägg till följande i filen som öppnats:

<VirtualHost *> #Din domän ServerName www.din-domän.xxx #E-postadress till dig ServerAdmin din-mail@din-domän.xxx #För att inte behöva skriva "www.": ServerAlias din-domän.xxx #Var filerna ligger på servern DocumentRoot /var/www/din-domän #Skapar en logfil på allt som rör din domän CustomLog /var/log/apache2/din-domän.xxx-access.log combined </VirtualHost>

Spara filen och stäng vim.

Gå till sites-enabled:

cd /etc/apache2/sites-enabled/

Skapa en länk mellan available och enabled:

ln -s /etc/apache2/sites-available/din-domän.xxx.conf din-domän.xxx.conf

Editera din hosts fil:

sudo vim /etc/hosts

Lägg till:

127.0.0.1 www.din-domän.xxx din-domän.xxx

Starta om Apache:

sudo /etc/init.d/apache2 restart

Klart!

Baserat på:
http://www.debuntu.org/2006/02/22/7-virtual-hosting-using-apa...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan

Bra och lätt guide...

Har gjort PRECIS som du har skrivit men jag kommer bara till "mainsidan" inte till min bluffmail-katalog Gah, vad är fel?

Något man behöver aktivera eller vad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Har gjort PRECIS som du har skrivit men jag kommer bara till "mainsidan" inte till min bluffmail-katalog Gah, vad är fel?

Något man behöver aktivera eller vad?

Bra fråga, jag har gjort exakt så här för att sätta upp en sida på min ubuntuserver, fungerade utan problem. Jag har ingen aning, någon som kan hjälpa till?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD