Permalänk
Robot

Diskret utan modifikationer

Fotade lite under bygget av min nya burk.

Mina mål med den nya datorn var:
- Ett diskret yttre
- Kraftfull men mycket tyst

Egentligen började det med att jag inte kunde spela ett spel. Tänkte att drivrutinen till grafikkortet var lite gammal. Så jag surfade in på nVidia och letade upp den senaste drivrutinen till mitt kort; den fanns under "Legacy drivers" och hade inte blivit uppdaterad på typ 2 år. Då kände jag att det var dags att byta upp sig...

Måste bara byta kylning på GPU, 8800GT låter ju som en industrifläkt! Glömde helt fota den i helbild... duktigt. Chassit är iaf ett Antec P182 black. Superbra chassi verkligen!

Ingen överklockning alls:
3DMark06: 10 517
3DMark05: 15 962
3DMark03: 33 911
PCMark05: 7 094

edit:
Har ställt ner RAM-minnet till 4-4-4-12-2T@800mhz vilket ökat resultaten litegrann iaf:
3DMark06: 10 571 ( +54)
3DMark05: 16 092 (+130)
3DMark03: 34 012 (+101)
PCMark05: 7 186 ( +92)

Framförallt nöjd med att ta mig förbi 16 000 gränsen på 3DMark05

edit 2:
Modifierade lite, satt på en av tricool-fläktarna på kylflänsen till CPU samt satt på alla motstånden på Noctua-fläktarna.. den lät faktiskt lite innan av bara luftflödet liksom... nu är den tamejfan knäpptyst, bara grafikkortet som låter massa om man pressar det. iaf CPU/chassi temp ser ut såhär efter att jag haft på Orthos x2 i 20 minuter:
CPU: 46 grader (ca 25 grader idle)
case: 42 grader (ca 28-30 grader idle)

Kom gärna med tips / åsikter osv! Jag tål nog t.o.m lite kritik!

Besök albumet: Diskret utan modifikationer av Användarnamnqwer

Permalänk

Najs!
Ovanligt att någon har ett p180/p182 chassie ;P

Visa signatur

C2D E6400 | Kingston 2gb | 8800GT 512 Zalman | Asus P5B | 3x WD 500gb | p182 | Zalman 370w

Permalänk
Medlem

tycker det ser nice ut gillar ditt upplägg med bilder/text bra jobbat^^

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petus_emo
Najs!
Ovanligt att någon har ett p180/p182 chassie ;P

Vädligt!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt Allting ser jätte fint ut. Hjälper det att tvätta processorn från skit? Jag satte bara dit min ;O

Permalänk
Medlem

Fint fint, störde mig dock lite på att du stavade fläns som flens hela tiden. Flens är nåt... Annat Aja. Trevligt med en lite mer utförlig bygglogg för en gångs skull! Allt för många 3-bildersloggar numera.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murpie
Hjälper det att tvätta processorn från skit? Jag satte bara dit min ;O

Vet inte, men om smuts på kontaktytorna på CPU och kylflensen är så viktigt som det sägs så måste det hjälpt mycket. Topsen jag använde blev som sagt väldigt smutsiga både från processorn och kylflensen. Så dom va ju inte direkt rena från fabriken
Eller så var det spriten som gjorde det

Permalänk
Medlem

Har du verkligen satt minnena rätt?
De ska väl sitta bredvid varandra, en i gul och en i svart minnesplats.

Annars mycket utförlig och fint galleri

Permalänk
Medlem

Snyggt album och bra beskrivet under bilderna.
Skall själv bygga ihop min dator i veckan.

Visa signatur

Modifierat chassi | AMD 3800+ @2500MHz | 3Gb Corsair PC3200 | Gainward 6600gt, 256Mb | 1.7 Terabyte | - Laptop Acer 6292 2Ghz C2D, 2Gb Ram, 160Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_

Jao om man inte vill ha dual channel

Permalänk
Medlem

riktigt trevlig bygglogg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Fint fint, störde mig dock lite på att du stavade fläns som flens hela tiden. Flens är nåt... Annat

OMG! Pinsamt, haha!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _simis_
Har du verkligen satt minnena rätt?

Nja, körs dual channel precis som MooDHooDs sa. Enligt instruktionen som följde med moderkortet var också det den rekommenderade metoden om man kör två stickor. Sen vette fasen vad man tjänar på dual mot single channel...

Permalänk
Avstängd

seagate

blir din hårddisk varm seagate 7200.10 250 gb blir ju varma som en jävla stekpanna brände mig på min kompis och han har rejäl kylning

Permalänk

Re: seagate

Citat:

Ursprungligen inskrivet av im_not_a_pro
blir din hårddisk varm seagate 7200.10 250 gb blir ju varma som en jävla stekpanna brände mig på min kompis och han har rejäl kylning

Huh?! Enligt HD Tune ligger den iaf på 31 grader, så då ska man vara bra känslig Sen sitter ju också i undre delen av chassit där också en noctua sitter och nätagget drar ju också, så det lär va rätt bra ventilation på den också...

Temperaturerna ser iaf ut såhär:
Idle innebär att jag sitter och surfar
Load har jag mätt med 3DMark05 resp Orthos.

CPU:
normalt ca 32-33
load ca 50-55

Chassi:
normalt 32-33
load ca 35-40
(CPU ligger alltså identiskt, och ibland även UNDER temperaturen i chassit när den bara belastas med mitt surfande!)

GPU:
normalt ca 51-52
load ca 65-70
(Alltså inte upplevt dethär med att 8800GT-korten ska bli så exremt varma)

HDD:
normalt ca 31

Permalänk
Medlem

väldigt nice så skulle jag oxå bygga om jag hade ett jobb och inte gick i skolan hehehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillart

Visa signatur

intel Dualcore 3.4Ghz, 2048mb ddr2 800mhz, inno3d GF 8800 GT 512mb, 1040gb hdd.

Permalänk

10 för bra val av delar, kabeldragning o bra bilder... skulle dock vilja ha en på hela chassiet:D

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol hur de nu stavas ^^ har jag en burk hemma fick av en polares farsa som jobbar på tryckeri.. ^^ de har stora fat med det någe de andvänder för o rengöra tryckplåtar innan de börgar trycka om jag inte mins fel vet inte hur jag ska plasera Poängen.. 10P för bygget minus 2P för att chassit är urtjatat här i galleriet och minus 1P för att det inte är ett Over kill porshekt 7P är lagom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
10 för bra val av delar, kabeldragning o bra bilder... skulle dock vilja ha en på hela chassiet:D

Tackar så mycket! Det kommer. Ska ta lite bilder ikväll på det hela. Såg också att jag aldrig fotat den i "helfigur". Kommer ju iofs inte vara så spännande, lådan är ju inte moddad och en P182 har väl de flesta här sett ett antal gånger

Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
väldigt nice så skulle jag oxå bygga om jag hade ett jobb och inte gick i skolan hehehe

Ja hehe, första gången jag egentligen inte behövde sätta någon budget =P... Men för er info så hade jag en budget på 12 000kr. Men hittils har det hamnat på ca 10.100kr. Kommer förmodligen köpa till en Raptor för att ha en snabbare disk samt någon tyst kylning till grafikkortet. Så 12 000 är ju rimligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Isopropylalkohol hur de nu stavas ^^ har jag en burk hemma fick av en polares farsa som jobbar på tryckeri.. ^^ de har stora fat med det någe de andvänder för o rengöra tryckplåtar innan de börgar trycka om jag inte mins fel vet inte hur jag ska plasera Poängen.. 10P för bygget minus 2P för att chassit är urtjatat här i galleriet och minus 1P för att det inte är ett Over kill porshekt 7P är lagom

Tack för en mer utförlig poäng Bra att veta +/-! Första killen, i en fotoaffär, som jag frågade om isopropyl började babbla om alkohollagstiftning hit och dit och verkade tycka att jag borde fängslas in eller nåt för att jag ens letade efter något sånt. Så sökte jag på internet istället... Apoteket säljer sånt flaskor för 59kr =P Den där killen måste vart absolutist eller nåt

Permalänk
Medlem

Typ samma upgrader som jag skall skaffa fast jag skall trycka i en Black edition cpu ist, Men frågan är får den jävla monster cpu kylningen plats i ett Sonata III ? :/

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig fortfarande inte på Antecs desgin med 2 fläktar så nära varandra i chassit, det borde ju bildas ett undertryck och försämra kylningen rejält.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag förstår mig fortfarande inte på Antecs desgin med 2 fläktar så nära varandra i chassit, det borde ju bildas ett undertryck och försämra kylningen rejält.

Kanske det kanske, har faktiskt också funderat på den designen... Men flänsen jag har är ju iofs inte riktad på något sätt, luften kan ju gå både horisontellt och vertikalt genom den. Så i detta fall borde väl inte luftriktningen vara så viktig, huvudsaken att de drar luft från "fläns-området"...

Men jag har funderat på att flytta fläkten som sitter mot baksidan och sätta den på flänsen istället, blåsandes uppåt...Så får man lite likriktning på luftflödet. Men jag vet inte om man vinner något på det.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikkort innan?

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Avstängd

detta är så jävla kul att se äntligen någon som är lite seriös när de lägger upp ett galleri. Bra att du har många bilder med bra kvalitet 8 p!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger.

Kul att äntligen få se något annat än någons sunkiga dator hörna.

Har som så många andra ett P180 chassi. Blir det sååå stor skillnad i ljud genom att byta till andra fläktar än de som följer med?
Upplever inte orginal fläktarna som så bullriga.

By the way. fick 18578 poäng i 3dmark05 med min q6600 och samma graffa kort.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pheting
Vad hade du för grafikkort innan?

Hehe, skrev inte tidigare systemet, lite pinsamt
CPU: AMD Athlon 1400mhz (tror den hette XP 1600+?)
Grafik: Creative Geforce3 ti200
Ram: 768mb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av John Deo
Som alla andra säger.

Kul att äntligen få se något annat än någons sunkiga dator hörna.

Har som så många andra ett P180 chassi. Blir det sååå stor skillnad i ljud genom att byta till andra fläktar än de som följer med?
Upplever inte orginal fläktarna som så bullriga.

By the way. fick 18578 poäng i 3dmark05 med min q6600 och samma graffa kort.

Vet inte, aldrig startat fläktarna som kom med, gick 100% på det jag läste från diverse forum och tester. Nämen allt jag läst om dem så har medföljande varit ok, men Noctua mycket bättre... så det är väl snarare att gå från tyst till knäpptyst kanske?! Var ju trots att ett av målen att få systemet så tyst som möjligt.

amme. Bara för att du överklockar! Närå. men jag är gräsänkling ikväll, tänkte köra en lite mer seriös testrunda då...kanske får uppdatera siffran sen Det är ju osocialt mot tjejen och leka med datorn hela kvällarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
detta är så jävla kul att se äntligen någon som är lite seriös när de lägger upp ett galleri. Bra att du har många bilder med bra kvalitet 8 p!

Fan man bli ju nästan rörd

Permalänk
Medlem

Riktigit fint bygge! Dock råttboet kanske du kan fixa, men då igen, lite kablar ska vel få synas

Om vi räknar lite :
fullpoäng - råttbo - för vanligt chassi = 8+ P

Visa signatur

Before i see, i hear. Sennheiser.

Permalänk
Medlem

Lite orättvist är det ju att folk klagar på att chassit är för vanligt det är jäkligt bra helt enkelt.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Jo chassit e kanon....men lite för mainstream för ett galleri.
Om du inte har graverat eller fixat det på ett sådant sätt att det inte är standard.

DVS INTE EN JÄV.. MASSA JULBELYSNING I LÅDAN!

Usch va illa jag tycker om sånt.....kanske märktes lite.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Lite orättvist är det ju att folk klagar på att chassit är för vanligt det är jäkligt bra helt enkelt.

Eller hur, det är diskriminering!! Bara för att det råkar vara ett rätt optimalt chassi, särskilt med tanke på "diskretheten" på det... Om man ska vara ovanlig borde jag nästan få plus för att jag kör AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av John Deo
DVS INTE EN JÄV.. MASSA JULBELYSNING I LÅDAN!
Usch va illa jag tycker om sånt.....kanske märktes lite.

Jag är helt med dig... Tycker det är värdelöst med datorer som har egen discobelysning...