Permalänk
Medlem

Ska själv bygga en dator snart, funderar på att bildlogga allt då. Fast det blir ju ett P182 så jag kanske blir sågad... Men blir mitt första bygge så det vore kul att kunna lägga upp lite bilder.

Vad använde du för kamera? Inte modell men mobil/digital?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

[jag nästan få plus för att jag kör AMD

Självklart ska du ha plus poäng för det!!!

Känner mig lite smutsig sedan jag satte ihop min låda med ett Nvidia kort och en intel propp. Lite som att sova med fienden.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, körs dual channel precis som MooDHooDs sa. Enligt instruktionen som följde med moderkortet var också det den rekommenderade metoden om man kör två stickor. Sen vette fasen vad man tjänar på dual mot single channel...

Jag var inte alls inläst på Dual- och singel-channel märkte jag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_channel
Enligt Wikipedia ger inte Dual-channel någon överdriven prestanda ökning, det står också att mer RAM lönar sig mer än att köra de RAM man har i Dual-channel.
Jag trodde att själva grejen med Dual-channel skulle vara att man fick mycket bättre prestanda

Permalänk
Medlem

Dock så finns det väl all anledning att göra det om man kan

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Bra länk om ni vill ha lite data på dual mode vs single mode.

http://www.tomshardware.se/datorer/20071126/index.html

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Avstängd

Varför köpte du bara 2gb ram när 4gb kostar typ 100spänn extra?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham

Så länga han inte kör vista eller linux så spelar mängden minne mindre roll.
tror att max som Xp under 32 bitar är 3gb minne. (kan ha fel)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

XP 32 bitars klarar XP 3,5gb, dock så år pris skillnaden så lite så 3,5gb är ju bättre än 2gb, har själv 2gb och det laggar lite inblanda, har 4gb på jobbet med Win 2000 och den fungerar helt underbart.

Visa signatur

Permalänk

varför vänder inte du på cpu kylaren

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk
Citat:

För det första, hur vet du vad jag betalade för mina? För det andra, Var hittade du nån affär som säljer 2GB för x kr och 4GB för x+100 kr? Win32 klarar inte 3,5GB, senast jag kollade var det mer i stil med 3,15GB eller nåt.. men iaf, kör 32bit så känns överflödigt att lägga de extra pengarna på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Vad använde du för kamera? Inte modell men mobil/digital?

Rätt gammal, Canon Powershot A80, 4mpix. Men kör man manuellt och ställer in bländare osv blir det som ni ser rätt bra bilder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swerobin91
varför vänder inte du på cpu kylaren

Ehm, du menar roterar 90 grader för att inte va så nära RAM? För att det inte går...precis därför
Nämen fästet är inte kvadratiskt, du kan bara sätta den åt ett håll tyvärr. Ev. kanske du kan välja håll om du kör Intel eftersom den fästanordningen är annorlunda, men inget jag vet något om...

Permalänk

Ehm, du menar roterar 90 grader för att inte va så nära RAM? För att det inte går...precis därför
Nämen fästet är inte kvadratiskt, du kan bara sätta den åt ett håll tyvärr. Ev. kanske du kan välja håll om du kör Intel eftersom den fästanordningen är annorlunda, men inget jag vet något om...

okej men kan du inte vrida på nätt vänster på kylaren som man kan göra på min fast det e ju inte lika dan men men man tyck att det borde gå

Visa signatur

[B][Corsair Crystal 570 vit] [Gigabyte z77x-up7] [Intel Core 3770K @4,6GHz 1.3v]
[Corsair 8GB CL9 1600Mhz Dominator Platinum] [SSD Samsung 860 EVO 250GB]
[PSU Corsair HX860I] [GPU GTX 1070 2012Mhz/9300Mhz] [3Dmark spy 6166P]

Permalänk

Det där du skriver om minnena att dom går i 5-5-5-18

Vet inte om du kör med 800mhz minnen eller 667mhz minnen men det spelar inte så stor roll;

(sitter själv med samma serie minne, 800mhz 5-5-5-12 minne, dessa kör jag utan problem i 4-4-4-10, dock med 2.0 volt till dom och en 80mm fläckt fäst på dom)

Gör som så att du höjer spänningen till minnena något, typ till 1,95 volt, detta ska inte medföra några som hellst värme problem ens i ett dåligt ventilerat chassi och ska vara hur lungt som hellst i ditt, sen så ställer du helt enkelt om inställningarna till 4-4-4-12 och testar hur det fungerar, om det fungerar helt perfekt (inga problem med frysningar i spel OSV) testa att sänka spänningen (volten) 1 snäpp och prova igen med lite spel och så, börjar du uppleva problem så äre bara att höja spänningen igen.

Allternativt skulle du kunna testa och se om du kan skrämma upp minnet i högre MHZ istället då det brukar ge mer (speciellt på AMD platformar). Hör av dig om du vill ha några tips på tillvägagångs sätt för att klocka

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Avstängd

4GB minne kostar inte mycket hos Turkarna.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swerobin91
okej men kan du inte vrida på nätt vänster på kylaren som man kan göra på min fast det e ju inte lika dan men men man tyck att det borde gå

Utan att böja heatpipe'sen på något sätt så kan man inte rotera den... kolla hur fästanordningen ser ut på therm's sida. Den går bara att fäsa på ett sätt i flänsen... så tyvärr. Men dom verkar ju tänkt på det och har bra avstånd upp till att själva heatspreadern börjar...
http://www.thermalright.com/a_page/main_support_installation_... (AM2 installation är en bit ner)

Citat:

4GB minne kostar inte mycket hos Turkarna.

ok, turkarna.se då eller?
Frågan är ju inte vad 4GB kostar hos "Turkarna", frågan är vad skillnaden är i pris mellan 2GB och 4GB hos "Turkarna"... Gissar att din kommentar var rätt plockad ur luften?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schumplan
Det där du skriver om minnena att dom går i 5-5-5-18
Vet inte om du kör med 800mhz minnen eller 667mhz minnen men det spelar inte så stor roll;
(sitter själv med samma serie minne, 800mhz 5-5-5-12 minne, dessa kör jag utan problem i 4-4-4-10, dock med 2.0 volt till dom och en 80mm fläckt fäst på dom)

Vet inte om jag ska klocka dem..får se, men då kan jag ju kontakta dig Vet inte om 4-4-4-12 mot 5-5-5-18 gör märkbar skillnad... tänkte mest på att jag betalade typ 100kr mer för att få 4-4-4-12...sen när man får dom körs dom ändå långsammare som standard... lite surt bara Men jag ska väl inte behöva ändra V eller mhz om jag ställer om dem till 4-4-4-12?

Permalänk
Medlem

Windows XP klarar 3.5gb ram.
Jag vet detta då jag har det, kan om ni inte tror mig fixa en print om det ska vara så....

Kör detta paket och det funkar prima
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4096QX28...

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Gör det säkert....frågan är om man behöver det?
Har 2gb och under belastning så som tex spel så tar systemet aldrig mer än 1,5gb av internminnet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Vet inte om jag ska klocka dem..får se, men då kan jag ju kontakta dig Vet inte om 4-4-4-12 mot 5-5-5-18 gör märkbar skillnad... tänkte mest på att jag betalade typ 100kr mer för att få 4-4-4-12...sen när man får dom körs dom ändå långsammare som standard... lite surt bara Men jag ska väl inte behöva ändra V eller mhz om jag ställer om dem till 4-4-4-12?

Du bör inte behöva ändra spänningen för att ställa dom till 4-4-4-12 men för att vara på den säkra sidan kan du öka lite gran bara, tänk på att dina minnen orginal vill ha 1,9 volt, så en ökning till 1,95 volt ska inte spela någon roll, har kört mina minnen i 2,2 volt och fortfarande blir dom inte mer än ljumna, var inga problem att ta i dom.

Men du kan testa utan att göra någon förändring i spänningen att ställa dom till 4-4-4-12, som värst kan datorn bli lite instabil.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Inaktiv

Visst är isopropylalkohol (oftast kallad isopropanol) en alkohol och den är säkert helt ren.
Det är däremot inte en drickbar alkohol. Det som man i dagligt tal kallar för alkohol (och som många gärna dricker) heter ju egentligen etanol. Etanol är ju dessutom ett utmärkt lösingsmedel.

Folk provar ju på att dricka det mesta, och det är inte alltid så smart…
Metanol (träsprit) är en ganska vanlig alkohol och den luktar ganska likt ”vanlig" ren sprit. Det dricker folk ibland av misstag (en gång gjorde några t.ex. det när m:et hade försvunnit på en dunk med metanol) och det är inte så smart eftersom man, om man har turen att överleva, oftast får hämta en lång vit käpp och en ledarhund på sjukhuset efteråt. Dåligt tillverkad HB kan dessutom innehålla metanol.
Att dricka lösningsmedel (som barn ibland gör av misstag) är inte heller bra. Ofta får man inte i sig tillräckligt mycket för att riskera livet, men risken är stor att man får en (kemisk) lunginflammation, och sådana är inte att leka med!

Använd isopropanolen till det som den är avsedd för: rengöring.
Isopropanol är perfekt för rengöring av antik teknik som tonhuvuden i kassettdäck och videobandspelare. Man kan spraya på isopropanol och den i princip lyfter bort smutsen när den dunstar (och det går fort). Häll en droppe på handen och känn hur kallt det blir. Det är ett tecken på att den avdunstar snabbt!
En liten varning bara. Isopropanol kan missfärga vissa platser och ge dem en mjölkvit yta. Om du vill göra rent något som gjort av plast så testa först någonstans där det inte syns om resultatet blir dåligt.

Permalänk
Medlem

Man kan kanske rena drickat med en skogaholmslimpa?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeTonic
Windows XP klarar 3.5gb ram.
Jag vet detta då jag har det, kan om ni inte tror mig fixa en print om det ska vara så....

Det skulle faktiskt vara intressant med en print på det, så ja
Vad jag läst här (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6922...) och på andra sidor så är det en hårdvarubegränsning på typ 3,15GB så...prove me wrong

da-li : Fan du kan då dina alkoholsorter och verkningar! Baserat på erfarenhet eller? Närå.. men det är ju värt att påpeka, inte så bra om nån får för sig att man kan köpa två dagars fylla för 50kr på apoteket

Permalänk
Medlem

Hahaha, två dagars fylla?^^

Annars fint bygge:) *avensjuk*:P 9p. Det är råttboet som stjäl ett poäng..

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Hahaha, två dagars fylla?^^

Annars fint bygge:) *avensjuk*:P 9p. Det är råttboet som stjäl ett poäng..

Mm jag vet =( Men jag ska jobba på att fixa det lite bättre sen... har fått ihop dem lite bättre redan, ska på dem igen med lite buntband tror jag

Permalänk
Medlem

vad är det för skillnad på ett p180 chassi och ett p182 chassi?

har funderat på att köpa ett men vet inte vad det är för skillnad!

Permalänk
Medlem

Fint album :). Gillar det där graffet oxå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dimebag
vad är det för skillnad på ett p180 chassi och ett p182 chassi?

har funderat på att köpa ett men vet inte vad det är för skillnad!

Jadu... Lite skillnad är det ju allt. Jag är väl ingen expert på det. Men en stor grej är ju att P182 är gjord för att man ska dra kablarna bakom, P180 måste väl moddas för det tror jag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Fint album :). Gillar det där graffet oxå

Jag me! Fast fläkten ska jag säga är ett helvete! när den drar igång lite om man t.ex. lirar så låter det riktigt jävla mycket. Annars är det fan riktigt bra!

Permalänk
Hedersmedlem

har för mig xp klarar 4gb men den räknar med grafikminnet så det brukar väl bli typ 3.5gb eller hur mycket minne man nu har på sitt grafikkort.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Mycket vackert... Den får en 10p om du snällt lovar att dra kablarna bättre där nere

drick inge isopropylalkohol innan bara inte för att jag vet effekten men det lär inte bli snygg kabeldragning om du överlever innan du hinner börja

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Mycket vackert... Den får en 10p om du snällt lovar att dra kablarna bättre där nere

drick inge isopropylalkohol innan bara inte för att jag vet effekten men det lär inte bli snygg kabeldragning om du överlever innan du hinner börja

Klart jag lovar att fixa kablarna! Jag va faktiskt inne och rotade idag, satte på motstånden på Noctua-fläktarna samt satte på en fläkt på kylflänsen så den blir lite kallare. Då rotade jag lite i sladdarna så det ser redan bättre ut!

Permalänk
Medlem

själv använder jag mig av ram minnen i datorn, minneskort har jag i mobilen nee vars. nu ska ja inte vara polis Shysst bygge! hoppas du får många trevliga stunder med den!