Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Två datorer i samma lägenhet har gått sönder, med liknande fel.

Permalänk
Medlem

Två datorer i samma lägenhet har gått sönder, med liknande fel.

Har nyss flyttat ihop med en polare i en trea i Norrköping. Vi har totalt tre datorer, varav en bärbar. Det är de två stationära som har gått sönder.

Igår gick en av datorerna sönder. Den stod i vänteläge och när jag skulle starta upp den hände ingenting.

Jag prövade reboota den, och bryta strömmen. Men inget hjälpte.

Fläktarna går igång, men skärmen får ingen signal. Powerlampan lyser jättesvagt jämfört med förr.
En annan skum sak är att datorn ger ifrån sig ett "elektriskt" surr när nätverkskabeln är i, detta var inte där förr.

Nu har en liknande grej hänt med vår andra dator:
Efter att den varit i vänteläge så vägrade den starta upp.
Alla fläktar går igång så fort strömkabeln är isatt, men datorn reagerar inte på on/off- eller reset-knappen.

Den första datorn är ca 4 år gammal, den andra bara ett och ett halvt. Det är helt olika hårdvara i dem.
Modekortets powerlampa lyser på båda datorerna, vi har testat resettat cmos.

Finns det något mer att testa? Vad är det som orsakat att datorera pajjade? De stod i olika rum och gick sönder olika tider (med en dags mellanrum). Båda datorerna slutade att fungera efter de stod i vänteläge.

De har fungerat felfritt i flera veckor (har bara bott i lägenheten i en månad).

Edit: Är det möjligt att vår router kan bränna modekortet via nätverkssladden?

Permalänk

Hej.
Kolla att ni har korrekt ström in i lägenheten. Borde hyresvärden kunna hjälpa till med. Jag hade ett relativt liknande problem förut då en kund klagade på att hans dator inte fungerade ok - stänge av sig, ville inte starta, osv osv. Då gav strömurtaget för lite kräm. Efter det att vi flyttade den till en annat urtag funkade det bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maniax101
Hej.
Kolla att ni har korrekt ström in i lägenheten. Borde hyresvärden kunna hjälpa till med. Jag hade ett relativt liknande problem förut då en kund klagade på att hans dator inte fungerade ok - stänge av sig, ville inte starta, osv osv. Då gav strömurtaget för lite kräm. Efter det att vi flyttade den till en annat urtag funkade det bra.

Men borde det inte vara de på samma säkring då? Eller hela lägenheten? För all annan utrustning han har fungerar ju bra.

Permalänk

Nej - du har oftast flera säkringar för olika slingor i lägenheten. Kök en slinga, takarmatur en osv osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maniax101
Hej.

Korrekt ström in i lägenheten? Hur menar du då? Någon ström in har man inte förrän man ansluter en belastning och strömmen som då blir beror på belastningens effekt och spänningen.
Ett "strömurtag" kan inte heller "ge för lite kräm", det ger den ström som den anslutna apparaten kräver. Om den strömmen är högre än vad säkringen pallar löser säkringen ut för att skydda kablarna.

Lite off-topic där, men kände för att klargöra lite.

Misstänker dock att du syftar på att spänningen in i lägenheten är felaktig, det är möjligt. Det kan bero på dåliga anslutningar i elcentralen i lägenheten eller i mätartavlan. Är det 3-fas in i lägenheten kan det bero på en dåligt ansluten Noll eller PEN-ledare.
Är det problem med spänningen borde det dock märkas på andra sätt också, glödlampor som går sönder ofta eller ändrar ljusstyrka (fladdrar).
Dock brukar inte nättaggen vara så känsliga för spänningsvariationer eftersom de är switchande.

Annars kan man få skumma fel pga potentialskillnader om man ansluter datorerna med skärmade nätverkskablar och till ojordade vägguttag.

Permalänk

Buffster - helt korrekt. Min terminologi lämnar nog en hel del att önska.
Det var iallafall det som du skrev som jag egentligen menade.

Hade en dator som hängde sig under mystiska förhållanden, men när jag plockade bort skrivare, skärm, scanner och några andra apparater ur den dubbla grenkontakten fungerade datorn igen...

Hep!

Permalänk
Medlem

Hade elektriker här som mätte. Allt såg bra ut enligt honom.

Har en ny dator nu, fungerar perfekt... än så länge.