Permalänk
Medlem

julpyntarN: Har du hängt med tidigare så vet du att dendär loggen säger sällan vad nedkopplingen beror på. Ett modem som är 100% stabilt kan ha en såndär logg också. Eftersom du hade problem med 10/1 vilket troligen är ett annat modem så sitter ju felet troligen i nätet om det sker på flera olika datorer utan annan router. Iofs vet jag att endel har problem med att det bryts med just Netgearmodemet men endel löser det med att bocka ur IP flooding.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ja jävlar, man borde väl inte vara förvånad. Idag fungerar det riktigt riktigt dåligt.

Hade uppkoppling imorse, sen dog den bara. Startar om modemet och det hänger sig på Ranging, upstream.

Nu fick jag igång det igen efter en reset av modemet men det känns som om det bara är en fråga om tid innan det brakar igen.

Permalänk

Aha visste inte att det där inte betyder nåt trodde bara att man kunde läsa ut fel ganska lätt eftersom det heter event logg men hur ska jag göra då? Att bocka ur ip-flooding och firewall var det första jag gjorde eftersom jag fick skyhöga packet losess med dom ibockade.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har comhem 24/1 och bor i ett comhem hus och har börjat få massiv sporadisk packet loss vilket är mindre kul (tillslut kan jag inte surfa alls) Dock händer detta enbart när jag spelat Titans Quest via Steam i mer än 1 timma... sen håller det i sig i ca ett dygn eller mer...

Har varit i kontakt med deras support 2 gånger nu, men det har inte hjälpt har även bockat/disable'at allt vad brandvägg heter i modemet.

Har epc2434 modemet

Har två stycken datorer som båda tappar anslutningen helt eller får enorm packet loss.

Har självklart startat om modemet samt reset'at det

EDIT* Kör trådat ofc!

Någon som har nån idé?

//Mvh Arre

Permalänk
Medlem

Inga problem....ännu

Hej, ville bara ge en statusrapport eftersom jag var rätt aktiv i början på tråden.

Ca 20 dagar utan några problem - inga avbrott - CG3100 avbocka ip flood + firewall!

Vill väldigt gärna koppla ur NAT och använda en bättre router men if it´s working....

Mina erfarenheter av Comhem är att om ngt funkar rör för guds skull inte ngt!!!!

100/10 ca 90 ner och 12 upp nästan konstant!

Som sagt jag vågar knappt säga det men just nu är jag vän med Comhem!

/ R

Permalänk
Medlem

rolandaa, kör du trådlöst med CG3100? I så fall, fungerar det bra?

Permalänk
Medlem

Alltså nu börjar jag bli riktigt trött på det här med att den inte har någon intern kommunikation via wired-wireless. Vad beror detta på? Aldrig vart med om en "router" som inte har fixat det.

Kan ingen djupdyka om det här? Men antar att det inte går att fixa med inställningar då CG3100 är rätt fattig på den fronten.

Och hur var det, varken Netgear eller Comhem vill ta på sig support angående modemet/routerns funktioner?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Efter x antal telefonsamtal och 4 tekniker besök så lyckades jag tillslut att få supporten att skicka ett nytt netgear modem. Samt att logga in mitt gamla 50mbit modem som jag velat testa sen det började strula. Och se på fan allt funkar perfekt hittils med det gamla modemet. Inga rebots varje dag, eller när man "skickar" saker till folk.
Bara hoppas att det nya netgear modemet funkar annars blir det väl att stanna på 50/10...

Permalänk
Medlem

3st modem och 1 tekniker besök de senaste 2 månaderna och nu fick jag ett sms igen om att de vill att jag ska ringa och boka ett teknikerbesök.

Någon som vet vad de håller på med?

Ge upp och skaffa ADSL?

Edit: BISSART! De vill att jag ska vara hemma mellan 08-12 eller 12-16. Jag är hemma vid 1730 varje dag och gå hem och förlora pengar för att de är oförmögna att göra sitt jobb? De hade en "specialtid" 15-19 men jag är hemma 1730 sa jag. Han sa att om teknikern kommer innan och jag inte är hemma så blir jag debiterad !

Hur fan tänker de? Så jävla lack nu. Hur kan de ha tekniker som ska komma hem till en när man måste vara hemma? Förutsätter de att alla comhems kunder är arbetslösa?

/R

Permalänk
Medlem

Jag har idag en kostnad på 429:-/mån för Bredb. XLarge 50/10 b12. Bindningstiden går ut om 1 månad, kommer då kostnaden att sjunka till det nuvarande priset som ligger på 399:-/mån eller kommer det fortfarande vara på 429:-/mån?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClowneN
Jag har idag en kostnad på 429:-/mån för Bredb. XLarge 50/10 b12. Bindningstiden går ut om 1 månad, kommer då kostnaden att sjunka till det nuvarande priset som ligger på 399:-/mån eller kommer det fortfarande vara på 429:-/mån?

Ring in för att vara säker, tror det kommer rulla på med samma kostnad annars.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hej. Förlåt mig om jag ställer en fråga som redan har ställts, men kan bara inte gå igenom 162 sidor för att hitta ett svar.

Jag har ett problem. Jag har nyligen fått hem mitt XXL och tillhörande modem..
Får 95Mbps ner och 9.5Mbps upp enligt speedtest.

MEN. När jag ska dra ner en torrent med sjukt många seeders så kommer jag inte i närheten av hastigheter jag har sett att ni andra får (12-14mbps ner)
jag får ca. MAX 2.2, men oftast står torrenterna mest still..

Jag har inte pillat ngt i settings eller dylikt men vill väldigt gärna ha hjälp.
Jag har stängt av IP Flood grejjsen.

Citera så jag hittar tillbaks!

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man måste göra några inställningar för att få ut 100mbit via det trådlösa? Får "endast" 50/10 när jag kör bredbandskollen från min iMac.

Förresten, är det bara jag som de senaste två dagarna förlorar anslutningen helt plötsligt?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
rolandaa, kör du trådlöst med CG3100? I så fall, fungerar det bra?

Tja Tobbev, det är väl haken, vi kör mellan 3-4 lappar trådlöst och om man befinner sig i övervåningen så är det bra segt!!!
Det är just nu det tyngst vägande skälet till att brygga CG3100!
/ R

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaret.

Nu ett mäkta skumt(?) problem.

Har fått allt att funka nu med CG3100 och min Dir-655, förutom en sak.

Går jag in här

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/Mandriva/official/...

och tankar den filen med firefox, får jag ca 8MB/sek

Går jag in med t.ex flashFXP och tankar exakt samma fil så får jag 800kb/sek.

Någon som har en aning vad detta kan bero på. I så fall skulle jag bli lycklig.

Torrent går också betydligt segare än det borde.

Har stängt av NAT och kör modemet som brygga till 655'an.

Någon inställning jag måste göra?

Mvh
Tobbe

Permalänk
Medlem

"dhcpcd[3511]: eth0: leased xx.xxx.xx.xx for 21600 seconds"
Är det så länge man leasar ip't ifrån comhem? På BBB var det bara 1 timme eller mindre om jag inte mins fel.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
Ok, tack för svaret.

Nu ett mäkta skumt(?) problem.

Har fått allt att funka nu med CG3100 och min Dir-655, förutom en sak.

Går jag in här

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/Mandriva/official/...

och tankar den filen med firefox, får jag ca 8MB/sek

Går jag in med t.ex flashFXP och tankar exakt samma fil så får jag 800kb/sek.

Någon som har en aning vad detta kan bero på. I så fall skulle jag bli lycklig.

Torrent går också betydligt segare än det borde.

Har stängt av NAT och kör modemet som brygga till 655'an.

Någon inställning jag måste göra?

Mvh
Tobbe

Mycket riktigt, det blir segare över flashfxp.

jag får 10.6MB/s via länken och 1.4MB/s via flashfxp....

Edit: testade Nu att köra det via filezilla, 11.4MB/S

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat Comhem XXL men fortfarande inte fått det att fungera som jag önskar. Sitter på senaste generationens Macbook Pro 13 och har Netgear-modemet kopplat i NAT-läge för jag har en Time Capsule som trådlös router. Comhems tekniker var här och bytte alla mina uttag häromdagen men nu kommer både jag och tjejen (som sitter på PC) upp i ca 13 mb/s! Kör jag en modemomstart så fungerar det bra (kommer upp i ca 94 mb/s) sen tar det nån minut eller två så är det segt som sirap igen.

Nån som har tips på hur allt ska ställas in i Netgear-modemet, Time Capsule och en Macbook Pro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Mycket riktigt, det blir segare över flashfxp.

jag får 10.6MB/s via länken och 1.4MB/s via flashfxp....

Edit: testade Nu att köra det via filezilla, 11.4MB/S

Vad märkligt. Har du någon aning om vad det kan bero på?

Får testa med filezilla när jag kommer hem och se om jag ser samma skillnad.

Permalänk
Hedersmedlem

Galet många inlägg om 100Mbit, modem och NAT sedan jag var här sist. =/
Kan någon sammanfatta lite?
Jag har en egen dator som router, och vlll absolut inte ha nåt NAT eller WLAN aktiverat i modemet. Sist jag läste så verkade det vara strul... Är det nån skillnad nu?
Den ENDA skillnaden jag vill märka mot nuvarande 50/10 är ökad hastighet - inget strul med NAT, traceroutes och allt vad man hört...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CEk
Jag har skaffat Comhem XXL men fortfarande inte fått det att fungera som jag önskar. Sitter på senaste generationens Macbook Pro 13 och har Netgear-modemet kopplat i NAT-läge för jag har en Time Capsule som trådlös router. Comhems tekniker var här och bytte alla mina uttag häromdagen men nu kommer både jag och tjejen (som sitter på PC) upp i ca 13 mb/s! Kör jag en modemomstart så fungerar det bra (kommer upp i ca 94 mb/s) sen tar det nån minut eller två så är det segt som sirap igen.

Nån som har tips på hur allt ska ställas in i Netgear-modemet, Time Capsule och en Macbook Pro?

Hade samma trubbel när jag fick mitt XXL. Ringde då till Comhem som upptäckte att det va något strul hos dom. De tryckte på lite knappar, jag startade om modemet och sen har det funkat.

Hade problemet ca 2dagar från det att jag fick modemet och tjänsten skulle vara igång.

Visa signatur

Server 1: HP DL380 G7 2*xeon med HT, 64GB ram 1TB i raid 10 OS: esxi. (Virtuellt labb för nätverk)
Server 2: HP DL380 G5 2*xeon utan ht 64GB ram, 600GB disk i raid5 OS:esxi (virtuellt labb för Massa olika Linux distar och applikationer)

NAS: (Hemma backup) Synology DS1812+

Permalänk

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan Comhem återkommer när du har mailat en fråga via formuläret på deras hemsida till dem?

*edit: stavfel

Permalänk
Medlem

Verkar mycket strul med comhem. Vi beställde nu en testperiod till nya lägenheten på 3 månader, 100/10.

Ska man ta och byta till bredbandsbolaget eller bahnhof? Vilket är bäst och billigast för kvalité?

Permalänk
Medlem

Har exakt 2cm räckvidd på det trådlösa nu. 3cm då bryts det diirekt. Ominstallerat och provat massa inställningar utan framgång. Någon som har några tips? Detta är mitt 3e modem som strular...

/R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trådlös...
Är det någon som vet hur lång tid det tar innan Comhem återkommer när du har mailat en fråga vi formuläret på deras hemsida till dem?

Tog 4-5 dagar senast jag frågade något om TV-strul.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirKnasen
Tog 4-5 dagar senast jag frågade något om TV-strul.

Det var långsamt...
Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Jag är nog en av dom få som har haft tur med ComHem jag har idag 24/8 lina och ligger på:

Down:
23,76Mbits/s
Up:
7,96Mbits/s

Och där ligger det 24/7 men jag har ju också råkat ut för tillfälliga avbrott både på bredband/TV/telefon men det brukar vara åtgärdat ganska snabbt.

Lider med er som haft trubbel med ComHem

Visa signatur

Hur man än vrider och vänder på sig sitter alltid rumpan bak...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GazMann
Jag är nog en av dom få som har haft tur med ComHem jag har idag 24/8 lina och ligger på:

Down:
23,76Mbits/s
Up:
7,96Mbits/s

Och där ligger det 24/7 men jag har ju också råkat ut för tillfälliga avbrott både på bredband/TV/telefon men det brukar vara åtgärdat ganska snabbt.

Lider med er som haft trubbel med ComHem

Finns nog 100tals som är nöjde, de som klagar som hörs mest dock

/R

Permalänk
Medlem

Jag är så här långt jättenöjd med 100/10, förutom att jag får så kass nedladdning via flashFXP (se mitt inlägg ovan).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scripteddie
Hej. Förlåt mig om jag ställer en fråga som redan har ställts, men kan bara inte gå igenom 162 sidor för att hitta ett svar.

Jag har ett problem. Jag har nyligen fått hem mitt XXL och tillhörande modem..
Får 95Mbps ner och 9.5Mbps upp enligt speedtest.

MEN. När jag ska dra ner en torrent med sjukt många seeders så kommer jag inte i närheten av hastigheter jag har sett att ni andra får (12-14mbps ner)
jag får ca. MAX 2.2, men oftast står torrenterna mest still..

Jag har inte pillat ngt i settings eller dylikt men vill väldigt gärna ha hjälp.
Jag har stängt av IP Flood grejjsen.

Citera så jag hittar tillbaks!

Jag har samma problem som du. Får snabb nedladdning via HTTP, men väldigt dålig via utorrent och FTP.