När jag hade problem med instabil lina och packet loss visade det sig bero på att mitt uttag var av den äldre sorten. Efter en tekniker kom och monterade ett nytt uttag med galvanisk avskiljare försvann de problemen för mig.
Däremot krävdes det många supportsamtal innan de ville gå med på att skicka en tekniker till att utföra jobbet. Kan tillägga att en vän till mig drabbades av precis samma sak, packet loss, instabil uppkoppling och blandade problem. Efter mycket om och men fick han galvanisk avskiljare och blev av med problemen.
Själv märkte jag störningarna i nätet när TVn var kopplad till comhem och stereon blev det surr i stereon, så fort jag drog ur antennuttaget blev det tyst. Precis samma sak hemma hos polaren. Har du surr på samma sätt och packet loss kan du behöva avskiljaren.
Problemet är att de gamla uttagen helt enkelt saknar filter, så all skit som din grannes utrustning skickar in i nätet kommer in i din lägenhet med. Ju fler av uttagen som byts ut desto mindre skit kommer in i din lägenhet och ut i nätet.
Även skrivit om saken här:
http://sniglom.blogspot.com/2011/08/packet-loss-med-comhem.ht...
Comhem hade tidigare en FAQ om galvaniska avskiljare där de "galvanisk avskiljning minskar brandrisk på jordade tv-apparater och minskar störningar." Denna FAQ är numera borttagen.