Permalänk

Blinka med ett öga, hur?

Ja, seriöst hur gör man, jag kan inte.

Nån som kan ge tips på hur man gör? Dagens i-lands problem jag vet.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Du kan inte vara seriös?

Permalänk
Medlem

håll upp ena ögat så du inte kan stänga de och blinka på kanske? Har aldrig haft det problemet faktist.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Steg 1 borde vara att lära sig stänga ena ögat utan att stänga det andra, vilket inte borde vara så svårt om man är normal

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LamZ
Du kan inte vara seriös?

Fullt seriös.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawken
håll upp ena ögat så du inte kan stänga de och blinka på kanske? Har aldrig haft det problemet faktist.

Ja, det går men inte utan att hålla upp det andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Steg 1 borde vara att lära sig stänga ena ögat utan att stänga det andra, vilket inte borde vara så svårt om man är normal

Jag är antagligen inte normal... Vill kunna göra det lätt, men ser ut som en smurf när jag försöker.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var då första gången jag har hört talas om det

Jag försöker komma på något sätt att förklara ut att bara säga stäng ena ögat men inte det andra. Tror det bara är att träna på så blir det lättare och lättare.

Permalänk
Medlem

Du måste hitta musklerna som styr just det ögat, vad jag lärt mig av min farfar gäller samma sak när du skall lära dig vicka på öronen, först får man koncentrera sig och spänna olika muskler tills du hittar rätt muskel, då koncentrerar man sig på att spänna och släppa just den muskeln så att det går lättare o lättare

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Det är en träning sak,

dvs alla lär sig inte vissla, alla kan inte vicka på öronen eller peta sig på näsan med tungan eller gå ner i spagat;)

Det är att du inte har använt dessa muskler på rätt så därför det är svårt att kordigornera deras rörelse samtidigt.
bara hålla emot med ett finger o "blinka"

men det var lustigt det borde du nästan kunna göra. lärde man ju sig i smååldern.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du måste hitta musklerna som styr just det ögat, vad jag lärt mig av min farfar gäller samma sak när du skall lära dig vicka på öronen, först får man koncentrera sig och spänna olika muskler tills du hittar rätt muskel, då koncentrerar man sig på att spänna och släppa just den muskeln så att det går lättare o lättare

Jo, har förstått det men har inte hittat dem ännu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det är en träning sak,

dvs alla lär sig inte vissla, alla kan inte vicka på öronen eller peta sig på näsan med tungan eller gå ner i spagat;)

Det är att du inte har använt dessa muskler på rätt så därför det är svårt att kordigornera deras rörelse samtidigt.
bara hålla emot med ett finger o "blinka"

men det var lustigt det borde du nästan kunna göra. lärde man ju sig i smååldern.

Haha, ja, men jag har inte brytt mig förens nu, men jag tycker inte det borde vara så svårt, men det är det.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Hade liknande "problem" som dig passionmasteR fast kunde bara blinka med ett öga. Det andra kunde jag inte blinka med, men efter lite träning så satt det Nu kan jag blinka med båda ögonen, både vänster och höger utan problem.

Detta låter nu säkert väldigt skumt som jag skrivit men tolkar det själv som att man inte kan blinka alls

Kan väl fråga även hur fasiken blåser man bubblor med tuggummi?! Har aldrig lyckats och tror nog det är genetiskt fast mina föräldrar kan så det borde inte vara något större problem? Samma sak gäller med att rulla tungan, har aldrig lyckats trots att mina föräldrar kan det. Har hört att det är genetisk.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

Re: Blinka med ett öga, hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Ja, seriöst hur gör man, jag kan inte.

Nån som kan ge tips på hur man gör? Dagens i-lands problem jag vet.

Vet inte om det är "fusk", men när jag blinkar med ett öga så använder jag kindmuskeln för att trycka uppåt mot ögat. Inte enbart den muskeln, men till större del. Sätt dig på en busshållsplats och öva nu!

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Vet inte om det är "fusk", men när jag blinkar med ett öga så använder jag kindmuskeln för att trycka uppåt mot ögat. Inte enbart den muskeln, men till större del. Sätt dig på en busshållsplats och öva nu!

isf fuskar jag med, fast med dubbelblinkning så använder amn inte kindmusklerna utan helt enkelt ögonlocken.

dock kan jag blinka långsamt med att bara stänga ett ögonlock utan att använda kindmusklerna.

Dock blir inte det svårare att lära kroppen sig saker efter man blivit så här pass gammal?
Kan inte häller rulla tunga eller blåsa bubblor emd tuggumi, kan inte ens stå på en skatebord eller rollerblades/innlines.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite som att bara fälla ned lillfingret.
Eller göra The spock Salute

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Lite som att bara fälla ned lillfingret.
Eller göra The spock Salute

http://www.telegraph.co.uk/news/graphics/2007/07/27/nspock280...

Haha, sådär kan jag bara göra med höger hand. Går inte med min vänstra hand. Ringfingret hänger inte riktigt med

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Hedersmedlem

Kan göra spock salute med höger men inte vänster

Kan blinka med ett öga men använder ju kinden som sagt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Lite som att bara fälla ned lillfingret.
Eller göra The spock Salute

http://www.telegraph.co.uk/news/graphics/2007/07/27/nspock280...

Detta kan jag gör hur lätt som helst, på båda händera. Kan även göra med bara pekfingret, lillfingret eller andra kombinationer, lätt som en plätt, men blinka med ögat kan jag inte.

När jag försöker ser det ut som jag kisar med det andra ögat, vilket gör så att jag ser ut som nån sorts pajas.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

När vi ändå är inne på det här med att lära sej kontrollera muskler. Någon annan här, som lärt sej kontrollera muskeln som kontrollerar tryckutgämningen i örat? Lite kul att kunna "klicka" med öronen. Lite synd bara att ingen annan kan höra det.

Lite irriterande är att jag fortfarande förknippar det med gäspning. Så om jag gör det tillräckligt mycket, så kommer jag att gäspa till slut.

Och så lite skryt om Vulcan-hälsningen:
Jag kan göra den med båda händerna. (Kan mer eller mindre leka turtles faktiskt. De har ju bara tre fingrar.)

Kan även "fläta ihop" pek- och långfingrarna och ring- och lillfingrarna, utan att hjälpa till med andra handen. (Naturligtvis med båda händer utan svårigheter.)

Så har vi det riktigt roliga tricket som brukar få människor att sitta och försöka ett tag. Starta med pek- och lillfingret spretande utåt, medans lång- och ringfingret är ihopparat i mitten. Separera nu lång- och ringfingret och låt dem förenas med pek- och lillfingret i en Vulcan- hälsning. Sedan tillbaka till utgångspossitionen. Självklart klarar jag det med båda händer.

Sådär lite roligheter att öva på när ni har tråkigt.

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av don_Martin
När vi ändå är inne på det här med att lära sej kontrollera muskler. Någon annan här, som lärt sej kontrollera muskeln som kontrollerar tryckutgämningen i örat? Lite kul att kunna "klicka" med öronen. Lite synd bara att ingen annan kan höra det.

Ja det kan jag göra. Grymt skönt att kunna göra när man har lock för öronen tex.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Titus^
...Kan väl fråga även hur fasiken blåser man bubblor med tuggummi?! Har aldrig lyckats och tror nog det är genetiskt fast mina föräldrar kan så det borde inte vara något större problem?...

Börjar misstänka en viss uttråkning i mitt beteende för tillfället.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Korsordsguru
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
http://www.chokladboll.se/~dalys/swec/spock2.gif

hmm, tycker inte att det där är nå svart alls, kan göra ena på höger hand och andra på vänster hand och sen skifta båda sammtidigt hur länge som helst!

Kräver viss koncentration men jag tror att jag kan det bara för att min farsa visade mig det när jag var mycket liten!

En annan sak som är lite trixigt är att kunna lyfta ena sidan på överläppen och sen den andra, jag kan bara lyfta vänster sida, höger så blir man att se helt retarded ut om man försöker

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
http://www.chokladboll.se/~dalys/swec/spock2.gif

Hur lätt som helst för mig ju.

Men måste öva på det här med ögat, känns som ett måste.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

1. Lägg vänster hand på höger öra och höger hand på näsan.
2 .Slå dig på låren.
3. Lägg höger hand på vänster öra och vänster hand på näsan.
4. Slå dig på låren.
5. Åter till steg ett och upprepa i rask takt!

Näshanden ska vara utanför hela tiden så först örat, sen näsan, fast det ska gå samtidigt sedan. OBS! Akta så du inte petar ut ögonen!

För att lära dig blinka med ett öga är det bara att öva. Man använder oftast kinden rätt mycket på samma sätt som när man kisar. Kan du höja ena ögonbrynet?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

hehe jag kan bara höja högra ögonbrynet och hålla ner det andra.. går inte med vänstra Eller jo nu gick det nu men kräver koncentration och några försök innan det blir rätt

Permalänk
Medlem

Re: Blinka med ett öga, hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Ja, seriöst hur gör man, jag kan inte.

Nån som kan ge tips på hur man gör? Dagens i-lands problem jag vet.

blunda med båda ögonen, öppna ena, stäng det igen. det borde väl gå, åtminstone?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Kan spockhälsing, saxa med fingrarna, spock-till-gaffel-och-tillbaka, slå-sig-själv-i-ansiktet-och-på-knäna-leken, tryckutjämning, tuggummiblåsning, blinka med ett och båda ögonen, spreta med tårna och fingrarna, knäppa med tumknogarna, fejka hjärtslag, rulla tungan och vika den och vända den, pressa fram tårar och gäspningar, vissla, vissla med tungan, vissla med hjälp av kinderna, klicka med tungan, separera lillfingrarna, se i kors..

Det jag inte kan ännu är vifta på öronen och lyfta enbart ett ögonbryn utan att påverka det andra.

Någon här som kan knäppa med två (tre) fingrar på en hand eller knäppa med tårna? Det kan jaaaaaaag! Jag kan t.o.m. knäppa med tre (fyra) fingrar när jag är på glatt humör.

Här kommer några tips om hur man tränar på olika grejer:

För att vända på tungan, pressa tungans ovansida emot sidotänderna och arbeta dig bakåt, med hela tungan.
För att rulla tungan, uttryck ett extremt förvånat och retarderat "Åh!" samtidigt som du försöker hålla kvar tungan långt nere och framme i munnen.
För att knäppa med två (tre) fingrar, se hur du placerar lill- och ringfingret när du knäpper med hjälp av långfingret, öva nu med enbart ringfingret ett tag.
För att vika enbart ett finger, studera hur fingret fungerar när du fullsätndig slappnar av det.
För att knäppa med tungan, placera den över gommen och skapa ett vakuum tills tungan släpper, ta ej i.
För att blåsa tuggumibubblor, pressa en liten flicka med tungan, fyll den sen med luft.
För att se i kors, se på nästippen och följ sedan näsbenet upp och ner och upp och ner.
För att lyckas med spockhälsningen, håll knuten näve och för sen upp pek och långfingret ihopsatta, gör sen likadant med lill- och ringfingret.

Allt går, inget är något genetiskt eller omöjligt. Det handlar om muskler nästan allt, och alla har vi samma grupper av muskler (med ett fåtal undantag och man/kvinna-skillnader i åtanke).
Sen är det bra övningar detta, inte bara för den kroppskinestetiska intelligensen utan för att bara öva koncentrationsförmågan t.ex.
Gitarrister och pianister t.ex. vet att de inte kan använda enbart hjärnan när de spelar, de måste använda "muskelminnet" för att kunna spela ett längre stycke. Dessa övningar och alla liknande är då utmärkta för att öva på den typen av koncentration, vilket i längden hjälper när man ska öva svåra partier tills de sitter och man slipper tänka på dem.
Även andra har nytta av dessa övningar, helikopterpiloter, sjukgymnaster, grundskolelärare, friidrottare, tävlingscyklister, bergsbestigare, dykare, gruvarbetare.. ja alla yrken där det på minsta sätt är bra att känna sin kropp, andras kroppar, muskelminne, koncentration.. Överlag bra övningar, alla borde sitta hela dagarna och bara öva tryckutjämning utan att använda händerna!

Något jag för tillfället håller på och övar är rubiks kub, med och utan bindel. Samt en intressant övning ni ska få av mig nu;

Rita tydligt en cirkel medsols med ena handen i luften samtidigt som ni tydligt ritar en triangel med andra motsols. Lätt?
Byt nu håll på cirkeln. Lätt?
Byt triangeln mot en fyrkant och byt hand och riktning när det börjar bli för lätt igen. Gör endera kvadrater och trianglar, pentagoner och åttor.
Byt en hand mot en fot. Räkna upp tolvans multiplikationstabell baklänges och vissla på popcornmelodin emellan siffrorna. Försök minnas hur man lagar sydfransk potatissoppa undertiden.
Jag lovar, det är inte enbart dirigenter som använder dessa övningar

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

vad gulligt, kan du inte filma ditt försök? ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fattar inte tryckutjämning. Vad ska det vara? Antar att det har med öronen att göra.

Permalänk
Medlem

Kan tryckutjämna, Spockgrejen, snurra min högra arm runt huvudet och pilla mig i höger öra, vicka på öronen, blinka med ena ögat, utvidga näsborrarna, bar böja den yttersta fingerleden på alla fingrar, höja högra ögonbrynet och hålla det vänstra nere. Har säkert glömt något. Fast det gör nog inget

Förresten, räknas att böja armen åt fel håll? det handlar ju inte så mycket med koncentration å göra eftersom det är jag som e konstig

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Tråd i min smak ^^, eftersom jag är en ganska rastlös människa så sitter jag oftast och vickar på saker.
blink med ett öga i taget är nemas, men va fan du måste ju ha blinkat någon gång tidigare?! börja med andra ögat stängt så blir det lätt jag märkte när jag körde med båda öppna att jag fick kraftiga ryckningar i det ögat som skulle vara öppet när jag blinka för snabbt

Sen har jag fått en ganska speciell gåva...jag är bra på att kunna höja ögonbrynen snabbt, långsamt, en eller flera på samma ögonbryn osv...varför jag tog upp det här är för att folk brukar ha problem med just det.