Permalänk

Passiv Kylning till NB, hur?

Köpte nyss ett antec p182 vilket jag e ganska nöjd med, men datorn väsnas fortfarande en del och det verkar som att det är NB som väsnas mest den verka också vara lite obalanserad så lite extra ljud.

Info NB.
RPM 9100+
temp: 35 C (vila)

Moderkort: MSI Neo4

Tanken är en passiv kylning, men vet inte hur man gör eller om det är säkert, om man kan sätta tillbaka fläkten omd et inte fungera, hur man ta bort fläkten säkert.

Finns det möjligen en bra guide med bilder?
Är det värt att försöka?

Permalänk
Medlem

Kylaren sitter säkert med clips som du får bort genom att vända på kortet. Den köper du bara en passivkylare till nordbryggan. Finns många såna nu som är rätt skaoliga. Tror Zalman har en som bör passa för några tior. Sen finns det mer avancerade torn-varianter också... Inget hindrar dig från att montera en sådan, och om du tycker det blir för varmt, montera en liten och tyst fläkt nånstans som blåser mot kylflänsen...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303858
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303858
Här har du 2 olika varianter men vet inte vad du har för kort(vilka kortplatser som är lediga,kolla så inte korten kommer att ta i kylaren) i datorn?
Jag har tagit bort fläkten på mina Asuskort och det har inte varit några problem!

Permalänk

Lite bilder på NB, grafikkortet sitter inte speciellt bra till, finns det platta passiva kylare har kanske sådär 0,5-1cm mellan rum

Permalänk
Medlem

Skaffa en Zalman-fläns och knipsa bort det som är i vägen för grafikkortet, så gjorde jag på min gamla A64-rigg, funkade utmärkt.

Permalänk
Medlem

Köp en thermalright kylare, satte i min idag på min sydbrygga vilket är samma som din NB och den sitter bra

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Har själv ett sånt moderkort där jag bytt fläkten mot en HR-05-SLI. Detta fungerade bra. Den lilla fläkten lever om rätt bra, särskilt när den har nått år eller två på nacken. Jag körde helt passivt med den nya kylaren utan några problem. Dock jagade jag aldrig högsta möjliga överklockningsresultat eller liknande. Men är det så så är det inga problem att slänga på en fläkt.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<