Sprakande hårddisk

Permalänk
Medlem

Sprakande hårddisk

Hej!

Jag köpte en Maxtor maxline II Plus och den sprakar nå fruktansvärt då man laddar något. Den är även mycket seg ifall man vill köra fler än en sak samtidigt.
Har nyligen investerat en ny dator som är väldigt tyst, bortsett från HDDn som gör att jag inte kan sova i samma rum med datorn på..eller vistas i eftersom jag blir så irriterad på ljudet.

Disken är knäppt tyst då man inte laddar något, som exempelvis nu då jag skriver denna tråd. Så fort jag gör något så börjar den på spraka som popcorn.

Är därför ute efter en hårddisk som är hyffsat snabb, tyst och inte allt för dyr, samt kring 200-500GB
Det jag gör på datorn är att ladda hem filmer/musik och packa upp dom för uppspelning och spelar samt mycket spel.

Någon som kan komma med något köptips?

Tack på Förhand!
Mvh/Adson

Permalänk
Hedersmedlem

Det första jag kommer på är en samsungdisk typ SP166 501LJ, har en sådan själv och är faktiskt väldigt nöjd med den, dock kan det behövas, någon slags gummiupphängning för dina hdd:er så att de inte låter så mycket

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Innan du går o köper en ny disk kan du alltid ta och testa att sätta någon form av gummidämpning mellan disk och chassi, kanske är det inte bara hårddiskens fel att den låter så som den gör? Det är möjligt att det är så att chassit inte är byggt för att vara så tyst som möjligt, och att eventuella skakningar/vibrationer från hårddisken fortplantar sig i plåtchassit, och då kan datorn låta rent ut sagt förj_vligt. Testa att sätta något gummiliknande mellan hårddisk och chassi och se om det blir bättre, alternativt kan du ta ur hårddisken och testköra den utanför lådan där du har den liggande på någon pocketbok eller liknande, för att se om hårddisken låter lika mycket när den inte sitter i direkt kontakt med plåten. För alternativ till gummidämpning sök på forumet efter "gummiupphängning".

Och det att den är långsam när du använder den, har du tittat i Enhetshanteraren så att disken körs i UDMA mode? Och inte PIO? Googla. Detta kan oxå i viss mån förklara att den låter så som den gör (den får jobba hårdare i PIO-mode än UDMA).

Kolla i Enhetshanteraren -> IDE ATA/ATAPI controllers -> Primary/Secondary IDE Channel (beroende på var du har hårddisken inkopplad) -> dubbelklicka -> tabben "Advanced Settings", se vad som står i "Current Transfer Mode".

Permalänk
Medlem

Det är inte vibrationer från disken som orsakar ljudet, utan själva disken som sprakar.
Då disken varvar upp så låter det bara som en vanlig disk, alltså som att den snurrar.

Har läst mer om samsungs nya diskar och ser att dom har fått väldigt bra betyg utav konsumenterna, tyst och bra.

Hur stor skillnad gör det på rotations hastigheten och cache minnet?
Värt att betala extra för 16MB cache istället för 8MB, samt duger 7200rpm gott och väl?