Permalänk
Medlem

Datorn sa bOOm!

Japp, har under de senaste dagarna haft problem med att datorn stängs av strax efter att jag satt på medieval 2. Men så idag så lät det lite grann inifrån datorn när jag prövade medieval 2 igen och datorn stängdes av. När jag sen skulle sätta på datorn så hördes ett relativt högt boom!

Öppnade sedan datorn och kände att det luktade bränt vid processorn. Tog ut den för att se om det gick att skåda några yttre skador men jag kunde inte se några iallfall. Efter det satte jag på ny kylpasta på processorn och prövade att boota igen. Men nu till problemet: Det händer absolut INGET när jag trycker på strömbrytaren. Inte en lampa lyser och inga pip hörs. Kan det verkligen vara processorn som har rykt då?

Kollade även med speedfan före jag satte på spelet och då låg alla temperaturer

runt 40-45 grader. Datorn varken är eller har varit klockad.

Vad tror ni, borde det inte vara moderbrädan eller nätagget som det är fel på då?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Låter som nätagget, och möjligtivs annat också, är dött. Prova med ett annat nätagg till att börja med.

Permalänk

Ja, nytt nätagg först.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar det var mycket riktigt nätagget det var fel på då den startar med ett annat agg. Men sen händer det tyvärr inte så mycket, ingen bild osv. Tror det är processorn det är fel på då kylflänsen inte börjar snurra och det dessutom luktade mest bränt därifrån som jag nämnde i första inlägget. :S

Undrar nu om nån har erfarenhet av att försöka få en ny processor med hjälp av garatin när det troligtvis var nätagget som pajja den?

Permalänk
Avstängd

luktar det bränd elektronik om du luktar i processorn ,för om så är det till stor sanorlik att det är prollen

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
luktar det bränd elektronik om du luktar i processorn ,för om så är det till stor sanorlik att det är prollen

Luktar ingeting längre och syns inte heller några ytliga skador men direkt efter det smälde så kunde man känna en stark lukt av bränd elektronik vid prollen.

Men är det vanligt att kylflänsen inte går igång bara för att processorn är död?

Permalänk
Avstängd

kan du testa cpun i annan dator o har du en annan cpu att testa med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var nog en fet kondensator i Nätagget som small, och med en sån urladdning rök nog moderkort, CPU och minne i värsta fall. Om inte ännu värre kan grafikkortet tagit en smäll också (väldigt osannolikt dock)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggemc
kan du testa cpun i annan dator o har du en annan cpu att testa med

Blir nog ganska svårt att göra något av det då alla polarna är intel-mäniskor och jag sitter på en 939 sockel :/

Citat:

Det var nog en fet kondensator i Nätagget som small, och med en sån urladdning rök nog moderkort, CPU och minne i värsta fall. Om inte ännu värre kan grafikkortet tagit en smäll också (väldigt osannolikt dock)

Inte bra men datorn går ju somsagt att sätta igång tillräckligt för att moderkortet ska börja lysa och även fläkten på moderkort/graffikkort går igång. Skulle dock inte förvåna mig om fler delar är grillade.

...Skit Antec

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har hyffsat morderna nätagg en funktion som ska förhindra just överspänning/urladdning till andra delar.

Vad hade du för nätagg innan?

Permalänk

Kolla om du har en hemförsäkring som täcker det här..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss

jo det gör det men alrisken tar hela förökrings beloppet , datorkomponenter har inget bra andra hans värde heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om CPU-Fläkten inte startar så är det förmodligen moderkortet som är skadat, inte nödvändigtvis processorn. Startar alla andra fläktar i datorn (Chassi, Grafikkortsfläktar etc.)? Går moderkortet igång? (lyser eventuella lampor på det etc.) Får USB-enheter som är kopplade till moderkortet ström? Jag hade precis samma problem, det visade sig att moderkortet hade något fel.

Permalänk

I mitt fall fick jag helt nya grejer och betalade bara självrisken till försäkringsbolaget.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobbex
Vad jag vet så har hyffsat morderna nätagg en funktion som ska förhindra just överspänning/urladdning till andra delar.

Vad hade du för nätagg innan?

Hade ett "smart" power 2.0 450W.

Citat:

Om CPU-Fläkten inte startar så är det förmodligen moderkortet som är skadat, inte nödvändigtvis processorn. Startar alla andra fläktar i datorn (Chassi, Grafikkortsfläktar etc.)? Går moderkortet igång? (lyser eventuella lampor på det etc.) Får USB-enheter som är kopplade till moderkortet ström? Jag hade precis samma problem, det visade sig att moderkortet hade något fel.

Intressant, men alla andra fläktar samt lampor på moderkortet fungerar iallfall.

Citat:

Prövar med det