Permalänk
Medlem

Passar detta minne i min laptop?

Hej!

Har funderingar på att uppgradera RAM-minnet i min Dell Latitude c840, gammal modell som vi fick tag i gratis

Jag har kollat med SIW på den bärbara, och de 2 installerade minnena är på 2x256 mb 266 mhz och maxgränsen ligger på 1024mb.
Det står att det är Synchronous DDR, det är samma sak som SO-DIMM eller?
Har kollat på https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...
passar det i min dator?

Fråga fler frågor om ni vill veta ngt mer för att kunna svara, vet ej exakt vad man behöver veta för att fastställa

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Medlem

Okej, kollade där, fick fram att jag ska ha 512MB DDR266 Module isåfall, hur vet jag om det är SO-DIMM eller vad det nu kan tänkas vara?

Permalänk
Medlem

Gick ju att beställa direkt där, men om du vill ha exakt information är ett hett tips att alltid gå till källan:

http://accessories.euro.dell.com/sna/category.aspx?c=se&l=sv&...

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Medlem

Ok tack, får bli till att beställa

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazzim
Hej!

Har funderingar på att uppgradera RAM-minnet i min Dell Latitude c840, gammal modell som vi fick tag i gratis

Jag har kollat med SIW på den bärbara, och de 2 installerade minnena är på 2x256 mb 266 mhz och maxgränsen ligger på 1024mb.
Det står att det är Synchronous DDR, det är samma sak som SO-DIMM eller?
Har kollat på https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...
passar det i min dator?

Fråga fler frågor om ni vill veta ngt mer för att kunna svara, vet ej exakt vad man behöver veta för att fastställa

Ja det har väl framgåt vad du ska ha för minne redan. Men jag tänkte reda ut det där med synchronous. Alla minnen vi använder som primärminne i datorerna idag är synchronous, vilket menas med att de överför data på begäran men med fasta intervall när det kan börja skickas (vilket bestämms av frekvensen).
SO-DIMM betyder small outline DIMM och DIMM är typen av minnesmodul vi använder idag. De har kontaktytor mot moderkortet på båda sidorna av kretskortet. Förr fanns EDO-minnen som hade SIMM-moduler, de har också på båda sidorna men det är ihopkopplade och motsvarar alltså en signalväg bara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja det har väl framgåt vad du ska ha för minne redan. Men jag tänkte reda ut det där med synchronous. Alla minnen vi använder som primärminne i datorerna idag är synchronous, vilket menas med att de överför data på begäran men med fasta intervall när det kan börja skickas (vilket bestämms av frekvensen).
SO-DIMM betyder small outline DIMM och DIMM är typen av minnesmodul vi använder idag. De har kontaktytor mot moderkortet på båda sidorna av kretskortet. Förr fanns EDO-minnen som hade SIMM-moduler, de har också på båda sidorna men det är ihopkopplade och motsvarar alltså en signalväg bara.

Tack för lektionen alltid lär man sig något nytt!