Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Jag tvivlar på att 3870X2 finns kvar till vintern.
4000-serien ska väl ta över i sommar är det tänkt.

Jodå! Vinter menar höst då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Sen skulle jag också vilja veta om mitt moderkort, 680i har stöd för crossfire. Det står dock bara SLI-ready på moderkortet.

Svar: Nej!
Nvidia vill inte att man ska köpa ATI-grafik, så de har valt bort CF-stödet.

Permalänk

Kan man kombinera 3870X2 med HD2900XT i CFX

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Entusiast

Bra artikel

Men...

Hade gärna sett samma test i WinXp. Korten presterar helt annorlunda(bättre, speciellt i Crysis) i DX9. Kunde varit bra att visa det för alla som har Xp burkar där hemma.

Permalänk

Nuvarande CF-generation startade i.o.m Radeon X1950 Pro,
alltså RV570 eller senare. Borde alltså funka.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Hade gärna sett samma test i WinXp. Korten presterar helt annorlunda(bättre, speciellt i Crysis) i DX9. Kunde varit bra att visa det för alla som har Xp burkar där hemma.

Enligt mig så är det bättre och sluta använda crysis för att testa spel, det säger inte speciellt mycket eftersom det endast finns ett enda spel byggt på den spelmotorn (CryEngine 2) nu och det är crysis.

Lista med spelmotorer:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines#Commercial_...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Spelmotorerna anpassas ju i alla fall efter varje individuellt spel, så din poäng går något förlorad. Många använder CryEngine 2 i sina tester så det är en bra jämförelse mellan tester tycker jag.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Spelmotorerna anpassas ju i alla fall efter varje individuellt spel, så din poäng går något förlorad.

Hur menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Många använder CryEngine 2 i sina tester så det är en bra jämförelse mellan tester tycker jag.

Ja om man är intresserad av hur crysis är anpassat för respektive grafikkort, men om man mer är intresserad av hur bra grafkkortet presterar generellt för spel så är det bättre och använda populära spelmotorer.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Enligt mig så är det bättre och sluta använda crysis för att testa spel, det säger inte speciellt mycket eftersom det endast finns ett enda spel byggt på den spelmotorn (CryEngine 2) nu och det är crysis.

Lista med spelmotorer:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines#Commercial_...

Jo jag håller med att Crysis inte är det bästa exemplet, fast jag håller fast att
det är en skillnad hur korten presterar i DX9 respektive DX10, och att det hade varit intressant att se samma test i DX9 för att de flesta kör med WinXp.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Jag sitter på ett HD2900XT kort, och skulle gärna vilja veta ifall det går att kombinera detta kort med ett HD3850? Jag har hört någonstans att det ska funka.

Nu är inte jag någon expert på crossfire, men man använder väl inte minnet på expansionsgrafikkortet? Så då borde det väl vara onödigt att betala för 512mb, och köpa 256mb istället? 512 har jag redan på mitt andra kort.

Sen skulle jag också vilja veta om mitt moderkort, 680i har stöd för crossfire. Det står dock bara SLI-ready på moderkortet.

Dom känner av om ett annat kort än Nvidias sitter i och kopplar bort "per to peer" kommunikationen om så är fallet, detta enbart för att förhindra Crossfire.
Kollade upp det tidigare, jag köpte också ett moderkort med Nvidia-kretsar, vilket jag ångrar i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Hur menar du?

Jag menar att om en spelmotor är modifierad så är den heller ej längre jämförbar, i vissa fall så räcker det ju med en patch för att man ska få helt andra resultat. Så vitt jag vet så finns det inte någon spelknåpare som inte har lagt till eller dragit ifrån på en köpt spelmotor, så testerna du vill ha skulle enligt mitt tycke bli missvisande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ja om man är intresserad av hur crysis är anpassat för respektive grafikkort, men om man mer är intresserad av hur bra grafkkortet presterar generellt för spel så är det bättre och använda populära spelmotorer.

Jo, det är sant. Men detta förutsätter dock att personen som läser testet är intresserad av just det spel som används för testet. Jag tror att det bästa man kan hoppas på är en jämförelse mellan testerna. Det finns helt enkelt för många spel (och ännu fler spelare) för att din metod skulle vara praktisk genomförbar. Kan dock hålla med om att crysis kanske inte är det mest populära spelet men det har säkert andra behållningar, som att det är välkänt och krävande te.x. Dessutom tycks ju alla andra redan använda det. Troligen eftersom alla andra redan använder det

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Jag menar att om en spelmotor är modifierad så är den heller ej längre jämförbar, i vissa fall så räcker det ju med en patch för att man ska få helt andra resultat. Så vitt jag vet så finns det inte någon spelknåpare som inte har lagt till eller dragit ifrån på en köpt spelmotor, så testerna du vill ha skulle enligt mitt tycke bli missvisande.

det tvivlar jag starkt på, det skall extremt mycket till innan någon går in och ändrar i generell kod eftersom man hela tiden måste uppdatera dessa förändringar när de som utvecklar spelmotorn kommer med nya versioner. Tror aldrig jag hört talas om att något företag gör så.
Att de som däremot utvecklar spelmotorn kommer med patchar och nya versioner som sedan eventuella spelutvecklare också tar med i sina patchar är en annan sak. Det är fortfarande samma spelmotor.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Har ett Radeon X1950GT, undrar om det skulle funka i Cf ?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om ni klockade cpun till typ 3.6 eller 4Ghz för att se om det behövs en snabbare cpu för att få ut mer av 4st grafikkort eller om det är drivrutins problem. Det skulle räcka med ett test för att få fram om skalningen blir bättre. (sjäv tvivlar jag på att en Q6600 3Ghz klarar att mata 4 extrema grafikkort)

En fråga till.
Använder Pc mer internminne när man har flera grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
Skulle vara intressant om ni klockade cpun till typ 3.6 eller 4Ghz för att se om det behövs en snabbare cpu för att få ut mer av 4st grafikkort eller om det är drivrutins problem.

Möjligen om spelet bara kör i en och samma tråd, alltså en kärna (3 vilar) får driva 4 stycken grafikkort.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

2x 3870x2

Jag vet inte riktigt vad för sort fälla jag hamnat i,
köpte 2 st eah3870X2 från asus, sen fick man ju såklart byta moderkort.
bytte till ett från gigabyte ( GA-X48-DQ6 ) men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna se att crossfireX gör sitt, provade med endast ett kort i och det vart ingen märkbar skillnad i varken 3dmark06 eller stalker, någon som är mc' skill som kan guida mig till toppen?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Endast HD350, HD3870, HD3870X2 och kommande serien fungerar i crossfire än så länge "blandat" så vitt ja vet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

vilka luringar ati är då! så det är alltså bara att sova på saken som gäller då, =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Endast HD350, HD3870, HD3870X2 och kommande serien fungerar i crossfire än så länge "blandat" så vitt ja vet.

Är det inte hela 3000-serien och därefter?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Är det inte hela 3000-serien och därefter?

Osäker på HD3450 och HD3650.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Borde inte HD3850 i Crossfire också testas? Men enligt hur jag förstått att crossfire fungerar så ska det ge samma resultat som HD3870+HD3850.

http://techreport.com/articles.x/14284/1 skriver endel hur det fungerar.

"The caveat here is that CrossFire X will settle on the lowest core GPU clock, memory clock, and video RAM size to determine the operative clock speeds and effective memory size. As a result, a Radeon HD 3870 X2 paired with a Radeon HD 3850 256MB would perform like a trio of Radeon HD 3850 256MB cards."

Dvs i crossfire X så kommer alla kort prestera som det "sämsta". På den sidan förklaras även varför crossfire X skalar OK upp till 3 GPUs men en 4e gör inte mycket skillnad från 3.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAAB340
Borde inte HD3850 i Crossfire också testas? Men enligt hur jag förstått att crossfire fungerar så ska det ge samma resultat som HD3870+HD3850.

http://techreport.com/articles.x/14284/1 skriver endel hur det fungerar.

"The caveat here is that CrossFire X will settle on the lowest core GPU clock, memory clock, and video RAM size to determine the operative clock speeds and effective memory size. As a result, a Radeon HD 3870 X2 paired with a Radeon HD 3850 256MB would perform like a trio of Radeon HD 3850 256MB cards."

Dvs i crossfire X så kommer alla kort prestera som det "sämsta". På den sidan förklaras även varför crossfire X skalar OK upp till 3 GPUs men en 4e gör inte mycket skillnad från 3.

Alla GPU's håller kvar original frekvensen och jobbar som vanligt i Crossfire.

Det negativa är: Alla kort ställer ner sitt minne till det "sämsta" så i det här fallet till 256MB.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
det tvivlar jag starkt på, det skall extremt mycket till innan någon går in och ändrar i generell kod eftersom man hela tiden måste uppdatera dessa förändringar när de som utvecklar spelmotorn kommer med nya versioner. Tror aldrig jag hört talas om att något företag gör så.
Att de som däremot utvecklar spelmotorn kommer med patchar och nya versioner som sedan eventuella spelutvecklare också tar med i sina patchar är en annan sak. Det är fortfarande samma spelmotor.

Jag tycker man jämt hör dem snacka om att det är en heavily modified blablabla-engine. Mer som att de skryter om det. Även om motorn skulle vara samma så skulle ju i alla fall testerna inte vara samma eftersom banorna skulle vara annorlunda. Hur mycket skillnad detta skulle göra rent praktiskt vet jag dock inte.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

går det att köra 2st 3870 + 1st 3750X2 för det blir juh 4GPU's. och vad kan detta ge för prestanda tror ni?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWzeR
går det att köra 2st 3870 + 1st 3750X2 för det blir juh 4GPU's. och vad kan detta ge för prestanda tror ni?

Ja det går alldeles utmärkt och lär ge snarlik prestanda som två stycken X2:or. Men den mest ekonomiskt givande kombinationen ur prestanda synpunkt är en X2:a med en HD3850.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha lite mer info om andra kombinationer t.ex. med moderkort där ena pci-e bussen är 4x under crossfire. Blir 8GB/sec vs 2GB/s. Är det lönt att köra crossfire då?

Vilka moderkort klarar Crossfire X? 790FX och X38 ok, men sedan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jag skulle vilja ha lite mer info om andra kombinationer t.ex. med moderkort där ena pci-e bussen är 4x under crossfire. Blir 8GB/sec vs 2GB/s. Är det lönt att köra crossfire då?

Vilka moderkort klarar Crossfire X? 790FX och X38 ok, men sedan?

Som jag förstår är det enbart 790FX som på riktigt klarar CrossfireX (1x4 GPU) och då arbetar dessa samtliga i PCIE2.0 och alltså utan några förluster mot PCIE1.0 när de körs i 8x8x8x8. (om jag minns rätt).

Permalänk

Intressant val av moderkort, det är inte ens med på AMD/ATi:s hemsida för officiellt stöd för crossfireX
http://game.amd.com/us-en/crossfirex_components.aspx?p=2#inte...

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Som jag förstår är det enbart 790FX som på riktigt klarar CrossfireX (1x4 GPU) och då arbetar dessa samtliga i PCIE2.0 och alltså utan några förluster mot PCIE1.0 när de körs i 8x8x8x8. (om jag minns rätt).

Hade ett Gigabyte med 790FX, men sålde bort det då jag inte orkade vänta på bra Phenomprollar. Men säg att man har 4 GPU:er orkar då processorn mata ut tillräcklig info utan att cpun blir flaskhals?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Hade ett Gigabyte med 790FX, men sålde bort det då jag inte orkade vänta på bra Phenomprollar. Men säg att man har 4 GPU:er orkar då processorn mata ut tillräcklig info utan att cpun blir flaskhals?

Tveksamt. Om vi nu ser skalningen med 3GPU+ så är det mycket små marginaler vi pratar om. Man kan skylla på drivrutiner på egen hand, men jag tror att det är ett starkt fokus på processorprestandan och förståss dålig optimering av multi-X-GPU, men med perfekta drivrutiner skulle inte heller skalningen bli mer än marginellt bättre med en standardöverklockat processor.

Jag vill se tester på Crossfire-X med extrema filter (12-16xAA, 16xAA och gärna höga upplösningar) i 3dMark som ett allmänt exempel och se hur prestandan rustas upp med diverse grafikkretsar i sammarbete. Detta visar i mina ögon hur skalningen funkar utan att vara allt för beroende av processorn även om den i sig självt förståss är viktig.