Permalänk
Medlem

Mac G4 boot problem

Tjenare.. Fått en gammal G4.. Just nu är Mac os X server installerat, fast har inget lösen eller användarnamn.. de skulle slänga burken men jag fick den, är kär i chassit

Iaf. de jag vet om burken är att de är en 450 mhz power pc med 256 mb ram och det blåa skalet. APG kort from ati samt en hårdisk på 4 gb.. Orginal skulle vara 20 så de lär vara bytt.

Okey, problemet. Har en Mac os x 10.4 Tiger cd men den vägrar boota från den, Håller ner "c" vid uppstart men nej. Testat att koppla ur Hårdisken för att tvinga den.. Men då kommer bara "mac smilet" upp och de blinkar ett frågeteken.

Ska testa att boota ubuntu live så fort jag fått ner det.

Annars. Kan man från Min pc koppla in Hårdisken och föra över filer? Eller hur ska jag göra ifall den inte bootar därifrån heller?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

stoppa in skivan, o boota upp o håll in alt. tangenten, då borde du få upp alternativ för vad du kan boota från.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
stoppa in skivan, o boota upp o håll in alt. tangenten, då borde du få upp alternativ för vad du kan boota från.

TACK!

Btw... Den bootar endast från mac os 9... Inte mac os x 10.4 Och inte mac os 8... utan bara 9an haha

Varför?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
TACK!

Btw... Den bootar endast från mac os 9... Inte mac os x 10.4 Och inte mac os 8... utan bara 9an haha

Varför?

Kör du ppc versionen av 10.4 då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Kör du ppc versionen av 10.4 då?

Kanske det inte var.. För nu i os 9 så crachar de när jag väljer "Reboot now and install"

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

äre mörkblått eller så där gällt blå?
alltså så här:

eller så här:

för äre den första, så äre en G3:a.

detta är inte du? http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=43020&mode=threa... om inte så låter det som liknande problem

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Den sissta bilden.. alltså en g4

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

En G4:a kan inte boota MacOS 8 så det är därför den bara bootar MacOS9.

Skivor med Tiger finns ju i olika versioner:
* Dels sådana man får med sin dator när man köper den och de är avsedda för bara den modellen och bootar inte på andra medeller.
* Dels sådana man köper löst som Tiger och som bootar på alla modeller (fram tills det släpptes).
Har du förstnämnda skivan så funkar det inte på grund av det.

Så enkelt är det

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Älskar de gamla G4:orna, har en själv och har meckat en hel del med den! Fråga om det är något mer!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Tycker jag hört många som har boot problem med äldre PPC macar.
Finns kanske möjlighet att uppdatera deras "bios"?

Hur gick det med ubuntu föresten?

Permalänk
Medlem

Har fått 2 G4 till :).. Ubuntu, testade en gammal. 5an för ppc men fungerade inte.. Ska testa med en lite nyare när jag får tid

Visa signatur

i7.