Permalänk
Medlem

Bli tjock

Väger 61kg och är 192 mitt bmi är 16,5 och jag ser stortsett ut som ett jädrans benrangel. Har tränat i 1 och en halv månad på gym 2dagar i veckan och äter förbannat mycket, mycket snabbmat, rätt lagad pasta, potatis, fiberik mat. Snakkat om hjälp från kunniga på gymmet följt deras råd osv, men ska söka upp en riktigt bra dietist. Funderade också om att gå på vårdcentralen och kolla upp om det är nån störning på förbränningen i kroppen.

Nåt tips på att bli tjock? Nån mirakelkur? Dricker och äter bara fet och protein rik mat. Vissa säger att jag kan ha mask i magen blir man smal av sånt?

Haha kanske lite udda tråd, många vill nog gå ner i vikt.

Permalänk
Medlem

Tycker många smala klagar på att de äter "förbannat mycket" men ändå inte går upp i vikt. Du kanske är van att äta förbannat lite så du faktiskt äter ganska normalt nu.

Hur många kcals trycker du i dig om dan?

Permalänk
Avstängd

Förstår inte att folk har svårt att gå upp i vikt. Nåja jag ska nog hjälpa dig lite

Allt handlar ju om att äta mer kalorier än vad du förbrukar. Så enkelt är det egentligen. Hur många kalorier äter du nu ungefär?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Jag rekommenderar att du läser denna guide, då du kan räkna ut hur mycket kalorier du förbrännar per dag på ett ungefär. Ligg på ungefär 500-1k kcal plus det varje dag och du kommer gå upp ungefär 0,5 - 1 kg i veckan.

Sen är snabbmat INTE en bra lösning att gå upp i vikt. Ditt mål är att försöka äta mat som innerhåller kalorier, men samtidigt innerhåller mycket näring. Eftersom att du håller på och gymmar är det nog bra om du läser på lite om näringslära. Det skadar aldrig.

Där var lite tips. Hoppas du blev lite klokare iaf.

EDIT: Äter du Frukost, Lunch, Middag och 3 mellanmål?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Ät mer.

Permalänk
Medlem

Ett BMI på 16.5 brukar anses tyda på svält eller anorexi. Om du äter och lever normalt ska du nog gå till vårdcentralen eller något, eftersom det knappast att bra för kroppen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Smäll i dig en sånhär om dagen utöver det du äter nu så ska det nog fan hända saker!
http://www.halso.info/forum/t-27035.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Ett BMI på 16.5 brukar anses tyda på svält eller anorexi. Om du äter och lever normalt ska du nog gå till vårdcentralen eller något, eftersom det knappast att bra för kroppen.

Beror väl på hur gammal Robbaz. Låter som han är under eller runt 18 år gissningsvis.

Permalänk
Medlem

Det handlar som redan nämnt om att ligga på ett kaloriöverskott men jag skulle faktiskt rekommendera dig att inte börja räkna kalorier. Det är lite för överseriöst och slutar oftast med att man inte pallar.

Hur många gånger om dagen äter du?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Re: Bli tjock

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Väger 61kg och är 192 mitt bmi är 16,5 och jag ser stortsett ut som ett jädrans benrangel. Har tränat i 1 och en halv månad på gym 2dagar i veckan och äter förbannat mycket, mycket snabbmat, rätt lagad pasta, potatis, fiberik mat. Snakkat om hjälp från kunniga på gymmet följt deras råd osv, men ska söka upp en riktigt bra dietist. Funderade också om att gå på vårdcentralen och kolla upp om det är nån störning på förbränningen i kroppen.

Nåt tips på att bli tjock? Nån mirakelkur? Dricker och äter bara fet och protein rik mat. Vissa säger att jag kan ha mask i magen blir man smal av sånt?

Haha kanske lite udda tråd, många vill nog gå ner i vikt.

Jag är ca 190 lång och väger 68kg +-, och har också svårt att gå upp i vikt, rör mig dock väldigt mycket och äter mycket. x<

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Skriv här vad du äter en vanlig dag, så kan vi hjälpa dig utifrån det.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Re: Bli tjock

Citat:

Väger 61kg och är 192

:0

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Det handlar som redan nämnt om att ligga på ett kaloriöverskott men jag skulle faktiskt rekommendera dig att inte börja räkna kalorier. Det är lite för överseriöst och slutar oftast med att man inte pallar.

Överseriöst? Om man styrketränar så är man i princip tvungen att räkna kalorier då du måste ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler. Att räkna kcal är inte svårt heller. Man behöver inte räkna exakt per kcal, men om man iaf räknar per hundra så får man en bättre övervakning på hur mycket man stoppar i sig om dagarna.

Jag rekommenderar alla som vill bygga muskler och gå upp i vikt eller dom som vill gå ner i vikt att räkna kalorier på ett övergripande sätt. Lista finns här:
http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Överseriöst? Om man styrketränar så är man i princip tvungen att räkna kalorier då du måste ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler. Att räkna kcal är inte svårt heller. Man behöver inte räkna exakt per kcal, men om man iaf räknar per hundra så får man en bättre övervakning på hur mycket man stoppar i sig om dagarna.

Jag rekommenderar alla som vill bygga muskler och gå upp i vikt eller dom som vill gå ner i vikt att räkna kalorier på ett övergripande sätt. Lista finns här:
http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Äh snack. Jag har tränat 8 år och har ökat i vikt från 70 till 110kg. Jag kanske bara är oerhört magisk som kör på känn, vem vet. Även när jag gått ner 15 kg har jag inte räknat en enda kalori, bara man vet vad som är onyttigt/kaloririkt och inte och det är inte så svårt att räkna ut.

Därmed inte sagt att det inte fungerar att räkna kalorier, men de flesta orkar inte med det och ger upp helt därför att de tror att det är den sortens nivå som krävs för att gå upp eller ner i vikt och det stämmer inte.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Äh snack. Jag har tränat 8 år och har ökat i vikt från 70 till 110kg. Jag kanske bara är oerhört magisk som kör på känn, vem vet. Även när jag gått ner 15 kg har jag inte räknat en enda kalori, bara man vet vad som är onyttigt/kaloririkt och inte och det är inte så svårt att räkna ut.

Ja visst går det att gå upp/ner i vikt utan att räkna kalorier, men det är mycket lättare att göra det om man inte har så bra koll och det har absolut inte alla.

Citat:

Därmed inte sagt att det inte fungerar att räkna kalorier, men de flesta orkar inte med det och ger upp helt därför att de tror att det är den sortens nivå som krävs för att gå upp eller ner i vikt och det stämmer inte.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Vad för nivå är det du pratar om? Och så jobbigt är det faktist inte att räkna. Det står ju på paketen hur mycket det innerhåller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja visst går det att gå upp/ner i vikt utan att räkna kalorier, men det är mycket lättare att göra det om man inte har så bra koll och det har absolut inte alla.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Vad för nivå är det du pratar om? Och så jobbigt är det faktist inte att räkna. Det står ju på paketen hur mycket det innerhåller.

Orka räkna kalorier? Man äter tills man är mätt, då får man det kroppen behöver. Tränar du mer behöver kroppen mer, så det sköter sig automatiskt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ät ät ät. Varför läser du det här när du egentligen ska äta? Gå och ät nu. ÄT!
Så enkelt är det. Äääääät! Händer det inget så ät mera.

Även jag går på känsla när det kommer till näringen. Jag vet ju ungefär hur mycket jag behöver äta för att ligga stilla på min vikt. "Normal kost". Sen är det ju bara stoppa i sig lite mera än så. Väldans simpelt.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Orka räkna kalorier?

Om man orkar att nästan skriva 4k inlägg på sweclockers så orkar man nog läsa på paketen hur många kalorier det innerhåller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man orkar att nästan skriva 4k inlägg på sweclockers så orkar man nog läsa på paketen hur många kalorier det innerhåller.

Touché!

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

För att "räkna" kalorier måste du veta exakt hur mycket du haft i av allt och sedan väga den del du äter av allt. Detta tror jag ingen vanlig människa orkar. Sen vad tycker du är enklast, äta tills du är mätt eller stå och försöka uppskatta hur mycket du ätit och sedan uppskatta hur mycket du har kvar att äta?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

För att "räkna" kalorier måste du veta exakt hur mycket du haft i av allt och sedan väga den del du äter av allt. Detta tror jag ingen vanlig människa orkar. Sen vad tycker du är enklast, äta tills du är mätt eller stå och försöka uppskatta hur mycket du ätit och sedan uppskatta hur mycket du har kvar att äta?

Vem har sagt att man måste väga allt man äter? Jag skrev tidigare att man kan uppskatta på ett ungefär hur många kalorier. Det är absolut inte svårt eller jobbigt, jag gör det själv.

Att äta tills man blir mätt räcker inte ibland. Vad vet du om storleken på TS magsäck?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem har sagt att man måste väga allt man äter? Jag skrev tidigare att man kan uppskatta på ett ungefär hur många kalorier. Det är absolut inte svårt eller jobbigt, jag gör det själv.

Att äta tills man blir mätt räcker inte ibland. Vad vet du om storleken på TS magsäck?

Att uppskatta är inte att räkna.

Sen angående att äta tills man är mätt, klart som fan det räcker. Det är kroppens vis att säga till dig hur mycket energi den behöver. Om du äter dig mätt och 2 timmar senare blir svinhungrig får du väl äta igen?

Sen är räkna kalorier helt onödigt då det är så gott som omöjligt att beräkna hur mycket du bränner på en dag. Är man dessutom så smal från början att man knappt kan gå ner mer har man inget att "testa dig fram" med heller.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Att uppskatta är inte att räkna.

Nähä då är det väl inte det då. Lustigt att det funkar för mig.... (varför finns dett uppgifter i matematiken där man ska uppskatta svaret?).

Citat:

Sen angående att äta tills man är mätt, klart som fan det räcker. Det är kroppens vis att säga till dig hur mycket energi den behöver. Om du äter dig mätt och 2 timmar senare blir svinhungrig får du väl äta igen?

Så du menar att fetton som väger 150 kg ska äta sig mätta för annars så får dom inte i sig tillräckligt med energi? Fan va smart... Mätthetskänslan har med när magsäcken är full, inte när du har fått i dig tillräckligt med energi.

Citat:

Sen är räkna kalorier helt onödigt då det är så gott som omöjligt att beräkna hur mycket du bränner på en dag. Är man dessutom så smal från början att man knappt kan gå ner mer har man inget att "testa dig fram" med heller.

Oj nu blev det helt onödigt att räkna kalorier. Hur ska man då veta om man ligger på ett överskott på energi? Eller underskott för att gå ner i vikt? Det är bara äta sig mätt så löser sig allt...

Jag rekomenderar dig att läsa den här som jag länkade till förut. Där kan du räkna "på ett ungefär" hur mycket energi du gör av med per dag och därmed få en vägledning.

Men det här behövs ju inte. Det är ju bara och äta sig mätt så får man perfekt vikt direkt. Jag tycker du ska skriva din teori på t.ex Kollozzeum- och flashbackforumet om "äta sig mätt så löser sig allt". Den verkar helt revolutionerande...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nähä då är det väl inte det då. Lustigt att det funkar för mig.... (varför finns dett uppgifter i matematiken där man ska uppskatta svaret?).

Så du menar att fetton som väger 150 kg ska äta sig mätta för annars så får dom inte i sig tillräckligt med energi? Fan va smart... Mätthetskänslan har med när magsäcken är full, inte när du har fått i dig tillräckligt med energi.

Oj nu blev det helt onödigt att räkna kalorier. Hur ska man då veta om man ligger på ett överskott på energi? Eller underskott för att gå ner i vikt? Det är bara äta sig mätt så löser sig allt...

Jag rekomenderar dig att läsa den här som jag länkade till förut. Där kan du räkna "på ett ungefär" hur mycket energi du gör av med per dag och därmed få en vägledning.

Men det här behövs ju inte. Det är ju bara och äta sig mätt så får man perfekt vikt direkt. Jag tycker du ska skriva din teori på t.ex Kollozzeum- och flashbackforumet om "äta sig mätt så löser sig allt". Den verkar helt revolutionerande...

Det där va skojj, när jag använder multipeln 2.0 (vilket t.o.m skulle vara en idrottsmans dag inom en konditionsgren) skall jag få i mig 4000 kcal för att hålla vikten (notera att jag själv inte ligger på en idrottsmans nivå). Detta bevisar ju vilket skit det där är. Jag har "uppskattat" hur mycket jag får i mig under träningsperioder, när detta ligger på under 4500 kcal rasar jag i vikt. Gick ner 3-4 kg på en vecka senast. Och jag är inte på något vis speciell.

Det jag försöker uppnå är att ditt behov är olika från person till person, så att uppskatta/räkna är omöjligt om du inte själv sätter upp din egna skala genom tester.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det där va skojj, när jag använder multipeln 2.0 (vilket t.o.m skulle vara en idrottsmans dag inom en konditionsgren) skall jag få i mig 4000 kcal för att hålla vikten (notera att jag själv inte ligger på en idrottsmans nivå). Detta bevisar ju vilket skit det där är. Jag har "uppskattat" hur mycket jag får i mig under träningsperioder, när detta ligger på under 4500 kcal rasar jag i vikt. Gick ner 3-4 kg på en vecka senast. Och jag är inte på något vis speciell.

Det jag försöker uppnå är att ditt behov är olika från person till person, så att uppskatta/räkna är omöjligt om du inte själv sätter upp din egna skala genom tester.

Du har inte tänkt på att det kan ha förlorat vatten som kan ha varit den stora viktnedgången? Plus så är det här mer vägledande än att säga "ät tills du är mätt". Men jag tycker allvarligt att du ska skriva dina teorier på kollozzum och se hur dom reagerar på dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har inte tänkt på att det kan ha förlorat vatten som kan ha varit den stora viktnedgången? Plus så är det här mer vägledande än att säga "ät tills du är mätt". Men jag tycker allvarligt att du ska skriva dina teorier på kollozzum och se hur dom reagerar på dom.

Nja, att förlora vatten är nog svårt när man dricker 5-6 liter per dag Klart det inte är mer vägledande än "ät tills du blir mätt". En felaktig formel är inte vägledande alls.

Varför skulle jag bry mig om hur de på kollzzeum reagerar på mina teorier (om man äns kan kalla dem teorier då jag endast säger att ingen universiell formel går att applicera på alla människor)? Jag gick in på sidan men det står ingenstans något om vilka akademiska utbildningar i relevanta ämnen de har, så jag får väl gissa på att de inte har några.

Extra skojj är ju att tråden du länkade till pratar om GI index och liknande. Har de inte fattat att hela den skalan är baserade på felaktiga parametrar? Sen snackas det om att promenader innan frukost är extra effektiva, där kan man ju inte direkt kritisera annat än att han borde nämt att en del forskning tyder på motsatsen. Det är långt ifrån bevisat att så är fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak jag vill säga till trådskaparen Robbaz är; ät mycket, men ät rätt grejer. Du skulle kunna äta härdat fett och strösocker hela dagarna, men då dör du också antagligen innan du fyllt 30. Ät mest protein (t.ex. kött, fisk och bönor), ät mycket kolhydrater (t.ex. potatis, ris och pasta) och ät en hel del grönsaker. Det sistnämnda för att må bra och slippa hjärt- och kärlsjukdomar.

Undvik snabbmat och onödiga mängder socker. Och att träna 2 ggr / vecka låter väldigt lite i mina öron. Gå upp på tre gånger och gärna fyra. Mer än fyra kan vara onödigt, men tre är nog ett minimum.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska ta och fråga lite mer kunnigt folk, om du nu lider av det.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag äter otroligt mycket just nu, Idag åt jag 2 tallrikar fil och flingor och 4st polar makkor med bregott och ost. 2st 45gram hamburgare med bröd på skolan, sedan en 90grams cheese burgare på max, när jag kom hem stekte jag fläskfile och värmde färdiggjord potatis gratäng vilket vart en rejäl portion en fylld tallrik. Ska koka palt och tjäka lite kvällsmat också. Så är det stortsett varje dag men iband kan det vara pasta, potatis eller nåt liknande. Snabb maten är ju så förbannat dyr.

http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html
Gjorde det där tested och fick ut att jag skulle behöva 2870 kalorier en vanlig dag utan träning, går ditt jag ska i vårt och tortt vinter som sommar.

Pratade med en kunnig dietik lärare på gymnasiet, hon sa att det inte var så speciellt mycket kalorier eller protein i hamburgare eller i nåt av det jag äter dagligen.

Äter självklart mycket imellan ace_of_spades säger att jag ska äta äta äta, minns att jag såg ett bullshit avsnitt om batning osv. I slutet sa dom att äter man mindre blir man smal och äter man mer blir man tjock. Äter till jag blir propp propp mät, inte bara ååååh vad mät jag är utan. Fyfan jag ska pressa ner den där jävla laxbiten hoppas jag inte börjar må illa.

Tro det eller ej så har jag vägt mindre än 61kg var runt 56kg i jeans och t-shirt för runt 2år sedan var nästan lika lång som nu. Började träna och fick lite muskler och gick upp i vikt. Självklart väger muskler mer än fett men förfan fett väger mer än inget även om jag "normal stark" så finns det inget vet som kan hjälpa till att hålla mig på plats osv.

Grönsaker, fisk, linser? Skita i snabbmat? Träna mera? Äta regelbundet? = Gå upp i vikt?

Men säg att du äter pasta (säg spaghetti med köttbullar, och lagar helt till dig själv, hur mycket pasta tar du? Jag själv smäller väl i mig 300 gram pasta till lunch, och kanske 15 köttbullar. Detta är normalt för mig, då står jag mig till middagen de perioder jag inte hårdtränar. Kör jag mycket träning kan jag slänga i mig ett halvt paket müsli till mellanmål mellan lunchen och middagen.

Tycker jag är rätt normala mängder

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa har bättre förbränning än andra, men det går ändå inte att stå emot fakta. Lägger man sig på ett överskott av kalorier kommer vikten också.

Ett tips jag hörde till en person i en liknande situation i p3 med den där träningssnubben var att ifall man har svårt att äta tillräckligt för att gå upp i vikt är jordnötter som extraintag bra.
Runt 600 kalorier per 100gram med nyttiga fetter och proteiner.
Bästa är naturella grejjer, då slipper du allt salt.

Några nävar jordnötter är enkelt att få i sig, även när man känner sig mätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Vissa har bättre förbränning än andra, men det går ändå inte att stå emot fakta. Lägger man sig på ett överskott av kalorier kommer vikten också.

Ett tips jag hörde till en person i en liknande situation i p3 med den där träningssnubben var att ifall man har svårt att äta tillräckligt för att gå upp i vikt är jordnötter som extraintag bra.
Runt 600 kalorier per 100gram med nyttiga fetter och proteiner.
Bästa är naturella grejjer, då slipper du allt salt.

Några nävar jordnötter är enkelt att få i sig, även när man känner sig mätt.

Precis! Perfekt på träningsdagar att dra i sig hundra gram cashew eller jordnötter efter middagen

Visa signatur