Permalänk

Temperaturer

Vad ska man egentligen lita på när det gäller mätning av temperaturer?

Har använt HWmonitor ett tag nu och trodde den var ok, ända tills jag skaffade mig ett Gigabyte DS3.
Körde den först med en E6600 och det märkliga var att tempen hade stigit ca 10-15 grader från förra mobot jag hade. Från ~35-40 till 48-50. Sen bytte jag cpu till en E8400. Fortfarande samma varma temp.

Hwmonitor visar ju coretempen vilket bör skilja sig lite mot den ordinära cputempen. Min cputemp i BIOS är nu ~30 grader.
Känns ju lite märkligt att jag då har närmare 50 på core i hwmonitor.

Testade även speedfan och där visar min core-temp 43 grader.
Har även kollat med själva programmet coretemp och även där liksom i hwmonitor sniffar den på 48-50-strecket i idle. Kan tillägga att den även påstod att jag hade en cpu på 2 ghz i det programmet.
CPU-Z och alla andra program visar ju 3 ghz.

Har även nu installerat EasyTune 5 Pro som följer med mitt mobo och det pendlar mellan 25-30 grader på cpun.

Alla temperaturer jag hänvisar till är IDLE-temps.

Visa signatur

/Secretsavage

"Cooler Master Stacker, Core2Duo E8400@3GHz, Gigabyte GA-P35-DS3, 4x1024MB Corsair DDR2, Powercolor Radeon HD3870, 2xHDD S-ATA 160GB, 1xHDD S-ATA 300 GB"

Permalänk
Medlem

Det är lite olika sensorer på olika ställen. Dock är det förmodligen tempen på vardera core i coretemp och speedfan som du ska lite på. Det finns för mig med en E6600, fem olika temps i speedfan, varav en är mobo-nb. De andra är dock lite svårare att skilja på, men runt 45 i idle ligger min.

Har hört om konstiga tempmätningar med E8400:(

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar everest ultimate 4.50 som fungerar bra för mig som även visar cputempen (coretempen är samma som i coretemp) realtemp visar en coretemp som är 10° lägre på grund av att de har uppskattat maxtempen 10° olika (kärntempraturen rapporterar endast marginalen till maxtemp)

ang 2GHZ så är det funktionen speedstep som gör att processorn klockar ner sig när den inte belastas (sparar ström och minskar värmen)

Permalänk

Lite märkligt ändå att min cpu-temp enligt bios, Easytune 5 Pro och Extern Tempmätare samt Everest ligger mellan 25-30 och kärnorna sniffar på dryga 20 grader mer.

Visa signatur

/Secretsavage

"Cooler Master Stacker, Core2Duo E8400@3GHz, Gigabyte GA-P35-DS3, 4x1024MB Corsair DDR2, Powercolor Radeon HD3870, 2xHDD S-ATA 160GB, 1xHDD S-ATA 300 GB"