Flightmode inte tillåtet på flygplan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJiM
Jag undrar en sak. Om det e så farligt med mobiler så borde det väl vara förbjudet att ha mobilen på inom den radie från flygplatsen som mobilen "når"? Det va ju extra farligt vid lyftning och landning.. Jag vet inte hur många meter mobilen får täckning. Jag gissar på att det e ganska långt.

Troligtvis så finns det en radie också, absolut. Några meter? Jag har ingen aning. Som sagt, det finns mobilförbud på sjukhus också.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så e det bara förbud i sjukhus. Jag kan stå utanför fönstret. Så det förbudet kan man oxå rösta bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Jag brukar försöka att inte gå mot rött, nej. Om nu du skiter i det, får stå för dig.

Återigen, som i den andra tråden Derox, så verkar du inte riktigt kunna läsa. Det jag stör mig på (och så tar vi det igen) det är klart värt att överväga att ta bort förbudet, men det gör inte, anser jag, att man har rätten att skita i det, tills det är borttaget. Det är bara det jag ville komma fram till. Huruvida det är riskabelt tekniskt eller inte, låter jag experter utröna.

Du kan googla på mitt namn om du är nyfiken på hur gammal jag är, vad jag har för bakgrund och vad jag gör idag. Hittar du inte till Google så hittar du troligen till min profil här på forumet. Där finns det kanske en hemsideadress.

Sen tycker jag att det är lika fascinerande att se att du har svar på allt (oftast svar på helt andra saker i och för sig). Det är konstigt. Du borde anställas av NASA. De borde ha en ruskig nytta av dina kunskaper om allt. Troligen skulle alla olyckor där också kunnat undvikas, om de bara hade tänkt på allt du redan vet.

Jag kan helt klart respektera att du anser att man inte får skita i förbud hur dumma de än är, men du kan inte hävda att andra begår ett moraliskt fel genom att göra det. Du kan ju själv tycka att de är förkastliga människor, men då har du ju öppnat upp dig själv för vad de tycker om din ställning

Även jag låter expertna utröan ifall det är riskabelt, sedan tar jag del av deras resultat och på så vis får man ju reda på det. Sen att man kan dra lätta slutsatser som att magnetfält av svaga elektriska apparater är extremt svaga är ju bara en fingervisning om att det inte är riskabelt. Då kan man ju börja läsa rapport på ämnet för att få veta hurvida tesen var korrekt.

'Hittade din hemsida och kunde där iaf hitta ditt CV, tyvärr såg jag ingen ålder, men jag kanske sökte dåligt, sen spelar ålder mindre roll visserligen. Jag är själv 21 men finns säkerligen många 15 åringar som överglänser mig i allt möjligt. Dvs, man kan vara 10 och skitsmart eller 50 och stendum, ålder säger inte mycket

Sen är det kul att du tycker jag har svar på allt Jag försöker verkligen, jag gillar kunskap. NASA skulle dock må bättre av att anställa någon som själv bedriver forskning, inte någon som endast tar del av andras. Jag gillar att läsa faktatexter. Nu gjorde jag inte det till den här tråden då jag gjort det till en liknande tråd på ett annat forum för nått år sedan, men då gjorde jag som jag brukar, jag letade upp ett antal vetenskapliga experiment där de testat detta och läste deras rapporter och resultat.

Detta tycker jag allt fler bör göra när de diskuterar på forum. Alla har vi en åsikt, åsikter kan skilja sig åt och ingen är felaktig, däremot är fakta något helt annat. Innan man gör ett beslut anser jag att man bör ha tillräckligt med fakta. Jag tycker helt klart inte man bör ha telefonen på utan flightmode, där kan det vara så att en ny telefon är annorlunda från äldre och kan störa någon oskyddad del, men en i flightmode är ju ett helt annorlunda scenario.

Nu har jag svamlat nog, det är säkert helt oläsligt, jag skyller det på sömnbrist !

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Vad jag vet så e det bara förbud i sjukhus. Jag kan stå utanför fönstret. Så det förbudet kan man oxå rösta bort.

Jo, men då har det ju troligen med radien att göra, eller någon annan faktor.

Några andra bra förbud som ändå ska bort? Bälte i bilen (du har säkert bälte och om du inte har det, så kör du ju ändå tillräckligt bra)? Förbudet mot att aga (jag menar, det är ju ändå så få som slår sina barn, eller, du känner väl ingen som gör det, så då händer det ju troligen inte heller)?

Permalänk
Medlem
Citat:

E det inte bättre att det finns mobilförbjudna flighter och tillåtna flighter? Då finns det ett val.

Jippi, tror du flygbolagen har råd med det eller (dubbla flygningar)? speciellt när oljepriset redan liger så högt, sen är det ju alltid bra att sabba miljön mer på tomma flights.

Permalänk
Medlem

Jag har inget körkort. Så jag får lita på den som kör. Har inga större behov av körkort och bil. Lägger hellre pengar på annat. Förbud mot aga kan ju tas bort. Misshandel täcker nog den oxå.

Permalänk
Medlem

Oj jävlar vad denna lilla frågan utveckades till! Ska se här var jag står mitt i allt...

Jag måste faktiskt hoppa in på Sean's spår faktiskt. Så länge förbudet finns så skall man följa det. Det säger ju inte att det är absolut nödvändigt, men förbudet finns där och då skall det följas. Du kan ju göra saker som i värsta fall skulle påverka alla andra i flygplanet.

För ett tag sedan på nyheterna var det piloter som söp som var på tapeten. De körde bakis med otillåtna mängder alkohol i blodet. Jag hörde inte något om någon flygolycka pga detta, ska man då ta bort förbudet, så att piloter tillåts ta sig en 6a whisky innan de sätter sig bakom spakarna? De har ju trots allt inte hänt någon olycka, och piloterna har ju bra utbildning, datorer som tar över och även en andra pilot, det är lungt - eller?

Själv tycker jag att det skall undersökars ordentligt och finns det ingen fara med mobiler under flygningar så skall de få användas. Men jag kommer aldrig slyga med mobilen på, för att jag "vet" att inga olyckor har hänt pga detta, det finns ju ett förbud, och massa medpassagerare.

Kul diskussion annars, den får gärna fortsätta

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

För mig är flightmode okej, men att vissa skriver att de sms.ar osv tycker jag är tråkigt att höra att de inte fattar att de är mot reglerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
För mig är flightmode okej, men att vissa skriver att de sms.ar osv tycker jag är tråkigt att höra att de inte fattar att de är mot reglerna.

Mjo, flightmode anser jag okey, då mobilen uppför sig som vilken annan mp3spelare som helst. Bara man inte viftar med telefonen och skrämmer upp flygrädda människor. Man ska göra det med respekt för andra.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vilken härligt skön nivå på svaren här inne.
Underhållande!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Inaktiv

Men shiet, oändligheternas tråd, bara massa babbel sean.w har fan rätt, inse det bara, stäng av alla telefoner samt övriga elektroniska prylar vid start och landning, om ni ska ha på telefonen under flygningen så använd Flight mode, om ni vet vad det är...
Den här tråden handlar om flygplan, inte bussar och andra grejor.. Sen kan inte bussen störas av mobiltelefon sändningar och nät som avges ifrån dem. Det finns endast en bilmodell som är väldigt gammal som inte går ihop med vissa mobiltelefoner och det är ytterst konstigt och helt overkligt, men så är det.
Det har hänt navigeringssystem fel p.g.a mobiler, sändningen mellan piloterna och flygtornen har också störts p.g.a vissa människor som har på sin j*vla mobiler under flygtid *icke flight mode*, en fråga seriöst, vad är det som är så svårt att trycka på endast en knapp, för att bara stänga av telefonen (förresten det kanske är 3 knappar då, ifall du har på knapplås, men det tar ungefär ca 2-3 sekunder, ifall man har SE telefoner)? (Ni ringer ändå inte ifrån flyget, brukar inte finnas sändning, och sen när telefonen hittar sändning tillsammans med 100 andra telefoner på flyget så lär det bli väldiga störningar). Som då kanske kan orsaka människors liv, det vet man aldrig, nuförtiden kan allting hända.
Det är dessutom bara onödigt att utmana ödet och andra oskyldiga människors öden, alla kanske inte är oskyldiga, men det finns på varje plan.
Lyssna och lär.. Stäng av era elektroniska prylar som ger ifrån sig sändningar under flygtiden, och om ni har elektroniska prylar som inte ger ifrån sig sändningar så kan ni ha på dem under flygtiden men dock inte start/landning.

Permalänk
Medlem

Kom också hem från Mallorca för några dagar sen och flight mode var förbjudet (Spanair). De sa det upprepade gånger i högtalarna.

Om jag minns rätt så var det alla flyg till/från spanien som flight mode är förbjudet för att Spanska luftfartverket (eller liknande) ännu inte hunnit testa och godkänna flight mode.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Åker låååångt på torsdag. Kommer att ha flight mode på heeela resan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Kom också hem från Mallorca för några dagar sen och flight mode var förbjudet (Spanair). De sa det upprepade gånger i högtalarna.

Om jag minns rätt så var det alla flyg till/från spanien som flight mode är förbjudet för att Spanska luftfartverket (eller liknande) ännu inte hunnit testa och godkänna flight mode.

Jippi, bästa inlägget i tråden som dessutom är typ 100% OnTopice, tack! Då skippar man Spanair nästa gång helt enkelt

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem

En annan rolig grej man kan göra är att köra igång GPS'en i planet... sen kan man jämföra vilken hastighet man får där och vilken som står på skärmarna i planet. Det provade jag när jag var i USA för nån månad sedan. Stämde väldigt väl faktiskt.

För alla som gnäller så består inte GPS av en sändare, bara mottagare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampari
Jippi, bästa inlägget i tråden som dessutom är typ 100% OnTopice, tack! Då skippar man Spanair nästa gång helt enkelt

Jo, fast det kanske gäller alla flygplan som landar/flyger förbi spanskt luftrum?

(om det nu är dit du ska)

Permalänk
Medlem

Håller med sean till 100% för övrigt. Om flygbolaget av någon outgrundlig anledning inte tycker sig kunna garantera säkerheten vid start/landning om man har sin telefon på är det självklart att man slår av den, oavsett hur duktig man tycker sig vara på ämnet.
Ifall 300 pers på planet skulle skita i reglerna och köra på vad de hört är rätt och fel skulle det förr eller senare gå illa med något. Och majoriteten som läser den här tråden och har mobilerna på är antagligen inte bättre än att de hört/sett att det är säkert av någon annan i tråden heller.
När det blir allmänt accepterat att göra som man vill om man känner sig säker på att man vet bättre flyttar jag till mars!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007

När det blir allmänt accepterat att göra som man vill om man känner sig säker på att man vet bättre flyttar jag till mars!

Jag vet nog inte vilket som är värst, din version där eller att alla är regel-nazister på heltid :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Jag vet nog inte vilket som är värst, din version där eller att alla är regel-nazister på heltid :/

Jag vet inte vad som är värst; det faktum att du själv sätter dig över och verkar fullständigt skita i förbud och säkerhetsföreskrifter som gäller för allas säkerhet och där det i det här fallet kan handla om liv eller död i det mest kritiska momentet där bra många liv står på spel (till skillnad på om man till exempel ska stänga av mobiltelefonen i ett klassrum där ingen dör om klassrummet störtar), eller din generella inställning och det faktum att du över huvud taget drar en inte ens rolig parallell till nazismen... Sorgligt.

Permalänk
Citat:

Jag vet inte vad som är värst; det faktum att du själv sätter dig över och verkar fullständigt skita i förbud och säkerhetsföreskrifter som gäller för allas säkerhet och där det i det här fallet kan handla om liv eller död i det mest kritiska momentet där bra många liv står på spel (till skillnad på om man till exempel ska stänga av mobiltelefonen i ett klassrum där ingen dör om klassrummet störtar), eller din generella inställning och det faktum att du över huvud taget drar en inte ens rolig parallell till nazismen... Sorgligt.

Tja, du är väl inte så oskyldig heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hörru ditt pantade ollon, hittar du nånstans där jag säger något liknande så få fram med det eller knip igen och tänk dig för innan du hetsar ut en massa ordbajs nästa gång.

Det är förbannat dumt att ge andra åsikter som dom inte har.

Edit: Nu blev det ett jävligt aggresivt svar där, men faktum kvarstår, hittar du någonstans där jag förespråkar en enda del av det du sa så visa det. Ingenstans har jag påstått något av det du säger.

Permalänk

Vilket jävla I-landsproblem.

Att sätta sig i ett flygplan är ju ett defenitivt avståndstagande från framtida liv på jorden. Är ens resa så viktigt att jordens undergång är ett pris man är beredd att betala, är det då verkligen en så stor uppoffring att stänga av mobilen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Vilket jävla I-landsproblem.

Att sätta sig i ett flygplan är ju ett defenitivt avståndstagande från framtida liv på jorden. Är ens resa så viktigt att jordens undergång är ett pris man är beredd att betala, är det då verkligen en så stor uppoffring att stänga av mobilen?

Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Tills den dagen det är bevisat att påslagna mobiler är direkt stör ut planets utrustning så röstar jag för att förbjudet ska bort.

Haha, det var nog det värsta jag läste av många dumma inlägg i denna tråden.

Det vore annars ganska självklart att bevisa att påslagna mobiler INTE stör planets utrustning. På så sätt förhindrar man ju att något händer innan man vet lite mer... fast det var ju bara en tanke

Jag kan hålla med många om att det säkert är en gammal just-in-case-regel, men ingen rök utan eld...

Visa signatur

Asus M4N82 DELUXE, SAM3 | AMD Phenom II-X4 940 BE @ 3 GHz | 4 GB RAM | GTX260-216
600W Zalman WZM600-HP | BenQ TFT 21.5'' G2200HD | Antec Three Hundred | 750GB Samsung SpinPoint

Permalänk
Medlem

Det är väl inte svårare än att man som "gäst" hos flygbolaget följer deras regler och förordningar.
Oavsett om det är farligt eller ej?
Jag brukar försöka hålla mig till förordningar och regler på hotell, bussar, båtar, flyg osv. Det gör hela resan lite smidigare för alla. Jag brukar inte gräva ner mig i om det finns vetenskapliga bevis för att jag bör släppa av äldre och barn först när jag ska kliva av bussen.
Men jag kanske bara är förtryckt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Hörru ditt pantade ollon, hittar du nånstans där jag säger något liknande så få fram med det eller knip igen och tänk dig för innan du hetsar ut en massa ordbajs nästa gång.

Det är förbannat dumt att ge andra åsikter som dom inte har.

Edit: Nu blev det ett jävligt aggresivt svar där, men faktum kvarstår, hittar du någonstans där jag förespråkar en enda del av det du sa så visa det. Ingenstans har jag påstått något av det du säger.

Nu kanske jag misstolkade dig. Om jag gjorde det så ber jag om ursäkt. Jag tolkade det nämligen som att du tyckte det var galet att Freezer007 hade åsikten av att han flyttar till mars när alla börjar ta egna beslut och inte bry sig om förbud eller motsvarande, samt att du antagligen räknar mig som en regelnazist, bland annat. Eller så pratade du i generella ordalag om regelnazister och då tar jag åt mig, eftersom hela diskussionen spårade för att jag väljer att följa de förbud och säkerhetsföreskrifter som finns...

Så återigen, håller du med Freezer007 så kan jag bara be om ursäkt. Annars får orden stå var, eftersom det känns som att det inte finns något direkt mellanläge - antingen följer man förbud, eller så gör man det inte. Jag har svårt att hitta en mellanväg där... särskilt i detta specifika fall som tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

Sorgligt att se nivån på denna tråd. Håller med sean, är det förbud mot ngt så följer man det oavsett hur korkat man tycker det är. Men det verkar som sagt ligga i tiden att ifrågasätta allt. Men jag lägger mig inte i diskussionen på ngt djupare plan, då blir väl jag också kallad för ett pantat ollon, eller ngt annat moget. Vore bäst att låsa tråden eftersom vissa småbarn tydligen inte kan låta bli att spåra ur totalt. Sean, jag tycker du har rätt i sakfrågan, men jag tycker du borde ge upp nu, som du märkt funkar inte logik på vissa så det är bara meningslöst att lägga tid på att argumentera med fakta när folk bara svarar med spekulationer och spydigheter. Tydligen tycker vissa det är helt ok att sitta bakom sin skärm och vara kaxiga bara för att de inte kan få på truten på ett forum. Tycker modsen borde göra en insats här faktiskt.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Kolla Sean's uttalanden istället: phonemode i plan är i samma liga som rattfylla... Kom igen, lite hjärna skadar inte ibland

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu kanske jag misstolkade dig. Om jag gjorde det så ber jag om ursäkt. Jag tolkade det nämligen som att du tyckte det var galet att Freezer007 hade åsikten av att han flyttar till mars när alla börjar ta egna beslut och inte bry sig om förbud eller motsvarande, samt att du antagligen räknar mig som en regelnazist, bland annat. Eller så pratade du i generella ordalag om regelnazister och då tar jag åt mig, eftersom hela diskussionen spårade för att jag väljer att följa de förbud och säkerhetsföreskrifter som finns...

Så återigen, håller du med Freezer007 så kan jag bara be om ursäkt. Annars får orden stå var, eftersom det känns som att det inte finns något direkt mellanläge - antingen följer man förbud, eller så gör man det inte. Jag har svårt att hitta en mellanväg där... särskilt i detta specifika fall som tråden handlar om.

Att folk själva följer regler och lagar ser jag inte alls som att de är "regelnazister", däremot om det blir ett jävla liv när en regel bryts, hur liten den än är, då ser jag det mer som att regelnazisterna är framme. Det var inte riktigat åt någon i tråden utan en generell anmärkan.

Och då jag även tog Freezers uttalande som ett generellt uttalande så kommenterade jag det också på det viset, jag kopplade inte till trådskaparens ursprungliga fråga. Det finns många lagar och regler som ändras beroende på vilket land eller företag man har att göra med, och där tror jag att både du och jag kan hålla med om att några av dom ur vissa, om än bara moraliska, synvinklar är direkt felaktiga.

Därav min högst personliga åsikt att regler inte ska följas bara för att det är en regel, utan för att ett vettigt syfte ska uppnås.

För övrigt är min telefon avstängd på flygplan, så vi har det ur världen

Permalänk
Medlem

Absolut Aijoj, men jag antar att få här kan erkänna sig mer upplysta än de som nu har skapat regeln/lagen på flygplanen. Visst finns de säkert de som är det, men det kan man aldrig veta, och fortfarande tycker jag att det är fel att bryta mot en regel bara för att man tror sig kunna mer om sakfrågan än regelskaparen.

Hörde förut att en skrämmande stor andel av trafikanterna i USA (10-50% nånstans) struntar i säkerhetsbälten för att de är rädda för att brinna inne i bilen. (ja, man skadar bara sig själv, och eventuellt sina barn här, men tar ändå exemplet, poängen finns).

Att en så stor andel tror sig veta bättre än lagstiftaren, och även bryter mot lagen baserat på vad man hört från någon bekant eller liknande.