C2D E6850 mot E6300 - hur mycket varmare blir det?

Permalänk

C2D E6850 mot E6300 - hur mycket varmare blir det?

Jag har en datorburk som är byggd med tystnad som högsta prioritet, och det enda som snurrar är 2 st 120mm fläktar. Den är inte ohörbar men grymt tyst.

Nu funderar jag på att byta processor, i nuläget har jag en C2D E6300, och den är passivt kyld av en gigantisk kylfäns. Jag får omkring 40 celcius med den.

Om jag skulle byta processor till en E6850 - hur stor skulle värmeökningen bli?
Finns det nån sida som jämför värmeutvecklingen mellan olika C2D processorer?

Jag vill kunna byta processor utan att sätta på en fläkt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Enligt Intels specifikation verkar det ju inte vara någon skillnad i behovet av kyleffekt, och E6850 verkar dessutom klara högre temperaturer än E6300.

E6850:
Thermal design power (TDP) = 65W
Thermal Specification = 72 °C

Källa: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLA9U

E6300:
Thermal design power (TDP) = 65W
Thermal Specification = 61,4 °C

Källa: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9TA

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Tack för svaret! Wow, så jag kommer få liknande temperaturer med en snabbare alltså..

fråga två, varför är E8400 billigare än E6850.

Det enda som skiljer är cacheminne

E8400: L2 6 MB
E6850: L2 Advanced Smart Cache - 4 MB

Vilket är bäst, mest eller "smart cache"?

Jag kommer inte överklocka så jag vill bara ha bäst prestanda från köp.

Permalänk

E8400 bygger på 45nm teknologi emedan E6850 bygger på 65nm. Då 45nm teknologin är billigare att producera så blir den billigare (fler processorer / kiselplatta)

Jag skulle inte köpt 6850 i dagens läge utan gått på en 8400 eller kanske en 8500 då dom börjar sjunka i pris.

*Edit* kolla bara så ditt moderkort stöder en E8xxx processor, troligen måste du uppdatera bios.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Välj en E8400 helt klart, fast vänta ett tag (priserna sjunker några hundringar), annars kan du få E8500 för 1 500kr redan nu. Har du ASUS P5B mobo så måste du installera nyaste bios för att få kompabilitet med 45nm;s proccesorer.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4