Köpråd: HD DVD eller Blu-Ray brännare?

Permalänk

Köpråd: HD DVD eller Blu-Ray brännare?

Jag har inte följt kampen mellan HD DVD och Blu Ray så noga så rätta mig om jag har fel, men var det inte Blu Ray som vann slaget?

Jag funderar på att uppgradera min nuvarande brännare mot en ny och förhoppningsvis bättre. Just nu har jag en DVD brännare från Nec (ND-3520AW) som är en riktigt bra brännare men som använder PATA kontakter. Det finns bara ett PATA uttag på moderkortet så att bara två PATA enheter kan anslutas så till datorn. Jag skulle behöva sno den där PATA kontakten från brännaren till en hårddisk istället. Det är främsta anledningen till att jag vill byta min brännare. Jag litar inte så mycket på PATA > SATA konverterare, och dessutom kostar de nästan lika mycket som en ny DVD brännare så...

Jag behöver egentligen inte 25 GB och mer per skiva, så jag är inte så vrålhungrig efter HD DVD eller Blu Ray skivor egentligen. Men däremot vill jag att min nya brännare ska klara av att bränna vanlig CD och DVD (gärna dual layer också) utan problem.

Finns det några komboenheter ännu som klarar att bränna till vanlig DVD men som också kan läsa antingen HD DVD eller Blu Ray t.ex.? Det kan jag tänka mig att köpa i så fall.

I övrigt så vill jag även att min nya brännare ska förutom SATA kontakt även ha antingen Labelflash eller Lightscribe, och den ska ha grå/silver front.

Jag kollade på Prisjakt men hittade inga "HD DVD" brännare. Existerar det inga HD DVD brännare?

Är det lönsamt nu att gå över till HD DVD alternativt Blu Ray brännare? Den billigaste Blu Ray jag hittade på Prisjakt kostar ca 1700 kr och det är rätt mycket pengar det till en pryl som jag sällan använder numera eftersom jag använder mer hårddiskar till att lagra data. Tycker ni att det är lönsamt med 1700 kr? Jag kommer att tycka det när priset ligger på ca 500 - 800.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

För att uppdatera dig så kan jag börja med att säga att HD-DVD är borta ur leken för längesen. Det är helt nerlagt.

Det låter inte som att du behöver ha en blu-ray brännare? Det är samma situation som när DVD kom, som du kanske minns så kostade en DVD-brännare också hutlöst mycket jämfört med CD-brännare.

Dessutom kommer utvecklingen gå framåt med blu-ray, så en brännare om något år kommer vara mycket bättre än de nuvarande!

Mitt råd är att köpa en vanlig DVD-brännare med SATA. Jag har en Samsung SH-203 (tror jag den heter) och den funkar jättebra!

Permalänk
Hedersmedlem

Köptips
Läser både HD DVD och Blu-ray. Bränner CD och DVD.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Köptips
Läser både HD DVD och Blu-ray. Bränner CD och DVD.

Grymt bra pris, synd att man inte har pengarna just nu. Men är det fulla Power DVD som klarar att spela upp Blu-filmer?
Det finns olika versioner nnämligen, tror det bara är den som heter Ultimate som klarar Blu.

Men till trådskaparen, har du ens en skärm med 1920-upplösning och HDCP-stöd? Om inte så tycker jag att du lika gärna kan vänta och bara köpa en DVD-brännare.
Vill du ha bästa möjliga kvalité på bränningarna, köp en Pioneer, dock har de inte lightscribe.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=270899
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=271483

Kommer inte ihåg vad som skiljer modellen med och utan D åt nu, men ändelsen SV står för silver. BK - svart Ingen ändelse alls utan bara 123 eller 123D - vanlig beige.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

HD DVD gruppen är begravd alltså?!... jag läste just det på Wiki där det står att gruppen upplöstes någon gång i mars det här året (det var inte länge sedan ändå). Det ska alltså inte levereras några nya långfilmer på HD DVD formatet? Vad händer med de filmer som redan är utgivna i HD DVD? Ska det inte produceras några nya spelare som spelar dessa skivor?... i så fall var den ju väldigt kortlivad, det är värre än MD.

När det gäller Laberflash vs. Lightscribe, vilken är bättre? För att precisera lite: vilken ger bästa utskrifter? Till vilken av teknikerna är skivorna billigast?

En intressant fråga är: kommer vi någonsin få se en brännare som klarar av både Labelflash och Lightscribe?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Blu-ray brännare och HDdvd-läsare

Hej

Om du har lite extra pengar så finns det en blu-raybrännare som
heter "LG GGW-H20L". Den klarar att både bränna cd, dvd, bluray.
Desutom klarar den att läsa HDdvd. Lightscribe har den med. Priset kanske avskräcker 1800:-.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=248221

Permalänk
Medlem

Re: Blu-ray brännare och HDdvd-läsare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av micnil
Hej

Om du har lite extra pengar så finns det en blu-raybrännare som
heter "LG GGW-H20L". Den klarar att både bränna cd, dvd, bluray.
Desutom klarar den att läsa HDdvd. Lightscribe har den med. Priset kanske avskräcker 1800:-.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=248221

Jag har en sådan brännare som jag fått via mitt jobb...Dessvärre så har jag en gammal dator utan SATA, don't ask ...Så jag kan inte koppla in den.

* Inlägg redigerat av moderator, försäljning hänvisas till http://www.sweclockers.com/marknad/ *