Jag har inte följt kampen mellan HD DVD och Blu Ray så noga så rätta mig om jag har fel, men var det inte Blu Ray som vann slaget?
Jag funderar på att uppgradera min nuvarande brännare mot en ny och förhoppningsvis bättre. Just nu har jag en DVD brännare från Nec (ND-3520AW) som är en riktigt bra brännare men som använder PATA kontakter. Det finns bara ett PATA uttag på moderkortet så att bara två PATA enheter kan anslutas så till datorn. Jag skulle behöva sno den där PATA kontakten från brännaren till en hårddisk istället. Det är främsta anledningen till att jag vill byta min brännare. Jag litar inte så mycket på PATA > SATA konverterare, och dessutom kostar de nästan lika mycket som en ny DVD brännare så...
Jag behöver egentligen inte 25 GB och mer per skiva, så jag är inte så vrålhungrig efter HD DVD eller Blu Ray skivor egentligen. Men däremot vill jag att min nya brännare ska klara av att bränna vanlig CD och DVD (gärna dual layer också) utan problem.
Finns det några komboenheter ännu som klarar att bränna till vanlig DVD men som också kan läsa antingen HD DVD eller Blu Ray t.ex.? Det kan jag tänka mig att köpa i så fall.
I övrigt så vill jag även att min nya brännare ska förutom SATA kontakt även ha antingen Labelflash eller Lightscribe, och den ska ha grå/silver front.
Jag kollade på Prisjakt men hittade inga "HD DVD" brännare. Existerar det inga HD DVD brännare?
Är det lönsamt nu att gå över till HD DVD alternativt Blu Ray brännare? Den billigaste Blu Ray jag hittade på Prisjakt kostar ca 1700 kr och det är rätt mycket pengar det till en pryl som jag sällan använder numera eftersom jag använder mer hårddiskar till att lagra data. Tycker ni att det är lönsamt med 1700 kr? Jag kommer att tycka det när priset ligger på ca 500 - 800.