PartitionsImageBackupProgg SÖKES!

Permalänk
Medlem

PartitionsImageBackupProgg SÖKES!

...som gör backup/restore till DVD (eller valfri plats).

Om/när disken kraschar skall man kunna:

1. Boota från denna backupDVD och ..
2. Kunna partitionera nya disken och ..
3. återställa partitionen från backuppen på DVD'n

Asså, det finns ju Acronis TI, Ghost mfl. men dessa, såvitt jag vet, klarar INTE av att man bootar från backupDVD'n och kan välja 2 och 3 ovan.

Tacksam för tips - och egna erfarenheter - gärna freeware!

Permalänk
Medlem

TI fungerar visst att boota från cd....

Det är bara det att du måste ha en Rescue Disc (CD) och sen alla dina DVDer med själva imagen på....

Så varför inte köpa en usbdisk, kostar inget och lättare att hålla reda på än 40 DVDskivor

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Vila i frid

Acronis bootar du från CD som du kör restore från din nyinköpta USB-backup-disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Acronis bootar du från CD som du kör restore från din nyinköpta USB-backup-disk.

måste eka här inne

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Jag har kört TI sedan 2002 och har 24 diskar och alla kan kopplas som USB-diskar
Det jag saknar från Acronis är att applikationen inte "följer med datat" ut på dataDVD'n.

Så om vi nu lämnar detta och diskuterar frågan med fokus på:

Bränna partitionen till DVD som vid behov skall kunna bootas och innehålla progg för:

Återställning av den backade partitionen.

Acronis lösning kräver alltså 2 media (CD/DVD) - ett för själva datat och det andra för Acronisapplikationen. Jag söker en lösning där båda sakerna finns på EN DVD.

En del märkesdatorer (tex. Dell) har en liknande lösning på en dold partition i slutet på disken, men om hela disken pajjar så förlorar man också backuppen, därför min önskan om DVD.

Permalänk
Medlem

Jo men förstår inte riktigt.. du kommer ju aldrig få plats med en hel installation på 4-8 GB ?!!!!

Så vad gör det att du har en CD med själva programmet på?

En annan variant är ju att du kör med RIS-server och har Rescue Disken på den servern... men då måste datorn bootas från nätverk dvs du måste alltid ha tillgång till nätverket för att återställa.

Men just det du söker har jag inte riktigt svar på.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.