Två operativsystem visas vid uppstart

Permalänk
Medlem

Två operativsystem visas vid uppstart

Har precis formaterat om datorn, när jag startar den så kommer det upp en lista med två stycken operativsystem (XP Home) fast att jag bara har ett installerat. Raderade alla partitioner vid formateringen, så det kan bara finnas ett...

Någon som har en bra ide om hur jag ka lösa detta problem?

Visa signatur

CPU:4400+ X2 Grafik: Nvidia 7800gtx Minne: 2gb PC3200 SDRam HDD: Samsung SP 250x2 S-ATA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Det där problemet fick min kompis på sin bärbara efter en ominstallation... vad är det som orsakar detta egentligen? Hur kan man få 2 startalternativ när man bara installerar ett operativ? Ifall det är någon som vet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är boot.ini (i XP) som är "problemet."
Du kan ha hur många eller hur få (minst ett är ju att rekommendera dock) startalternativ du vill.
Bara att lägga till fler i boot.ini filen.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Det är boot.ini (i XP) som är "problemet."
Du kan ha hur många eller hur få (minst ett är ju att rekommendera dock) startalternativ du vill.
Bara att lägga till fler i boot.ini filen.

//Gorian

Men frågan är varför det skapas 2 st poster i den filen vid nyinstallation på en formaterad hårddisk? Och dessutom "Windows XP Professional och Windows XP Home".

Jag har aldrig tidigare varit med om det problemet. Vet ju dock att ifall man har ett operativ installerat och installerar ett andra operativ... som t.ex. XP och sedan Vista. Då skapas en andra post där.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Hur kan man då ta bort ena som inte fungerar då?
Vorre skönt att kunna ta bort den i boot.ini

hittar dock bara boot.ini.backup

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Stämmer mycket bra.
Gick installationen av OS:et felfritt?
Helt säker på att du formaterade hårddisken korrekt?
Inget gammalt OS liggandes på någon annan HDD, inkopplad i samma dator?

AshyStyle: Kör > sysdm.cpl > Avancerat > Start och Återställningar (Inställningar...), sen ska det finnas något Redigera där eller liknande. Kör Vista, och kan således inte riktigt kolla upp det.

Om ovanstående inte fungerar så kan du göra det via Kommandotolken också, men det tar vi efter du försökt ovanstående

EDIT: Kom på att du även kan göra detta från Kör > MSCONFIG > Systemstart.
Kanske t om. enklare

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

K nu hajjar jag lite mera!
Men jag vet fortfarande inte vilken jag ska ta bort!

multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

EIDT:
Alltså en av dessa är markerad redan inne i msconfig..
är det då den som är den riktiga?
När jag kontrollerar sökvägar så får jag upp att varken första eller andra verkar ange ett gilltig operativsystem!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat / "Start och återställning" / Inställningar / Start (rutan).
Det finns två sätt att lösa det på det stället.

1. Kryssa ur väntetiden. Du ändrar vilket Windows som är förvald genom att trycka på pilen nästan längst upp i slutet av raden.

Viktigt, Kontrollera att rätt Windows är förvald när du startar datorn annars får du inte igång Windows. Dvs om du väntar 30 sekunder och datorn startar rätt utan att du rört tangentbordet så är den rätt. Då kan du kryssa ur.

2. Trycker på edit och tar bort den raden med det Windows du vill ta bort.

Viktigt, Tar du bort fel rad så får du inte igång Windows. Tycker punkt 1 är säkrare för där kan du kontrollera genom att göra en omstart INNAN man tar bort 30 sek väntetiden helt (kryssar ur).