Permalänk

Dra antenn och nätverkskabel

Hade tänkt att dra en nätverkskabel och antennkabel i samma kabelhållare, kan de bli störningar utav detta?

EDIT: Kom på att jag måste dra en till nätverkskabel som kommer att korsa en telefonkabel.

Permalänk

Vet inte hur det är med just antennkablar, dem ger väl ett ganska högt ampere värde?
Någon kan väl förklara det
Telefonkabeln är det inget problem med.

Dra en skärmad tp-kabel (STP) för att vara på säkra sidan

mvh Gunvald

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Hej dra på du bara det kommer inte bli några störningar överhuvudtaget från antennkabeln. Har gjort det på flera ställen utan problem, så dra vanlig kabel du

//spacecow

Permalänk
Medlem

Absolut ingen skärmad TP. GL yrar som vanligt.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Inga problem!

Däremot ska man undvika att dra TP-kabel längsmed en elkabel utan tillräckligt avstånd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Absolut ingen skärmad TP. GL yrar som vanligt.

Varför inte? Vad jag hört så blir det bara problem med potential skillnader vid olika jordpunkter?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Varför inte? Vad jag hört så blir det bara problem med potential skillnader vid olika jordpunkter?

Grejen är den att du inte "vinner" någonting med en skärmad TP-kabel för vanlig installation, som du exempelvis gör med en antennkabel då den analoga signalen överförs med mindre brus.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Inga problem!

Däremot ska man undvika att dra TP-kabel längsmed en elkabel utan tillräckligt avstånd.

5-10cm under 1000V
1m för varje 1000V

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Varför inte? Vad jag hört så blir det bara problem med potential skillnader vid olika jordpunkter?

Det förutsätter förstås att man jordar skärmen vid båda ändarna också. Då är det ju lättare att bara dra vanlig TP istället

Visa signatur

CCNA

Permalänk

Har inte varit några problem med nätet, har funkat oavbrutet och med angiven hastighet från bredbandsleverantören. Dock så är de tillfälliga störningar i TV:n ibland, men de är så sällan och så kanske de beror på driftfel. Jag tycker att de borde vara någon störning hela tiden eller mer ofta om de ska bero på kabeln. Har en sån där avmagnatisering också. Men om antennkabeln är skärmad vet jag inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Varför inte? Vad jag hört så blir det bara problem med potential skillnader vid olika jordpunkter?

STP ger endast effekt om sändaren o motagaren använder anpassade uttag. Inget man vanligt ligger inne me.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Som sagt skippa skärmen. Man kan få mindre skojiga jordströmmar oavsett om man har en eller två jorpunkter. Riksen för att detta ska inträffa i ett hem är rätt liten men det innebär samtifit att skärmen inte fångar upp något och då var den ju redan onödig. Skärmat är dessutom dyrare och klumpigare så det är rent utt sagt bara besvär i en hemmamiljö

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415