ULPC (Netbook) - fördelar, nackdelar, tips & råd

Permalänk

Perfekt tråd! Hade också missat den

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ja bra tråd, behöver bara alla nya modeller med

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Underbar tråd, men kom igen ni som har netbooks, upp med en minirecenssion.

Många som inte är med ju!

Permalänk

Nån som har någon helt ny modell att bidra med?

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en netbook till hustru så att jag får ha min dator ifred. SKulle vilja att den var lätt platt och snygg. Prestanda kan komma i andra hand, den är mest avsedd för användning mot internet. Har försökt att bilda mig en uppfattning men är tacksam för förslag på bra modell.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skitbra tråd!

tummen upp till dig!

Permalänk
Medlem

Grym tråd! ,
Går i köp tankar själv av en Netbook men vill ha mer info/kunskap innan jag gör mitt köp!

Permalänk

Ni har glömt Samsung NC10.

Jag kan bara säga att jag är supernöjd med denna dator som jag ägt sedan den 19 april. Innan jag köpte den var jag runt på en massa olika affärer och kände på de olika netbooks och jag tycker denna kändes bäst.

Jag tycker den hade skönast musplatta av de olika modellerna som jag kände på. Att den inte har något inbyggt 3G modem ser jag inte som någon nackdel då jag tänkt använda min Nokia 5800 som modem.

Denna skaffade jag för att ersätta min IBM T42 som börjar bli till åren, och jag kan bara säga att XP känns bra mycket rappare på Samsungen.

Batteritiden är riktigt bra. Sitter och skriver mitt examensarbete på den och jag har varit uppe i batteritider över 7 timmar men då har jag också sänkt ljusstyrkan på skärmen.

Upplever inte tangenterna som små och svåra att skriva på, detta trots att jag har ganska klumpiga fingrar.

Den blir inte heller så varm som de HP datorer jag ägt eller som tjejens Macbook.

Skall vi ta upp en nackdel så är högtalarna inte speciellt bra.

+ Batteritid
+ Smidigheten, den tar ingen plats.
+ kvalitetskänslan

- Ljudet från högtalarna

/M

Permalänk
Medlem

Då det nämns ofta och (för vissa av oss) är en viktig detalj - skulle det inte vara värt att lägga till specifikationen "Inbyggd 3G (HSDPA)" till gruppen "Övrigt" och uppdatera respektive modell med detta om det finns, inte finns eller är tillval?

eller jag vet inte...

Permalänk
Medlem

Har haft Eee 900, Aspire One och MSI Wind men var inte nöjd förens jag skaffade Asus 101. Ser att den gått ner ganska mycket i pris nu och den borde vara en av de mest prisvärda alternativen om man är ute efter bra byggkvalitet, design och batteritid. Får ut mellan 4 och 5 timmars batteritid vid surfning. Den är mycket tystare än de andra netbooks jag haft tidigare och windows startar upp väldigt snabbt.

Nackdelar: Hade gärna fått vara lite högre upplösning på skärmen samt bättre betraktningsvinklar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Har haft Eee 900, Aspire One och MSI Wind men var inte nöjd förens jag skaffade Asus 101. Ser att den gått ner ganska mycket i pris nu och den borde vara en av de mest prisvärda alternativen om man är ute efter bra byggkvalitet, design och batteritid. Får ut mellan 4 och 5 timmars batteritid vid surfning. Den är mycket tystare än de andra netbooks jag haft tidigare och windows startar upp väldigt snabbt.

Nackdelar: Hade gärna fått vara lite högre upplösning på skärmen samt bättre betraktningsvinklar.

Jag är sugern på en Asus 101 men när får vi se en större hårdisk? Klarar mig inte med 16 gb! Klarar mig kanske med 32 gb + ett usb minne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med TV-out på netbooks?

Tänkte jag skulle bygga en HTPC men tjejen vill gärna ha en netbook istället, men funkar de att köra film till TV:n nått vidare bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeovinceZX
Jag är sugern på en Asus 101 men när får vi se en större hårdisk? Klarar mig inte med 16 gb! Klarar mig kanske med 32 gb + ett usb minne.

Kör med ett 16GB SD-kort som extra lagring. Fungerar utmärkt, kör många program direkt från SD-minnet vilket också gör de extra smidigt att switcha mellan netbooken och den större datorn (bara att plugga in SD-kortet i den större).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Kör med ett 16GB SD-kort som extra lagring. Fungerar utmärkt, kör många program direkt från SD-minnet vilket också gör de extra smidigt att switcha mellan netbooken och den större datorn (bara att plugga in SD-kortet i den större).

Går det att installera Microsoft office på sd-minnet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera minnet till 2GB på Samsungs NC10/NC20? Hur är det med Asus S101?
LGs har ju lödat minne, så vitt jag vet(?)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeovinceZX
Går det att installera Microsoft office på sd-minnet?

Tveksamt, däremot Open Office samt en rad andra program: http://portableapps.com/

Permalänk
Medlem

Grejar Netbooks äldre spel typ, WC3: TFT ?

Permalänk

Är ute efter en netbook, men så såg jag att det fanns tablet PCs i ungefär samma prisklass, Gigabyte M912.

Ska snoka lite recensioner, men om någon vet om touchskärmen är något att ha vore det fint med lite tips... har inget emot att använda stylus, men jag är först och främst ute efter

- skärm som inte är för långsam i ms (glossy eller matt spelar ingen roll)
- tangentbord med bra känsla

Batteritid och vikt är helt ointressant, men jag byter gärna ut HDD:n mot en SSD.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Entusiast

Någon som hört något om kommande modeller av netbooks? Behöver en liten laptop men tycker att Atom är för seg. Har hört nåt löst rykte om två kärniga atom, nägon som vet mer?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör med en netbook som bil-dvd? Jag tycker en netbook ser attraktiv ut i jämförelse med de relativt dyra portabla DVDs som finns. De från NextBase kostar inte sällan mer än en netbook, trots att den portabla DVDn har sämre skärm.

Helst skulle man vilja ha en netbook med vridbar skärm, så att man kan vika ihop datorn och montera den på baksidan av nackskyddet. Någon som sett något liknande?

Finns det några andra nackdelar med en netbook om man ska använda den som bil-dvd?

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör med en netbook som bil-dvd? Jag tycker en netbook ser attraktiv ut i jämförelse med de relativt dyra portabla DVDs som finns. De från NextBase kostar inte sällan mer än en netbook, trots att den portabla DVDn har sämre skärm.

Helst skulle man vilja ha en netbook med vridbar skärm, så att man kan vika ihop datorn och montera den på baksidan av nackskyddet. Någon som sett något liknande?

Finns det några andra nackdelar med en netbook om man ska använda den som bil-dvd?

Permalänk

goka, du har ju Gigabyten där i första posten, i reklamen på Youtube visar de hur den kan användas i bilen som DVD-spelare och "storbilds"-GPS.

Zotamedu, jo - skumt att AMD inte släppt en fin snabb netbook-CPU. Kanske kan de inte göra den tillräckligt billig, kanske måste de "bryta sig in" på den marknaden... mycket kartellbildning inom portabel-världen från Intels och Microsofts sida, sedan urminnes tider.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Här är en ny, Ion chipset och hyfsat graffe, 12" dock.

http://gizmodo.com/5268833/lenovo-s12-is-the-first-netbook-wi...

Visa signatur

Permalänk

Tja, du kan ju se om det finns mindre kraftiga laddare som passar (antingen tillverkade av HP själva eller andra tillverkare). På eBay kanske? Clas Ohlson? Conrad.se?

Jag håller med dig, det är rätt töntigt med tunga laddare.

Men det som väger i laddarn är ju transformatorn. Det är svårt att göra "lätta" transformatorer..., ju mindre induktion desto längre laddningstid.

Fast det betyder ju inte att alla företag är lika bäst på att göra dem, så kolla alternativ till den medföljande laddarn...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Laddaren till till Asus-1000HE (inkl sladdar) ligger på 210 gram och får plats i väskan som följde med vilket är ett plus. Dock så väger datorn i sig nästan 1,5 kg vilket är tyngre än många av konkurrenterna men det tycker jag den tar igen med grym batteritid(ca 7 timmar vid aktivt användande), N-wlan, bra webkamera, skönt tangentbord m m. Är mycket nöjd med min 1000HE. Rekommenderar dock att stoppa i 2GB minne.

Permalänk
Medlem

kan man hoppas på ngn netbook med hdmi och inbyggt 3g inom snar framtid?

Permalänk
Medlem

3 cells batterier till 1000HE eller NC10

Hej,
undrar om det finns 3 cells batterier till 1000HE eller Samsung NC10?
Är mer intresserad av att hålla ner vikten, än av batteritiden. Är nöjd med 4 timmars drifttid.

Permalänk
Medlem

hur är värmeutvecklingen (och ev fläkt-oljud) på dom små rackarna?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk

funderar på att köpa en ASUS EEE PC 1000H men vet inte riktigt vill höra lite vad ni andra tycker om den

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en Netbook, men är intresserad av 2 modeller. Det är Asus 1000H och 1000HE. Vet inte om det är värt att lägga ut en tusenlapp extra för en nyare kanske bättre?

Vilken tycker ni jag ska köpa om man ser till priset och prestandan?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S