ULPC (Netbook) - fördelar, nackdelar, tips & råd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maren
Jag måste fråga; Hur är omställningen ill en så liten skärm? Man vill ju kunna använda den också inte slita ut håret efter en halvtimmes användande....

Har absolut ingen erfarenhet med så små skärmar. Har sett folk använda dem och tycker att efter ett tag borde man vänja sig.

Hur är dem, är de svåra att använda lr är det bara en vane sak?

Jag hade inga problem alls med att vänja med med en så liten skärm, Och då sitter jag dessutom på modellen med 1280x720 i upplösning! Om du nu skulle tycka text och så är lite smått är det ju bara att ställa upp DPIn lite! (jag sitter med en 19" och en 24" till vardags)

Jag tycker inte alls att dom är svåra att använda, snarare tvärtom!
Det enda som kan vara lite jobbigt är att touchpaden är i minsta laget, men det går ju att köpa till möss! Tangentbordet tog inte mer än 5 minuter att vänja sig vid.

/fuzz

Permalänk
Medlem

Vilken är det som har 1280 x 720? Har bara sett netbooks med 1024....?

Visa signatur

Det är jag osm är Mar

Permalänk
Citat:

Hur är dem, är de svåra att använda lr är det bara en vane sak?

Man tycker ju att det borde va jättestor skillnad Men den är mindre än man tror

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken är det som har 1280 x 720? Har bara sett netbooks med 1024....?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=484964 (den jag har)

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-one-d250-sva...

Permalänk
Medlem

Hur är acers netbooks? Jag vet att deras "vanliga" bärbara är så förbannat jävla sega så det är löjligt... med alla acerprogram man måste ha för att kunna starta datorn osv... GridVista å allt vad det heter Kan någon berätta?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
Hur är acers netbooks? Jag vet att deras "vanliga" bärbara är så förbannat jävla sega så det är löjligt... med alla acerprogram man måste ha för att kunna starta datorn osv... GridVista å allt vad det heter Kan någon berätta?

Jag har tagit bort alla program som har med acer att göra, kom sjukt mycket skitprogram med den

Så nu är den lika snabb som vilken netbook som helst!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuzzmeister
Jag har tagit bort alla program som har med acer att göra, kom sjukt mycket skitprogram med den

Så nu är den lika snabb som vilken netbook som helst!

Ja det är ju ingen lek så mycket skräp dom lyckats slänga in i en dator Samma med min lilla Compaq Jag hade ju jobb flera timmar med att avinstallera allt skit Iofs skulle det vart bättre att ominstallera den på en gång Jag har ungefär 1.5GB med filer som jag inte borde ha och endå har jag tagit bort manuellt det jag vet man kan plocka bort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men funkar acern utan alla deras program...? Jag hade en bärbar acer en gång i tiden och jag har för mig att man va tvungen att ha några program installerade... Vilket segade ner skiten nått så in i helvete.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Men funkar acern utan alla deras program...? Jag hade en bärbar acer en gång i tiden och jag har för mig att man va tvungen att ha några program installerade... Vilket segade ner skiten nått så in i helvete.

Jag kör mina utan några av acers program!

Har tagit bort ALLT som man kan ta bort så vitt jag vet.. sen ligger det väl säkert något gömt skit någonstans men men..

Permalänk
Medlem

Så det borde funka att göra en ren re-install av windows XP och skita i allt som heter acer... Låter underbart. Då är det ju klappat och klart. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så det borde funka att göra en ren re-install av windows XP och skita i allt som heter acer... Låter underbart. Då är det ju klappat och klart. Tack!

Nemas problemas

Antar att det bara är o använda OEM-nyckeln på undersidan av den...

Permalänk
Medlem

Ja... eller nått sånt

Visa signatur

Permalänk

prova final uninstaller

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk

Kanske finns det någon som i likhet med mig är skeptisk mot netbooks med låg prestanda och små skärmar. Kanske borde säga var skeptisk, för när jag igår kollade in Asus EeePC 1101HA så blev jag omvänd. En tillräckligt stor skärm och hög upplösning för att faktiskt vara användbar och dessutom helt ok tangentbord och musplatta/knappar. Fixar även att visa relativt stora excelblad och outlook med att-göra-listor och allt. Jag köpte en direkt och kan utan att tveka rekommendera den!

Permalänk

Har kört flera filmer i min lilla Compaq tänkte från början att nu kommer det säkert att hacka så det räcker och blir över Men icke det flyter på hur bra som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Har kört flera filmer i min lilla Compaq tänkte från början att nu kommer det säkert att hacka så det räcker och blir över Men icke det flyter på hur bra som helst

720p filmer flyter på hur bra som helst så länge man kör med Media Player Classic för mig Orkar inte riktigt att spela upp dem när jag kör VLC.
Finns knappt någon anledning att köra HDfilmer dock eftersom skärmen är så liten

Förresten.... kolla gärna i mitt galleri jag la upp nyss!

http://www.sweclockers.com/album/?id=4468

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Ja det är ju ingen lek så mycket skräp dom lyckats slänga in i en dator Samma med min lilla Compaq Jag hade ju jobb flera timmar med att avinstallera allt skit Iofs skulle det vart bättre att ominstallera den på en gång Jag har ungefär 1.5GB med filer som jag inte borde ha och endå har jag tagit bort manuellt det jag vet man kan plocka bort

Tog mej i kragen och installerade om datorn även fast den är ganska ny På om-installationen tjänade jag ungefär 2GB utrymme även fast jag har exakt samma program i den nu som innan Plus att datorn blev mycket piggare Även ljudet blev mycket bättre Egentligen är det för jäkligt att dom ska förstöra datorer genom att proppa dom fulla med skit När datorn var sprillans ny upptog disken ca 10GB och nu med alla program som jag behöver 4,2GB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ÅÄÖ?

Har alla netbooks man köper i Sverige bokstäverna ÅÄÖ på tangentbordet?
Jag hittar ingen info om detta nånstans, varken shopparna eller tillverkarens siter.

BTw tänker mest på MSI wind 123 eller vad den heter, den ska ha bra prestanda, ska mest köra med adaptern och nästan aldrig på batteri.

Hur är tangentbordet på den? Solida saker eller?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Re: ÅÄÖ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Har alla netbooks man köper i Sverige bokstäverna ÅÄÖ på tangentbordet?
Jag hittar ingen info om detta nånstans, varken shopparna eller tillverkarens siter.

BTw tänker mest på MSI wind 123 eller vad den heter, den ska ha bra prestanda, ska mest köra med adaptern och nästan aldrig på batteri.

Hur är tangentbordet på den? Solida saker eller?

Har ingen uppfattning om hur MSI winds tangentbord är, men det ska absolut ha ÅÄÖ om inget annat är skrivet...

Permalänk
Medlem

När finns min netbook med dessa kriterier? Skulle gärna lägga ut bra mer än 5000 för denna setup!

Win7
10" skärm
250gb hdd
2gb ram
HDMI
3G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraxinus
När finns min netbook med dessa kriterier? Skulle gärna lägga ut bra mer än 5000 för denna setup!

Win7
10" skärm
250gb hdd
2gb ram
HDMI
3G

Nokia Booklet 3G ska väl komma snart Hårdisk och minne kan man ju byta själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraxinus

Win7
10" skärm
250gb hdd
2gb ram
HDMI
3G

I 11" klassen kommer det en uppsjö med modeller i och med Windows 7 lanseringen för runt 6000-7000 kr som täcker in dina krav. Har en Acer 1810TZ själv (dock utan 3G)...

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha i 10" storleken.

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden? Båda har samma modellnamn..

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

processorn. atom n280 mot n270. det är dock knappt någon skillnad.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
processorn. atom n280 mot n270. det är dock knappt någon skillnad.

Jag kikade på blåtanden,,, på den billiga står det att den inte har det... stämmer d?

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezziq
Jag kikade på blåtanden,,, på den billiga står det att den inte har det... stämmer d?

jag har för mig det men är inte 100...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Har letat efter en prisvärd och bra netbook under helgen då jag behöver en bärbar de närmaste månaderna innan jag har råd att byta ut min nyligen kraschade macbbok.

HP Mini 5101 - Atom N280 - 3595kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=104661&ref=Prisjakt

HP Mini 5101 är riktigt billig på webhallen, verkar som de ska få in nya på lager tills på fredag. HP Mini 5101 ska vara en rätt bra netbook men ett antal fina funktioner:
+ Blåtand 2.1 EDR
+ 7200rpm disk
+ och det bästa av allt 1366 x 768 upplösning. Mer plats på skärmen! 1024x600 som det är på de flesta andra är inte så trevligt att surfa med.
+Tangentbordet ska vara riktigt bra
+Ska klara av 720p-video bra.

Vet inte ifall det är 4-cell eller 6-cells batteriet som följer med.

Har tänkt att slänga in windows 7 och 2gb ram direkt när jag får den.

Det tråkiga med n280 är att den saknar Intel VT-x, vilket behövs för windows 7 ska kunne emulera windows XP. z520 stödjer Intel VT-x, men verkar ju tyvärr prestera sämre än n280.

http://reviews.cnet.com/laptops/hp-mini-5101-intel/4505-3121_...
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=5121&review=...
http://www.laptopmag.com/review/laptop/hp-mini-5101.aspx
http://www.pcworld.com/reviews/product/220129/review/mini_510...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477088

Edit: Någon som vet ifall man kan få (t.ex) en nokia e75 (symbian 3v2) att funka som 3g modem över bluetooth i win7? Det ska funka i winXP.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en netbook för bruk i skolan och hemma (surfa, kolla film, musik osv). Har satt maxpriset på 3000kr för jag vill inte lägga mer för något som jag inte kommer använda 24/7.

Har kikat på dessa två:

http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/72056?opendocum...

och

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=lgr&T2=1001HA-BLK002X

Nu vänder jag mig till er, kära vänner, och undrar vad ni har för erfarenheter utav någon av dessa datorer? Allt är utav intresse, fördelar, nackdelar osv.

Blir även glad som fan om det finns något billigare alternativ med ungefär samma prestanda? Så billigt som möjligt utan att datorn är seg.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ge en review av Asus 1005 HA med 10,5 timmars batteri och n280.

Ok först och främst så var det ganska svårt att få upp den utan att förstöra plasten, jag hittade en guide på nätet så det gick hyfsat smidigt ändå.
Plasten under är av bra kvalitet och verkar ganska tjock, allt som allt så är den av hyfsad mekanisk kvalitet.

T-bordet är jävligt litet och dåligt, det är lätt att trycka på fel tangent, och det flexar ganska mycket, det sitter tejpbitar under (för er som ska skruva isär) och det enklaste är att ha datorn på en längre tid och köra den på max, då släpper tejpen enklare och du kan återanvända den.

Knapparna är ok men inte mer, dom har ditinkta klick, touchpaden är ok men jag tycker den har för mycket glidmotstånd, vill att det ska glida smidigare. den har multitouch så man kan skrålla med 2 fingrar upp/sidan och om man drar hemn senaste synaptics drivrutinerna så finns det 18 miljarder mer funtioner. Som man enbart stör sig på! Jag tyckte dtorn blev helt oanvändbar med synaptics senaste så därför kör jag med dom gamla.

Skärmen är rena skiten, först och främst så är den blank som en spegel och fyller ungefär samma funktion och inte nog med det så hur man än sitter framför den så kan man inte få konsekvent färg över hela, inte ens om man sitter en meter ifrån, den är extremt känslig upp/ner och färgerna "inverterar" alltid nånstans hur du är sitter, helt otroligt med tanke på hur liten skärmen är och hur små vinklarna blir.

Färgerna var helt åt helvete out of the box.

Om man pluggar in en annan skärm så finns det mycket att ställa in, men datorn verkar liksom inte fatta att så fort man inte kör med extern skärm så ska den gå över till vad man hade innan (1024x600*native) utan den kör på 1024x768 på den inbyggda.

Skule man få för sig att koppla in den externa skrämen igen som man vill köra på just 1024x768 så får man 800x600 automatiskt, så det måste man ställa opm.

Bettritiden är bra, man kan i princip sitta och surfa hela dagen om man drar ner skrämen till 30% och kör på slöaste cpu-inställningen måste vara minst 7-8 timmar man får ut med trådlösa på. Har man halva batteriet kvar så behöver man inte oroa sig för att direkt hitta ett uttag för ström. Jävligt skönt att inte ha massa sladdar och skit ibland.

Det trådlösa ger latency spikes då det knastrar och bryts om man jobbar med audio. Överlag så är datorn extremt vek och slö, den är runt 1/3-50% så kraftfull som en p4 3,0 men vid vissa grejer så känns den 1/10 så kraftfull.
Glöm att använda den till att göra musik, jag kan med lätthet knäcka den med ett enda ljud (låt säga 3 tangenter samtidigt och lång decay).

Stänger man av kamera och blut00t i bios så kan man ändå sätta igång det när daton är igång.

Datorn går kall och tyst, den protesterar inte heller om man råkar täcka för utbåsen.

Det är en enorm massa skit installerar på datorn när man får den. Det finns guider på nätet om hur man installerar från usb, använd dom.

Vill ni få alla drivers att funka så kopiera över innehåller från support cdn till datorn och klicka på mappen-->klicka på setup.exe sen är det bara att installera allt.

Ibland får man dålig mottagning på det trådlösa även fast man har full mottagning.

Det låter som en riktigt skitdator det här eller hur? Men den är är ganska bra ändå faktiskt, man får ta det för vad det är, billig och liten men kan intre begära mycket mer.

Ja nu vet ni vad ni köper i alla fall!

Jag har mned flit låtit alla stavfel vara kvar så ni ser hur det ser ut när man skriver på den.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.