ULPC (Netbook) - fördelar, nackdelar, tips & råd

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Asus 1000HE och är jag jätte nöjd med den. Skulle helt klart rekommendera den för andra. Om man bara ska ha de till typ surfa mm.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterE
Jag har själv en Asus 1000HE och är jag jätte nöjd med den. Skulle helt klart rekommendera den för andra. Om man bara ska ha de till typ surfa mm.

okej, fungerar det att programmera i de? Göra hemsidor osv. Vet inte om du programmerar, men tror du man kan spelprogrammera med den? 2D då inte 3D.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

kanske en dum fråga, men vet någon om Asus netbooksen klarar av att köra program man använder sig av på ingenjörsprogrammen som tex mathematica, matlab, pspice och liknande?

Permalänk

hej, jag undrar hur ASUS EEE PC 1005HA är är den bra? prisvärd?

160gb hdd och upptill 8,5timmar enligt speccen.. men hur är den annars??

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol

+1 på den frågan!

Jag funderar också på att införskaffa mig en liknande modell, eller kanske Asus Eee PC 1101HA. Någon som har en sådan som kan ge lite tips?

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk

Dum fråga kanske men sitter det 2,5 tums S-ATA-hårddiskar i netbooks (borde ju göra det) Tänkte då kan man ju byta ut den om man köper en netbook tycker 160GB är i minsta laget som det sitter i alla

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med min 1000HE.
Om den är värd det en kostar mer än 1000H (är det så stor skillnad?)? Vet ej, har inte testat den senare. Men jag tycker 1000HE är värd sitt pris.

Som sagt så många gånger - en netbook är en kompromiss. Upplösningen är en. Det jag saknar i min är högre upplösning och följaktligen en *aning* större skärm (så man inte behöver förstoringsglas för att läsa). Visst är prestandan aningen seg men för mail och surf funkar det bra. Office med.

På papperet ser 1101HA ut att lösa upplösningsbiten. Den nya Atomprocessorn grejar lite högre upplösning och skärmen är marginellt större. Dock ser det ut som om processorfrekvensen fått stryka lite på foten till förmån för ökad grafikprestanda (?). Men om det gör nån märkbar skillnad vet jag inte.

Jag kan alltså personligen rekommendera 1000HE, men det förutsätter att man vet vilka begränsningar den och andra netooks har. Det man skall veta är att den alltså är lite tjockare och tyngre (marginellt men ändå) än sina konkurenter som kom samtidigt. Inget bekymmer för mig, men är man osäker gå in i butik och jämför.

1101HA fanns inte när jag köpte, annars hade jag ledigt övervägt den pga ökad skärmyta/upplösning. I övrigt är den ganska lik 1000HE vad jag kan se.

De flesta levereras med 1Gb minne. Att byta ut till 2 var enkelt och jag inbillar mig att det går lite smidigare, men jag tror så här: så länge man inte slår i taket (vilket rimligtvis inte sker under normal användning) så märker man inte så stor skillnad mellan 1 och 2 Gb. Däremot är taket som sagt höjt med 2...

Har inte hållit koll på ASUS konkurrenter sen jag köpte min laptop i vintras så de har säkert intressanta laptopar att jämföra med. En sak jag också saknar är netbooks med inbyggt 3G-modem. Det finns i vissa modeller men kostar massor. Det skulle jag också kika på om jag övervägde att köra med mobilt bredband.

edit: angående köra matematica etc... vet ej, men visual studio 2008 går definitivt. Men då har jag 2Gb minne vilket ev. kan hjälpa. Dock är upplösningen hämmande - man vill ha överblick när man programmerar... Men en skärm hemma löser den biten...

edit2: jag tycker 1000He är tyst. Men visst varvar den upp ibland, men det är ingen jetmotor direkt. Det där är svårt, för det är mycket beroende på hur känslig man är - och hur mycket oljud som finns omkring. Jag har aldrig störts av datorn.
När det gäller värme - jag ser alltid till att ha något plant mellan den och knät då jag sitter i soffa/säng med den - för att garantera att insug/utblås inte blockeras. Tror jag är vitalt. Och då är det inget problem med värmeutveckling...

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleidol

Köpte asus 1005ha för någon vecka sedan, och helhetsintrycket jag har fåt av den är att den är prisvärd. här nedan följer en liten lista vad ja tycker om den:

+ bra batteritid, lyckas få ut den tid som olika recensioner har haft i sina tester.
+ lätt vikt, ( känns som om man håller i ett mjölkpaket )

- Fläkten kan höras lite om man sitter i ett tyst rum, men vanligtvis märker man inte av den.
- Musplattan är lite svårnavigerad i början, men man vänjer sig tills slut.

prestandamässigt har jag inte testat den så värst, utom kört lite Counter Strike, och tittat på lite serier på den och det klarade den av utan några problem.

Rekommenderar den här netbooken, om du mest tänker surfa, kolla lite serier och annat smått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kondara
Köpte asus 1005ha för någon vecka sedan, och helhetsintrycket jag har fåt av den är att den är prisvärd. här nedan följer en liten lista vad ja tycker om den:

+ bra batteritid, lyckas få ut den tid som olika recensioner har haft i sina tester.
+ lätt vikt, ( känns som om man håller i ett mjölkpaket )

- Fläkten kan höras lite om man sitter i ett tyst rum, men vanligtvis märker man inte av den.
- Musplattan är lite svårnavigerad i början, men man vänjer sig tills slut.

prestandamässigt har jag inte testat den så värst, utom kört lite Counter Strike, och tittat på lite serier på den och det klarade den av utan några problem.

Rekommenderar den här netbooken, om du mest tänker surfa, kolla lite serier och annat smått.

Klarar den 720p? Jag funderar på att köpa en sådan netbook, och jag kollar på serier i 720p. Dock kanske det inte behövs då skärmen är så liten...

Hur mycket batteritid får du ut?

Visa signatur

sweclocker since '04

Permalänk
Medlem

Fick min Asus 1000he idag. Helt underbar. Har redan vant mig vid tangentbordet. Har ganska små fingrar, så det underlättar. Skärmen är liten men naggande god. Passar mig perfekt. Har programmerat lite, fungerar bra.

Just nu är jag bara orolig, hade verkligen hoppats att batteriet skulle ligga så nära 9 timmar som möjligt. Nu har jag suttit en stund med musik och film. Har 6 timmar kvar, batteriet har hoppat lite, kör på väldigt låg bakgrunds ljus. Men batteriet är ändå mycket bättre än många andra datorer. Så det verkar som det ligger i alla fall runt 7-8 timmar.

Annars är den tyst och skön. Touchpaden är väl inte den bästa. Väldigt hårda knappar. Kanske bara jag som är ovan. Men helt värt ett köp. Köpte den så fort jag såg de sänkte priset på den.

Säger bara köp!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Grattis till dinn 1000He! Tips när det gäller knapparna, tricket är att slå an dem lite mer "utifrån" snarare än uppifrån om du förstår vad jag menar. Men visst, de är en aning hårda. Vanan trogen trycker man gärna ganska långt upp på dem och då får man verkligen ta i. Flytta ned tummen lite.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EazeR
Klarar den 720p? Jag funderar på att köpa en sådan netbook, och jag kollar på serier i 720p. Dock kanske det inte behövs då skärmen är så liten...

Hur mycket batteritid får du ut?

Har inte själv testat, men enligt flera personer i denna tråd så verkar den klara av 720p utan några problem:
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=72640

får ut cirka 5-7timmar batteritid beroende på vad man gör, så jag är riktigt nöjd med batteritiden.

Permalänk

Asså jag är på jakt efter en netbook/ultraportabel data.

Jag vill inte ha en som är mellan 11" och 14" och inte väger mer än 1,3 kg.

den ska ha inbyggt 3g

men jag hittar inga som man kan köpa i Sverige som har inbyggt 3g?

Permalänk
Medlem

Min 1000he blir ganska varma under när jag ligger i sängen och använder den. Har den på täcket och det finns bara några små hål för luftströmmarna. Hur varm kan den bli utan att det är någon fara? Den låter väl lite när den blir varm, men värmeökningen är värre. Vet inte om det kanske inte är någon fara. För tänker väl att det är en väldigt tunn lucka som blir ganska lätt varm?

Så det kanske inte är så farligt eller tvingas jag ha nåt plant underlag den kan stå på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jag behöver köpa en netbook i dagarna och har inte haft koll på dess utveckling sen dom kom med eee pc. Och jag scrollar nu igenom alternativen på diverse sidor med fasa. Förut var eee pc 901an det alternativ som kändes bäst.

Missar jag nåt eller vad ska jag köpa om jag vill ha 8.9" eller 10.1" skärm och SSD med bra batteritid? Det sitter ju mekaniska diskar i varenda modell! Det förstör liksom lite iden med netbooks som ska vara nåt litet man kan springa runt med under armen igång utan att öka krashrisken med ungefär en miljon %.
Dessutom hade 901an 1.3Mpix webkamera medans standard i dagens modeller verkar vara 0.3Mpix, tom på S101 som jag hittat som det enda vettiga alternativet, dock lite dyr.

Vilken skandal Netbooks nya slogen borde bli "Små laptops, nästan lika stora, nästan lika dyra, men mycket mycket sämre"

Jag letar importmöjligheter nu, har någon nåt att rekommendera utefter vad jag söker? Jag vet tex att Japan brukar lansera rätt mycket unika Vaios etc som inte lämnar landet

Ägde tex en Vaio PCG-C1 en gång i tiden å den känns fortfarande bättre konceptmässigt än skiten som kommer idag I alla fall om den haft SSD

Permalänk
Medlem

Compaq 110C-1011SO

Specifikationer

Processor: 1.6Ghz
Minne: 1GB DDR2
Grafikkort: Intel GMA950 128MB
Lagringsminne: namn+typ (HD/flash) 160GB SATA
Batteri: 6-cell
Dimensioner:
Skärmstorlek/typ: 10.1" Anti-Glare 1024x576
Vikt(g): 1,17KG
Prisklass: ~3000kr

Övrigt

Bluetooth: Nej
Nätverk: 10/100
USB portar: Ja(antal)/nej Ja, 3st
Webcam: Ja
Minneskortläsare: Ja

Fördelar

- 92% fullstort tangentbord

Nackdelar

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt en Acer aspire one d250?
Är lite sugen på en och vill gärna höra vad ni tycker om den!

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-one-d250-roe...

Permalänk

Jag går också i tankar om en Acer D250, men nu hittade jag Acer A531H på Alina för samma pris. Vad är det för skillnader mellan dom två, mer än att A531H verkar nyare och saknar bluetooth?

Permalänk

Ett tips till dom som har Compaq 110C-1011SO

Tyckte ljudet lät skräpigt nästan som det distade Provade installera om drivrutinerna till ljudet men det blev inget bättre
Sen avinstallerade jag drivrutinerna till ljudet och installerade om drivrutinerna till chipset och sen till ljudet Och vips så lät det bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Ett tips till dom som har Compaq 110C-1011SO

Tyckte ljudet lät skräpigt nästan som det distade Provade installera om drivrutinerna till ljudet men det blev inget bättre
Sen avinstallerade jag drivrutinerna till ljudet och installerade om drivrutinerna till chipset och sen till ljudet Och vips så lät det bra

vet inte om det gjorde så ljudet blev bättre, kanske gjorde del

iaf, vet du hur man får F-tangenterna att fungera? Hade varit smidigt med höj- sänk-knappar. Jag hittar ingen F-lock heller

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Du måste trycka ner fn tangenten samtidigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sitter och velar mellan Compaq 110C-1011SO och Acer D250. Någon som har erfarenhet av de båda? (Acer framförallt).

funderar mest på storlek, snabbhet, tangentbord, batteritid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Compaq 110C

Lutar åt en sån för mig också.
Jag är helsåld på tangentbordet!
Överlägset bästa jag upplevt på en netbook, något som flera testare verkar hålla med om.
Tidigare hade jag samsung nc10 och HP dotm nc/50 som favorit på den fronten, men compaq är klart vassare.

Något många hatar med compaqs/HPs minidatorer är att musknapparna sitter på sidan om musplattan istället för under. Men själv tycker jag att det funkar helt okej under den lilla tid jag testat, inga problem med det alls.
Funkade riktigt bra för mig. Gillar plattan i sin helhet, skön textur och bra scroll. (en av de bättre jag prövat, mer precis än andra)

En tråkig sak är dock att 6celliga batteriet sticker ut rejält på undersidan ( jämfört med det 3celliga som visas på alla promobilder och i butikerna)
Kan iofs vara en fördel att få ergonomisk lutning på tangentbordet, men det förstör det minimalistiska uttrycket totalt när man ser den underifrån.

En annan trist grej är att upplösningen sänkts sedan föregångaren (hp 2133) som ju hade 1280x768.
De där extra 168 pixlarna på höjden kan vara värdefulla ibland. Läste i pre-release meddelanden att det skulle komma en modell i den upplösningen efter ett tag, men det verkar ha skippats.

Permalänk
Medlem

Är skitsugen på att beställa en ikväll men jag kan inte bestämma mig för vilken jag vill ha :/

Snabba tips tack!!

Är det verkligen så himla jobbigt att köra med 1024x600 istället för 1280x720?

Permalänk

Testa i butik, det är mitt råd. Då får du verkligen känna själv om det är viktigt eller inte.

Har för övrigt kollat mer på compaq 110 och det finns en hel del olika varianter.
Det skiljer sig mellan 576 eller 600 pixlar på höjden, 2 eller 3 usbportar, bluetooth eller inte, 2 eller 5 minneskortsformat, och var batteriet sitter.
(Tidigare bild visar att den sitter i bottenplattan. I denna video sitter det, likt i de flesta andra miniPCs, i bakre kanten http://www.youtube.com/watch?v=natIRFSOsQo)

Det verkar inte som att Compaq 110 har kapacitet för mer än 1 gig ram, det har däremot den amerikanska varianten HP 110. men då har den också glossy skärm.

Glah, nån som har koll på hur det ligger till?

Permalänk
Medlem

Beställde en acer aspire one d250 igår!

Hoppas att jag blir nöjd med den!

Valde versionen med N280 och med den lite större upplösningen (1280x720)
Återkommer med lite kommentarer om den sen!!

Permalänk
Medlem

den dära

Acer Aspire One A531H ser jävligt nice ut också.
Slimmad som fanken!

visserligen bara GMA900 jämfört med GMA950 så skiljer det väl sig inget i grafikväg om man nu skulle få för sig att lira Quake Live rly

Skärm
10.1"
Skärmtyp
1024x600
Intel Atom
Processorhastighet
N270, 1.60Ghz, 533Mhz, 512kb Cache
Max minne
Max 2GB
1x1024MB DDR2
Hårddisk
160GB
Hårddisktyp
SATA 5400rpm
Grafikkort
Intel GMA 900
Batterityp
6-cells litiumjonbatteri

USB 3st USB 2.0
etc etc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flygande dadeln

Det verkar inte som att Compaq 110 har kapacitet för mer än 1 gig ram

Inga problem med 2GB minne har testat
Programet SIW säger att tom 4GB ska funka

Visa signatur

Permalänk

Konstigt. 1gig anges som maxkapacitet i varenda spec jag läst, till och med på compaqs hemsida.
Märklig miss av företaget isåfall -hur lyckas man ange en spec som är sämre än vad produkten är i verkligheten?
(eller är det medvetet, för att definera detta som en budgetmodell, för att sedan släppa en high end modell där större minneskapacitet anges som en ny feature?)

Men om du lyckats montera så måste det ju stämma
-Vad tycker du för övrigt om datorn? Några särskilda plus eller minus du upptäckt efter en tids användning?
(Vilken modell har du förresten? Sitter batteriet i baken eller i botten? Har du bluetooth?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flygande dadeln
Konstigt. 1gig anges som maxkapacitet i varenda spec jag läst, till och med på compaqs hemsida.
Märklig miss av företaget isåfall -hur lyckas man ange en spec som är sämre än vad produkten är i verkligheten?
(eller är det medvetet, för att definera detta som en budgetmodell, för att sedan släppa en high end modell där större minneskapacitet anges som en ny feature?)

Men om du lyckats montera så måste det ju stämma
-Vad tycker du för övrigt om datorn? Några särskilda plus eller minus du upptäckt efter en tids användning?
(Vilken modell har du förresten? Sitter batteriet i baken eller i botten? Har du bluetooth?)

Har Compaq 110C-1011SO Den är köpt på onoff Tycker datorn funkar riktigt bra Speciellt tangenbordet och skärmen är riktigt bra Vet inte exakt batteritiden men kan tänka mej runt 7timmar Batteriet sitter bak Bluetooth finns inte däremot kortläsare och 3st usb anslutningar Compaq släpper med massa program som Norton m.m Dom är bara att avinstallera Hårddisken är inte heller delad så det får man göra själv Valde 15/145 ungefär Såg också att dom satt ut 1GB som max men 2GB funkade utan problem

Visa signatur