Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Att läsa javascript är inte detsamma som att exekvera javascript. Jag uppfattar det som att de läser koden för att leta efter sidor men inte att de exekverar koden.

Vad spelar det för roll hur, när de hittar JS-innehållet? De jobbar hela tiden på att förbättra JS-biten, alltså verkar ambitionen vara att det i framtiden kommer vara fullt möjligt (om det inte redan är det). De har ju redan lyckats helt eller delvis lösa indexeringen av Flash-innehåll. Om du läser detta så är det sammanfattningen av vad jag också kommit fram till. Jag citerar;

Citat:

A spider's view of Web 2.0
"One of the ... While we are working to better understand JavaScript..."

So they state it is "difficult," but don't say "impossible" and that they are "working to better understand JavaScript." And now 9 months later they seem to be able to understand some JavaScript.

Improved Flash indexing
"Googlebot does not execute some types of JavaScript."

This proves my point that googlebot executes JavaScript, but its support of JavaScript is limited.

"Regarding ActionScript, we’re able to find new links loaded through ActionScript."

If they can find links in ActionScript, why not find links in JavaScript too?

Jag kan också hänvisa till ett annat inlägg på deras blogg där de avslöjar att de även gör POST requests. Men problemet med hela den här diskussionen är att ingen vet några detaljer, och Google vill inte att någon ska veta. Så vi får sluta med att vi är överens om att man tills vidare bör ta hänsyn till sökmotorerna när man designar sin AJAX-applikation, men att Googlebot kan indexera även dessa sidor.