Permalänk
Medlem

Bygg ut kärnkraften!

Tänkte kolla om det är som jag tror, att publiken på Swec är något mer upplyst än gemene man och våra politiker, och ställer sig positiva till en utbyggnad av kärnkraft snarare än en avveckling.

Det är för mig ett litet mysterium hur de små gröna partierna i vårt land kan härbärgera ett sådant hat emot den bästa energiutvinningsprocessen vi känner till, en process som drastiskt begränsar utsläpp och naturpåverkan samt har överlägsen effektivitet. Dessa små partier skapar ett problem för mig, då jag inte är förtjust i den sittande regeringen men heller inte kan rösta på oppositionen i nästa val då jag får miljöpartiet på köpet.

Den rådande energipolitiken, som fortgått nästan oförändrad oavsett vem som suttit vid makten i snart trettio år, har lett till den intressanta situationen att det av staten helägda elbolaget Vattenfall släpper ut mer koldioxid utanför Sverige (84 miljoner ton) än vad landet Sverige gör som nation (60 miljoner ton). Tack vare politiska beslut producerar inte Barsebäck el längre utan konsumerar istället 28 miljoner kilowattimmar per år, tillräckligt för 1100 eluppvärmda hus.

Och våra vänner i politiken, gröna såväl som blåa och röda, tycker detta är alldeles acceptabelt...

Jag skulle vilja importera fransk eller finsk energipolitik, där man ser att det är orimligt att fortsätta elda kol och där man satsar på att bygga nya, moderna och helt säkra kärnkraftverk.

Nedan följer en liten informationsfilm om EPR, European Preassurized Reactor: http://www.youtube.com/watch?v=DUw5CiVOnuA

Permalänk

Givetvis kan man inte kräva att politiker kan allt (även om just denna fråga diskuterats så mycket att dom borde kunna väldigt mycket vi det här laget), men det faktum att dom vägrar lyssna på folk som kan är bortom mitt förstånd.

Jag och en kompis har faktiskt funderat på att genomföra något liknande som du gjort här. En internetbaserad omröstning huruvida Sverige bör bygga ut sin kärnkraft eller inte. Omröstningen inleds med att man måste svara på ett par frågor som rör kärnkraft. Frågorna är av typen sant/falskt och det är frågor där det finns ett givet rätt och fel, inga åsikter. Syftet med detta är att se om det finns något samband mellan okunskap och vad man tycker i kärnkraftsfrågan.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut - bygg ut den! Inte vårt problem att ta hand om avfallet.

Skämt åsido. Det verkar som att våra politiker (MP och V borträknat) är mer positiva till utbyggnad av kärnkraften än för ett antal år sedan. Inom borgerligeheten är det väl bara C som strävar emot?

I dessa "klimathotets" dagar - och med de energibehov vi har - har de insett att de förnyelsebara källorna inte kan prestera i närheten lika mycket energi som kärnkraften. Alternativet är då än mer miljöförstöring i form av t.ex. kolkraft.

Något som jag följer med lite halvt som halvt intresse är Fissionskraften (Eller var det fusion). Jag kan dock extremt lite om detta, men et lilla jag vet är att det slår kärnkraften med råge och är mer miljövänligt. Detta ligger väl dock en bit in i framtiden.

Själv har jag alltid varit positivt till kärnkraften, men man måste ju också vara öppen för andra möjligheter till energiutvinning

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det hela baserades väl på folkomröstningen som genomfördes på 80-talet? Det börjar bli lite löjligt när somliga refererrar till resultatet fortfarande. Populationen har ändrats, dessutom har omständigheterna ändrats också. För att inte tala om hjärntvättslagen. Hur kom man på den ljusa iden att bara tokdöda ett helt fält inom forskningen? Tekniken har utvecklats (inte mycket tack vare Sverige iaf), dagens kraftverk både är säkrare och dumpar mindre avfall, men utvecklingspotential finns fortfarande.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Permalänk
Glömsk

Energipolitiken bör avskaffas.

Det finns en efterfrågan på billig, miljövänlig el. Kärnkraft uppfyller dessa kriterier. Entreprenörer bör få bygga dessa kraftverk utan att en massa ludditer ställer sig ivägen.

Så några förslag:

1) Ta bort samtliga förbud relaterade till att bygga olika sorters kraftverk. Detta leder effektivt till den bästa och billigaste elen, med minst miljöförstörelse för lokalbefolkningen.

2) Ta bort samtliga skatter på el.

3) Lägg ner allt som har med "energipolitik" att göra.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Energipolitiken bör avskaffas.

Det finns en efterfrågan på billig, miljövänlig el. Kärnkraft uppfyller dessa kriterier. Entreprenörer bör få bygga dessa kraftverk utan att en massa ludditer ställer sig ivägen.

Så några förslag:

1) Ta bort samtliga förbud relaterade till att bygga olika sorters kraftverk. Detta leder effektivt till den bästa och billigaste elen, med minst miljöförstörelse för lokalbefolkningen.

2) Ta bort samtliga skatter på el.

3) Lägg ner allt som har med "energipolitik" att göra.

Älskar dina raka besked Psio. Funderat på att bli chefsideolog/kommisarie för någon libertariansk politisk organisation?

Ont: Istämmer med det ovan - politikernas kluddighet har ställer ofta till med mer trubbel än ställer allt till rätta.
Gällandes punkt nr 2: Så länge MP sitter i RD kan du ju glömma det Psio. Änu bättre blir det väl om de röd/gröna vinner valet nästa gång, då kan du slänga dina åsikter i papperskorgen i minst fyra år. Med MP:s språkrör vid viktiga energiposter och blir det massor med härlig skatt!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Så länge ni inte bygger kärnkraft på min bakgård är jag för det

Permalänk
Medlem

bygg ut bara, hur ska annars forskningsframsteg om uranavfall göras om det inte finns något avfall?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Visst. Jag röstar ja på två villkor - att vi bryter uranen själva och tar hand om avfallet själva.

Annars, vad är det för fel på solvärmekraftverk?

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias

Annars, vad är det för fel på solvärmekraftverk?

pris per kwh?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Japp, mera kärnkraft! Vad är det värsta som kan händer? En nukleär apokalyps? No problem, jag har spelat Fallout!

Men seriöst, det behövs.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Heja Sydkraft, mera kärnkraft!

http://www.youtube.com/watch?v=OjoFyqjkcqs

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Annars, vad är det för fel på solvärmekraftverk?

De är inte ekonomiskt gångbara. Det är ännu 5-15 år (5 år tills det är gångbart på vissa ställen, 15 år tills vi börjar kunna ersätta vissa kärnkraftverk).

Självklart måste vi bygga ut. Jag håller inte riktigt med Psionicist då jag vill ha kvar några miljöregler (så inte avfallet bara dumpas någonstans... fast det är visserligen ett problem som uppkommer tack vare dumma miljöregler som gör att företag inte vill/får återanvända kärnbränsle ), men i övrigt är det självklart att företag måste få bygga nya kärnkraftverk.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
De är inte ekonomiskt gångbara. Det är ännu 5-15 år (5 år tills det är gångbart på vissa ställen, 15 år tills vi börjar kunna ersätta vissa kärnkraftverk).

Skulle gärna vilja läsa det du har läst. Har du några länktips?

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Helt klart för, är bara dumt att inte utnyttja det!

Kanske bara är jag som fantiserar, men har ingen annan här hört om forskningen på nya solceller? Jag har för mig att nuvarande solceller endast kan ta energi från en (1) färg, men att det 'snart' ska komma solceller som kan ta energi från samtliga färger, och vad jag hört/läst så skulle en 'platta' som är 2x2m klara av att driva en normal villa!

Det vore någonting att satsa på också, gratis el, weeeee

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

En rolig anekdot är att förbudet att forska på kärnkraft(alltså bara i teorin) upphävdes för bara ett par år sen. SÅ Farlig var det tydligen för våra politiker

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Det vore någonting att satsa på också, gratis el, weeeee

Piratkopiera inte solen!!!!111

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Helt klart för, är bara dumt att inte utnyttja det!

Kanske bara är jag som fantiserar, men har ingen annan här hört om forskningen på nya solceller? Jag har för mig att nuvarande solceller endast kan ta energi från en (1) färg, men att det 'snart' ska komma solceller som kan ta energi från samtliga färger, och vad jag hört/läst så skulle en 'platta' som är 2x2m klara av att driva en normal villa!

Det vore någonting att satsa på också, gratis el, weeeee

Jodå jag har också läst om detta. Tror det var på engadget eller gizmodo jag läste det men hittar inte det nu längre.

Ontopic: Jag är för utbyggnad av kärnkraft

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Energipolitiken bör avskaffas.

Det finns en efterfrågan på billig, miljövänlig el. Kärnkraft uppfyller dessa kriterier. Entreprenörer bör få bygga dessa kraftverk utan att en massa ludditer ställer sig ivägen.

Så några förslag:

1) Ta bort samtliga förbud relaterade till att bygga olika sorters kraftverk. Detta leder effektivt till den bästa och billigaste elen, med minst miljöförstörelse för lokalbefolkningen.

2) Ta bort samtliga skatter på el.

3) Lägg ner allt som har med "energipolitik" att göra.

Det låter som du tycker det skulle vara upp till var och en att bygga en liten reaktor runt varje husknut om man så hade velat, utan att myndigheter lägger sig i?

Dessa "ludditer" är till för att kärnkraft är inget att leka med och bör hanteras med oerhörd respekt. Det är inget man kan handla med på öppna marknaden med.

Men om Nilsson's El säljer vindkraft för 1:-/kWh och Svensson's El bränner gammla bildäck och uranavfall för 0,5:-/kWh utan avgasrening. Vilket tror du säljer bäst?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det skall byggas ut.
Nya moderna kärnkraftverk är långt ifrån de reliker som står spridda runt om i världen och ännu längre ifrån den bilden de flesta har av kärnkraften. De är säkra, effektiva och även om avfall fortfarande produceras så har vi ju faktiskt möjligheter att ta hand om det om man bara är villig att investera i den hanteringen, vilket jag tycker är ett givet.

Däremot så är jag osäker på vem som bör bygga det. Känns väldigt olustigt att låta den som gör det billigast och kan driva det med så billig personal som möjligt göra det, men å andra sidan gäller ju samma sak även statlig verksamhet. Självreglering fungerar ju inte heller riktigt eftersom en enda miss är för mycket. Det går liksom inte göra fel inse det och bättra sig eftersom skadan då redan är gjord.

Men överlag är jag för det. Det är den överlägset billigaste och renaste kraften vi har tillgång till, och även om avfallet är det värsta tänkbara så är det inte omöjligt att hantera.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

sen så en till anledning till att jag är för kärnkraft, men anser det korkat att inga partier har drivit frågan, de ger oss bättre levnads standard:)

mer el= billigare el= mer pengar över, som det ser ut nu så är det på tok för höga priser för elen, som behövs för att vi ska kunna leva ett välfärdssamhälle fullt ut, sen att energiintensiva industrier drabbas av elpriset är ju en annan sak, lägre priser = mer jobb där då:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Helt för en utbyggnad av den svenska kärnkraften , vi behöver en kraftig och pålitlig energikälla som inte spyr ut en massa skit i atmosfären ( tysk/ polska kol/olja ) solenergi och vindsnurror i all ära det funkar nog bra som komplement till hushåll men är det något som industrin kan luta sig emot. Något jag har förhoppningar till att ersätta kärnkraften så är det fusionsenergin som ännu inte visar så spektakulära resultat men i terorin ska det väl funka ypperligt och flera forskning projekt är på gång.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det låter som du tycker det skulle vara upp till var och en att bygga en liten reaktor runt varje husknut om man så hade velat, utan att myndigheter lägger sig i?

Dessa "ludditer" är till för att kärnkraft är inget att leka med och bör hanteras med oerhörd respekt. Det är inget man kan handla med på öppna marknaden med.

Men om Nilsson's El säljer vindkraft för 1:-/kWh och Svensson's El bränner gammla bildäck och uranavfall för 0,5:-/kWh utan avgasrening. Vilket tror du säljer bäst?

Beror på. Kan du bygga ett kärnkraft i din bakgård utan att du äventyrar grannarnas säkerhet?

Säg att du börjar bygga ett kärnkraftverk i din bakgård. Då är det bara för grannen att ringa polisen eftersom han förmodligen äventyrar hela kvarterets säkerhet. Sedan är det upp till domstol att besluta. Precis som idag.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Radioactive_Boy_Scout

Samma sak om någon från sin tomt sprider farliga gaser som kommer in på din tomt.

Vad är det som inte går att handla med? Kärnkraftverk? Det är ju någon som bygger kärnkraftverken. Uppstår inte av politikernas kollektiva vilja.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Vad är det som inte går att handla med? Kärnkraftverk? Det är ju någon som bygger kärnkraftverken. Uppstår inte av politikernas kollektiva vilja.

Men dock så känns det ju onekligen dumt att gällande en sådan sak som kärnkraft lämna det hela i händerna på folk vars största intresse är att komma undan med det så billigt som möjligt istället för så säkrt som möjligt. Och gällande kärnkraften så fungerar inte självreglering heller, eftersom det inte finns någon felmarginal. Dock inte sagt att något idag existerande alternativ skulle vara bättre.

Ska man på allvar bygga ut kärnkraften så behövs det ju att det inte skall finnas någonting att vinna på att göra det på annat sätt än absolut bästa möjliga sätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Kul att ingen av de som röstar nej kan argumentera för det i tråden.

Permalänk
Medlem

Det enda negativa är väl "riskerna" och "avfallet" men riskerna är i ett modernt kärnkraftverk i stort sett obefintliga. Har en gammal väl som jobbade på Barsebäck innan det stängdes ner och han förklarade lite om hur säkert det faktiskt är. Det KAN INTE bli som Tjernobyl i ett svenskt kärnkraftverk.

Nu har man ju även börjat bygga kraftverk som kan utnyttja avfallet för energi(har jag hört) så jag tycker det bara finns en väg att gå. BYGG KÄRNKRAFT!

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Det enda negativa är väl "riskerna" och "avfallet" men riskerna är i ett modernt kärnkraftverk i stort sett obefintliga. Har en gammal väl som jobbade på Barsebäck innan det stängdes ner och han förklarade lite om hur säkert det faktiskt är. Det KAN INTE bli som Tjernobyl i ett svenskt kärnkraftverk.

Nu har man ju även börjat bygga kraftverk som kan utnyttja avfallet för energi(har jag hört) så jag tycker det bara finns en väg att gå. BYGG KÄRNKRAFT!

Det kan alltid bli ett till tjernobyl, frågan är hur stor risken är och den är extremt mycket lägre i ett modern kärnkraftverk. Det är inte omöjligt att utrustning havererar samtidigt som någon gör så fel att det går åt fanders, men det är högst otroligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det kan alltid bli ett till tjernobyl, frågan är hur stor risken är och den är extremt mycket lägre i ett modern kärnkraftverk. Det är inte omöjligt att utrustning havererar samtidigt som någon gör så fel att det går åt fanders, men det är högst otroligt.

Nej, det kan inte bli ett till Tjernobyl, för de svenska reaktorerna är av en helt annan sort.

Vad som hände i Tjernobyl var en explosion i reaktorn, det skulle kräva att exakt samma omständigheter med exakt samma utrustning skedde inom exakt samma tidsram, vilket helt enkelt är omöjligt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Jag är också för utbyggnad av kärnkraften