Permalänk
Medlem

Vilken dist till butiker?

Jag funderar på att byta från XP till nån Linuxdist till våra 200+ butiker. I nuläget har varje butik runt om i landet en eller flera pc med XP och Office-paketet. Det butikerna ska göra med maskinerna fungerar bra i exempelvis Xubuntu. Men, frågan är vilken dist jag egentligen ska välja?

Vad jag är ute efter är en väldigt lätt miljö för personer som knappt klarar av XP i nuläget, det ska alltså vara så strippat och enkelt som möjligt. De ska i princip bara hitta nån webbläsare, och ordbehandling/kalkyl, och så vill de säkert lägga en patiens nån gång när det är lite lugnt i butiken. Eventuellt ska vi även köra en rdp mot en virtuell xp-maskin för specifika funktioner.

Från oss på HK så vill vi kunna komma åt den med någon fjärrstyrning. I dag kör vi ofta VNC eller Teamviewer för att spegla skärmen, vilket inte blir något problem i Linux. För uppdateringar osv vill vi kunna administrera maskinerna på distans, men hur? Vi sitter på eget WAN. Vi ser helst att man även kan få igång en PXE-boot med en scriptad installation direkt i butiken om nåt skiter sig, med en koppling till AD:t för inloggningen.

Varför då Linux? Först och främst för att vi betalar flera hundra tusen per år bara i licensavgifter, och egentligen i onödan då det lilla butikerna gör fungerar lika bra i Linux-miljö. Dessutom, eftersom butikerna inte kommer att kunna med Linux så kommer de inte att kunna klanta till det med egna installationer osv. Tror även att säkerheten kommer att bli högre för oss.

Permalänk
Medlem

Kör på Ubuntu tycker jag, eller Xubuntu om det är lite sämre maskiner.

Angående administration från distans så funkar SSH utmärkt för det. Men det kräver förstås att man har lite kunskap om hur terminalen funkar. Men det är ganska simpelt egentligen.
T.ex om ni vill uppdatera alla program så loggar ni in på burken med SSH och kör kommandot "sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade" så sköter pakethanteraren resten.
Annars kan ni ju köra med VNC där också om ni tycker det verkar lättare.

PXE-boot har jag aldrig syslat med så där kan jag inte hjälpa. Men det borde inte vara något problem att få igång det heller.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

PXE-boot har jag pillat på några gånger. Då jag ihte har tusen maskiner med identiska konfigurationer så har det i slutändan inte varit värt att strula med Intel-PCns begränsningar. Problemet ligger i åttiotalsteknologin som råder innan man startat Linuxkärnan, PC-BIOS kräver mycket magi och mycket smärta.

Min personliga lösning för disklösa datorer har varit att starta kärnan med GRUB från en USB-pinne och sedan peka den på en NFS-root. Magibehovet minskar förvånansvärt mycket och man kan lägga in saker som ramdiskar, memtest86 o.dyl..

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Re: Vilken dist till butiker?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Jag funderar på att byta från XP till nån Linuxdist till våra 200+ butiker. I nuläget har varje butik runt om i landet en eller flera pc med XP och Office-paketet. Det butikerna ska göra med maskinerna fungerar bra i exempelvis Xubuntu. Men, frågan är vilken dist jag egentligen ska välja?

Vad jag är ute efter är en väldigt lätt miljö för personer som knappt klarar av XP i nuläget, det ska alltså vara så strippat och enkelt som möjligt. De ska i princip bara hitta nån webbläsare, och ordbehandling/kalkyl, och så vill de säkert lägga en patiens nån gång när det är lite lugnt i butiken. Eventuellt ska vi även köra en rdp mot en virtuell xp-maskin för specifika funktioner.

Från oss på HK så vill vi kunna komma åt den med någon fjärrstyrning. I dag kör vi ofta VNC eller Teamviewer för att spegla skärmen, vilket inte blir något problem i Linux. För uppdateringar osv vill vi kunna administrera maskinerna på distans, men hur? Vi sitter på eget WAN. Vi ser helst att man även kan få igång en PXE-boot med en scriptad installation direkt i butiken om nåt skiter sig, med en koppling till AD:t för inloggningen.

Varför då Linux? Först och främst för att vi betalar flera hundra tusen per år bara i licensavgifter, och egentligen i onödan då det lilla butikerna gör fungerar lika bra i Linux-miljö. Dessutom, eftersom butikerna inte kommer att kunna med Linux så kommer de inte att kunna klanta till det med egna installationer osv. Tror även att säkerheten kommer att bli högre för oss.

Kolla på Landscape, som är en produkt från Canonical, de som gör Ubuntu.

Det är till för att administrera många maskiner som kör ubuntu, bland annat pakethantering och uppdatering.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vilken dist till butiker?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Kolla på Landscape, som är en produkt från Canonical, de som gör Ubuntu.

Det är till för att administrera många maskiner som kör ubuntu, bland annat pakethantering och uppdatering.

Visst, det låter intressant. Dock inte för $150 per burk och år. Då får man nästan knåpa ihop något eget istället.

Permalänk
Medlem

Re: Vilken dist till butiker?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Vi sitter på eget WAN. Vi ser helst att man även kan få igång en PXE-boot med en scriptad installation direkt i butiken om nåt skiter sig, med en koppling till AD:t för inloggningen.

FAI kan du använda för att göra automatiska installationer av debian/Ubuntu. Går att boota på lite olika sätt, från diskett, cd-skiva, USB-pinne, PXE, etc.
Koppling till AD kan du göra med Samba+Winbind. Lite meckigt att få fart på först, men sedan fungerar det riktigt smidigt. Kan vara lite lurigt att hitta riktigt bra information om detta, men detta avsnitt på Sambas wiki kan vara en bra startpunkt: http://wiki.samba.org/index.php/Samba_%26_Active_Directory
För hantering av konfigurationer på klienterna finns lite olika system, tex. Cfengine eller Puppet.

Permalänk
Medlem

Sedan ubuntu 8.10 kommer ju ett grafiskt program för att ansluta mot AD genom Likewise Open. Någon som testat det?

Hur vore det om alla skulle jobba mot en terminalserver(finns det någon terminalserver i ubuntu?), då är det ju nästan bara den som behöver uppdateras och backas upp. Blir jobbigt att hålla reda på flera datorer. Alla klienter kan ju fortfarande använda Linux.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Inaktiv

Vågar man fråga, vilken kedja/vilka butiker gäller det?

Permalänk
Medlem

Till att börja med, ska du har någon chans att lyckas med en sån installation behövs någon på företaget som brinner för linux och gärna har flera års erfarenhet. Besparingen du gör på licenskostnaderna är ju inte bara något som tillfaller kontot för firma festen utan det innebär ju också att det ni tidigare betalt för nu är upp till er själva att göra, som ordentliga tester av den programvara som ska rullas ut.

Det är lika kul att se folk som helt naivt skriver "kör apt-get update så fixar sig allt".

Om man inte testat uppdateringen ordentligt inom en begränsad miljö innan man kan åka riktigt på pumpen, speciellt i företagsmiljöer är det oundvikligen alltid förekommer folk som behöver specialprogram som kanske inte ingår i den distribution man valt.

Du nämner b.l.a AD flera gånger, det är det första jag skulle byta, alternativt sätta upp ett parallellt system med OpenLDAP eller NIS för de nya klienterna, även om det går att få en grundläggande funktion för AD i linux kan det bli en riktig prestanda propp då flera implementationer inte är 100%-iga och gör tex. uppslag mot AD varje gång användaren byter katalog eller kopierar en fil och det är en belastning som snabbt kan sänka hela domänkontrollanten.

Slutligen skulle jag säga att vilken distribution ni väljer är nog mest en parentes i sammanhanget. Vad ni än väljer skulle jag starkt rekommendera att sätta upp en egen repository för denna där ni kontrollerar och kan testa innan de uppdateringar som ska ut till era klienter och kan sätta upp särskilda repositorys för personer som behöver särskilda program och då hamnar det till slut på ett system som är lätt att underhålla och paketera själv och där är .deb system Debian, Ubuntu m.f.l använder inte alls något dåligt val, jag personligen föredrar helt klart det framför .rpm-paket.

Allt detta tillsammans med PXE och kickstart gör att ni kan blåsa en klient och få in alla program med rätt konfiguration på under 10 minuter. Att sätta upp en PXE-installationsserver i tex. Ubuntu är minst 100 gånger lättare än att få upp en RIS server i windows så det är inget du behöver bekymra dig om.

Permalänk
Medlem

Skall det vara på servrarna så hade jag nog tagit Redhat då du köper supporten om nånting skulle gå fel outsourcha aldrig affärkritisk verksamhet.
på Maskinerna ute i butikerna kan man jue köra Fedora eller Ubuntu / Xubuntu.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är inte vilken dist ni kör utan att ni har en bra grund för support och stöd. Finns konsulter att anlita även om det inte växer på träd så som MS partner.

Skulle föredra en terminal-server lösning med tunna klienter blir betydligt mindre datorer att underhålla . Nackdelen är att om nätverket/serven går ned går allt ned.